Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (13 minutter siden):

I 86 kommuner er alle solgte biler i år elektriske i følge elbilforeningen

Man må lese alt og se kontekst, 
Flesteparten av kommunene ligger i Nordland (16), deretter kommer Innlandet (13), Trøndelag (12) og Troms (11) .
Er det snakk om et bilsalg i hele 2024 på 16+13+12+11 , samlet 52 biler for disse komunene ?
Hadde vært intreressant å vite hvor mange i disse kommunene har kjøpt brukt "nybil" i samme periode og hvilken type.

Så har man noen som Steigen, Sørfold, Velvestad ,Røst og Rødøy der det er solgt færre enn fem nye biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (8 timer siden):

Om man tar til takke med hengervekt på 1.6t og nyttelast på ~500kg er jo nye Outlander Phev med elekrisk rekkevidde på 86km/WLTP verdt å kikke på. Men er selvsagt i en anen klasse enn landcruiser og defender. 
Norsk pris fra 730' - 830'
https://www.motor.no/aktuelt/dette-blir-prisen-for-nye-mitsubishi-outlander/295465

Hmmm. Blir nok ingen hybridbil på meg. Usikker på hvor mange de kommer til å få solgt av denne til den prisen. Da hadde jeg nok heller gått for enten en BMW iX, Tesla Y eller Enyaq f.eks…

Altfor dyr og ikke spesielt bra design heller. Ikke en bil jeg hadde kjøpt. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (16 timer siden):

Ser den. Men utslipp i byene kan man redusere med aktive lokale tiltak. Trenger ikke å ramme alle andre i Norge som ikke har behov for elbil, og som ikke skal kjøre inn i en av de få byene som påvirkes av partikkelutslipp.

Det er ingen som tvinger deg til å kjøre elbil. Kjør den bilen du foretrekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (9 timer siden):

Hmmm. Blir nok ingen hybridbil på meg. Usikker på hvor mange de kommer til å få solgt av denne til den prisen. Da hadde jeg nok heller gått for enten en BMW iX, Tesla Y eller Enyaq f.eks…

Altfor dyr og ikke spesielt bra design heller. Ikke en bil jeg hadde kjøpt. 

Enig. Outlander er en forferdelig bil etter alle måleparametre, og hybridteknologien er håpløst dårlig allerede når den virker. Noe den dessverre sjelden gjør. Eneste som er fornøyde med Outlander PHEV er verkstedeierne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 timer siden):

Det er ingen som tvinger deg til å kjøre elbil. Kjør den bilen du foretrekker. 

Er ikke så lett når importøren av bilen jeg foretrekker ikke importerer den til Norge fordi Norge skal selge bare elbiler more or less.

Kan importere selv, men det gjør en del ting mer komplisert. Så det er det.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Er ikke så lett når importøren av bilen jeg foretrekker ikke importerer den til Norge fordi Norge skal selge bare elbiler more or less.

Kan importere selv, men det gjør en del ting mer komplisert. Så det er det.

Min drømmebil er heller ikke tilgjengelig for meg, men det finnes mange gode alternativer i markedet. Det har vel ALDRI vært så mange merker, modeller, typer og drivstoffvarianter tilgjengelig i markedet. Det løser seg nok for deg også, skal du se.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 timer siden):

53% er jo ikke akkurat tall som får meg til å hoppe i taket av glede, spesielt ikke når de 47% gjerne kjøres av svintunge ladbare hybrider på 2+ tonn, noe som gjør demmes tilnærming til vanlige fossilbiler enda nærmere.

Vi er langt unna der vi kan kalle ladbare hybrider for elbiler med litt ekstra fleksibilitet. Det er derfor vi endret avgiftspolitikken vår for å reflektere faktisk bruk/utslipp.

Problemet med rapporten du linket til tidligere, og med andre tall på elektrisk drift for pluginhybrider, er at det finnes veldig mange dårlige implementasjoner på markedet. Det var en periode da alle merkene skulle kaste seg på plugin raskt, og dessverre var mange av disse bare en gimmick! Lav rekkevidde er uheldig i seg selv, men når man også sammen med det har et system som har høyt forbruk når det slår over i hybridmodus, så blir effekten av plugin dårlig for miljøet. En del av modellene kom også uten varmepumpe, og dermed fyrer motoren opp så fort det blir kaldt. Mange fyrer også opp motoren hvis du trår hardt på gassen, enda bilen er "låst" i elbil modus. I tillegg var bilene ofte undermotoriserte i elbilmodus. Da blir det mye driftstid på bensinmotoren.

Med gode implementasjoner derimot, som det finnes masse av og stadig blir flere, så har man god rekkevidde i utgangspunktet, og tett på utslippet til en vanlig hybrid resten. Hvis man da har et behov som passer dette, men samtidig trenger rekkevidde en gang i mellom, så er plugin et mer miljøvennlig alternativ enn å drasse rundt på et 100+ kwh batteri, i en 2.6 - 3 tonns bil.

Siden vi allerede har noen anektdoter her kan jeg komme med en til (ta det for det det er); Har en plugin hybrid i husholdningen som det siste året har gått 17500 km. Av disse er 14000 km elektrisk, 3500 km hybrid. I hybridmodus er det faktiske gjennomsnittsforbruket på 0.52 l/mil. Dvs 182 liter bensin på et år. Eller 4 fulle tanker om du vil. Totalt gjennomsnitt på 0.1 liter pr mil. Bilen veier rett under 2 tonn. Sammenligner man miljøfotavtrykk og slitasje på denne bilen vs en BMW IX X-Drive50 feks, som har et enormt ressurskrevende batteri og masse ekstra vekt, så blir det ikke store forskjellen. Og pluginhybriden er bedre når man skal på langtur, spesielt med vogn eller henger. Så jeg er hellig overbevist om at den bilen er et miljøvennelig valg, totalt sett. Økonomisk derimot er det ikke, da dette er et miljøvennlig valg man ikke får hjelp av AS Norge til å ta.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Godt sagt!

Det er også kunnskapsløst å henge seg på dette med vektøkning for å "skylde på" hybrider eller elektiske biler @Gavekort

Vekt på biler har økt jevnt i flere tiår, dette har med sikkerhet å gjøre. 100-150 kilo i form av et batteri er ikke grunnen til av vi har tyngre biler. 

En bensin Golf veier 1227kg, hybrid veier 1291kg. 

Audi Q7 3.0Tdi veier 150kilo mindre enn E-Tron 55.

Bmw 520d veier 100 kilo mindre enn 530e.

Det er en setning man leser ofte men som ikke har rot i virkeligheten. Klart, bilene blir tyngre og tyngre - men det har lite med hva slags drivstoff de går på å gjøre.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

Problemet med rapporten du linket til tidligere, og med andre tall på elektrisk drift for pluginhybrider, er at det finnes veldig mange dårlige implementasjoner på markedet. Det var en periode da alle merkene skulle kaste seg på plugin raskt, og dessverre var mange av disse bare en gimmick! Lav rekkevidde er uheldig i seg selv, men når man også sammen med det har et system som har høyt forbruk når det slår over i hybridmodus, så blir effekten av plugin dårlig for miljøet. En del av modellene kom også uten varmepumpe, og dermed fyrer motoren opp så fort det blir kaldt. Mange fyrer også opp motoren hvis du trår hardt på gassen, enda bilen er "låst" i elbil modus. I tillegg var bilene ofte undermotoriserte i elbilmodus. Da blir det mye driftstid på bensinmotoren.

 

Som er et poeng jeg addresserte ganske bra i dette innlegget

Jeg vet ikke hvor vi er uenige her, siden den opplagte konklusjonen i mine øyne er å avgiftsbelegge den nærmere en tung bensinbil enn en elbil.

Sitat

Med gode implementasjoner derimot, som det finnes masse av og stadig blir flere, så har man god rekkevidde i utgangspunktet, og tett på utslippet til en vanlig hybrid resten. Hvis man da har et behov som passer dette, men samtidig trenger rekkevidde en gang i mellom, så er plugin et mer miljøvennlig alternativ enn å drasse rundt på et 100+ kwh batteri, i en 2.6 - 3 tonns bil.

Det finnes det absolutt. Problemet er bare at det ikke er noen garanti for at de brukes til sitt fulle potensial, og den (foreløpige) statistikken tilsier at veldig mange ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (33 minutter siden):

Det finnes det absolutt. Problemet er bare at det ikke er noen garanti for at de brukes til sitt fulle potensial, og den (foreløpige) statistikken tilsier at veldig mange ikke gjør det.

Men tenker du da at allmenheten skal straffes økonomisk for det som noen gjør for dårlig? Kollektiv økonomisk avstraffelse i beste sosialøkonomisk ånd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryggesensor som automatisk setter bilen i P når du kommer for nærme noe er helt fantastisk.

 

Reddet meg fra å rygge i betongveggen nå sist, uten den funksjonen hadde jeg vært en egenandel fattigere.

 

Burde vært i alle biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kjøper ladehybrid og betaler for drivstoffet selv. Hva er da mest sannsynlig? At man kjører elektrisk til jobben for 2 kroner mila eller på bensin til 20 kroner mila?

Man kan også kjøpe bensinbil og kjøre i første gir på maks turtall overalt og så gjøre som T&E og skrive en rapport med overskriften "Bensinbiler kan ha opptil 10 ganger mer forbruk enn oppgitt". 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Men tenker du da at allmenheten skal straffes økonomisk for det som noen gjør for dårlig? Kollektiv økonomisk avstraffelse i beste sosialøkonomisk ånd?

Jeg mener ingen verdens ting. Men ja, det er standard praksis at lovverk og reguleringer tilpasses de svake leddene, slik som alkoholloven og veitrafikkloven.

Jeg kunne hatt stor glede av billig øl, og ville trolig aldri utviklet et alkoholproblem. Men lovgivningen er ikke for meg. Politikk er ikke å se skogen for bare trær.

Sitat

Man kjøper ladehybrid og betaler for drivstoffet selv. Hva er da mest sannsynlig? At man kjører elektrisk til jobben for 2 kroner mila eller på bensin til 20 kroner mila?

Sannsynlighet tar jeg ikke stilling til. Hva som er rasjonelt er enkelt å svare på, men nå er rasjonalitet og de faktiske forholdene på ingen måter selvfølger. Mange sløve folk der ute som aldri gidder å bestille inn hjemmelader eller huske å plugge den inn når de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (4 timer siden):

Min drømmebil er heller ikke tilgjengelig for meg, men det finnes mange gode alternativer i markedet. Det har vel ALDRI vært så mange merker, modeller, typer og drivstoffvarianter tilgjengelig i markedet. Det løser seg nok for deg også, skal du se.

Hvorfor skal jeg velge noe annet enn den bilen jeg har lyst på? Blir som å si at vi selger ikke øl i butikken her, men aldri har vært utvalget av brus, juice og vann vært større. Det hjelper jo ikke en dritt når det er øl jeg er ute etter 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal jeg velge noe annet enn den bilen jeg har lyst på? Blir som å si at vi selger ikke øl i butikken her, men aldri har vært utvalget av brus, juice og vann vært større. Det hjelper jo ikke en dritt når det er øl jeg er ute etter 😅

Det kan være mange grunner til det. Jeg har ikke råd til bilen jeg har lyst på. Heldigvis finnes det mange alternativer -brukte som nye- som kommer nær nok hva gjelder pris, bruksområder, kvalitet og drivstoff. Utvalget har aldri vært bedre! 

Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 time siden):

Ryggesensor som automatisk setter bilen i P når du kommer for nærme noe er helt fantastisk.

 

Reddet meg fra å rygge i betongveggen nå sist, uten den funksjonen hadde jeg vært en egenandel fattigere.

 

Burde vært i alle biler.

Er vel påbudt med ryggekamera i alle nye  biler, og om folk ikke klarer å bruke det, så er det bare å parkere bilen. 

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (51 minutter siden):

Det kan være mange grunner til det. Jeg har ikke råd til bilen jeg har lyst på. Heldigvis finnes det mange alternativer -brukte som nye- som kommer nær nok hva gjelder pris, bruksområder, kvalitet og drivstoff. Utvalget har aldri vært bedre! 

Jeg har både råd til, og lyst på den bilen jeg vil ha. Men den selges ikke i Norge. Det er problemet mitt. At det er fire gasiliioner andre biler til salgs hjelper ikke. Blir nøden stor nok får jeg hente den fra utlandet som "bruktbil" med 40km på telleren..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...