Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (8 timer siden):

Noen som tør å spå markedet for 2024? Ganske synd at det blir eksportert så mye, jeg synes det er særdeles lite å velge i blant mange modeller. 

Tror jeg nylig leste om en regelendring som vil gjøre det mindre lukrativt å eksportere

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Tror jeg nylig leste om en regelendring som vil gjøre det mindre lukrativt å eksportere

Ja, de skal ikke få tilbake avgifter ved eksport. Men uansett, det er eksporter ganske mye biler de siste årene. Kombinasjonen av det og at folk kjøper elbil kommer til å lage ett marked med utrolig lite utvalg for det som har vært populære biler før. 

Lenke til kommentar

Riksklovnen Shakhwan Ameen ble tatt i fartskontroll i Danmark med Lamboen sin og målt til 238 km/t. i 130-sonen i et land som er allment kjent for å konfiskere biler til folk som kjører som et svin. Tullingen har nå engasjert advokat og vil prøve å bringe saken til Den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg.

Fy faen for en latterlig tulling! Ønsker han lykke til og piss off. Tar han det til Amnesty når Strasbourg avslår ham?

https://www.vg.no/nyheter/i/WRV57g/lamborghini-ble-beslaglagt-raakjoerer-tar-saken-til-menneskerettsdomstolen

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De 23 luksusbilene som ble beslaglagt fra kriminelle organisasjoner av Istanbul-politiet ble omgjort til politibruk. De beslaglagte kjøretøyene, som inkluderer Bentley, Porsche, Mercedes-Benz og Volvo, ble konvertert til å være egnet for politibruk. Kjøretøyene ble overlevert til Istanbul-politiet ved rettskjennelse.

74246acda307cce1192b34628939b2c5.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi har en liten diskusjon her. Det er svinkaldt (-20 og lavere). Noen mener at det i slikt vær er lurt å ikke la biler stå for lenge, men starte dem en dag nå og da, la dem gå seg litt varme (på tomgang) og så skru av igjen. Andre mener at det bare sliter unødig på batteriet. 

Hva er fasit? 

Lenke til kommentar

Hvor langt er lenge? Om du vinterlagrer en bil så kan det være greit å fylle oljegalleriene og tørke ut interiøret en gang i halvåret, men utover det så ser jeg ingen gevinst av å varme opp bilen, spesielt ikke å la den putre på seig olje og filter bypass på tomgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 26.10.2023 den 6:13 PM):

Det er ikke helt sant. Moderne dieselmotorer kan justere timing på innsprøytningen som gjør motoren mindre termisk effektiv. Det er faktisk vesentlig for en dieselmotor å varme opp fortest mulig for å kunne oppnå optimalt forbruk.

Hvor dette med at moderne dieselmotorer ikke blir varme kommer fra vet jeg ikke.

Tror noen er tilbake i forkammertiden på diesel motorer. Men det er et problem. Diesel motorer som er hyper effektive får mindre tilført effekt. Har motoren din et spesifkt brennstoff forbruk på 320g/kwh (Typisk forkammer motor)Bruker bilen din 15KW for å holde 100km/h må du tilføre motoren 57kWh energi.40kw av dette er spillvarme. Rikelig å varme bilen med. Går du fra 26-40% virkningsgrad er kraftbehovet det samme men tilfør energi blir 37kW Tilgjengelig for varme blir da ca 20kW eller ca halvparten av en gammel forkammerdiesel.

Senker du hastighet tlil 60km/h endres regnestykket. Effekt behov blir ca 6kW Tilført 15 kW Varme ca 9kW

Av denne varmen blir typisk en 3-5% strålevarme fra motoren, Varme i oljen, eksos varme osv Om 10% av tilført varme kommer ut i kjølevann er det 900W varme. På en kald dag kan man fort trenger 3.5kW for å holde varmen. Det som skjer i praksis er at motor temperaturen synker og man mister varmen i varmeapparat. Det samme kan lett skje i lange nedoverbakker. Dette gjør også at motoren blir seinere varm når man bruker varmeapparatet. De siste bensinbilene jeg har hatt lar varme stå på lav inntil kjølevannstemperaturen er høy nok. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Nei, si at bilen står en uke da. 

blir ikke motor temmelig raskt like gjennom-kald igjen, selv om man starter den opp innimellom for "syns skyld"?

jeg vet ikke mange timer det tar før motorblokka og alt annet under panseret er iskaldt igjen, men skjer vel over natta/fra en dag til neste?

tror jeg ville "tatt sjansen" å latt bil stå urørt både en og to uker uten å starte den. Men, fins kanskje merke/modell/årgang unntak eller at det "er forsket på" issuet, så er ikke bombastisk på det.

Lenke til kommentar

De fleste motorer har ikke godt av å gå seg varm på tomgang. Bruk motorvarmer et par timer før du skal starte, eller webasto hvis bilen har slikt utstyr. Der det er ordentlig kaldt, f.eks Russland, tar de med batteriet inn når det er kaldt, type 40-50 minus. Lar det stå varmt og kanskje lader det. For kalde klima fins også både blokkvarmer, oljevarmer og dieselfiltervarmer. Det vanlige i norge er vel bare blokkvarmer, og kanskje batterilader. Det kan være lurt å sette på lading over natten et par ganger i løpet av vinteren for å toppe opp batteriet og sikre enkel start. 

Lenke til kommentar

Kan gå lenge mellom de gangene jeg starter bilen om vinteren. 
Brukte den sist på søndag/julaften. 

Motoren min blir varm på "tomgang", og  jeg ser ikke hvorfor det skulle være et problem.
Har ikke ekstern motorvarmer. 

I kalde områder hvor det er -40 så tenner de opp bål under/foran bilen for å varme motoren. 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Kan gå lenge mellom de gangene jeg starter bilen om vinteren. 
Brukte den sist på søndag/julaften. 

Motoren min blir varm på "tomgang", og  jeg ser ikke hvorfor det skulle være et problem.
Har ikke ekstern motorvarmer. 

I kalde områder hvor det er -40 så tenner de opp bål under/foran bilen for å varme motoren. 

 

Å bli varm er en ting, men dieseler må kjøres for å ikke kokse igjen.

Uten turbotrykk står de jo bare å mater eksosgørr rett til innsuget igjen og tetter det via EGR ventilen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (40 minutter siden):

Å bli varm er en ting, men dieseler må kjøres for å ikke kokse igjen.

Uten turbotrykk står de jo bare å mater eksosgørr rett til innsuget igjen og tetter det via EGR ventilen.

Ja lite poeng i å starte bare for å bli varm.
Jeg kjører bilen i minst en halvtime etter å brukt 5-10 minutter på å tine bilen.  (+ en halvtime hjem igjen..)

Om sommeren kjører jeg mye lengre turer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...