Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Hva er den særeste bilen du kan kjøpe for 100k akkurat nå?

Hvilken bil hadde du selv kjøpt for 100k?

Hadde vært utrolig gøy med en Trabant 601. Vet ikke hvor lenge jeg hadde giddet å hatt den da. Citroen ID20 er også en festlig bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbake fra 2400km nedover Europa, og en drøm å kjøre.

 

Endte opp på 8.1L/100km med fullastet bil 4 personer + mye bagasje. 

Mye kø i Tyskland, men en del cruising i 170km/t og klarte nå 260km/t.

På returen i normal fart gjennom Danmark fikk vi forbruket nede i 6L/100km siste timene i 120km/t.

Ikke dårlig sammen med komforten og all plassen, og 'autopiloten' gjorde kjøringen til en lek og går så langt som å bytte fil også 🫡 en time på trafikkert landevei forbi køen på Autobahn gjorde jeg vel ikke stort annet enn å holde slapt i rattet og følge med uten å røre pedaler eller styre.

170km/t med 2000 i turtall så motoren har sjeldent blitt lagt merke til

 

Min første Mercedes, men en skjult perle av en familiebil 

IMG20240710135839.jpg

Screenshot_2024-07-11-16-02-50-28_bfb999f5aed4bb66aa9fd98240f0da47.jpg

Endret av Darkbill
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (18 minutter siden):

er faktisk en nullutslippbil. Drivstoffet den bruker, eFuel, har nemlig fanget like mye CO2 under produksjonen, som den deretter slipper ut under bruk.

Bare tull: den produserer like mye NOx, CO2 o.l. og støy som om den gikk på fossil der den kjører.

Og forutsatt at strømmen til hydrogenproduksjon er fornybar - og strøm trenger eFuel-prosessen mye av - omtrent 4 ganger mer pr km om bilen kjørte batterielektrisk.Og hvor mye det koster å samle inn CO2-en fra luften vil jeg ikke en gang tenke på.

Forøvrig har Porsche solgt seg ut av eFuel-prosjektet i Søramerika.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ha sendt fire dekk (uten felg) til en annen kant av landet på enklest og billigst mulig måte. Posten og Postnord er jo et mareritt og koster en formue i frakt, så jeg ser etter noe annet. Så legger jeg merke til at nettbutikker som selger dekk selger selv billige dekk med gratis frakt. Hvordan i all verden får de til det? Det må jo bety at det finnes langt rimeligere løsninger enn det Posten og Postnord tilbyr privatkunder. Har dere noen tips?

Edit: Posten skal ha 240 kr grunnpris + 186 kr i håndteringstillegg for pakker i rulleform = 426 kr per dekk hvis jeg sender de enkeltvis, alternativt 314 + 186 = 500 kr per par hvis jeg bunter de parvis sammen. Jeg kan ikke bunte alle fire siden det vil overstige maksvekta på 35 kg. Dvs total fraktpris kommer på 1000 kr for parvis forsendelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 16.7.2024 den 11:31 PM):

Jeg skulle ha sendt fire dekk (uten felg) til en annen kant av landet på enklest og billigst mulig måte. Posten og Postnord er jo et mareritt og koster en formue i frakt, så jeg ser etter noe annet. Så legger jeg merke til at nettbutikker som selger dekk selger selv billige dekk med gratis frakt. Hvordan i all verden får de til det? Det må jo bety at det finnes langt rimeligere løsninger enn det Posten og Postnord tilbyr privatkunder. Har dere noen tips?

Edit: Posten skal ha 240 kr grunnpris + 186 kr i håndteringstillegg for pakker i rulleform = 426 kr per dekk hvis jeg sender de enkeltvis, alternativt 314 + 186 = 500 kr per par hvis jeg bunter de parvis sammen. Jeg kan ikke bunte alle fire siden det vil overstige maksvekta på 35 kg. Dvs total fraktpris kommer på 1000 kr for parvis forsendelse.

De har selvfølgelig bedriftsavtaler. En helt annen pris enn det vi vanlige har. På min jobb sender vi pakker verden rundt med fly, og betaler overraskende lite for det også. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 timer siden):

Jeg skulle ha sendt fire dekk (uten felg) til en annen kant av landet på enklest og billigst mulig måte. Posten og Postnord er jo et mareritt og koster en formue i frakt, så jeg ser etter noe annet. Så legger jeg merke til at nettbutikker som selger dekk selger selv billige dekk med gratis frakt. Hvordan i all verden får de til det? Det må jo bety at det finnes langt rimeligere løsninger enn det Posten og Postnord tilbyr privatkunder. Har dere noen tips?

Edit: Posten skal ha 240 kr grunnpris + 186 kr i håndteringstillegg for pakker i rulleform = 426 kr per dekk hvis jeg sender de enkeltvis, alternativt 314 + 186 = 500 kr per par hvis jeg bunter de parvis sammen. Jeg kan ikke bunte alle fire siden det vil overstige maksvekta på 35 kg. Dvs total fraktpris kommer på 1000 kr for parvis forsendelse.

Bruker du FB så søk etter gruppen fraktkrigen, den første og beste. 

Lenke til kommentar
On 27.6.2024 at 2:32 PM, Jarmo said:

Stadig flere bilprodusenter opplever at elbil-salget ikke går som forventet.

Både Mercedes og Audi har snudd i sine mål, og vil bruke milliardbeløp på å videreutvikle sine forbrenningsmotorer.

Nylig ble det også klart at Renault og Geely skal samarbeide om å utvikle nye motorer. Det samme skal Toyota, Mazda og Subaru.

Nå snur også bilgiganten Volkswagen. De går et skritt tilbake på sin elbil-satsing.

https://www.tv2.no/broom/volkswagen-snur-milliard-satsing-pa-bensinmotor/16773188/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0LVJ7dYaXqMIRI8yglQK4UsZCTJGTNGsYXGG5PU6XCJQKUI2ASgW113sc_aem_AhfQVI-ylsaeJQ-PE1aR4Q

 

On 27.6.2024 at 5:08 PM, Gavekort said:

Salget i EU har gått ned 12%. Det er opplagt at det er de som taper, ikke markedet som har tapt seg.

Lurer. på hvor lenge Jim i Ford får lov til å holde på med elbilsatsningen.

https://www.finansavisen.no/motor/2024/07/25/8158619/ford-stupte-tosifret-tapte-milliarder-pa-el-bil-satsingen (betalingsmur, men er vel 1 gratis artikkel i uka eller dagen eller no)

De har kun 3 elektriske modeller og blør penger. Når kursen går ned 10% på en dag tipper jeg styret og eierne setter ned foten litt

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Lurer. på hvor lenge Jim i Ford får lov til å holde på med elbilsatsningen.

https://www.finansavisen.no/motor/2024/07/25/8158619/ford-stupte-tosifret-tapte-milliarder-pa-el-bil-satsingen (betalingsmur, men er vel 1 gratis artikkel i uka eller dagen eller no)

De har kun 3 elektriske modeller og blør penger. Når kursen går ned 10% på en dag tipper jeg styret og eierne setter ned foten litt

Ford har ikke lagd en elbil jeg kunne tenkt meg. 

De burde prøvd seg på en van/mpv. 

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (46 minutter siden):

Nå selger vi elbilen. Dersom en plugin hybrid ikke er tilgjengelig som ny på det norske markedet importerer jeg en sjøl.

Er drittlei rekkevidde på bare 500km, dyr hurtiglading, ladekøer og nada fordeler.

Sånn. Ville bare få det ut.

Hva hvil du bytte den ut med? Jeg finner Ingenting som kan erstatte min elbil til en fornudtig pris, dessverre. Diesel stasjonsvogn som jeg egentlig vil ha er overpriset og trolig betydelig dyrere å eie. Brukt tysk hybrid er gambling. Føler meg litt i en skvis, for jeg er ikke særlig fornøyd med elbil. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Jarmo said:

Salget av nye elbiler butter i Tyskland, og det er ikke så lett med de brukte heller: 2 av 3 forhandlere vil ikke ta brukte elbiler i bytte.

https://www.motor.no/aktuelt/taper-penger-pa-fire-av-fem-elbil-handler/282127

Sannheten er jo at det er kun et fåtall av elbiler som fungerer i Tyskland. Tyskland er kanskje i særstilling med fri fart, men de fleste land i europa har motorveihastighet på 130 km/t og mange er vant til å kjøre betydelig over. I de hastighetene bør man ha en WLTP som nærmer seg 600km og god Cd verdi, for ikke å bli veldig irritert på bilen sin.

Jeg synes elbil fungerer glimrende, men på motorvei nedover europa så fungerer det ikke noe særlig godt. Og eneste grunnen til at man holder ut er at elbilen er såpass mye billigere her i Norge. Når elbiler koster 20-30% mer enn fossilalternativet som de gjør i mange europeiske land, så skal du være rimelig grønn for å velge elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 timer siden):

Hva hvil du bytte den ut med? Jeg finner Ingenting som kan erstatte min elbil til en fornudtig pris, dessverre. Diesel stasjonsvogn som jeg egentlig vil ha er overpriset og trolig betydelig dyrere å eie. Brukt tysk hybrid er gambling. Føler meg litt i en skvis, for jeg er ikke særlig fornøyd med elbil. 

Usikker ass. Får bli noe det går mye av i f.eks Tyskland, så kanskje BMW eller Mercedes. Får se an i løpet av sommeren/høsten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...