Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forliksrådet er gammelt og man måtte gjennom det før. Korrekte prosedyren er nå som følgende:

Faktura med XX dager forfall (9.25% renter umiddelbart fra forfallsdato)

14 dager etter forfall inkassovarsel med kr65 i gebyr med 14 dagers frist

Dersom inkassovarsel inkl. gebyr ikke er betalt etter 14 dager, siste betalingsoppfordring med enda kr195 i gebyr med 14 dagers frist

Dersom enda ikke betalt går jeg til namsmannen og betaler for å få dem til å ta saken. De legger til gebyret jeg betaler på forskudd på det de trekker han i lønn/trygd/eiendeler osv.

Skal ta kredittsjekk på kunden imorgen for å se om det faktisk er noe vits i å gå videre, + at han får jo brev i posten at det er blitt foretatt kredittsjekk som bør virke seriøst og skremmende.

Går jeg gjennom inkassobyrå "mister" jeg en del av inntektene fra renter og gebyrer jeg nå selv kan beholde, pluss at da tar det gjerne 3+ måneder, mens nå kan jeg gå til inkasso allerede etter noen få uker.

Lenke til kommentar

Jeg soter ikke bil gratis, fyren (og kjerringa som henter posten) skjønner forhåpentligvis alvoret nå.

20150413_201540.jpg?dl=1

Innen 27/04/15 dager? :p

Slik tekst på konvolutten vil trolig være i strid med god inkassoskikk.

Hentet fra: http://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/98-god-inkassoskikk

Eksempler på dårlig inkassoskikk:

Det skal ikke gå frem av konvolutt hva innholdet er men firmalogo godtas imidlertid av finanstilsynet. Se egen artikkel hos oss om dette.

Lenke til kommentar

Jeg soter ikke bil gratis, fyren (og kjerringa som henter posten) skjønner forhåpentligvis alvoret nå.

20150413_201540.jpg?dl=1

Innen 27/04/15 dager? :p
Slik tekst på konvolutten vil trolig være i strid med god inkassoskikk.

Hentet fra: http://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/98-god-inkassoskikk

Eksempler på dårlig inkassoskikk:

Det skal ikke gå frem av konvolutt hva innholdet er men firmalogo godtas imidlertid av finanstilsynet. Se egen artikkel hos oss om dette.

Leste et sted at det er lurt å skrive det tydelig på, men ser nå også selv det er i strid med god inkassoskikk. Tok akkurat kredittsjekk på kunden, han har kun en score på 50/100 og allerede betalingsanmerkning på 80 000kr hmmm... På kredittsjekken står også han har en annen adresse som er oppført nyere, mens den adressen jeg har fått oppgitt står at er over 10 år gammel. Her tror noen vi er lure? Selv om telefonnummret forsatt er registrert på den eldste adressen.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Han coastet f.eks inn til et stopp-skilt, som heller tar bort lyden. Ikke at hverken denne diskusjonen hører hjemme her, eller at fyren i videoen fortjener å bli slaktet. Var bare litt underlig.

Coastet? 

Coasting. Når du trykker ned kløtsjen og ruller uten motorkraft.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nei. Det med lyden var bare for å gi min innsikt i Mr. A sin påstand om at han kjørte rart for å vise frem lyden. Det kan stemme når han f.eks holder feil gir o.l, men coasting er bare en typisk feil som mange gjør (spesielt amerikanere), noe jeg ikke forventet av over middels interesserte sjåfører.

Det er mange grunner til at du ikke skal trykke inn kløtsjen før du har kommet til en tilnærmet stopp, to av grunnene er fordi du kan få uventet akselerasjon og du sliter unødvendig på bremsene.

http://www.studydriving.com/safety-on-the-road/why-coasting-is-bad/

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...