Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aaaarhhh! Hvorfor må E39 være den eneste med 74,1mm nav. Vet jeg har klaget på det før, men nå måtte jeg stå over et sett med strøkne og originale Style 343 felger...

 

Er fristet til å bare bytte hele hubben i 72,4mm, eller sage av hele driten.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vil ikke dreie hubbene eller evt. felger, da det fort kan gå galt. Jeg er i grenseland på bredde også, så spacere/konvertere er uaktuelt. Vil heller gjøre ting skikkelig, fremfor å spare penger.

 

Hadde jeg bare hatt mindre nav istedet for litt over en millimeter større så kunne jeg brukt senterringer.

Lenke til kommentar

Svekkelsen er nok ikke større at du kan bagatellisere denne uten sitte der med dårlig samvittighet.

 

Ihvertfall er slike avvik langt innenfor på det jeg driver med av metaller og disse konstruksjonene skal gjerne holde oppe bygg og bruer i en del år og utsettes for mer krefter enn en bil blir.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så fryktelig farlig, men det er av samme grunn til at man også burde unngå spacere, fordi det skaper svakere punkter.

 

Hovedårsaken er nok fordi jeg skyr permanente modifikasjoner, og at det fort kan gi verditap om jeg noen gang skal selge bilen. Jeg tar faktisk vare på alle de originale delene mine i tilfelle jeg vil selge den i original stand.

 

Edit: Hvis jeg skulle maskinert noe, så hadde det vært felgene i så fall, spesielt siden jeg da kan slå til med originale 343-felger som passer E39, som er ganske uvanlig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så fryktelig farlig, men det er av samme grunn til at man også burde unngå spacere, fordi det skaper svakere punkter.

Og med dette argumentet i bakhånd kan du heller ikke bytte hub siden den og vil endre på brytningspunktet i understellet.

 

Ellers har spacerargumentet vært dødt i like mange år som tuv-godkjente spacere har eksistert.

 

Hovedårsaken er nok fordi jeg skyr permanente modifikasjoner, og at det fort kan gi verditap om jeg noen gang skal selge bilen. Jeg tar faktisk vare på alle de originale delene mine i tilfelle jeg vil selge den i original stand.

 

Edit: Hvis jeg skulle maskinert noe, så hadde det vært felgene i så fall, spesielt siden jeg da kan slå til med originale 343-felger som passer E39, som er ganske uvanlig.

Verditap på en slik permanent modifikasjon eksisterer kun om du selv lar det være et verditap.

Det må da være mer verdi i en e39 med er større felgutvalg uavhengig om du dreier eller bytter huben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og med dette argumentet i bakhånd kan du heller ikke bytte hub siden den og vil endre på brytningspunktet i understellet.

 

Ellers har spacerargumentet vært dødt i like mange år som tuv-godkjente spacere har eksistert.

 

Tror ikke brytningspunktet blir endret, da det bare skal være selve senterringen og lageret som blir byttet ut. Vil heller påstå at det er verre å fjerne 1mm fra kantene på senterringen, da det ikke blir rare metallet igjen på noe som skal hjelpe til med å holde hele vekten til bilen.

31221093427.jpg

 

Verditap på en slik permanent modifikasjon eksisterer kun om du selv lar det være et verditap.

Det må da være mer verdi i en e39 med er større felgutvalg uavhengig om du dreier eller bytter huben.

 

Det er avhengig av kjøperen, ikke meg. For veldig mange så er det svært viktig at ting er originalt, selv om det ikke nødvendigvis er bedre. Jeg føler jeg må opplyse ved et eventuelt salg om jeg har endret navet, og da kunne jeg jo prøvd å vri det til at felgutvalget er bedre.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Begynte å stusse litt på hva du egentlig mente når du brukte spacere som et argument mot å dreie her. Men ser at du snakker om det jeg i utgangspunktet trodde ja. Da faller jo naturlig nok brytningspunkt-argumentet bort.

 

Men svekkelse slik spacere i en årrekke har vært beryktet for handler om feil bruk. Mange velger å bruke originale bolter fremfor å kompensere med lengre bolter slik det står i papirene hos enkelte produsenter at mann skal gjøre.

 

I tillegg til det durochris nevner så ville jeg og gått for felgen siden det er lettere å bytte disse enn huben om man mot all formodning skulle få påpekt dette på en kontroll.

Men kan man enkelt bytte selve hubben og dermed få et større utvalg av felger så ville jeg gått for dette. Jeg mener og at dette vil kunne fungere som et argument ved salg mot at dette ikke skal påvirke prisen i negativ retning. Så originalpolizeiet får heller finne en annen E39 isåfall..

Lenke til kommentar

Enig med det om spacere. Folk setter gjerne på en som er 10-15 mm og skrur inn originalbolten 3-4 omdreininger, da kan det fort gå til helvete. Det finnes nok en del fine felger som passer E39 originalt, men det bør jo være mulig å finne noen adaptere som er godkjente. Du kjører jo ikke akkurat bilslalom dagen lang, så noe som er TuV-godkjent bør da holde.

Lenke til kommentar

Det skal da ikke være noe problemer å bruke spacere i bilsportsammenheng. Er mange som bruker dette på biler bygd for å gå fort/sidelengs rundt bane for å vinne stabilitet og/eller veigrep i sving.

 

Og disse skifter da heller ikke så veldig mye mer deler i understellet sitt enn andre som kjører en mer original bredde på bilen sin.

Lenke til kommentar

Skrudde hubsentriske spacere er som Hansien sier mye brukt i bilsport. Er mange som kjører feite skrudde spacere på driftebilene for å fylle ut i bredderene feks

 

Nå er ikke akkurat bilene i motorsport kjent for pålitelighet over flere hundre tusen kilometer. Problemet med metall er ikke styrken, men at det trøtner. Men sett bort fra det så skal jeg akseptere argumentet om at godkjente spacere ikke er så ille som man skal ha det til, selv om Biltilsynet er uenige.

Lenke til kommentar

Nå er ikke akkurat bilene i motorsport kjent for pålitelighet over flere hundre tusen kilometer. Problemet med metall er ikke styrken, men at det trøtner. Men sett bort fra det så skal jeg akseptere argumentet om at godkjente spacere ikke er så ille som man skal ha det til, selv om Biltilsynet er uenige.

Hvor har du det fra at biltilsynet mener at godkjente spacere er så ille?

 

post-219427-0-56128600-1428563582_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...