Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (9 minutter siden):

Men ja, selvsagt skjønner jeg det med avgiftene. Men det får være måte på også! Nytter ikke med avgifter på flere hundre tusen kroner liksom, det er jo urimelig, er du ikke enig i såpass? 

Variable avgifter er skruknotter som politikere har til å styre adferd. Jeg tror at elbiler har blitt såpass konkurransedyktige nå at den nåværende avgiftspolitikken ikke har den samme hensikten lenger. Straks det gjør litt vondt å betale for en bil som trekker ned snittet på samfunnsutviklingen så er avgiften høy nok.

Kunne sett for meg en modell der man heller fokuserte på hvor man kjørte med bilen sin. Et slikt beist har soleklart en større belastning i Oslo sentrum enn på Finnmarksvidda.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (10 minutter siden):

Jeg har egentlig ikke bruk for hengerfeste.
Aldri dratt henger, da jeg har tilgang på lastebiler når jeg trenger å kjøre noe langt eller stort. 

Men jeg skal ha høy bil med høy bakkeklaring, og plass til europall bak i bilen. 

Jeg trenger hengerfeste. Og høy bakkeklaring er selvsagt en stor fordel ja, spesielt om vinteren. Kjører egentlig ikke så mye i terreng da. 

Nå er vel hengerfeste uansett standard på de fleste pickuper/arbeidsbiler, samme med høy bakkeklaring. De har gjerne 20 + cm bakkeklaring. 

 

Gavekort skrev (12 minutter siden):

Variable avgifter er skruknotter som politikere har til å styre adferd. Jeg tror at elbiler har blitt såpass konkurransedyktige nå at den nåværende avgiftspolitikken ikke har den samme hensikten lenger. Straks det gjør litt vondt å betale for en bil som trekker ned snittet på samfunnsutviklingen så er avgiften høy nok.

Kunne sett for meg en modell der man heller fokuserte på hvor man kjørte med bilen sin. Et slikt beist har soleklart en større belastning i Oslo sentrum enn på Finnmarksvidda.

Det er jeg enig i. Hmm ja kunne kanskje vært noe. Samtidig så høres det litt tungvint ut. Jeg tror folk flest uansett hadde kjøpt elbil fremfor en Land Cruiser til 900k, uten avgifter jeg da. Spesielt Oslo folk. Men for folk som gjerne kjører litt terreng og/eller mye på fjellet, er jo en Land Cruiser helt ypperlig. 

Endret av Iterion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 minutter siden):

Fordi ladbare hybrider var et avgifts-loophole inntil reguleringen kom på banen. Det må stilles krav til rekkevidde på ladbare hybrider, og surprise surprise da blir det dyrt når man skal ha både pose og sekk.

Den elektriske rekkevidden bør dekke den daglige kjøringen. Her var det 6 mil som er tilstrekkelig for de fleste. Noe mer batteri enn det man trenger til daglig er bortkastet.

Men du argumenterte med at man kunne bruke ladehybrider og jeg pekte på at forskjellen i pris mellom diesel og en ladehybrid med 75% mindre utslipp var negligsjerbar. Så har du noen kommentar til det? Eller hva mente du egentlig?

Gavekort skrev (25 minutter siden):

 Det er også bevist at veldig få gidder å lade opp de ladbare hybridene, så det gir mening å avgiftsbelegge dem nærmere en fossil bil enn en elbil.

Nei, det er ikke bevist på noen som helst måte. Alle de jeg vet om som har ladehybrid i privat eie er veldig flinke til å lade og har et gjennomsnittsforbruk lavere enn det produsenten oppgir. For firmabiler hvor jobben dekker bensin er det en annen historie, men det har med firmabilreglene å gjøre og ikke den tekniske egnetheten til ladehybrid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (33 minutter siden):

 

Deg om det. Jeg snakker om hvorfor ting er som de er, ikke hva du skulle ønske vi gjorde. Privatbilisme har vært og forblir en betydelig utslippskilde. Men jeg er ikke her for å snakke klimapolitikk, men er her for å snakke om at det faktisk er fornuftig at man betaler avgiftene sine for å kjøre rundt i børstraktorer med dinosaurmotor.

Hvis bilparken er viktig så heller jeg selvsagt mot at denne globale klimakampen tas opp med land som har en flere tusen ganger større bilpark og har 6-7% prosent elbilandel (USA, mai 2024) dersom globalt miljø skal være fanesaken.
I Norge lå alt til rette for å legge om til høy elbilandel, og jeg er litt lei av at alle politikere, lobbyister og miljøfanatikere kaller dette en kamp og en innsats. Dette fikk vi på et sølvfat - var bare å kjøpe seg fri med insentiver. Å få de siste prosentene i Norge over på elbil vitner om de utfordringene mangfoldet globalt strever med.

Norge med sine 0,2% globale utslipp påvirker nada om bilparken inneholder 10% elbiler, eller om disse er fossile. Globale klimaet er nærmest helt upåvirket av vår elbilandel.

For øvrig: Det er mange og flere fordeler med fossile biler enn elbiler, og ikke alle disse er nødvendigvis store børstraktorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (Akkurat nå):

Hvis bilparken er viktig så heller jeg selvsagt mot at denne globale klimakampen tas opp med land som har en flere tusen ganger større bilpark og har 6-7% prosent elbilandel (USA, mai 2024) dersom globalt miljø skal være fanesaken.
I Norge lå alt til rette for å legge om til høy elbilandel, og jeg er litt lei av at alle politikere, lobbyister og miljøfanatikere kaller dette en kamp og en innsats. Dette fikk vi på et sølvfat - var bare å kjøpe seg fri med insentiver. Å få de siste prosentene i Norge over på elbil vitner om de utfordringene mangfoldet globalt strever med.

Norge med sine 0,2% globale utslipp påvirker nada om bilparken inneholder 10% elbiler, eller om disse er fossile. Globale klimaet er nærmest helt upåvirket av vår elbilandel.

For øvrig: Det er mange og flere fordeler med fossile biler enn elbiler, og ikke alle disse er nødvendigvis store børstraktorer.

Det handler om partikkelutslipp, der diesel er 8 ganger verre. Vi som bor i byene er veldig takknemlige for at folk ikke kjører så mye dieselbiler lenger.

Lenke til kommentar

Du argumenterte selv for ladehybrid kontra diesel HER og når jeg påviste at det med de nye avgiftsreglene knapt er noen forskjell i pris så går du helt bananas. Vet ikke hva som trigget det, men jeg får holde meg unna når du skriver noe i fremtiden.,

 

Gavekort skrev (4 minutter siden):

Ta deg en bolle din kranglefant

Jepp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Det handler om partikkelutslipp, der diesel er 8 ganger verre. Vi som bor i byene er veldig takknemlige for at folk ikke kjører så mye dieselbiler lenger.

Ser den. Men utslipp i byene kan man redusere med aktive lokale tiltak. Trenger ikke å ramme alle andre i Norge som ikke har behov for elbil, og som ikke skal kjøre inn i en av de få byene som påvirkes av partikkelutslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (5 minutter siden):

Ser den. Men utslipp i byene kan man redusere med aktive lokale tiltak. Trenger ikke å ramme alle andre i Norge som ikke har behov for elbil, og som ikke skal kjøre inn i en av de få byene som påvirkes av partikkelutslipp.

Ja. Er som nevnt tidligere enig i det, men tror vi er et stykke unna en slik modell, og det er ikke slik at det er et skrikende behov for å tilrettelegge for utradert teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (32 minutter siden):

Nei, det er ikke bevist på noen som helst måte. Alle de jeg vet om som har ladehybrid i privat eie er veldig flinke til å lade og har et gjennomsnittsforbruk lavere enn det produsenten oppgir.

Det utsagnet er nok utdatert og ikke særlig gjeldende for majoriteten av Norske phev brukere med moderne biler. Du kan også legge til meg på den lista. Jeg plugget inn min 2020 modell BMW 330e hver dag hjemme på dedikert ladeboks etter jobb (el rekkevidde på den ca 5mil sommer og 3mil vinter). Kjørte frem og tilbake hjem/jobb på elektrisk drift.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (48 minutter siden):

Det utsagnet er nok utdatert og ikke særlig gjeldende for majoriteten av Norske phev brukere med moderne biler. 

T&E er en lobbyorganisasjon hvor flere har drevet misjonering for Tesla og også fått høye stillinger i firmaet. Det bærer rapportene preg av. For eksempel så bruker de kinesiske(!) firmabiler som grunnlag for påstandene om ladehybrider. Og når du kjører elektrisk frem og tilbake til jobben med din BMW 330e så bruker T&E en 100 km(!) testløype for å bevise at ladehybrider ikke kan kjøres helektrisk i det daglige. Men de er flinke til å generere overskrifter og vet at omtrent ingen gidder å lese selve rapportene.

Edit: Her er forresten rapporten om bykjøring med PHEV. Jeg kan jo spørre @Syar-2003 om han noen gang har klart å få til det samme som T&E, nemlig å bruke over 1 liter per mil på bykjøring med BMW 330e, plugin-hybrid. Det er et retorisk spørsmål.

https://www.transportenvironment.org/uploads/files/TE-Plug-in-hybrids-2.0-2023-REPORT.pdf

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det utsagnet er nok utdatert og ikke særlig gjeldende for majoriteten av Norske phev brukere med moderne biler. Du kan også legge til meg på den lista. Jeg plugget inn min 2020 modell BMW 330e hver dag hjemme på dedikert ladeboks etter jobb (el rekkevidde på den ca 5mil sommer og 3mil vinter). Kjørte frem og tilbake hjem/jobb på elektrisk drift.

Vi er jo ikke et representabelt utvalg. Jeg er gjerne åpen for nye observasjoner, men å kontre en rapport med anekdoter må man lenger ut på landet med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det utsagnet er nok utdatert og ikke særlig gjeldende for majoriteten av Norske phev brukere med moderne biler. Du kan også legge til meg på den lista. Jeg plugget inn min 2020 modell BMW 330e hver dag hjemme på dedikert ladeboks etter jobb (el rekkevidde på den ca 5mil sommer og 3mil vinter). Kjørte frem og tilbake hjem/jobb på elektrisk drift.

Jeg også, med BMW 225xe kom jeg til jobb på ren el - hjem med bensin om jeg ikke lader på jobb. Ca 0.3 på mila med den.

BMW 530e omtrent samme forbruk som pendlerbil. Barnehagelevering, butikkturer osv ble gjort uten å bruke bensin.

På 24 mils tur med Kia Optima (Beitostølen - Asker) fikk jeg 0.36 i forbruk.

Man må huske å lade den da, skal ikke glemme det så mange ganger før det er poengløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (57 minutter siden):

Vi er jo ikke et representabelt utvalg. Jeg er gjerne åpen for nye observasjoner, men å kontre en rapport med anekdoter må man lenger ut på landet med.

 

Jeg presiserte Norske og moderne biler (les plug in hybrid modell man kjøper i 2024).

 

https://www.motor.no/co2-utslipp-icct-ladehybrid/ladehybrider-er-lureri/181886

 

Nordmenn lader oftere

ICCT har hentet ut data om andelen elektrisk kjøring, altså hvilken del av tilbakelagt avstand som er ren batteridrift. Denne refereres til som Utility Factor (UF).

De høyeste UF-tallene oppnås i Norge (53 prosent) og i USA (54 prosent), de laveste i Kina (26 prosent). Når det gjelder firmabiler, er det tallmaterialet i Nederland og Tyskland som ligger til grunn. Der er UF-verdiene henholdsvis 24 prosent og 18 prosent.

Ifølge rapporten lader norske og amerikanske ladehybrid-eiere oftere bilen sin enn tyske og kinesiske.

Ikke overraskende er UF-verdien betydelig høyere for de ladbare hybridene med den lengste rekkevidden

 


Denne rapporten fra Brussel ble publisert 2020, og man må ta i betraktning at el rekkevidde dengang på biler som inngikk i test var bare halvparten eller dårligere enn det hybridene har i dag.
Om man ekskluderer de mellomeuropeiske med phev som firmabil og har bensinkort betalt av arbeidsgiver samt alle med første generasjons hybrider som MB 350e x5/40e, biler med ~30km rekkevidde (som ny) en sommerdag ihh til WLTP. Samt tyskere som pendler på autobahn. Det vil være interessant om man ser på situasjonen i dag 2024 for et utvalg av Nordmenn i by og land og kombinert som innehar en vanlig phev med 80+ km el rekkevidde.  

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (9 minutter siden):

Man må huske å lade den da, skal ikke glemme det så mange ganger før det er poengløst.

For meg ble det en naturlig rutine å daglig kople bilen til lader når jeg parkerte i garasjen. Og hvorfor skulle jeg kjøre på bensin og bruke unødvendige kroner til hverdags kjøring. Er også kommet over trassalderen 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (30 minutter siden):

De høyeste UF-tallene oppnås i Norge (53 prosent)

53% er jo ikke akkurat tall som får meg til å hoppe i taket av glede, spesielt ikke når de 47% gjerne kjøres av svintunge ladbare hybrider på 2+ tonn, noe som gjør demmes tilnærming til vanlige fossilbiler enda nærmere.

Vi er langt unna der vi kan kalle ladbare hybrider for elbiler med litt ekstra fleksibilitet. Det er derfor vi endret avgiftspolitikken vår for å reflektere faktisk bruk/utslipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

53% er jo ikke akkurat tall som får meg til å hoppe i taket av glede, spesielt ikke når de 47% gjerne kjøres av svintunge ladbare hybrider på 2+ tonn, noe som gjør demmes tilnærming til vanlige fossilbiler enda nærmere.

Vi er langt unna der vi kan kalle ladbare hybrider for elbiler med litt ekstra fleksibilitet. Det er derfor vi endret avgiftspolitikken vår for å reflektere faktisk bruk/utslipp.

Som allerede nevnt er dette representativt for biler produsert før 2020 hvor elektrisk rekkevidde var 40-50% mindre enn dagens phev som ligger på 80-100km. Jeg vil tippe at UF factor i Norge vil være høyere i dag (av flere grunner). 
Så er det også et poeng at det er nullutslipp i by. 
Fossilbiler er også tunge f.eks har Mercedes AMG E63 en curb weight på 2t (1950kg), en F90 BMW M5 1970kg.En  Toyota Rav4 hybrid veier ~ det samme.
Er alle biler svintunge i det de passerer 1850kg (som er vanlig for mellomklasse bensin/diesel biler) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...