Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, det er sånn det skal være ja.

Mine spacere har godkjenningspapirer som sier hvilke bilmodeller de er godkjent for, samt hvilke bolter som skal benyttes.

 

Felgene mine har i ABE-papirene sine også presisert at de kan brukes sammen spacere for endring av sporvidde, og de jeg bruker er da en av typene som kan brukes.

 

Begge deler er produsert av Brabus.

Lenke til kommentar

Alt kan godkjennes så sant det foreligger dokumentasjon fra et uavhengig og godkjent laboratorium som tuv og dekra.

 

I tuv papirene er det og ofte kriterier, som snylter nevner, som må følges opp for at papirene skal være gyldige.

 

Er alt dette på plass er det ingen problemer å få ting godkjent så sant det ikke er noen særnorske regler som sier nei.

 

Ingen problemer å få godkjent 1000hk og luftfjærer på en bil annet enn sin egen økonomi og viljestyrke.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

 

Skrudde hubsentriske spacere er som Hansien sier mye brukt i bilsport. Er mange som kjører feite skrudde spacere på driftebilene for å fylle ut i bredderene feks

Nå er ikke akkurat bilene i motorsport kjent for pålitelighet over flere hundre tusen kilometer. Problemet med metall er ikke styrken, men at det trøtner. Men sett bort fra det så skal jeg akseptere argumentet om at godkjente spacere ikke er så ille som man skal ha det til, selv om Biltilsynet er uenige.

Det er ikke spacerene som ryker, det er alt annet. Dekk, stikkaksler, motor..

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at motorsport ikke er et argument for pålitelighet.

At en bil brukt i motorsport ikke har samme intervaller på vedlikehold som en vanlig personbil handler om at bilen utsettes for ekstreme forhold og hard behandling fra start til slutt i tillegg til at det er mer kritisk om en del ryker i 250km/t i finske skoger. Sistnevnte er både for sikkerheten til sjåføren og en eventuell kartleser og det at en del som ryker kan bety tapt løp som igjen kan gjenspeile tapte sponsorinntekter og lignende.

 

Så jo, motorsportarenaen er en fin plass å se om man ønsker pålitelige deler.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg regner med at når du sier at de bruker spacere innenfor motorsport så tenker du ikke på F1 eller GT. Det er ikke så mye innovasjon innenfor trackdays og rallycross.

 

 

Man bruker selvsagt ikke spacere i formel 1. Man bruker felger som passer. Det gjelder i alle dyre motorsportgrener. Når man bruker magnesiumfelger balansert til det ytterste, slenger man ikke på et par spacere i stål. Men det er ikke fordi spacere er feil eller dårlig for resten av verden. At motorsport ikke er et tegn for pålitelighet, vel ikke annet enn feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...