Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (På 27.12.2024 den 20.38):

2, men blir fort 3 i dette tempoet. Har veldig lyst på macan, men er lite bagasjerom på de. Har polestar 2 nå, og der får vi ikke inn barnevogn på tvers så det er ekstremt trangt bagasjerom. 

 

530d frister også, men er så alt for dyre synes jeg. Blitt anbefalt Model Y, men er ikke så hypp på den. 

 

Vi har 3 barn i barnesete. Vår erfaring er at kun biler med 3 separate seter på andre rad klarer tre barneseter. Det er fysisk mulig i flere, deriblant TMY, men det er klønete fordi det er noe dritt å komme til. Det gjelder uansett om det er egne seler i sete, eller om det er en beltestol, for da kommer du ikke til utløserknappen på belte, det blir trangt. Er det egne seler må du omtrent ligge over det ytterste sete. 

 

Peugeot (E)-5008 har 3 separate på rad 3, eller Caddy Life, Berlingo (evt. Electrique). Finnes litt ulikt. Alternativ de ulike 7 seterne. KIA Sorento, Outlander, EQB, lista er lang. Merk at alle 7 setere blir litt kløn, fordi du må vippe frem et baksete for å komme til tredje rad, og det funker ikke med barnesete. Så noen bruker gjerne da bakluka som dør. 6 setere er bedre sånn, for da får du gjerne en god gang bak til 3 rad. 

Vi endte på en TMY med 7 seter. I løpet av året kommer den nye Y, og den skal bli tilgjengelig med 6 seter. Det tror jeg blir en skikkelig bra bli for de med 3-4 barn. For vår del var firetrekk viktig, så det begrenset søket litt også. 

Bil er som hus. Ikke bygg/kjøp hus etter hva du trenger på julaften, kjøp for at det skal passe i hverdagen. Prisen på en Y ble viktig, og så har Tesla ofte vist seg nokså "fleksible" i forhold til kosmetiske skader og innbytte. Med mindre du lever et liv som slave til bilen blir det litt merker med vogn, barneseter, barnehagehenting og livet. Da er det greit å ikke blir økonomisk rundjult når du skal bytte den inn. Noe du gjerne blir på Mercedes, Audi, osv. 

Hongqui og NIO ES8(?) er to kinesere du kan vurdere om det er moralsk og geopolitisk innenfor i din husholdning. 

 

TLDR: 

6 seter/8 seter best

3 separate seter ganske bra

7 seter greit

4,5 seter(vanlig), ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/27/2024 at 10:38 AM, Sjørøver said:

Fotoboks er noe herk. 

 

Hvordan spår folk bilmarkedet i 2025? Samboer er på tjukka igjen og vi må virkelig bytte bil til våren. 

Sett på Kia ev9? Plenty med plass i den virker det som

Lenke til kommentar
oldboy skrev (27 minutter siden):

Sett på Kia ev9? Plenty med plass i den virker det som

EV9, Volvo EX90, Tesla Model X og disse store SUV-ene snuser veldig fort på millionen da.

Hva med ID.Buzz? Ford S-Max/Galaxy?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

EV9, Volvo EX90, Tesla Model X og disse store SUV-ene snuser veldig fort på millionen da.

Hva med ID.Buzz? Ford S-Max/Galaxy?

Han nevnte Porsche Macan så jeg trodde budsjettet var romslig. Du får vel brukt ev9 litt billigere 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 27.12.2024 den 10.38):

Fotoboks er noe herk. 

 

Hvordan spår folk bilmarkedet i 2025? Samboer er på tjukka igjen og vi må virkelig bytte bil til våren. 

Med 4-5 "jeg skal ha ny bil" tråder i året bør du ha fått en grei oversikt over modellene nå vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 29.12.2024 den 14.39):

Volvo V60

De er vanvittig trange. Til og med v90 er trang, for størrelsen. De kjører også skikkelig dårlig. Volvo har bevisst bevegde seg vekk fra meg som kundegruppe de siste ti årene. 

OJ Doe skrev (19 timer siden):

Hongqui og NIO ES8(?) er to kinesere du kan vurdere om det er moralsk og geopolitisk innenfor i din husholdning. 

Det er det dessverre ikke. Vil av prinsipp støtte europeisk industri så langt det går. Mange god poenger du kommer med, bare synd bilene egentlig vil ha ikke består kravene. 😅

 

Nimrad skrev (12 timer siden):

Hva med ID.Buzz? Ford S-Max/Galaxy

Samboer nekter å kjøre minivan, men det er en bil jeg kikket på i starten. Han en kamerat som gikk fra s-max til Model Y, og han mener det er sinnsykt mye bedre plass i Yen. Nå får han lett med seg alt han trenger for en uke på ferie. 

Lenke til kommentar
oldboy skrev (11 timer siden):

Han nevnte Porsche Macan så jeg trodde budsjettet var romslig. Du får vel brukt ev9 litt billigere 

Kunne brukt 7-800k, men med en garasje som skal innredes, tun som skal asfalteres og utleieboliger som skal kjøpes så vil jeg bruke minst mulig. Men ser at de meste jeg kikker på ligger på 3-500k. Og da er du jo i ny Model Y territorie, det blir jo fristende. 

 

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Med 4-5 "jeg skal ha ny bil" tråder i året bør du ha fått en grei oversikt over modellene nå vel?

Joda, men markedet endrer seg hele tiden. En kan også få input fra andre, som ikke har bidratt tidligere. Det har kommet mange gode innspill her. Forumet hadde dødd ut om ingen stilte spørsmål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Samboer nekter å kjøre minivan, men det er en bil jeg kikket på i starten. Han en kamerat som gikk fra s-max til Model Y, og han mener det er sinnsykt mye bedre plass i Yen. Nå får han lett med seg alt han trenger for en uke på ferie. 

Tror du må konkludere med at bilen du ser etter ikke finnes, eller koster 900k+.

At Model Y har sinnsyk mye bedre plass enn en S-Max klarer jeg ikke forstå. Naboen har en S-Max og de er digre inni. Jeg har to små + hund og vi klarer ikke helgeturer uten å ha boksen bak på hengerfeste på Y-en.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Og da er du jo i ny Model Y territorie, det blir jo fristende. 

Du skulle kjøpe til høsten? Det er sannsynlig at det kommer ny modell av Model Y innen den tid. Sannsynligvis forbedrer de på de fleste større ankepunktene bilen har i dag hvis du klarer deg uten blinklysspak.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Du skulle kjøpe til høsten? Det er sannsynlig at det kommer ny modell av Model Y innen den tid. Sannsynligvis forbedrer de på de fleste større ankepunktene bilen har i dag hvis du klarer deg uten blinklysspak.

Produksjon av Model Y Juniper/Opal er allerede i gang på fabrikken i Kina. Pumper ut 2400 biler om dagen der nå. Bare Berlin fabrikken får startet sine maskiner dukker de nok opp her og strax.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Shanghai skal ikke produsere for EU? Det har vel noe med straffetoll å gjøre

Nei tipper Berlin skal lage til EU slik de gjør i dag, men de har og en ganske ny fabrikk ala den kinesiske så de er nok snart i gang.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var å kikket på en macan nå i helgen. Sammenlignet med en Model Y rett etterpå. Det er imponerende hvor mye plass de har klart å lage i Model Y. Den har 8cm lenger akselavstand og mer plass i bagasjerommet. 

Nimrad skrev (På 3.1.2025 den 9.23):

Du skulle kjøpe til høsten? Det er sannsynlig at det kommer ny modell av Model Y innen den tid. Sannsynligvis forbedrer de på de fleste større ankepunktene bilen har i dag hvis du klarer deg uten blinklysspak.

Ankepunktet er design og interiør. Det ble ikke bedre etter model 3 fikk seg en facelift, synes jeg. Det kunstige skinnet er skikkelig kjipt. Manglende knapper og skjerm er skikkelig kjipt. Talestyring er så som så. Det tekniske er veldig bra. 

Garantien på bilen vi har og termin er i august, så har jo litt tid på oss. 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (14 minutter siden):

Ankepunktet er design og interiør. Det ble ikke bedre etter model 3 fikk seg en facelift, synes jeg. Det kunstige skinnet er skikkelig kjipt.

Hvis du ikke liker designet så er du jo stuck. Det blir jo lite revolusjonerende der. Kunstskinnet synes jeg er greit. For min del er ankepunktene alt for stive dempere, litt for mye dekkstøy og manglende ventilasjon i setene. Alt det ser ut til å bli bedre, men manglende stikker og en klovn av en CEO blir deal breaker for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...