Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Lagde en tråd på juss-forumet for det formelle, men jeg tenkte å spørre bilfolket her inne hvor stor sannsynligheten egentlig er for at en høytaler begynner å skurre og blir ødelagt av at det renner litt vann over grillen...

 

Har selvfølgelig ikke lyst å betale for han, han var en svært vanskelig kunde og har allerede refundert han mens han fikk beholde sotingen, men samtidig så står forbruker ganske sterkt i Norge når det gjelder forbruker vs. bedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har allerede refundert? Da har du jo begynt å knele for kunden. Lykke til med å avvise ansvar når du allerede har tatt ansvar. Ja, du kan ha ødelagt høyttaleren hans om det har dryppet ned vann og korrodert ledninger e.l. Men det høres ikke rimelig ut.

 

Siden du allerede driter på leggen din så ville jeg tatt regningen og brukt det som en erfaring til neste gang. Både til hvordan du skal unngå skade og til hvordan du skal være på fronten ovenfor potensielle parasitter.

 

Jeg har selv jobbet i service-industrien, så jeg vet hvordan kunder kan være.

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi valgte å refundere kunden var fordi det var en kunde som var såpass frampå, frekk og masete på minste detaljen at vi bare ville bli kvitt han. Var en liten feil på sotingen, og vi hadde ikke tid før en 1-2 uker senere til å ta og fikse det så da gjorde vi det heller slik at vi slapp maset hans.

Lenke til kommentar

Nevn til kunden at vann faktisk finner sin vei i mellom vinduet og lista på utsiden som igjen går igjennom døra og ut dreneringshullet under døra. Så om vann faktisk er årsaken til skurringen så er det vanskelig å finne ut av at det vannet du har sølt faktisk er årsaken.

 

Uansett: Vri opp den kluten. Det SKAL ikke renne vann ned døra når du vasker..

Lenke til kommentar

Hvis grinete unger står i butikken og maser på mamma etter iskrem så fikser man ikke problemet ved å gi barna hva de vil ha.

 

Skurring i høyttalere kommer stort sett av en dårlig kobling, enten det er elementet som er ødelagt eller ledningene. Ta nå i det minste å krev en bekreftelse fra Møller om det var en vannskade.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nevn til kunden at vann faktisk finner sin vei i mellom vinduet og lista på utsiden som igjen går igjennom døra og ut dreneringshullet under døra. Så om vann faktisk er årsaken til skurringen så er det vanskelig å finne ut av at det vannet du har sølt faktisk er årsaken.

 

Uansett: Vri opp den kluten. Det SKAL ikke renne vann ned døra når du vasker..

Vask er ikke problemet, alt såpevannet man bruker for å kunne monterte solfilmen vi snakker om her tenker jeg, og det skal dusjes _rimelig_ liberale mengder for en grei montering.
Lenke til kommentar

Vask eller om jeg monterer solfilm, begge to gjør at vinduet blir vått og døra litt også. Uansett hvor mye jeg spyler ned vinduet så renner det lite over døra og høytaleren, det renner ut dreneringshullet med en gang. Jeg tar uansett alltid en klut og tørker over hele døra umiddelbart etter jeg har skylt vinduet.

 

Her på 4:40 ser du hvor lite vann som renner ned døra

 

https://youtu.be/M7UOQq3h2s8?t=4m40s

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Jeg leser at regjeringspartiene pluss Krf og Venstre er enige om hvordan det skal beregnes avgift på biler

 

Dette er punktene som er nevnt i artikkelen, men det er hovedsakelig det første punktet som interesserer meg.

  • Engangsavgiften: CO 2-komponenten skal økes, være progressiv og vurderes i sammenheng med en utfasing av effektkomponenten og reduksjon av vektkomponenten. Komponenten for klimagassen Nox beholdes og økes. Det betyr at de vrir avgiftene fra hestekrefter og vekt, til utslipp.
  • Avgiftsfordelene for nullutslippsbiler beholdes uendret ut 2017.
  • Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020.
  • Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften, og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller. Tilskuddsordningen vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.
  • Halv firmabilbeskatning kan utgå fra 2018.

 

Det vil altså at effekt ikke skal være med i beregningen, og vekten skal bety mindre enn i dag. I en annen artikkel står det: "NOx- og CO2-komponenten skal økes, og være progressiv, mens de vurderer å fase ut vekt- og hestekreftavgiftene." Dette ønsker jeg veldig gjerne, men jeg er skeptisk til om det lar seg gjennomføre.

 

For å ta et eksempel, Mercedes C250. I dag må du betale ca kr 145.000 i engangsavgift for denne. Den slipper ut 123 gram CO2 per km, og det må kunne ansees å være lite for en bensinbil med 211 hk. Dermed er det kanskje naturlig at du ikke skal betale så mye som 145.000, men hvor mye kan de virkelig redusere avgiftene på denne type biler uten å rasere totalsummen av engangsavgiftene? Staten drar inn ca 20 mrd hvert år, og det blir neppe populært dersom de halverer denne og må hente 10 mrd fra et annet sted i neste statsbudsjett.

 

Men for eksemplets skyld, la oss si at bilen skal koste generere kr 100.000 i avgifter ihht den nye avgiftsmodellen. I dag utgjør NOx-andelen ca en tusenlapp. Sett at de femdobler denne, da skal CO2-andelen utgjøre kr 95.000. I dag betaler du ikke CO2-avgift dersom bilen slipper ut 105 g/km, og du får negativ avgift for alt under dette. Dette innslagspunktet blir kanskje flyttet ned litt til kanskje 90 g/km. Da skal altså kr 95.000 fordeles over 33 gram. Dvs i snitt ca kr 2880 for hvert gram. Og det for en bil som slipper ut lite CO2.

 

Jeg tror det er urealistisk at totalavgiften for en bil som denne blir redusert såpass mye, og da blir satsen per gram enda høyere. Da kan vi få et scenario hvor vi har to biler som slipper ut nøyaktig like mye CO2, men hvor avgiftsforskjellen blir kr 20.000 fordi ene produsenten oppgir realistiske utslippsverdier mens den andre oppgir resultatene fra en syntetisk test. Kanskje øker de avgiftene på drivstoff kraftig også...

Lenke til kommentar

Antaglivis liten reduksjon i vektkomponenten slik at elbilene ikke blir for dyre når deres avgiftsfordeler fjernes i framtiden. CO2 kraftig opp, slik at fjerning av motoreffekt ikke har så mye å si lenger. Eldre biler blir sikkert like dyre å importere som før til tross for bruksfradraget( så lenge disse ikke er veteran).

 

Antaglivis ikke noe særlig billigere for de fleste, om mulig enda dyrere. Klapp på skulderen fra EU for å "redde miljøet" med ny avgiftssystem.

Lenke til kommentar

Familiebil med krutt

Det er allerede mulig å forhåndsbestille og prisen er klar: 666.800 kroner.

 

http://www.abcnyheter.no/motor/2015/05/13/223978/dette-skal-tidenes-raskeste-koste-i-norge 

 

:dribble:

Pen rumpe, pen motor og flott med firehjulstrekk. Fronten derimot, gjorde seg veldig dårlig synes jeg. Den passer på hatchback, men kledde stv usedvanlig dårlig - ser stutt og rar ut, både skrått forfra og i profil. For bratt og kort panser kanskje..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...