Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5HP18 sitter også i USA-versjonen av E36 M3 (240hk) og tåler 310Nm om man skal følge BMW's betegnelser.

 

Kan ikke si at automat nødvendigvis tåler mer enn manuell på generelt basis. Noen biler får overdimensjonerte kasser og noen får kasser som såvidt tåler belastningen. Det kan jo hendre at slushboxene tåler litt mer fordi at veivakselen må først spinne i gang litt slush i torque converteren, slik at overgangen ikke blir like brå som med en clutch som er i full kontakt.

Lenke til kommentar

Tror BMW bare gikk for samme kasse i mange forskjellige biler da det var enklest å forholde seg til. Det vil på en måte forklare det faktumet at nesten alle E36 har forskjellig ratio på diffen avhengig av motor. Der er det vel flere forskjellige differ enn kasser.

Lenke til kommentar

Det er vel den slappeste kassa de har på 5 gir. Amerikanere fikk en automatkasse med 4 gir på E36, men det var vel ikke ZF. De har ellers noen utgaver av den på 5 gir som tåler en god del mer, men som alle automatkasser så har det hovedsakelig gått i flere gir enn 5 den siste tiden.

Lenke til kommentar

I gamledager hadde både BMW og Auda en del utfordringer med automatkasser på sine biler, det var da ZF-kasser, BMW brukte vel en del ZF4HP22 som rett og slett ikke tålte det de ble utsatt for.

De brukte samme kasse i 535i og 735i som Volvo brukte i sin 740..

Den holdt greit i Volvo, men ikke i nærheten av like bra i BMWene.

 

Selv Volvo 740 med turbomotoren på 182hk funka fint med den girkassa, også med moderat trim.. :)

 

Slik jeg leser historien brukte BMW rett og slett for dårlig dimensjonerte kasser i en del biler.

Fint om de har lært av det nå :)

Lenke til kommentar

Ser flere aviser skriver at det er farlig å kjøre med piggfritt i sommerhalvåret, og jeg kan til en viss grad skjønne argumentet for ugunstig dekkmønster og vannplaning. Men de trekker også inn "mykere gummiblanding" hele tiden, vil ikke det bare gi større friksjon ved en oppbremsning? 

Lenke til kommentar

Å kjøre med vinterdekk på sommeren får en til å tro at bilen er sprekere enn den er. Kunne fint legge ut 320'n jeg hadde på tør asfalt på andre gir med vinterdekk:p Så ja, grepet er betydelig dårligere. Det skriker også i dekkene i svinger om du kjører litt fort når det er varmt. De blir utrolig fort slitt på sommeren.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Dat feeling når man switcher fra vinterdekk til sommerdekk og tror at alle hjulene er i ferd med å løsne eller noe annet må være galt pga sporing. Går heldigvis fort over da.

 

 

Hadde fullstendig glemt hvor mye mine sommerhjul sporte, men det er på en annen side herlig å kjenne hvordan bilen klistrer seg til asfalten i svinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg soter ikke bil gratis, fyren (og kjerringa som henter posten) skjønner forhåpentligvis alvoret nå.

 

20150413_201540.jpg?dl=1

Innen 27/04/15 dager? :p

 

 

Skrev først "Innen 14 dager" men utskriften ble ikke bra så tenkte kan bytte til nøyaktig dato, men la ikke merke til "dager" hehe, og gidder ikke bruke enda mer papir på denne kunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...