Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (7 minutter siden):

Men ja, jeg håper i det minste at denne loven i praksis kan vise skjønn i situasjoner som bare går ut over uskyldige tredjeparter

Det vil sannsynligvis ta lang tid før vi får vite det, uansett. Disse reglene skal ta de verste av de verste, så at de med viten og vilje får låne en bil av noen som ikke burde skjønt risikoen er jo helt utrolig lav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (3 minutter siden):

Så Porsche er i ferd med å synke nå altså

Nei det tror jeg ikke, men de behandler ikke arbeiderene sine særlig bra ift jobb stabilitet. Dette er i fra fabrikken i Stuttgart området. 

Men det går ikke særlig bra når en røsker 4000 mann på ett felles møte... Det må en vell være dønn ærlig om..

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står ikke "Nå kutter vi 4000 stillinger fra DETTE øyeblikk".

Dette er langsiktige, planlagte reduksjoner av arbeidsstokken av ulike grunner og baseres på prognoser av markedet og økonomien i bransjen som helhet. Egentlig er det bare å slutte med ansettelser så vil dette løse seg selv. Men det er sikkert litt ulike tiltak som iverksettes. 

Quote

Audi planlegger å kutte opptil 7.500 stillinger i Tyskland innen 2029. Dette tilsvarer rundt 14 prosent av arbeidsstyrken i hjemlande

Audi ser ut til at de skal bruke ca 5 år på denne prosessen. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Det står ikke "Nå kutter vi 4000 stillinger fra DETTE øyeblikk".

Dette er langsiktige, planlagte reduksjoner av arbeidsstokken av ulike grunner og baseres på prognoser av markedet og økonomien i bransjen som helhet. Egentlig er det bare å slutte med ansettelser så vil dette løse seg selv. Men det er sikkert litt ulike tiltak som iverksettes. 

Audi ser ut til at de skal bruke ca 5 år på denne prosessen. 

 

Det sa jeg ikke heller, jeg sa det ble annonsert på en dag. Selv om det er langsiktige planer er det ikke akkurat positivt... 

Og bare det faktum at de ikke kan tilby bedre avtaler en 6 mnd ansettelse for de som bygger bilene sier jo at det ikke er veldig gode kår... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

 

Det sa jeg ikke heller, jeg sa det ble annonsert på en dag. Selv om det er langsiktige planer er det ikke akkurat positivt... 

Og bare det faktum at de ikke kan tilby bedre avtaler en 6 mnd ansettelse for de som bygger bilene sier jo at det ikke er veldig gode kår... 

Midlertidige kontrakter gjaldt bare 1500 av totalt 25000 ansatte i Shaffenhausen, og ordningen utløp for et år siden. Nesten halvparten fikk da fast jobb. Porsche planlegger å nedbemanne med 1900 i Stuttgart de neste 5 årene, men etter avtale med de ansatte blir det ingen tvungne avganger. Hørres ut som prima jobbsikkerhet i forhold til det meste i bilindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (27 minutter siden):

Skulle ønske de bare kunne gå rett ut å faktisk navngi merkene.

Et familiemedlem som har jobbet med MG og NIO sier at det e krise dyre deler hos de i forhold til mazda og Ford. Det er også dårlig engineering på mye. Ting som ikke virker blir ikke forbedret. Det blir også byttet deler uten at kunden får beskjed. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Et familiemedlem som har jobbet med MG og NIO sier at det e krise dyre deler hos de i forhold til mazda og Ford. Det er også dårlig engineering på mye. Ting som ikke virker blir ikke forbedret. Det blir også byttet deler uten at kunden får beskjed. 

Skulle tro det var i forsikringsselskapenes interesse å faktisk belyse hvem det gjelder. Hva er poenget med å advare om dette uten å si hvem det gjelder?

Endret av oldboy
Lenke til kommentar
51 minutes ago, kremt said:

Ford har vel ikke billige deler på alt de heller. Er jo det ryktet om baklykter for 70 tusen på mach-e.

Damn. Er det noe spesielt med dem? Eller bare lav produksjon? De har jo litt spesiell form men er vel bare billige leds inni.

Glad for at kineserne lager billige deler til min bil. Knuste ene speilet mitt og fikk bygget det sammen igjen for 400kr.

Baklykt er heller ikke så dyrt..Screenshot_20250323_085246_AliExpress.thumb.jpg.3bab2885d087317aa9d605e7f2d7dedd.jpg

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (22 minutter siden):

86 km på batteriet er jo kjempe bra! Mulig det er "normalen" med hybridene nå, jeg følger absolutt ikke med. Men det hadde lett dekket mitt behov 99% av tiden. Dog har jeg ikke lyst til å drasse med meg resten av rælet men lell for de som ønsker ICE og har behov som trenger det må jo dette være en kjempe løsning!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Hvor mye blir egentlig avgiftene på noe sånt? 800 tusen hørtes ut som veldig mye penger for en sånn bil... 

40-50% er vel bare avgifter. Legg på ca 50.000 fra 1.April.

Det ER jo mye penger for en sånn bil, bare å skylde på det grønne skiftet det. Men er alltids noen som kjøper den uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...