Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (56 minutter siden):

Hva er egentlig nødvendig vedlikehold?

Trenger som regel bare oljeskift etter X antall km. 

Unødvendig å ha bilen på service hvert år. 

Veldig smart å vedlikeholde bremsene(dvs rengjøring og smøre de opp) hvert år, uansett om det tas selv eller på service også. 

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Hva er egentlig nødvendig vedlikehold?

Trenger som regel bare oljeskift etter X antall km. 

Unødvendig å ha bilen på service hvert år. 

Dekk, filter og olje er vanlige forbruksvarer på en bil. Reparasjoner er også nødvendig vedlikehold, og det kommer støtt og stadig, spesielt for de med dårlig råd og eldre bil.

• Liker 1
Sitat

– Å presse folk som har en vanlig bensin- eller dieselbil til å kvitte seg med bilen sin, er fullstendig misforstått klimapolitikk. Det er langt bedre for klimaet at folk bruker bilen de har lengst mulig, enn at de må vrake den og kjøpe en ny elbil. 

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2025/04/10/196082221/vedum-nekter-skal-ikke-bli-dyrere-a-kjore-dieselbil

• Liker 3

Er du litt handy sjøl, så får du service kostnadene ned ganske mange tusen!
V70 2009 modell. Tatt servicene selv: Olje, oljefilter, dieselfilter, kupefilter og luftfilter, koster meg rundt 1200kr pr år
Må bytte bremseklossene neste år, dette koster meg ca 1000kr då eg vil ha noen som ikkje lager for mye bremsestøv, ellers hadde det blitt enda billigere.

Ang dekk, så kjøper eg dog premium vinterdekk, så dette var en smule dyrt, Goodyear Ultra Arctic 2(215/65R16), kompis hadde omleggings maskin, så kosta meg totalt 5000kr, kjøpte dekka på tilbud.

Sommerdekka handler jeg som oftest topp 5 på naf sin test, å da leter jeg lenge etter gode tilbud, av og til kjører vianor tilbud på sine nokian dekk, å dette havner da av og til på DNB superkampanje, da får du dekka til rundt 5000kr der også.

• Liker 2

I dag tidlig så møtte jeg på en kolonne med kanskje 30-40 porscher,lamborginier og ferrarier + et par audier som kjørte oppover numedalen retning geilo. Har aldri sett så mange superbiler på så kort tid før.

Mon tro om det er noe påskearrangmenet som pågår i bilmiljøet.

Deechon skrev (23 timer siden):

I dag tidlig så møtte jeg på en kolonne med kanskje 30-40 porscher,lamborginier og ferrarier + et par audier som kjørte oppover numedalen retning geilo. Har aldri sett så mange superbiler på så kort tid før.

Mon tro om det er noe påskearrangmenet som pågår i bilmiljøet.

Det var nok #TeamTyggegummi tipper jeg! Sjekk de ut på insta. Møtte noen av de i går jeg også, så sykt de dro på innover mot Drammens området! Hørte de motorlydene hele veien i tunnelene vettu.  Og akkurat da merka jeg at det ikke var så kult med elbil hehe. Var ikke lett å holde følge med de for å si det sånn 😂

Møtte på minst 3-4 porscher, en merce sedan AMG av noe slag og en Audi RS6 tror jeg det var. De har alle en felles logo enten foran/og eller bak. Felles for de er at de alle er voldsomt bilinteresserte. 

Endret av Iterion
  • Liker 1

Møtte på en Team Tyggegummi utpå bygda en gang. En senka BMW stasjonsvogn med rosa sticker i frontruta. Var lite som skrek sportsbil - her stank det råner lang vei. Kjørte som et svin gjorde han også.

Men råtne epler finnes det i alle hager..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Auto Asmodeus skrev (9 timer siden):

Møtte på en Team Tyggegummi utpå bygda en gang. En senka BMW stasjonsvogn med rosa sticker i frontruta. Var lite som skrek sportsbil - her stank det råner lang vei. Kjørte som et svin gjorde han også.

Men råtne epler finnes det i alle hager..

Hehe ja det er nok noen rånere med der også, men jeg så kun gromme sportsbiler på lørdag.  Hadde definitivt blitt med de hadde jeg hatt en skikkelig sportsbil. Drømmer om å kjøpe en om ikke altfor mange år, men blir nok ingen 911 GT3 RS med det første. 

• Liker 1

Kjapt spørsmål. Hva forventer dere når det står "EU OK" i tittelen på en bilannonse?

Spoiler

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tok kontakt med en selger i forbindelse med en annonse da det virket som en åpenbar feil eller misforståelse da jeg sjekket kjøretøyopplysningene hos SVV. Der sto det at bilen hadde frist for EU-godkjenning om 3 dager. Ved finlesing av annonsen fant jeg teksten "kjøper har undersøkelsesplikt" og "se bilder" der man med litt mysing kunne skimte flere åpenbare 2-erfeil som måtte utbedres, da åpenbart innen disse 3 dagene. Selger fortalte at feilene ville ikke bli utbedret av selger, dette måtte kjøper ordne. Videre så lurte jeg på hva han mente med "EU OK" og han mente bokstavelig talt at den var EU OK i skrivende øyeblikk og at hvis selger skulle utbedre noe så ville prisen blitt en helt annen. Hva synes dere om en slik tilnærming til annonseskriving?

Jeg har ett punktert dekk som jeg var hos en dekkforhandler og skulle få plugget. Han sa det var for nærme felgen til at det kunne gjøres ordentlig, men at vi kunne prøve og at det kanskje holdt en stund. Det gjorde det, helt til jeg måtte skifte til vinterdekk. Da seg luften ut igjen og jeg har nå bestilt nye dekk for å være klar for sommersesongen. Er to dekk nå bare long gone eller? Bare å kaste på dynga? De hadde i utgangspunktet veldig mange km igjen og hadde kun gått 6-7k km.

Simen1 skrev (På 15.4.2025 den 10.21):

Kjapt spørsmål. Hva forventer dere når det står "EU OK" i tittelen på en bilannonse?

Vis skjult innhold

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tok kontakt med en selger i forbindelse med en annonse da det virket som en åpenbar feil eller misforståelse da jeg sjekket kjøretøyopplysningene hos SVV. Der sto det at bilen hadde frist for EU-godkjenning om 3 dager. Ved finlesing av annonsen fant jeg teksten "kjøper har undersøkelsesplikt" og "se bilder" der man med litt mysing kunne skimte flere åpenbare 2-erfeil som måtte utbedres, da åpenbart innen disse 3 dagene. Selger fortalte at feilene ville ikke bli utbedret av selger, dette måtte kjøper ordne. Videre så lurte jeg på hva han mente med "EU OK" og han mente bokstavelig talt at den var EU OK i skrivende øyeblikk og at hvis selger skulle utbedre noe så ville prisen blitt en helt annen. Hva synes dere om en slik tilnærming til annonseskriving?

En setning som 'EU OK' er etter min mening en uferdig setning på lik linje med 'Klokken er ....'

Skrives det at bilen er EU OK så hører det gjerne til en fortsettelse som poengterer lengden/kontrollfrist.

Står det kun at bilen er EU OK ville jeg forventet i hvert fall 1 år fremover.

Har bilen fått en mangellapp så er den uansett ikke 'EU OK' selv om frist for etterkontroll er om 2 måneder...

Det er min profesjonelle mening som bilforhandler.

--

Over til noe annet med store skjermer...

Kjører mye bil, og mye forskjellig. Må fortsatt si jeg foretrekker typisk tysk system med én snurre bryter som kan kontrollere det meste, og fysiske knapper for viktige ting som klima og setevarme.

Det er jo sikkert vanesak, men her forleden presterte jeg å skulle skru av setevarme som kokte meg i hjel på touchskjerm, og gjorde selvfølgelig dette i en trang sving med fortauskant helt inntil veibanen, som jeg da traff og punkterte hjulet.

Jaja. Ingen andres feil enn min egen altså, men noen fysiske brytere i tillegg til touchskjerm er absolutt å foretrekke for min del, og jeg er nok en forholdsvis ung mann her inne som absolutt ikke er uvant med teknologi og touch. Å bruke telefon mens man kjører tar jo nesten bort mindre oppmerksomhet fra veien siden man gjerne er godt kjent med den, og kan plasseres så man kan se på veien... ish. Uten at jeg skal si det er greit og helle bensin på bålet.

Endret av Darkbill
  • Innsiktsfullt 2
Darkbill skrev (21 minutter siden):

Har bilen fått en mangellapp så er den uansett ikke 'EU OK' selv om frist for etterkontroll er om 2 måneder...

Den hadde mangellapp fra EU-kontroll en uke tidligere.

Annonseteksten var selvsagt mer utfyllende enn tittelen. Blant annet sto det frist for etterkontroll om 3 dager og et estimat på 10-15k for å utbedre feilene. Jeg synes det er villedende i skrive "EU OK" i tittelen på en sånn annonse.

• Liker 1

Prøver meg på å være bilmekaniker..eller..hva en man skal kalle det for er faen meg frustrerende. Først slite med å få av bærekule på bærearmen ut fra spindelen...jekkestropper, krok og satans mye lirking var til slutt trikset, men det gikk..brukte en ukes tid på å mote meg opp og deler og tjo og hei.

Så får jeg av støtdemper-faenskapet...endelig, skal til å demontere grunnet fjæra er knekt, så jeg innser jeg at jeg må ha spesialverktøy for å få av topphatten på topphatten, torx for å holde fast og 18mm kopp. Vente en uke til på verktøyet for biltema har det ikke. Så kommer greia, moter meg opp til å demontere og så KNEKKER torx driten på toppen.

Brukt like mye på verktøy som på å bestille to flunkende nye ferdigmonterte støtdemper til xc60 som til slutt ble svaret på problemet mitt, bytte den ene så bytt den andre. Jaja..*sukk*

PXL_20250414_141247953.jpg

PXL_20250414_140538646.jpg

Ganske standard opplevelse det der. Det er gjerne 3-4 enkle steg du skal gjøre, men på steg 3¾ så sitter faenskapen som om Lucifer selv hadde strammet bolten og marinert den i saltlake.

Jeg skulle bytte en bærekule en gang og måtte fjerne stikkakslingen, som egenlig bare skal være å dunke ut med en hammer. Men neida den stikkakslingen satt som om den var sveiset fast i navet, og hele spindelen knakk i to da jeg fyrte på med 40 tonn på en hydraulisk presse. Bærekule til 200kr ble til ny/brukt spindel, bærekule og stikkaksling til 4000 kr, og 3 helger ble brukt på å banne i garasjen.

Moral of the story: Ha riktig verktøy

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...