Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Både diesel og turbo blir vel mer og mer vanlig i USA, men de ler vel fortsatt av oss som kjøper BMW 316 og 318, imens de handler 335 som det var ingenting :p

Du merker mye mer forskjell på dyre og billigere bilmerker i USA enn hva du gjør i Norge.

Her i Norge er jo avgifter en såpass stor del av prisen på en bil at forskjellen på tilsvarende Skoda og BMW jevner seg ut.

Så 335i er ikke akkurat allemannseie. 

 

Til sammenligning så koster Dodge Charger med tilsvarende motorisering som en 335i, ca 16 000$ mindre. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Velfortjent.

 

Opplevde det samme på vei ned til Nederland på Autobahnen. Var kø fordi det ble til et felt, og var noen som på liv og død skulle forbi hele køen i venstre felt helt til enden av feltet. Meningen er jo at man fletter der det er gule piler i skiltene over, ikke helt i enden så langt som mulig fram.

 

Så flyttet en trailer foran meg seg inn i venstrefeltet, og de bak som ville forbi tutet men måtte gi opp kampen. Jeg skjønte hva han ville så jeg flyttet meg ikke ved siden av han, lot luka være åpen til sjåføren slik at han ikke mistey plassen i køen. Både jeg og han ble rimelig fornøyde med den kommuniseringen mellom hverandre vil jeg tro.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Meningen er jo at man fletter der det er gule piler i skiltene over, ikke helt i enden så langt som mulig fram.

Jo, man skal flette helt fremst. Alle skal gjøre det. Slik utnytter man kapasiteten til veien. Hvis man skifter felt umiddelbart i det man ser det står at feltet tar slutt 800 meter lenger frem, da er man rett og slett dum, og man skaper mer kø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

^^ Enig, men det står ikke definert noe sted at men SKAL/SKAL IKKE (isåfall vis meg gjerne lovteksten).

Men det er nok mest hensiktssmessig å utnytte hele plassen så godt som mulig slik at du slipper å kjøre inn i køen og så irritere deg grønn av at de neste 20 bilene som var bak deg kjører forbi der du var og således "sniker" i forhold til deg.

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg enig i, men her snakker jeg om folk som kjørte 20cm fra der det var bom eller lignende i veien i feltet for å så bytte felt. Alle bør bytte felt rolig der det passer, ikke kjøre inntil der det er stengt s0 man nesten må rygge for å komme seg ut.

Lenke til kommentar

Siden jeg synes jeg ofte ser folk her inne kritiserer biler med spoilere, enten det er på en fabrikkoriginal sprekere bil eller en bil som åpenbart er modifisert for å kjøre fort rundt en bane. Se hva som skjer i det øyeblikket motordekselet river av spoileren her:

(Fra 0.59 og utover)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Det er vel ikke mange som kritiserer spoilere på biler som er laget for å gå fort. Kritiseringen er vel heller rettet mot de som putter spoilere på en Civic eller Passat med 100 hk og som tror at de har fått en sportsbil.

 

Spoilere i motorsport har utvilsomt en viktig funksjon, det er det vel ingen som krangler på?

Lenke til kommentar

Jo, det er faktisk flere her inne som er på hugget når de ser en spoiler som ikke er direkte kledelig på bilen uavhengig om det er ettermontert på en civic med 54HK, en tunet M3 bygget for å gå på bane eller en fabrikkoriginal sprekere bil som skal fungere som en kombinasjon av a-b kjøretøy og leketøy.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Men er det så rart? Ser ofte latterlig ut med en spoiler på  f.eks en BMW som ligner en heftig M3, også finner du ut at det er en 318 med giantisk spoiler, dekaler, og emblemer.

 

Spoileren har sin oppgave og nytte i motorsport, og kan være kult på enkelte veiregistrerte biler, men dette er få. Nå fins jo selvfølgelig spoilere i forskjellige størrelser og utseende også, men ville aldri montert en spoiler som de du ser i rally/DTM/BTCC osv på en veibil.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Nå var vel ikke kritikken min rettet mot de tilfellene hvor man setter på en gigantisk spoiler på en civic med 54hk, passat med 100hk eller BMW 318. Snarere de gangene en spoiler er montert fordi den faktisk har en funksjon, uavhengig om det kommer originalt i fra fabrikken eller er på en ombygd bil for bane eller kombinasjonbruk.

Lenke til kommentar

Flippende biler er vel heller resultatet av en aerodynamisk underside og feiljustert splitter som gjør bilen til en vinge. Downforce bak er vel for å hindre overstyring i svinger, og er mer en årsak til at biler har lyst til å bli et fly.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Faktisk er det den banen som er årsaken til flyturen og avviklingen av Gt1 klassen. Du kan gjøre hva du vil med spoilere, men nedover mulsanne i 400kmt har det lite å si for faren ved å flippe. Banen er alt for ujevn så bilen får et løft foran og da er det bare å holde seg fast.

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...