Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (56 minutter siden):

Hva er egentlig nødvendig vedlikehold?

Trenger som regel bare oljeskift etter X antall km. 

Unødvendig å ha bilen på service hvert år. 

Veldig smart å vedlikeholde bremsene(dvs rengjøring og smøre de opp) hvert år, uansett om det tas selv eller på service også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Hva er egentlig nødvendig vedlikehold?

Trenger som regel bare oljeskift etter X antall km. 

Unødvendig å ha bilen på service hvert år. 

Dekk, filter og olje er vanlige forbruksvarer på en bil. Reparasjoner er også nødvendig vedlikehold, og det kommer støtt og stadig, spesielt for de med dårlig råd og eldre bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du litt handy sjøl, så får du service kostnadene ned ganske mange tusen!
V70 2009 modell. Tatt servicene selv: Olje, oljefilter, dieselfilter, kupefilter og luftfilter, koster meg rundt 1200kr pr år
Må bytte bremseklossene neste år, dette koster meg ca 1000kr då eg vil ha noen som ikkje lager for mye bremsestøv, ellers hadde det blitt enda billigere.

Ang dekk, så kjøper eg dog premium vinterdekk, så dette var en smule dyrt, Goodyear Ultra Arctic 2(215/65R16), kompis hadde omleggings maskin, så kosta meg totalt 5000kr, kjøpte dekka på tilbud.

Sommerdekka handler jeg som oftest topp 5 på naf sin test, å da leter jeg lenge etter gode tilbud, av og til kjører vianor tilbud på sine nokian dekk, å dette havner da av og til på DNB superkampanje, da får du dekka til rundt 5000kr der også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I dag tidlig så møtte jeg på en kolonne med kanskje 30-40 porscher,lamborginier og ferrarier + et par audier som kjørte oppover numedalen retning geilo. Har aldri sett så mange superbiler på så kort tid før.

Mon tro om det er noe påskearrangmenet som pågår i bilmiljøet.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (23 timer siden):

I dag tidlig så møtte jeg på en kolonne med kanskje 30-40 porscher,lamborginier og ferrarier + et par audier som kjørte oppover numedalen retning geilo. Har aldri sett så mange superbiler på så kort tid før.

Mon tro om det er noe påskearrangmenet som pågår i bilmiljøet.

Det var nok #TeamTyggegummi tipper jeg! Sjekk de ut på insta. Møtte noen av de i går jeg også, så sykt de dro på innover mot Drammens området! Hørte de motorlydene hele veien i tunnelene vettu.  Og akkurat da merka jeg at det ikke var så kult med elbil hehe. Var ikke lett å holde følge med de for å si det sånn 😂

Møtte på minst 3-4 porscher, en merce sedan AMG av noe slag og en Audi RS6 tror jeg det var. De har alle en felles logo enten foran/og eller bak. Felles for de er at de alle er voldsomt bilinteresserte. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møtte på en Team Tyggegummi utpå bygda en gang. En senka BMW stasjonsvogn med rosa sticker i frontruta. Var lite som skrek sportsbil - her stank det råner lang vei. Kjørte som et svin gjorde han også.

Men råtne epler finnes det i alle hager..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (9 timer siden):

Møtte på en Team Tyggegummi utpå bygda en gang. En senka BMW stasjonsvogn med rosa sticker i frontruta. Var lite som skrek sportsbil - her stank det råner lang vei. Kjørte som et svin gjorde han også.

Men råtne epler finnes det i alle hager..

Hehe ja det er nok noen rånere med der også, men jeg så kun gromme sportsbiler på lørdag.  Hadde definitivt blitt med de hadde jeg hatt en skikkelig sportsbil. Drømmer om å kjøpe en om ikke altfor mange år, men blir nok ingen 911 GT3 RS med det første. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål. Hva forventer dere når det står "EU OK" i tittelen på en bilannonse?

Spoiler

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tok kontakt med en selger i forbindelse med en annonse da det virket som en åpenbar feil eller misforståelse da jeg sjekket kjøretøyopplysningene hos SVV. Der sto det at bilen hadde frist for EU-godkjenning om 3 dager. Ved finlesing av annonsen fant jeg teksten "kjøper har undersøkelsesplikt" og "se bilder" der man med litt mysing kunne skimte flere åpenbare 2-erfeil som måtte utbedres, da åpenbart innen disse 3 dagene. Selger fortalte at feilene ville ikke bli utbedret av selger, dette måtte kjøper ordne. Videre så lurte jeg på hva han mente med "EU OK" og han mente bokstavelig talt at den var EU OK i skrivende øyeblikk og at hvis selger skulle utbedre noe så ville prisen blitt en helt annen. Hva synes dere om en slik tilnærming til annonseskriving?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...