Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som jeg endelig har fått ny nok bil og mobil til å bruke Android Auto hadde jeg store forhåpninger om at det skulle bli slutt på å måtte stoppe langs veien bare for å bytte musikk, men den gang ei. Google har lagt inn en begrensning på hvor dype menyene kan være, så man kan velge artist og så bli servert tilfeldige låter eller velge album, men da forsvinner muligheten til å sortere etter artist. Å velge artist for så å få opp albumene deres er i alle fall umulig i alle appene jeg har prøvd, og en av utviklerne forklarte at det var grunnen. 

Finnes det noen måte å komme rundt dette på? Andre løsninger? Ekstremt irriterende, og jeg kan ikke begripe at noe så grunnleggende ikke er mulig i en splitter ny, dyr bil. 

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Folk som ikke stopper for politiet, prøver å stikke av i høy fart, krasjer, noen dør og så vil de at politiet skal ta skylden. Forpulte tullinger!

https://www.vg.no/nyheter/i/jQk7M9/doedsulykken-paa-e18-ved-holmlia-sjaafoeren-erkjenner-straffskyld-for-doedsulykken

Jeg har et godt tips: stopp når politiet vil at dere skal stoppe. Dere som ikke skjønner dette kan levere fra seg bil og førerkort. Håper han sjåføren ALDRI får kjøre bil igjen. Ever!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altså…den nye Land Cruiser folkens…for en bil! Sier nå jeg bare. Og jeg må si jeg er imponert over Toyota her. Designet er helt ypperlig spør du meg, interiøret ser også veldig bra ut. Et beist(!!) av en bil. 

Samtidig så synes jeg det er for jævlig med de avgiftene man har her til lands på nye diesel-og bensin biler..Avgifter på over 900k og en totalsum på rundt 1.7 millioner for personbilen. Som gjør at vi nok kommer til å se veldig få av de på veien. Blir jo nesten 1 mill mer enn en helt ny Ford Explorer(bensin) bil det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (45 minutter siden):

Avgifter på over 900k og en totalsum på rundt 1.7 millioner for personbilen. Som gjør at vi nok kommer til å se veldig få av de på veien. Blir jo nesten 1 mill mer enn en helt ny Ford Explorer(bensin) bil det.

Norske avgifter er helt koko og "ødeleggende" for de som "må" ha en slik SUV (nyttelast ~ 1t, max henger 3.5t) 
I nabolandet vårt må man ut med ca 900' sek for 5 seters excuisive versjonen.  
https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/prov/provkorning-av-toyota-land-cruiser-250/ )

landcriuser250.png

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Igjen blir jeg minnet på det latterlige politiske "målet" om 100% elbiler.. Behovet vil aldri være der så biler som dette synes jeg fortsatt må komme, og med langt mindre avgifter. Hadde neppe slått ut mye på regstatistikken om denne kom med 500k mindre i avgifter.

Men neeei da: vi redder sikkert planeten nå, dere.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (52 minutter siden):

Altså…den nye Land Cruiser folkens…for en bil! Sier nå jeg bare. Og jeg må si jeg er imponert over Toyota her. Designet er helt ypperlig spør du meg, interiøret ser også veldig bra ut. Et beist(!!) av en bil. 

Samtidig så synes jeg det er for jævlig med de avgiftene man har her til lands på nye diesel-og bensin biler..Avgifter på over 900k og en totalsum på rundt 1.7 millioner for personbilen. Som gjør at vi nok kommer til å se veldig få av de på veien. Blir jo nesten 1 mill mer enn en helt ny Ford Explorer(bensin) bil det. 

Kommer ikke til å se noen personbiler, men du vil se de med grønne skilt.

Jeg hadde lyst på Landcruiser, men endte opp med Hilux fordi Landcruiser må ha skillevegg.
Kommer nok aldri til å sette inn baksetene, med mindre de fjerner bakseteavgiften. 

Før noen sier det ikke er en avgift, men rabatt på varebiler, det er begge deler.
Biler som ikke kan være varebiler har ingen bakseteavgift.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 minutter siden):

Igjen blir jeg minnet på det latterlige politiske "målet" om 100% elektrifisering. Behovet vil aldri være der så biler som dette synes jeg fortsatt må komme, og med langt mindre avgifter. Hadde neppe slått ut mye på regstatistikken om denne kom med 500k mindre i avgifter.

Men det er ikke slik det funker. Bare fordi elbiler ikke passer for alle betyr ikke at resten skal kjøre rundt i boksete store traktorer. Det er jo en grunn til at de fleste bilprodusenter har gått over til ladbare hybrider.

Å lage avgiftsunntak for denne vil være en slippery slope tilbake mot fortiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (3 minutter siden):

Igjen blir jeg minnet på det latterlige politiske "målet" om 100% elektrifisering. Behovet vil aldri være der så biler som dette synes jeg fortsatt må komme, og med langt mindre avgifter. Hadde neppe slått ut mye på regstatistikken om denne kom med 500k mindre i avgifter.

Kunne ikke sagt det bedre selv, og for å være ærlig så er det så jævlig bullshit og urettferdig også. Burde ikke vært lov å sette på sånne avgifter. Det å bli "tvinget" over til elbil er vel egentlig heller ikke en bra ting. Vi kommer uansett ikke til å redde verden med 100% elektrifisering so f off sier nå jeg bare til det. 

Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Norske avgifter er helt koko og "ødeleggende" for de som "må" ha en slik SUV (nyttelast ~ 1t, max henger 3.5t) 
I nabolandet vårt må man ut med ca 900' sek for 5 seters excuisive versjonen.  
https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/prov/provkorning-av-toyota-land-cruiser-250/ )

landcriuser250.png

Ikke sant, det gjør det jo hele enda verre..Jeg kunne godt tenkt meg denne Land Cruiseren jeg, men det er det jo bare å drite i mtp de avgiftene de setter. Så de(politikerne)får det jo, dessverre, akkurat som de vil!

Dubious skrev (3 minutter siden):

Kommer ikke til å se noen personbiler, men du vil se de med grønne skilt.

Jeg hadde lyst på Landcruiser, men endte opp med Hilux fordi Landcruiser må ha skillevegg.
Kommer nok aldri til å sette inn baksetene, med mindre de fjerner bakseteavgiften. 

Før noen sier det ikke er en avgift, men rabatt på varebiler, det er begge deler.
Biler som ikke kan være varebiler har ingen bakseteavgift.

I know. Blir hovedsaklig firmaer som kommer til å kjøpe den, og noen få familier som driter penger som kanskje kjøper seg personbilen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Men det er ikke slik det funker. Bare fordi elbiler ikke passer for alle betyr ikke at resten skal kjøre rundt i boksete store traktorer. Det er jo en grunn til at de fleste bilprodusenter har gått over til ladbare hybrider.

Det må folk få lov til å bestemme helt selv. Hvorfor i all verden sette avgifter på flere hundre tusen på en bensin/diesel bil, kun fordi "vi har bestemt at i Norge skal vi gå over til 100% elbiler innen 2030, dermed basta". Det er jo bare bullshit, og sykt urettferdig at befolkningen blir tvunget over på det. I tillegg til at man gjør et beist som nye Land Cruiser, nærmest umulig å kjøpe (privat) dersom man ikke har en utrolig romslig økonomi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (31 minutter siden):

Problemet er at Elbilforeningen med flere gjennom kraftig lobbyisme har priset vekk ladehybrider. Her er prisen for Mazda CX-80 i to versjoner, ladehybrid med lavt forbruk og en stor sekssylindret diesel på 3,3L. Med tanke på at man betaler omtrent det samme i bompenger så er faktisk dieselen mest fristende av de to.

image.thumb.png.876dfe1282964e5ab57a81a9ec34c6f5.png

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal vurdere elektrisk Landcruiser når og om den kommer, men tipper den vil koste 2 millioner. 
Blir mest sansynlig elektrisk Hilux, men tipper den også passerer millionen. 

Ingen planer om å bytte ut Hilux diesel.
Føler meg ganske trygg på at dieselprisene ikke vil gå opp noe særlig framover.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Jeg skal vurdere elektrisk Landcruiser når og om den kommer, men tipper den vil koste 2 millioner. 
Blir mest sansynlig elektrisk Hilux, men tipper den også passerer millionen. 

Ingen planer om å bytte ut Hilux diesel.
Føler meg ganske trygg på at dieselprisene ikke vil gå opp noe særlig framover.

Blir rart når/hvis vi får en elektrisk Land Cruiser må jeg si. Akkurat som med G-Wagon liksom. 

Men ja, mye ligger en ny Hilux på nå om dagen? Er det mye avgifter på den også? Det er jo en veldig kurant arbeidsbil det, men er ikke Ford Ranger enda litt bedre? Jeg har vurdert begge to. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Støtter slippery slope tilbake mot fortiden. Synes at vi kan være såpass realistiske at man må se igjennom symbolpolitikk og erkjenne at verden er litt større enn privilegerte Norge. Ooog at disse fossilmonstrene i Norge neppe utgjør særlig stor trussel mot globalt klima.
Klimaskoen klemmer andre steder enn om Norge har 90 eller 100% elbilandel..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må det jo også sies at dagens og kommende krav til fossilbiler er så drøye at man nærmest må sniffe rett fra eksospotta for å få i seg avgassene, stille og rolige er de også.

Helt ærlig hadde jeg gått for en ny og moderne dieselbil hvis avgiftene hadde vært rettferdige og ikke på noldus-nivå. 
Synes Enyaq'en er en drøm å kjøre, men jeg er ikke enda helt solgt på elbil (nyttelast/hengervekt er den største faktoren). Rekkevidden er tilnærmet det jeg har med den 22 år gamle mazdaen.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Det må folk få lov til å bestemme helt selv. Hvorfor i all verden sette avgifter på flere hundre tusen på en bensin/diesel bil, kun fordi "vi har bestemt at i Norge skal vi gå over til 100% elbiler innen 2030, dermed basta". Det er jo bare bullshit, og sykt urettferdig at befolkningen blir tvunget over på det. I tillegg til at man gjør et beist som nye Land Cruiser, nærmest umulig å kjøpe (privat) dersom man ikke har en utrolig romslig økonomi. 

Klart de skal få lov å bestemme det helt selv, så lenge de betaler avgiftene. Det er ingen som tvinger noen over til elbil, så lenge de betaler for utslipp.

Det kollektive samfunnet funker sånn at vi bestemmer en ting, og så er det "dermed basta".

uname -i skrev (57 minutter siden):

Problemet er at Elbilforeningen med flere gjennom kraftig lobbyisme har priset vekk ladehybrider. Her er prisen for Mazda CX-80 i to versjoner, ladehybrid med lavt forbruk og en stor sekssylindret diesel på 3,3L. Med tanke på at man betaler omtrent det samme i bompenger så er faktisk dieselen mest fristende av de to.

Fordi ladbare hybrider var et avgifts-loophole inntil reguleringen kom på banen. Det må stilles krav til rekkevidde på ladbare hybrider, og surprise surprise da blir det dyrt når man skal ha både pose og sekk. Det er også bevist at veldig få gidder å lade opp de ladbare hybridene, så det gir mening å avgiftsbelegge dem nærmere en fossil bil enn en elbil.

Auto Asmodeus skrev (18 minutter siden):

Støtter slippery slope tilbake mot fortiden. Synes at vi kan være såpass realistiske at man må se igjennom symbolpolitikk og erkjenne at verden er litt større enn privilegerte Norge. Ooog at disse fossilmonstrene i Norge neppe utgjør særlig stor trussel mot globalt klima.
Klimaskoen klemmer andre steder enn om Norge har 90 eller 100% elbilandel..

Deg om det. Jeg snakker om hvorfor ting er som de er, ikke hva du skulle ønske vi gjorde. Privatbilisme har vært og forblir en betydelig utslippskilde. Men jeg er ikke her for å snakke klimapolitikk, men er her for å snakke om at det faktisk er fornuftig at man betaler avgiftene sine for å kjøre rundt i børstraktorer med dinosaurmotor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Børstraktor med dinosaurmotor" faktisk 😂Den var faktisk god @Gavekort 😆

Men ja, selvsagt skjønner jeg det med avgiftene. Men det får være måte på også! Nytter ikke med avgifter på flere hundre tusen kroner liksom, det er jo urimelig, er du ikke enig i såpass? 

Disse "børstraktorene med dinosaurmotor" er ikke så ille som man skal ha det til og det er vel bare å se til Sverige der man får en ny Land Cruiser for rundt 900k, som her til lands kun er avgiftene på bilen! 😂 

Får vel kjøpe seg en Ford Ranger Raptor isteden kanskje? 😋

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...