Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (11 minutter siden):

Jeg leste at BBS er veldig nære konken også. Triste tider, det er sikkert. Link

Sånn blir det når alle bare kjøper tunge Kina-kopier. 

Bbs gikk konk i fjor. Kult med bbs, men prisene er astronomiske, selv brukt. Har vurdert å kjøpe ett sett lit M3en min, men lurer på om det heller blir Apex. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 timer siden):

Det norske nybilmarkedet har kollapset fullstendig i sommer. 6456 førstegangsregistreringer er det laveste julitallet på mer enn 30 år.

https://www.motor.no/aktuelt/na-er-det-fullstendig-kollaps-i-nybilsalget/283243?fbclid=IwY2xjawEYSPFleHRuA2FlbQIxMQABHWQuiq13ITKLZU3z_3o6OTDnS8tdGeAkKA7EF0JmZTI5ykK9wcIKipXgCQ_aem_kI3hZdglC1SaG3mvBpXXJA

Meeeh, kjedelige nyheter om man leser på årsakene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så viktig for folk flest, men jeg har lagt merke til at det er svært få nye cabrioleter som kommer ut på det norske markedet. Det kan hende det er fordi at det nesten ikke er å oppdrive som el, og de få bensinkabrioletene som kommer hit til lands er steindyre.

 

Se bare på f.eks Lexus LC. Flott kabriolet, men med bensinmotor og nybilpris 1.9 mill så er det jo ikke så veldig folkelig.

 

Men kanskje bilindustrien ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Deechon said:

Det er kanskje ikke så viktig for folk flest, men jeg har lagt merke til at det er svært få nye cabrioleter som kommer ut på det norske markedet. Det kan hende det er fordi at det nesten ikke er å oppdrive som el, og de få bensinkabrioletene som kommer hit til lands er steindyre.

 

Se bare på f.eks Lexus LC. Flott kabriolet, men med bensinmotor og nybilpris 1.9 mill så er det jo ikke så veldig folkelig.

 

Men kanskje bilindustrien ikke bryr seg.

Vel bil industrien har blitt ganske kjedelig, nesten ingen tør å satse på spesielle biler lenger, er nesten bare suv som blir lansert for det gir penger i kassa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (9 timer siden):

Men kanskje bilindustrien ikke bryr seg.

Bilindustrien lager og leverer det de tjener penger på. Cabriolet har skiftet til å bli mere premium (høyere pris segment) ift det som tilbys og kjøpes.
Norge har aldri vært et market for hvermannsen og cabriolet.
Man må være pengesterk om man skal kjøpe seg en ny cabriolet to-seter "leke/kose bil" med forbrenningsmotor i Norge (avgiftshelvete) 

Her er en ganske så god oppsummering om dagens situasjon om convertibles markedet i UK.
Her skrives det noe om cabriolet og utfordringer med disse som EV grunnet vekt , kjøreegenskaper og chassis.
Der nevnes også at kinesere og asia har en manglende apetitt på convertibles. Selv om de laget MG Cybster som Storbritania er de første i Europa som får tenker at denne egentlig er laget/rettet mot vestlige markeder.
 cybster.thumb.png.43a9408b34606c45e17d876b41e889bf.png

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Deechon skrev (14 timer siden):

Det er kanskje ikke så viktig for folk flest, men jeg har lagt merke til at det er svært få nye cabrioleter som kommer ut på det norske markedet.

Nå teller den kanskje ikke i cabriolet-kategorien på ordentlig, men jeg var farlig nær ved å kjøpe min nye pendlerbil, Fiat 500, i cab-utgave. Hadde den kommet i cab med 3+1 dør så hadde det blitt den.

Lenke til kommentar

Har hatt cabrioleter i mange år, og savner følelsen. Vært innom Z3 to ganger, Boxster, SLK og 307CC (😵‍💫)

Er nok et veldig lite marked for de. Har selv følt på kroppen at det blir litt vel mye kompromisser på plass, og det er ikke så stor del av året eller situasjoner man faktisk tar av taket.

Fant etterhvert ut av MC dekket toppløs behovet og er lettere å oppbevare om vinteren. Hvis jeg noen gang blir for gammel og skrøpelig til å bruke motorsykkelen, så blir det cab igjen. Hvis det fortsatt er noen å oppdrive

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 timer siden):

SLK

SLK er det jeg kjører nå (2003 modell)

 

Men jeg ser absolutt poenget med at det er mye styr og penger for lite bruk.

Hvis jeg sier jeg har kjørt min 3000km dette året så er nok det for optimistisk, og da kan man jo lure på hvorfor man skal putte x antall 100 tusener i en cabriolet.

 

Når min går ned for telling kjøper jeg nok ikke en annen.

 

Men på de fineste sommerdagene er det få ting som slår en god cabriolet.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 2.8.2024 den 1:05 AM):

Det er kanskje ikke så viktig for folk flest, men jeg har lagt merke til at det er svært få nye cabrioleter som kommer ut på det norske markedet. Det kan hende det er fordi at det nesten ikke er å oppdrive som el, og de få bensinkabrioletene som kommer hit til lands er steindyre.

 

Se bare på f.eks Lexus LC. Flott kabriolet, men med bensinmotor og nybilpris 1.9 mill så er det jo ikke så veldig folkelig.

 

Men kanskje bilindustrien ikke bryr seg.

Hva tenker du egentlig at bilindustrien skal gjøre? Cabriolet er en luksus ting, ikke noe folk prioriterer når ting kniper på. 

 

Mg har vell lansert en elektrisk cab, blir spent på om den blir noe populær. For Norge sin del så burde en bare satt med avgiftene på alle typer bil og latt de konkurrere på like vilkår. De som innfører det blir nok greit populære. 

Lenke til kommentar

Forskjellen på suv og crossover kokes ned til ramme/vhassis design I følge Mitsubishi motors forklaring.
Hvor en SUV bruker og bygges med et body on frame design mens en crossover bruker et unibody (personbil) design. Unibody består av ett chassis (karosseriet og rammen er en enkelt struktur). «Body on frame» design er ramme og chassis bygget separat og som koples sammen under produksjon (også kalt et truck design).

 

 

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (39 minutter siden):

Hvor en SUV bruker og bygges med et body on frame design mens en crossover bruker et unibody (personbil) design.

Om man skal være pedantisk ja, men det er på ingen måter den moderne betydningen av en SUV. Da er i så fall Geländewagen den eneste ekte tyske SUVen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Om man skal være pedantisk ja, men det er på ingen måter den moderne betydningen av en SUV. Da er i så fall Geländewagen den eneste ekte tyske SUVen.

Som sagt var det Mitsubishi sin forklaring og oppsummering 🤷‍♂️

Kilden
https://www.mitsubishicars.com/crossover-vs-suv-difference 

 

Kia har også de samme forklaringene 
https://www.kia.com/dm/discover-kia/ask/what-is-a-crossover-in-cars.html

Sitat

Many people find it tricky to distinguish a crossover from an SUV by their appearances. Since the dawn of the crossovers, which dates back to the 1990s and 2000s , the line between a crossover and an SUV has blurred significantly as both terms have been used interchangeably. It is partly due to manufacturers producing compact crossovers and labeling them as small SUVs or many vehicles on the market that could be either an SUV or a crossover, making it confusing for consumers. But, it's important to remember a true SUV utilizes a truck chassis, giving it an edge over crossovers when it comes to off-road adventure and towing.


Her er et tyvetalls body on frame suvs anno 2024 (hovedsaklig amerikanske) hvor Geländewagen er en av de.
https://carbuzz.com/cars/body-on-frame-suvs/

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...