Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Deechon skrev (23 timer siden):

https://www.bbc.com/news/articles/cz0lldd30xlo

 

Hva tror dere hadde skjedd om noen hadde gjort dette i norge? Kan politiet beslaglegge ulovlige biler på utenlandske skilt?

Bilen hadde ingen form for typegodkjenning som kreves i EU, den hadde ikke gyldig registrering og ikke gyldig forsikring. Beslagglegging i dette tilfellet bør være minimum. Bilen ble jo ikke beslaglagt for godt, kun til eieren har en plan med hva han vil med bilen.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 6.1.2025 den 8.51):

Var å kikket på en macan nå i helgen. Sammenlignet med en Model Y rett etterpå. Det er imponerende hvor mye plass de har klart å lage i Model Y. Den har 8cm lenger akselavstand og mer plass i bagasjerommet. 

Ankepunktet er design og interiør. Det ble ikke bedre etter model 3 fikk seg en facelift, synes jeg. Det kunstige skinnet er skikkelig kjipt. Manglende knapper og skjerm er skikkelig kjipt. Talestyring er så som så. Det tekniske er veldig bra. 

Garantien på bilen vi har og termin er i august, så har jo litt tid på oss. 

Jeg prøvde også en Macan noen år siden da jeg var på utkikk etter en kul SUV noen år siden. Fin bil, god å kjøre, men man betaler en del for merket ift. utstyr. For noe mindre pris endte jeg den gang opp ned en BMW X5 i stedet for, med langt mer utstyr som adaptiv cruise, filassistent, HUD, osv... Jeg synes den gang at de fleste Macan jeg kom over var ganske labert utstyrt...

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (9 minutter siden):

Jeg prøvde også en Macan noen år siden da jeg var på utkikk etter en kul SUV noen år siden. Fin bil, god å kjøre, men man betaler en del for merket ift. utstyr. For noe mindre pris endte jeg den gang opp ned en BMW X5 i stedet for, med langt mer utstyr som adaptiv cruise, filassistent, HUD, osv... Jeg synes den gang at de fleste Macan jeg kom over var ganske labert utstyrt...

Pluss at opphenget bak på Macan ruster i filler på mange biler med 4-6 år på veien

Lenke til kommentar

Bilindustrien er hjørnesteinen i den europeiske økonomien, og sysselsetter mer enn 13 millioner mennesker og hvis andel av EUs bruttonasjonalprodukt fortsatt er stor, så mye som syv prosent.

Nå står imidlertid denne kritiske industrien overfor en krise drevet av digitalisering, karbondioksidutslipp, økt konkurranse og et skiftende geopolitisk landskap, informerer EU-kommisjonen. 

 

I praksis handler det blant annet om teknisk tilbakestående spesielt sammenlignet med kineserne, USAs fremtidige tollpolitikk, og dagens nedleggelser av bilfabrikker rundt om i Europa.

 

Krisemøtet haster, ettersom kinesiske bilprodusenter har varslet sin intensjon om å kjøpe flere enorme fabrikkkomplekser som vurderes å være ulønnsomme fra for eksempel Ford og Volkswagen.

 

Den kinesiske administrasjonen har reagert positivt på kjøpsidene til store produsenter.

 

En vesentlig del av mønsteret er blant annet det faktum at kineserne ikke bygger biler som europeerne. For eksempel bruker kinesiske produsenter langt færre arbeidere og fabrikker er enda mer automatiserte enn europeiske.

 

Dette bekymrer naturligvis de som frykter for jobber i bransjen. Den kinesiske måten å produsere biler på er heller ikke låst til spesifikke kontraktspartnere, i stedet bruker produsenter underleverandører fra hele verden og konkurrerer stadig om dem. Det lover ikke godt for for eksempel europeiske komponentprodusenter.

google translate: https://www.is.fi/autot/art-2000010981043.html

 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (17 minutter siden):

I praksis handler det blant annet om teknisk tilbakestående spesielt sammenlignet med kineserne, USAs fremtidige tollpolitikk, og dagens nedleggelser av bilfabrikker rundt om i Europa.

Bilfabrikkene blir jo fortløpende oppkjøpt av kinesiske bilprodusenter som svar på tollmurene, så de arbeidsplassene består jo likevel. 

F.eks. https://www.motor.no/aktuelt/kina-interesse-for-tyske-vw-fabrikker/302762

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...