Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå finnes det vel ingen firmaer som opererer som Jiffy Lube osv her i Norge, men denne var interessant.

Oppsummert:

• Du går inn for en oljeskift på 20$. Det første de gjør er å anbefale en dyrere oljeskift "hvis du bryr deg om bilen din", og at det visst skal være mye bedre olje
  • Få minutter etterpå får du beskjeden om at girkasseolje og bremsevæske også må byttes. Den har da feil farge og lukter dårlig. All væske ble byttet av en mekaniker før de besøkte sjappa, så dette er jo bare tull.
  • Du kommer inn for en oljeskift på 20$, men går ut med en regning på 150$+
  • Viser seg i ettertid at de verken byttet girkasseolje eller bremsevæske. "Jobben" gjorde de på under 10 minutter, noe som helt klart ikke er mulig.

Makan til skittent spill  :dontgetit:

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Alt det de skiftet i den videoen kan man fint kjøre svært lenge med uten at det behøves skifting. Eneste unntak er motoroljen som bør skiftes en gang i året, men helst litt oftere. Jeg vet at det finnes en god del useriøse aktører i Norge også, men selv holder jeg meg til de samme som jeg og andre jeg kjenner har brukt og er fornøyd med. Oljeskift og nytt oljefilter til en tusenlapp.

Lenke til kommentar

Sjekk at det ikke er en bolt som er løs først. Hadde en del klunk etter å ha montert alt nytt, fant ut at den ene mutteren var dårlig og ødela gjengene på bolten. Satte inn den gamle og da var alt smooth.

Lenke til kommentar

Har vært under og ettertrukket alt. Dessuten kjentes alt av endeledd, bærekuler og foringer tight og fint med brekkjern. Eneste var lenkearmene til stabstaget som var rimelig løse.

Lyden kommer fra venstre side og det klukker på venstre side om høyre hjul treffer en kul i veien.

Lenke til kommentar

Jeg regner med det ja. Med rabatt får jeg to lenkearmer og to foringer for 650,- over disk på Veng, så det er ikke allverden. Må uansett vente til lønning nå... :p

Jeg er dog ikke 100% sikker på lenkearmene, men de kjentes veldig slakke ut når jeg kjente på dem. Vanskelig å si om det er stor slakk i kulene, men kuleledda er i hvertfall så løse at man nærmest kan puste på dem for å få de til å bevege seg.

Lenke til kommentar

Hvor stor er sannsynligheten for at en diskant/tweeter som sitter i døra ved vinduet blir ødelagt av litt fukt/vann? Har en kunde som påstår jeg har ødelagt hele diskanten og at det plutselig skurrer i diskanten 2-3 uker etter jeg har sota bilen fordi jeg tydeligvis brukte for mye vann. Har hatt mange Audier med diskanter og brukt like mye vann på alle og aldri hatt klage på det, og hulla er såpass små at vannet renner rett over grillen på diskanten og ikke inn. Og uansett tåler det vel noen få dråper vann, hvordan åpner han ellers døra i regnvær??

Lenke til kommentar

Har hørt mange historier fra mekanikere som f.eks får skylda for girkassen gikk i lufta en måned etter at de byttet vindusviskerne. Hold deg diplomatisk, og ikke gi etter. Prøv først å få tak i bevis på at det er fukt i døren.

Lenke til kommentar

Det er vel en fordel å dekke til ting som ikke tåler vann for å være på den sikre siden og slippe saker som denne.

Ellers tipper jeg at det som har skjedd er tilfeldig. Selvfølgelig vil en del mennesker skylde alle feil som dukker opp på bilen på personen som gjorde noe arbeid på bilen sist.

Lenke til kommentar

Han sa til oss han sjekket midt på natta igår og fikk bekrefta det var vann som hadde skada høytaleren, men samtidig sier han han ikke skal skru en skrue på det og ha det gjort på Møller og sende oss regninga. Hvordan sjekket han at det er vannskade lurer jeg på 

Lenke til kommentar

Det er derfor du ikke skal gi etter. Det er jo selvsagt i kunden sin interesse at du betaler for skadene, så da blir man desperat.

Hvis kunden klarer å finne et så godt bevis at h*n kunne vunnet en eventuell rettsak mot deg så betaler du. Om det bare går på gutfeeling og tilfeldigheter så tror jeg ikke du skal være redd.

Du bør vite når du skal være vanskelig og når du skal gi etter. Dra for all del ikke dette til en rettsak, men det blir ikke business om du skal bli overkjørt av hver eneste kunde som vil suge deg tørr for penger.

Anbefaler forresten at du lager en tråd på juss-forumet. De har folk som er mye flinkere enn meg på slike ting, og så slipper vi off topic her i tråden.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...