Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Revolution skrev (3 timer siden):

Holder trykket oppe, og har tilbudt hun å prøvekjøre min Tesla Model Y, men vi får se om hun bøyer av til slutt. Er jo helt klart at det er mest økonomisk med elbil, samt mest driftsikkert.

Tar gjerne i mot tips til elbil i prisklasse 0-300k. Fokus er rekkevidde, driftsikkerhet, og billig bilhold. Ser man får brukte Tesla Model 3 rundt 250k, kanskje Hyundai Ioniq kan være en god kandidat nr. 2?

Vet ikke om Tesla er noen god bestemorsbil. MG4 og Leaf er jo ålreite biler du kan få under 300k helt flunka nye. Kanskje spesielt Leaf? Veiledende pris under 300k nå for 60kWt batteriet.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Nimrad said:

Kanskje spesielt Leaf? Veiledende pris under 300k nå for 60kWt batteriet.

... og 200.000 om man nøyer seg med det lille batteriet. Kanskje siste gang vi ser en nybil på det norske markedet med veiledende fra-pris under 200k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (45 minutter siden):

... og 200.000 om man nøyer seg med det lille batteriet. Kanskje siste gang vi ser en nybil på det norske markedet med veiledende fra-pris under 200k.

Har naboer som har kjøpt ny Leaf med det minste batteriet, og de er veldig fornøyde. De hadde en eldre Zoe før. De har en bensinbil til langturene.

Lenke til kommentar

Får vel knapt enklere bil enn Leaf. Lad å kjør uten noe tull. Ikke noe fanzy sensorer som feiler eller kjølevann som må byttes eller noe. 

Nylig seila min Leaf 2014 gjennom sin andre eukontroll i mitt eie uten at jeg har rørt en skrue. Ikke noe rust på den heller (men den har kun levd i NordNorge) kan jo ikke bli enklere.

Men er litt drit å plutselig gå tom for spyleveske uten å få noe advarsel men det gir og mindre tull.. Vet om en med Ioniq 5 som kjører rundt med Spyleveske lavt advarsel konstant selv om tanken er full så selv det er litt vanskelig for noen å ha fungerende..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Får vel knapt enklere bil enn Leaf. Lad å kjør uten noe tull. Ikke noe fanzy sensorer som feiler eller kjølevann som må byttes eller noe. 

Nylig seila min Leaf 2014 gjennom sin andre eukontroll i mitt eie uten at jeg har rørt en skrue. Ikke noe rust på den heller (men den har kun levd i NordNorge) kan jo ikke bli enklere.

2018+ Leaf er da en ganske mye smartere bil enn de gamle. Det er nok av sensorer, adaptiv CC, kameraer osv. som på andre moderne biler.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Nimrad said:

2018+ Leaf er da en ganske mye smartere bil enn de gamle. Det er nok av sensorer, adaptiv CC, kameraer osv. som på andre moderne biler.

Ja har kommet litt men fortsatt ganske simple greier. Fra 2022 modellen kan man vel justere rattet og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (7 minutter siden):

Leaf er vel sånn rent generelt en av de mest feilfrie bilene på det norske markedet de siste 10 årene.

Det er litt kult, det har Elbil.no hatt en undersøkelse på hvor Leaf kom godt ut - men Nissan som merke har hatt ganske dårlige resultater hvert eneste år siden 2017. Det er tydelig at elbil er det Nissan skal drive med :) 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er litt kult, det har Elbil.no hatt en undersøkelse på hvor Leaf kom godt ut - men Nissan som merke har hatt ganske dårlige resultater hvert eneste år siden 2017. Det er tydelig at elbil er det Nissan skal drive med :) 

Tja, har en følelse av at Renault hadde mye med Leaf å gjøre.. Ariya som ble Nissan sin neste elbil vel bare helt grei.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (3 timer siden):

Leaf er vel sånn rent generelt en av de mest feilfrie bilene på det norske markedet de siste 10 årene.

Definitivt. Vår 12 år gamle Leaf har kun fått byttet ett stk. 12V-batteri. Pluss forbruksvarer som dekk og vindusviskere. That's all! Definitivt det billigste bilholdet jeg noengang har hatt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Tja, har en følelse av at Renault hadde mye med Leaf å gjøre.. Ariya som ble Nissan sin neste elbil vel bare helt grei.

Er vel heller motsatt, leaf har vel lite med Renault å gjøre mens Ariya er det mye Renault i, e-Megane og e-scenic er ganske lik ariya mens zoe og leaf er to forskjellige biler på forskjellige plattform.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, onkel_jon said:

Er vel heller motsatt, leaf har vel lite med Renault å gjøre mens Ariya er det mye Renault i, e-Megane og e-scenic er ganske lik ariya mens zoe og leaf er to forskjellige biler på forskjellige plattform.

Zoe å leaf er forsjellig ja, men leaf er vel bygger på en platform som Renault, Dacia og Lada brukte :p

Vet ikke hvor mye Renault hadde med leaf å gjøre men designet på de første oser litt fransk og det står Renault på 12V batteriet i min. Men ellers har jeg ikke sett Renault noen plass.

Lenke til kommentar

Bare pass på ang rust når dere kjøper helt ny leaf!
gravrusta drivakslinger hos meg, samme gjaldt et par av lånebilene deres.
Nekta å ta det på garanti! da de mente det var overflate rust.
Hadde et par andre problemer med bilen, har nok fått typisk mandags bil.

Tok kontakt med nissan norge da forhandler ikke gadd å ordne opp, hold dere langt unna Ålgard Auto.

Etter kontakt med Nissan Norge, så var lyden hos forhandler noe helt annet ;)

Inn på nåkommende tirsdag!(for 4 gang)

Lenke til kommentar

Er litt frem og tilbake for tiden om hva slags bil jeg skal ha meg, da jeg starter i ny jobb som krever en del pendling hver dag (blir 25.000+km i året), hvorav 80% er motorvei i 100/110kmt.

Var først litt innstilt på en nyere elbil, men har slått det litt fra meg mtp verditap med all kjøringen, og at jeg kanskje ikke vil bruke så altfor mye penger i første omgang før jeg har fått spart opp litt, da jeg nylig har kjøpt hus og madammen per nå ikke er i jobb.

Har da sett litt på Mazda 3 (2016+) 2.0 Bensin som et alternativ jeg liker. Relativt lavt forbruk, komfortabel og pålitelig. Tenker jeg heller da kan spytte ut 100-150k på et greit eksemplar her, og ta mesteparten av vedlikeholdet selv.

Har noen andre eventuelt noen greie alternativer rundt den prisklassen der, som gir "mest mulig" for pengene for denne typen bilhold ?

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar
17 hours ago, sveibuen said:

Bare pass på ang rust når dere kjøper helt ny leaf!
gravrusta drivakslinger hos meg, samme gjaldt et par av lånebilene deres.
Nekta å ta det på garanti! da de mente det var overflate rust.
Hadde et par andre problemer med bilen, har nok fått typisk mandags bil.

Tok kontakt med nissan norge da forhandler ikke gadd å ordne opp, hold dere langt unna Ålgard Auto.

Etter kontakt med Nissan Norge, så var lyden hos forhandler noe helt annet ;)

Inn på nåkommende tirsdag!(for 4 gang)

Litt rust i fjærkoppen på min 2014 leaf, siden salt/regnvann fra vindusviskerne havner der. Viktig å ordne seg en kopp å legge over. Jeg bare 3dprintet meg en. Noen nyere utgaver kommer vel med kopp fra fabrikken.

Ellers helt rustfri og aldri vært rustbehandlet. Så vil man ha rustfritt eksemplar kan der lønne seg å hente den i nordnorge. Gjelder vel alle biler.

 

Edit: ser nå du nevner ny leaf? Kommer de virkelig rustet fra fabrikken? 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Konkulf skrev (18 timer siden):

Har da sett litt på Mazda 3 (2016+) 2.0 Bensin som et alternativ jeg liker. Relativt lavt forbruk, komfortabel og pålitelig. Tenker jeg heller da kan spytte ut 100-150k på et greit eksemplar her, og ta mesteparten av vedlikeholdet selv.

Klarer du å finne en facelift (2017/18) med optimum pakken så er det bare å kjøre på. Finnes dårligere bilvalg.

Inntil 150.000 får du nok et greit eksemplar med Toyota Avensis også.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 6.1.2024 den 3:07 PM):

Litt rust i fjærkoppen på min 2014 leaf, siden salt/regnvann fra vindusviskerne havner der. Viktig å ordne seg en kopp å legge over. Jeg bare 3dprintet meg en. Noen nyere utgaver kommer vel med kopp fra fabrikken.

Ellers helt rustfri og aldri vært rustbehandlet. Så vil man ha rustfritt eksemplar kan der lønne seg å hente den i nordnorge. Gjelder vel alle biler.

 

Edit: ser nå du nevner ny leaf? Kommer de virkelig rustet fra fabrikken? 😅

Det gjør dem :) 
Å bilen min ble tectylert før vi fikk den helt splitter ny 😮
Se bilde:

PXL_20231028_112159802.jpg

Lenke til kommentar
3 hours ago, sveibuen said:

Det gjør dem :) 
Å bilen min ble tectylert før vi fikk den helt splitter ny 😮
Se bilde:

PXL_20231028_112159802.jpg

What. Det er jo helt drøyt. Blir de fraktet med båt eller noe?

Måtte ut å ta bilder av min 10 år gamle Leaf. Virker som de var bedre kvalitet før 😅

20240108_162113.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser på de eldre leafene, har et par venner som har, å de er kjempe fine under!
Så kvaliteten er nok en del dårligere, da det er nødt til å komme ifra fabrikk!

Prøvde å ta det opp med forhandler, de sier det er overflaterust!
Tok det så opp med Naf, de sa også overflaterust, men at nå hadde jeg jo reklamert, så all fremtidig feil ihht rusten, feks drivmansjetter, drivknuter, mutrer hvor hode går rundt pga rust, må forhandler dekke!
Så går jo en faen i meg, med å beholde bilen til den får disse problemene( vi har tenkt å ha bilen 5-8år uansett)
Forhandler har fått beskjed om akkurat dette, men de svarer meg ikke!

Hadde også andre problem som jeg tok opp med forhandler, som de ikke ville fikse, så da tok jeg kontakt med Nissan Norge, dagen etter sendte forhandler mail xD

men skal ikke klage på bilen eller forhandler her i tråden!

Er kjempefornøyd med bilen sånt ellers! Var egentlig elbilmotstander helt til jeg såg utgiftene på bilen pr mnd(viss man ikke tar med kjøpsprisen) som var veeldig lav ihht bensinbilen fruen kjørte tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, sveibuen said:

Ser på de eldre leafene, har et par venner som har, å de er kjempe fine under!
Så kvaliteten er nok en del dårligere, da det er nødt til å komme ifra fabrikk!

Prøvde å ta det opp med forhandler, de sier det er overflaterust!
Tok det så opp med Naf, de sa også overflaterust, men at nå hadde jeg jo reklamert, så all fremtidig feil ihht rusten, feks drivmansjetter, drivknuter, mutrer hvor hode går rundt pga rust, må forhandler dekke!
Så går jo en faen i meg, med å beholde bilen til den får disse problemene( vi har tenkt å ha bilen 5-8år uansett)
Forhandler har fått beskjed om akkurat dette, men de svarer meg ikke!

Hadde også andre problem som jeg tok opp med forhandler, som de ikke ville fikse, så da tok jeg kontakt med Nissan Norge, dagen etter sendte forhandler mail xD

men skal ikke klage på bilen eller forhandler her i tråden!

Er kjempefornøyd med bilen sånt ellers! Var egentlig elbilmotstander helt til jeg såg utgiftene på bilen pr mnd(viss man ikke tar med kjøpsprisen) som var veeldig lav ihht bensinbilen fruen kjørte tidligere.

Ja elbil er nobrainer for komfort og pengebok. 
Om du vil diskutere Leafen din så er du hjertelig velkommen til det i Elbil Tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...