Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Får jo komplett hetta ved totale kostnader til el biler.

Gamle 308 Eco ble kassert nå ved EU kontroll. Kjøpe en 2012 308 for 55K. Dagen før EU godkjent, helt nye vinter/sommerdekk på felger. Full service ved levering. Ny DAB. Bilen ser som ny ut innvendig, noen små skraper utvending. Kjørt ca. 70k med komplett service hefte. 3mnd garanti osv. Merkeforhandler. https://bilguiden.broom.no/bilvurdering/1185/2012-peugeot-308-active-1-6-hdi-93-hk-combi-coupe-diesel

Bil nr. 2 vel å merke. Orker ikke tanken med å tape 100K vis av kroner med elbil. Men kommer nok når tiden er moden. 

ps. ja, har penger nok til å kjøpe en ny el-bil hvis jeg vil..

 

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hollabaloo skrev (2 minutter siden):

Er det denne typen behandling? https://mollermedvind.no/lakkforsegling/

Hva oppnår man egentlig med lakkforsegling? At bilen bli enklere å holde ren og pen?

Man unngår jo uansett ikke steinsprutskader - og steinsprutskader er jo de skadene som vil synes på bilen ved salg og som vil kunne dra ned verdien.

Om man vasker bilen godt en gang pr uke - så vil jeg jo tro det holder mer enn nok for å holde bilens verdi helt helt på linje med de som er lakkforseglet - eller?

Men jeg ser at den kanskje ikke vil skinne like mye etter vask som en som er lakkforseglet..men er man ikke opptatt av det - så vet jeg ikke helt om dette er verdt det......

Har aldri tatt det selv på nye biler - men har spurt flere ganger og alltid fått en pris fremstår så høy at jeg har sett mer verdi i å polere bilen selv 2 ganger i året....og som sagt..vaske den en gang i uken........

Lenke til kommentar
obygda skrev (2 timer siden):

Hva oppnår man egentlig med lakkforsegling? At bilen bli enklere å holde ren og pen?

Jeg gjør jobben med å "forsegle" lakken selv, men jeg bruker voks (Swissvax Shield to ganger i året) og ikke sånn keramisk lakkforsegling. Min erfaring er som du er inne på at lakken blir enklere å holde ren og pen, skitt fester seg ikke like godt. Jeg vet ikke om det har noen fordeler mhp steinsprut, tviler egentlig på det.

Hvis det var min nye bil, og jeg hadde som mål å eie bilen absolutt billigst mulig, så ville jeg droppet lakkbehandling før levering, vasket/vokset den selv, og heller vurdert profesjonell lakk-korrigering + beskyttelse/voks i forbindelse videresalg (ikke sikkert det lønner seg da heller). Ripefri lakk er "ferskvare", det skal lite til å lage mikroriper i lakken, så lakk-korrigering har best effekt rett før et salg.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
10 hours ago, master air said:

Overtar en ny bil snart, og selger vil pushe på lakkforsegling.

Er det vits? Jeg har null interesse i å vaske og polere bil, så det fremstår umiddelbart for meg som noe jeg betaler for som jeg ikke kommer til å vedlikeholde og dermed er penger ut av vinduet.

Satt i samme problemstilling når vi bestilte bil.
Fant ut at slik lakkforsegling krever årlig kontroll til en del over tusenlappen for "garanti", pluss påføringskostnadden. Så det ble heller at jeg kjøpte meg en høyttrykkspyler, skumkanon, vaskehansker, bøtter, håndkle, avfetting, såper, voks og andre godsaker til mindre av en slik lakkforsegling.

Lakkforsegling gjør lakken enklere å rengjøre da skitt ikke får noe å klenge seg på og beskytte lakken for UV-stråler.
Men du kan oppnå samme resultat ved voksing 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (2 timer siden):

Så det ble heller at jeg kjøpte meg en høyttrykkspyler, skumkanon, vaskehansker, bøtter, håndkle, avfetting, såper, voks og andre godsaker til mindre av en slik lakkforsegling.

Litt av en pris du har fått på lakkforsegling? Lakkforsegling erstatter vel egentlig bare voksing sånn sett. Alt annet der bør du ha uansett om du har tenkt å vaske bilen selv.

master air skrev (12 timer siden):

Er det vits? Jeg har null interesse i å vaske og polere bil, så det fremstår umiddelbart for meg som noe jeg betaler for som jeg ikke kommer til å vedlikeholde og dermed er penger ut av vinduet.

Jeg ser litt motsatt på det. Jeg fikk det gratis da jeg kjøpte min bil nr 2 og er veldig fornøyd. Den blir super-enkel å vaske for meg som heller ikke er så glad i å vaske og polere. Den skal holde 5 år, og jeg har ikke tenkt å vedlikeholde før det er gått 5 år. Det er nå 2 år siden og den er fortsatt superenkel å vaske sammenlignet med den andre bilen jeg ikke har lakkforseglet. 

Men hvis du ikke har tenkt å vaske bilen selv i det hele tatt er poenget borte. 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (12 timer siden):

Er det denne typen behandling? https://mollermedvind.no/lakkforsegling/

Ja.

Fantomtegningen skrev (2 timer siden):

Satt i samme problemstilling når vi bestilte bil.
Fant ut at slik lakkforsegling krever årlig kontroll til en del over tusenlappen for "garanti", pluss påføringskostnadden. Så det ble heller at jeg kjøpte meg en høyttrykkspyler, skumkanon, vaskehansker, bøtter, håndkle, avfetting, såper, voks og andre godsaker til mindre av en slik lakkforsegling.

Lakkforsegling gjør lakken enklere å rengjøre da skitt ikke får noe å klenge seg på og beskytte lakken for UV-stråler.
Men du kan oppnå samme resultat ved voksing 2 ganger i året.

Det høres ut som en bedre bruk av penger det. Har uansett høytrykkspyler og skumkanon, selv om den bare er på hytta. Får prøve å skjerpe meg på bilvaskfronten fremfor å kaste tusenlapper ut av vinduet.
 

Nimrad skrev (1 minutt siden):

Litt av en pris du har fått på lakkforsegling? Lakkforsegling erstatter vel egentlig bare voksing sånn sett. Alt annet der bør du ha uansett om du har tenkt å vaske bilen selv.

Jeg ser litt motsatt på det. Jeg fikk det gratis da jeg kjøpte min bil nr 2 og er veldig fornøyd. Den blir super-enkel å vaske for meg som heller ikke er så glad i å vaske og polere. Den skal holde 5 år, og jeg har ikke tenkt å vedlikeholde før det er gått 5 år. Det er nå 2 år siden og den er fortsatt superenkel å vaske sammenlignet med den andre bilen jeg ikke har lakkforseglet. 

Men hvis du ikke har tenkt å vaske bilen selv i det hele tatt er poenget borte. 

Er ikke det at jeg ikke skal vaske bilen, men ut fra hva jeg har lest virker det veldig viktig med type vask, hvor ofte, håndvask etc. som skal til for at den skal fungere. Småbarnslivet + interessen gjør at det med dagens bil i hvert fall i all hovedsak har blitt maskinvask, og ser ikke for meg at det endres veldig.

Hadde det vært gratis greit nok, men til 8000,- så er det ganske mye penger.

Takk for svar alle sammen.

Endret av master air
Nytt svar redigert inn
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nimrad said:

Litt av en pris du har fått på lakkforsegling? Lakkforsegling erstatter vel egentlig bare voksing sånn sett. Alt annet der bør du ha uansett om du har tenkt å vaske bilen selv.

Ja, tror det var rundt 9000,- de skulle ha for sånn drop-off, pluss ca 2000,- for årlig kontroll. Lokal proffsjappe i nærheten har minstepris på 8000,- (billigste modesta produkt, 1-steg polering), ingen etterkontroll men du må bruke 2 såper i strengt vaskeregime (1 år) som koster det samme som etterkontroll.

Fikk kjøp AVA P70 Evolution til 3200,- (sesongslutt og utsalg), skumkanon sett til 200,- , 40 graders dyse til 200,-.
Biltema vaskebøtter og alt av såper/vaskehaske/voks på salg rundt omkring, så har faktisk spart en del totalt sett, pluss voksen kommer nok til å vare i noen år 😛 .

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
master air skrev (34 minutter siden):

Er ikke det at jeg ikke skal vaske bilen, men ut fra hva jeg har lest virker det veldig viktig med type vask, hvor ofte, håndvask etc. som skal til for at den skal fungere. Småbarnslivet + interessen gjør at det med dagens bil i hvert fall i all hovedsak har blitt maskinvask, og ser ikke for meg at det endres veldig.

Hadde det vært gratis greit nok, men til 8000,- så er det ganske mye penger.

Hvis du fortsetter med maskinvask så bare dropper du lakkforsegling.

Ellers er min erfaring at det er motsatt av hva du sier med masse krav. Lakkforseglingen på den ene bilen min har gjort det mye enklere å få ren bil. Nå er den 3 år gammel uten at jeg har «vedlikeholdt» den. Og det er fortsatt mye enklere og raskere å få den ren enn den andre bilen uten lakkforsegling.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (45 minutter siden):

Lakkforsegling er bortkasta penger spør du meg, ja hjelper sikkert litt med å holde bilen ren men blir fort ganske dyrt med 1000 kr i året på vedlikehold.

Da er det bedre med folie, da beskytter du bilen bedre og.

Folie koster gjerne 25-45k da. Tenker du at man får mer igjen for det?

Det beste man gjør er å ta jobben selv, krever ikke noe spesielt. Poler og voks bilen årlig, billig og effektivt. Jeg har lagt keramisk forsegling (og da snakker jeg ikke om spray) på 10-15 biler.

Siden vi har 4 sesonger på 11/10 er dette med lakkforsegling og varighet utrolig varierende. Kjører du på mye snø/slaps/grus og motorvei har dette en stor slitasje på forseglingen. 

Jeg hadde en god forsegling (NXTZen Elite) som skal holde i 9 år. Denne hadde blitt slitt vekk bak hjulbuene etter 2 år.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (34 minutter siden):

Folie koster gjerne 25-45k da. Tenker du at man får mer igjen for det?

Folie beskytter mer mot steinsprut, men sannsynligvis får du det ikke igjen når du selger bilen og det vil også sannsynligvis være rimeligere å fikse steinsprut rett før salg hvis du vil. Folie ser jeg på som et produkt for de som setter pris på å ha strøken bil hele veien, ikke noe som svarer seg økonomisk. Det kan dog endre noe karakteristika på lakken i noen tilfeller har jeg hørt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (37 minutter siden):

Folie beskytter mer mot steinsprut, men sannsynligvis får du det ikke igjen når du selger bilen og det vil også sannsynligvis være rimeligere å fikse steinsprut rett før salg hvis du vil. Folie ser jeg på som et produkt for de som setter pris på å ha strøken bil hele veien, ikke noe som svarer seg økonomisk. Det kan dog endre noe karakteristika på lakken i noen tilfeller har jeg hørt.

Det er sant, men som Onkel skrev så var det jo kostnaden av vedlikehold som var poenget. Folie er kjempedyrt, man kan ta en proffbehandling annenhvert år i 8 år sammenhengende for samme sum.

I en faktisk salgssituasjon har jeg store tvil om det i det hele tatt er verdt noe som helst, da en 5-10 år gammel bil ofte ikke ser ny ut uansett. Om en av bilene har noe mindre lakkskavanker ugjør ikke det flere titalls tusen.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

I en faktisk salgssituasjon har jeg store tvil om det i det hele tatt er verdt noe som helst, da en 5-10 år gammel bil ofte ikke ser ny ut uansett. Om en av bilene har noe mindre lakkskavanker ugjør ikke det flere titalls tusen.

Ja, det var hele poenget mitt egentlig. Økonomisk gir det ikke mening, men jeg har bekjente som kjenner konstant på frykt av å kjøre bak trailere på motorveien som velger folie for å beskytte lakken og slippe bekymringen. De vet det ikke svarer seg, men de er over snittet glade i bilen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som god og trofast kunde får min samboer et tilbud fra Møller på nye sommerdekk fordi de gamle som er to år gamle og kjørt 40.000km er slitt og må byttes.

Tilbudet: 20.000,- for fire dekk før montering og balansering.
Søker på de samme dekkene hos dekkonline og kommer til 15.000,-
Sjekker med jobben min da importør av dekk er kunde av oss og de samme dekkene vil derfra koste meg rett under 12.000,-

Sånn hvis noen lurer på marginbildet på dekk og hvor grådige Møller er. Kan love dere at de betaler max 10-12000 for disse dekkene.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...