Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Deechon skrev (På 8.3.2024 den 11:41 PM):

En av disse bilene er en BMW, den andre er en Honda. Klarer dere å se hvilken?

 

bmw-x1-next-to-a-honda-cr-v-v0-z0tqyv66qjmc1.thumb.webp.5a7374443aa0dda10fe456816c2f0a22.webp

Det mest åpenbare å se bmw'n på er taklinjen med spoileren. Men er flere ting som kurvene/linjene, hofmeister-kink,rear bumper og diffuser.

IMG_0521.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (34 minutter siden):

Vi vil også miste mye av den unike bilkulturen vi har hatt i Norge med selvbygg. Det er ikke mange andre land som kunne sammenlignes. 

Hæ, kultur med selvbygg? I forhold til land som Sverige, UK, Tyskland, USA..?

Selvbygg har vel omtrent vært totalforbudt i Norge inntil forskrift for godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy slapp gjennnom nåløyet (så vidt jeg vet takket være mc-gutta ved NFSOK/NMCU og Amcar), med mindre du sikter til «ordningen» med at «alt er lov før -71» eller når det er? Og selv etter det gikk gjennom har det så vidt jeg vet ikke dukket opp spesielt mange selvbygde doninger. Under den nye forskriften kan det vel søkes om å få godkjent et visst antall kjøretøy av hver type for hvert år, og selv ikke i de første årene når man burde forvente et ras av søknader av planer folk har gått med i mange år tror jeg kvoten ble fyllt opp.

Endret av epifant
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

hofmeister-kink

Vet ikke om jeg vil kalle det en Hofmeister Kink. Det er tydelig på nyere design at BMW helst har lyst å kvitte seg med det design-uttrykket, men at de fortsatt må være tro til sin egen arv.

CR-V konseptet har mer Hofmeister Kink enn BMW selv har med den lille innsnevringen på bakruta.
2012_CR-V_Concept_Rear.jpg?auto=webp&fit

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Vet ikke om jeg vil kalle det en Hofmeister Kink. Det er tydelig på nyere design at BMW helst har lyst å kvitte seg med det design-uttrykket, men at de fortsatt må være tro til sin egen arv.

CR-V konseptet har mer Hofmeister Kink enn BMW selv har med den lille innsnevringen på bakruta.
2012_CR-V_Concept_Rear.jpg?auto=webp&fit

Det er alle tingene jeg nevne samlet som gjør det lett å se hvem som er BMWn (for meg) 😉 Og som allerede sagt , spesielt taklinjen/spoileren over bakruta.

Den nye type buede baklys viser også hvilken som er bmw. Honda sine er helt rette.

At hofmeister kink på nyere bmw modeller er mindre fremtredende i dag enn i eldre design får så være.

IMG_0422.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Som en som har vært interessert i BMWer siden jeg var en liten guttunge så kan jeg ikke si at noe av det du nevner gir meg noen opplagte "Aha en BMW" tanker. Det er ikke for å være negativ.

Man kan gjerne si at det er positivt at BMW ønsker å eksperimentere med design, men det eneste særpreget de har igjen er i bunn og grunn nyregrillen og logo, og på elektriske modeller så har nyregrillen kun blitt et designpreg.

Fjern nyregrillen og logoen så kunne man lett forvekslet BMW med nyere Honda eller Hyundai. Jeg skjønner godt at BMW har et behov for å prøve nye modige preg, og jeg applauderer dem. Men resultatet blir jo til at de må legge mye annet igjen i historiebøkene.

BMW var frem til E60-eraen harde linjer, smale lykter, hofmeister-kink, nyregrill og bredt horisontalt uttrykk. Dagens BMWer har ikke mye igjen av det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 minutter siden):

Som en som har vært interessert i BMWer siden jeg var en liten guttunge så kan jeg ikke si at noe av det du nevner gir meg noen opplagte "Aha en BMW" tanker. Det er ikke for å være negativ.

Man kan gjerne si at det er positivt at BMW ønsker å eksperimentere med design, men det eneste særpreget de har igjen er i bunn og grunn nyregrillen og logo, og på elektriske modeller så har nyregrillen kun blitt et designpreg.

Fjern nyregrillen og logoen så kunne man lett forvekslet BMW med nyere Honda eller Hyundai. Jeg skjønner godt at BMW har et behov for å prøve nye modige preg, og jeg applauderer dem. Men resultatet blir jo til at de må legge mye annet igjen i historiebøkene.

BMW var frem til E60-eraen harde linjer, smale lykter, hofmeister-kink, nyregrill og bredt horisontalt uttrykk. Dagens BMWer har ikke mye igjen av det.

Jeg forklarte hva som gjør at jeg kjenner igjen BMWen på bildet. That’s it. Var ikke vanskelig “for meg”.
Svarte ikke på dette for å debattere om ditt og datt i BMWs designvalg post 2019 frem til i dag.
 

Spørsmålet stilt var «klarer dere å se hvilken av disse som er en BMW»
Mitt svar var ja og jeg har begrunnet hva jeg kjenner den igjen på.
🙂

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

 Er ikke defensiv. Er litt lei og ønsker ikke å delta i «den» debatten bare .

Usikker på hvilken debatt du referer til. Jeg er ikke veldig kritisk til BMW sine nye designuttrykk.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (39 minutter siden):

Usikker på hvilken debatt du referer ti

Den du «inviterte» til i ditt svar. Min antagelse er at det handler om bmw sitt "nye" designspråk kontra «E60 tiden» og tidligere… :) 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Usikker på hvilken debatt du referer til. Jeg er ikke veldig kritisk til BMW sine nye designuttrykk.

Men det er jeg. Noen av de nyeste ser horrible ut.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 timer siden):

Jeg synes i-bilene til BMW er noen av de flotteste nybilene der ute.

Hvordan? Hva liker du med designet? 

Skavold skrev (6 timer siden):

Jada, det er overdrevet og for enkelt. Synes dog det viser greit at ting blir veldig homogent. Aerodynamikk blir mer og mer viktig med inntoget av El, og da blir det begrenset hvor stor forskjell det kan være. Når alt blir elektrisk så er det mer eller mindre bare design og media de forskjellige merkene kan skille deg ut på. 

 

epifant skrev (12 timer siden):

Hæ, kultur med selvbygg? I forhold til land som Sverige, UK, Tyskland, USA..?

Ja, vi har en hatt en veldig sterk kultur for dette. Det er ett resultat av at mye biler, og spesielt sterkt motoriserte, har vært ekstremt dyrt. Det har tvunget frem løsninger med motorbytte, turbo og kompressor kit med mer. Gatebil var også ekstremt populært i mange år, og flere utlendinger kom til lille Norge for å se alt det kule som ble bygd. I andre land har det vært så billig med bil at det "alltid" har vært billigere å bare selge det du har å kjøpe nytt. 

ya2a6802.jpg

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Redningen  .. hva mener du ?
 

Worldwide
BMW og MINI salg pr store land og markeder i 2023 har hatt en økning i 2023
Europa på +7,5% , Europa inkl Tyskland +11,7%, Asia +4,1% , Kina +4,2% , USA +9,4% , Americas +9,3%

Salget av helelektriske BMW-biler ble nesten doblet  i 2023 ,en økning på +92,2%

BMW M gruppen oppnådde også rekord salg globalt i 2023 med en økning på +14,3

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Finnes det noe kjerringråd for å få av hjul som sitter bom fast? Så at noen anbefalte en slegge, men det har jeg ikke tilgjengelig sånn uten videre. Er det eventuelt også noe jeg kan smøre med for å unngå til neste sesong?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nimrad said:

Finnes det noe kjerringråd for å få av hjul som sitter bom fast? Så at noen anbefalte en slegge, men det har jeg ikke tilgjengelig sånn uten videre. Er det eventuelt også noe jeg kan smøre med for å unngå til neste sesong?

Skal du ha kjærringråd så er det jo å løsne hjulboltene litt og å så herje med bilen. Da bruker de å løsne.

Ellers er det jo gummihammer på innsiden av felgen som bruker å funke. Men om du ikke har det så.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Finnes det noe kjerringråd for å få av hjul som sitter bom fast? Så at noen anbefalte en slegge, men det har jeg ikke tilgjengelig sånn uten videre. Er det eventuelt også noe jeg kan smøre med for å unngå til neste sesong?

Bolter/muttere er demontert ja og det sitter bare fast rundt senterringen? 

Noen velplasserte karatespark skulle vel løse det, sørg for at jekken står stabilt før du hugger til 😎

Lenke til kommentar

Løsne alle mutrene en runde eller to. Så akser du opp til 50 kmt og bremser til stopp et par ganger. Så prøver du igjen. Når det gjelder smøring fins det flere midler. Jeg tror det er godt nok med bare helt vanlig grease. 

Spoiler

1023984_2021_a_gg_produktbild.jpg&f=1&no

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...