Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Kjørte i flere år en Ford Ranger 3.2 med webasto, og den måtte stå minst 20 minutter med dette på før det ble litt lunk i varmeapparatet. Og så snart man startet motoren ble det iskaldt igjen..

Høres ut som en dårlig/defekt motorvarmer. På mine biler som har hatt slikt har det alltid vært kupévarmer i tillegg til motorvarmer og det har aldri vært kaldt i de bilene så sant jeg ikke glemmer av å skru dem på før jeg går inn i dem. Nåværende (2016 Vito) er det en akseptabel lunk fra varmeapparatet  etter et lite minutt, og drøyer jeg fem minutter før jeg går ut til bilen så er det en grei temperatur på innsiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Skal sies at jeg ikke har så mye erfaring med biler nyere enn 2015, da de jeg kjenner med nyere enn som så har elbil..
Men det var jo de gamle dieselene som ble fort varm. De skikkelig innefektive store motorene uten noe hestekrefter.
Nyere motorer blir jo ikke varm på vinteren i det heletatt uten å ha ekstra hjelp til det i form av en dieselvarmer. Iallefall ikke når det er 10-20 blå ute.

Og disse ekstravarmerne er ikke feilfrie de heller.. Kokser igjen på småkjøring og må gjerne programmeres bort etter noen år da de røyklegger hele nabolag 😛

Webasto med fjernkontroll eller app blir vel nærmeste løsning, men tar vel ikke akkurat noen minutter å få varme med det..? Mange kilo metall som skal varmes.
Kjørte i flere år en Ford Ranger 3.2 med webasto, og den måtte stå minst 20 minutter med dette på før det ble litt lunk i varmeapparatet. Og så snart man startet motoren ble det iskaldt igjen..

Noen hybrider har elektrisk varmeapparat og varmes opp som en elbil. Det funker nok greit.

Toyota-hybrider har helt overlegent bra varmeapperat(Se tester) De har varmeveksler på eksosen og blir raskt varm. Selv lille Yaris som bruker veldig lite bensin blir styggvarm i -25.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Det er ikke helt sant. Moderne dieselmotorer kan justere timing på innsprøytningen som gjør motoren mindre termisk effektiv. Det er faktisk vesentlig for en dieselmotor å varme opp fortest mulig for å kunne oppnå optimalt forbruk.

Hvor dette med at moderne dieselmotorer ikke blir varme kommer fra vet jeg ikke.

Høres bra ut at de har kommet litt lengere. Tror Subaru iallefall har noe å lære. Fryst veldig mye i Subaru.. Ingen ekstravarmer og slapp setevarmer.

Lavt forbruk da hele året om ikke annet.

Er det blitt vanlig å starte varme/motor fra app/nøkkel nå? Eller må man bryte seg inn i bilen fortsatt? Er veldig fint å slippe å gå ut i det heletatt og alikevell ha varm bil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Hanhijnn said:

Har du prøvd Enyaq? Det er en svært god bil å kjøre. Den var mitt 2. valg, etter Model Y.

Fikk prøvd en Enyaq iV 80 Sportline (Bakhjulstrekk), var en god bil å kjøre. Liker bedre standard seter, sportsetene klemte litt vell mye i hofteregionen.
Fikk Kona med på å prøvekjøre 85X nå snart med vanlige seter.
 

6 hours ago, Complexity said:

Har man lademuligheter hjemme så er det en no-brainer for min del å gå for elektrisk.

Om hengervekt og nyttelast er problemet med Enyaq - har du prøvd å se på andre elbiler? Mye å velge mellom til 4-500 tusen og det er jo kjøpebonanza på finn nå med rentene som er.

Sikringsskapet er klargjort for elbil lader i garasjen da jeg oppgraderte i fjor.
Hengervekten er uforståelig lav på 1200kg, burde vært minst 1500kg. Fikk vite av selger som hadde 2 identiske speccet 85X, en med hengerfeste og en uten, at nyttelast på 85X m/hengerfeste er 477kg ifølge vognkortet. 497kg uten hvis jeg husker rett. Så her ble jeg beroliget at det ikke ville bli en Ioniq 5 hendelse.

Enyaq her den eneste som treffer på alt vi ønsker, utenom hengervekt, så vi har landet på den. :)

Quote

Vet ikke om Kodiaq har noe vebastofunksjon da, men etter min erfaring kan det ikke helt måle seg.

Kodiaqen har Webasto. :)

Quote

Får seg jo en Porche Taycan til 650 tusen nå. Er vel halv pris av hva den nettop kostet ny. Om ikke lavere.

Hadde jeg hatt så god råd så hadde jeg ikke nok ikke dvelt på å kjøpe Enyaq med en gang. 😂

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, sveibuen said:

Jeg har Leaf 2023 modell og en Volvo V70 2009 modell.
Når Volvoen ryker, så blir det garantert ny(brukt) diesel bil, pga pris ved kjøp, tilhengervekt og rekkevidde.
Ang pris på servicer, så skrur jeg alt selv, så der koster det meg pr dags dato en stor service hele 1600kr.

Leafen har eg serviceavtale på, men når garantien går ut på den, kommer jeg til å ta servicen på den selv(viss jeg fortsatt har den da)

Når prisene på elbiler med tilhegnervekt på minimum 1800kg og en rekkevidde på 50-70mil, vinterstid kommer ned i 150-200k kr, velger jeg elbil så lenge bilene er av kvalitet, slik som volvoen eg har nå :)

Har selv utført service selv på bilen jeg nå har (Mazda 6 GG) de siste årene.
Kikket litt kjapt på hva hvermannsen kan gjøre av service selv og det er blitt drastisk lite i forhold til gjeldende bil.

Må inn med OBD enhet for å slå av E-håndbrekk for å skifte bremser, så en instruksvideo om en som hadde sin egen verkstedmaskin for å gjøre dette.


Ja jeg forstår at en kodiaq diesel kan bli attraktivt på markedet noen år frem i tid, men de jeg har hørt mest sier at dem kun skal kjøre diesel, er menn som pusher 60/70 år og som muligens ikke kan kjøre bil når vi potensielt skal selge.
Egen erfaring, ikke dermed sagt at sånn er det. 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (19 minutter siden):

Detailer en gammel storhet, for en herlig bil.IMG_3917.thumb.jpeg.fe749f779974b40c314a978d01788150.jpeg

Mercedes SL 1980 og noe? Ser ut som den er meget godt vedlikeholdt ihvertfall:) Stor fordel at dette er biler som så og si kun brukes som sommerbil.  

Endret av Iterion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Mercedes SL 1980 og noe? Ser ut som den er meget godt vedlikeholdt ihvertfall:) Stor fordel at dette er biler som så og si kun brukes som sommerbil.  

Den var i god tilstand da den ankom, velholdt og vokset. Men godt lys avslørte mye urenheter, et slags tåkebelegg. Jeg velger å tre-stege den og vokse den med Swisswax Shield. Bildet er fra første steg, kun på det som er blått. Må prøve meg frem på kromen, om noen har gode tips er de mottatt med takk.

 

1971 Mercedes SL 280

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Den var i god tilstand da den ankom, velholdt og vokset. Men godt lys avslørte mye urenheter, et slags tåkebelegg. Jeg velger å tre-stege den og vokse den med Swisswax Shield. Bildet er fra første steg, kun på det som er blått. Må prøve meg frem på kromen, om noen har gode tips er de mottatt med takk.

 

1971 Mercedes SL 280

 

Ikke verst :) Ja ser ofte litt mer av riper/urenheter når man ser nærmere på lakken med lys. Er dette en hobby du har eller jobber du med bilpleie? Swisswax shield er nok ikke et dumt valg. Vi har hatt en Mercedes SL 280 1984 modell i familien i mange år selv! Herlig sommerbil 😁

Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 minutter siden):

Ikke verst :) Ja ser ofte litt mer av riper/urenheter når man ser nærmere på lakken med lys. Er dette en hobby du har eller jobber du med bilpleie? Swisswax shield er nok ikke et dumt valg. Vi har hatt en Mercedes SL 280 1984 modell i familien i mange år selv! Herlig sommerbil 😁

Jeg skal være ærlig, jeg hadde 0 forhold til modellen men falt pladask. Helt nydelig design, lav og flat med digge linjer Dette er kun en hobby og jeg gjør dette for svært lite. Jeg har kjørt den 100 meter med kaldstart i 3 grader, jeg tviler på at jeg under noen omstendighet nøt alle 6 sylindrene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 timer siden):

Det er ikke helt sant. Moderne dieselmotorer kan justere timing på innsprøytningen som gjør motoren mindre termisk effektiv. Det er faktisk vesentlig for en dieselmotor å varme opp fortest mulig for å kunne oppnå optimalt forbruk.

Hvor dette med at moderne dieselmotorer ikke blir varme kommer fra vet jeg ikke.

Forbrenningsmotorer klarer maks å utnytte 1/3 av drivstoffets energiinnhold. Resten blir til spillvarme slik at motorene må ha en aktiv kjøling for ikke å bli overopphetet. Dette varmeoverskuddet er mer enn stort nok til å varme kupeen og ICE-biler kobler derfor bilens klimaanlegg til motorens kjølekrets. 

En elmotor går veldig mye mer effektivt. Rundt 9/10 av den elektriske energien går til fremdrift. Elbiler har derfor ikke nok spillvarme fra motoren til å kunne varme kupeen. I stedet benytter elbiler et elektrisk varmelement som trekker strøm fra elbilens høyvoltbatteri. I min elbil trekker varmelementet 8,2 kW. Det er mye kraft. Selv i kaldstarter i sprengkulde tar det kun få sekunder før det strømmer inn varm luft i kupeen.  

En ICE-bil har ikke slike strømressurser tilgjengelig og må i stedet benytte motorens spillvarme til å varme kupeen, det tar derfor noen minutter før varmeapparatet går på full styrke ved kaldstart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...