Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke så gærent. 4-dørs bil med 305/350 fra den perioden bruker cirka det samme som en E34 525.

 

 

Jeg leser at 1987 Blazer 350 får rundt 11 MPG (21,0 L/100km), og E34 525 får rundt 18 MPG (12,8 L/100km), og en Blazer 350 har 175hk, mens en 525 har 192hk. Man kan ta det i betraktning til at M50 aldri var en særlig drivstoffgjerrig motor heller.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ville fortsatt ikke finansiert en bil med forbruk på over 2l på mila, SUV eller ei. Det er V8 K5 Blazer jeg snakker om, ikke S-10.

 

Edit: Scratch that first part. Ville finansiert en bil med et slik forbruk, men da skulle det vært en veldig beefy motor.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Helt enig, men jeg har som regel 2-3 biler og da er det greit å ha minst en med akseptabelt forbruk til å kjøre til jobb osv.

Til sommeren skal jeg på power big meet i sverige, og det bryr meg ingen verdens ting at Buicken bruker 1,5 liter på mila. Ingenting som slår langtur med kompiser i sommerværet med V8eren brumlende i bakgrunnen.  :cool:

Lenke til kommentar

Derav "scratch that first part" i mitt tidligere innlegg.

 

Om jeg kunne kjøpt en 850i så hadde jeg fylt bensin med et stort glis, og levd på tørr havregryn og ris med ketchup. Amerikanere med big blow and no show synes jeg ikke er verdt underernæring. Ikke at 850 har så fryktelig mye å vise for bensinforbruket.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Min aller første kjøretur, fersk fra sykehuset i Februar 1989, var i en slik. :D Hadde vært moro med en i garasjen! Er vel ikke så fryktelig dyre å få inn i landet med tanke på at det er en veteranbil. 

Stas, spesielt sammenlignet med den røde Amazonen som var min første kjøretur.  :tease:

Lenke til kommentar

Derav "scratch that first part" i mitt tidligere innlegg.

 

Om jeg kunne kjøpt en 850i så hadde jeg fylt bensin med et stort glis, og levd på tørr havregryn og ris med ketchup. Amerikanere med big blow and no show synes jeg ikke er verdt underernæring. Ikke at 850 har så fryktelig mye å vise for bensinforbruket.

Jepp, amerikanerne hang håpløst langt etter når det kommer til motorer og effektivitet. Rart at bilnasjonen ikke var mer frempå med tekniske løsninger i sine biler.

Lenke til kommentar
 

 

Derav "scratch that first part" i mitt tidligere innlegg.

Om jeg kunne kjøpt en 850i så hadde jeg fylt bensin med et stort glis, og levd på tørr havregryn og ris med ketchup. Amerikanere med big blow and no show synes jeg ikke er verdt underernæring. Ikke at 850 har så fryktelig mye å vise for bensinforbruket.


Jepp, amerikanerne hang håpløst langt etter når det kommer til motorer og effektivitet. Rart at bilnasjonen ikke var mer frempå med tekniske løsninger i sine biler.

 

Grunnen til at amerikanske bilmotorer var såpass ineffektive er at bensinprisene alltid har vært latterlig lave. Det gjorde ingenting at en bil brukte 2L på mila på den tiden og det du får igjen er motorer som kan gå omtrent evig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Amerikanere og "the American way" når det gjelder hvordan en bil skal produseres .
Riktignok har det blitt bedre nå, og stadig flere biler kommer med >2.0l turbo . 

Lenke til kommentar

Til gjengjeld så skapte de jo evighetsmaskiner. Pickup'er fra 50 og 60-tallet lever vel fortsatt i beste velgående i USA. Motorer med svært høyt volum, men veldig få hester. Svært lite stress på motoren og dens deler, som da gir svært god levetid.

Og svært enkel teknikk som var lett å vedlikeholde, ja du har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...