Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Mr. A skrev (14 timer siden):

Et kjapt googlesøk sendte meg til dette XBB relèet. Henter visst bare langlys status fra canbusnettverker gjennom obd porten.

Den er genial når den funker. Ref innlegget mitt fra i går.

Slipper å klippe i ledninger. Eneste som trengs er et ledningsnett. Men husk å sjekk at kontaktene står på riktig plass fra før. Jeg måtte pinne om et ledningsnett fra Biltema, da jord og strøm var på feil sted i forhold til XBB rele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Livets mange valg. Står overfor et lite dilemma med valg av bil.
Valget består av en Skoda Kodiaq 2020 190HK diesel 4x4 og en 2024 Skoda Enyaq 85X. 
Kodiaq ligger ca 110k under pris, har vesentlig høyere driftskostnader, men mer praktiske egenskaper (dobbel hengervekt, større plass innvendig og bagasjerom, osv).
Regnet litt på det og totalpris vil Kodiaqen ligge ca 1k (vil variere, driftstoffpris/bom) merkostnad per måned i forhold til Enyaq.

 

Dere som har peiling på bil, hva mener dere er lurt? Begge har sine fordeler og ulemper, men jeg vingler mer en enn motorsykkel som har mistet styringen på framdekket.

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (4 timer siden):

Valget består av en Skoda Kodiaq 2020 190HK diesel 4x4 og en 2024 Skoda Enyaq 85X. 
Kodiaq ligger ca 110k under pris, har vesentlig høyere driftskostnader, men mer praktiske egenskaper (dobbel hengervekt, større plass innvendig og bagasjerom, osv).
Regnet litt på det og totalpris vil Kodiaqen ligge ca 1k (vil variere, driftstoffpris/bom) merkostnad per måned i forhold til Enyaq.

Hvor lenge har du tenkt å beholde bilen? Hvis det er mer enn 1 - 2 år, så hadde jeg vært svært betenkt på å kjøpe diesel- eller bensinbil. Etterspørselen der holder på å krympe, og kommer til å krympe drastisk i årene som kommer, så salg kan bli vanskelig. Det blir og mer og mer restriksjoner på bruk av dieselbiler, særlig i byer.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (40 minutter siden):

Hvor lenge har du tenkt å beholde bilen? Hvis det er mer enn 1 - 2 år, så hadde jeg vært svært betenkt på å kjøpe diesel- eller bensinbil. Etterspørselen der holder på å krympe, og kommer til å krympe drastisk i årene som kommer, så salg kan bli vanskelig. Det blir og mer og mer restriksjoner på bruk av dieselbiler, særlig i byer.

Det der kan gå begge veier. Hvis det blir salgsstopp på fossilbiler kan de jo stige i verdi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke noe restriksjoner på kjøring i Oslo med dieselbil. 
Bymiljøetaten kan derimot enkelt dager i vinterhalvåret med høy luftforurensing iverksette midlertidig kjøreforbud som strakstiltak.
Det har kun blitt innført dieselforbud ved en anledning i Oslo. Da varte dieselforbudet i en dag (17.01.2017)

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (35 minutter siden):

Det er ikke noe restriksjoner på kjøring i Oslo med dieselbil. 
Bymiljøetaten kan derimot enkelt dager i vinterhalvåret med høy luftforurensing iverksette midlertidig kjøreforbud som strakstiltak.
Det har kun blitt innført dieselforbud ved en anledning i Oslo. Da varte dieselforbudet i en dag (17.01.2017)

Det har vel skjedd flere ganger i Bergen? Vet ikke om det var diesel spesielt, men da jeg bodde der var det noe sånn oddetall/partallsdager på hvem som kunne kjøre. Jeg hadde dieselbil da (2016), så jeg ble berørt, men husker ikke om det gjaldt alt og alle.

Hanhijnn skrev (20 minutter siden):

Kanskje i en begrenset periode...

Hvorfor bare begrenset?

Lenke til kommentar

@Nimrad Jeg bor i Oslo og sjekket bymiljøetaten Oslo sine sider angående hendelser. 
Så risikoen for hyppige midlertidig kjøreforbud (gjelder kun diesel NO2) virker relativt liten, i alle fall for Oslo sitt vedkommende. Men vedkommende har ikke skrevet noe om hvor han ferdes. Innføring av økte bompengesatser for elbil bidrar også til at mange kanskje lar være å velge elbil.

Bergen har oftere slike værfenomen om vinteren så har nok vært flere ganger der ja.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Hvor lenge har du tenkt å beholde bilen? 

Når det er en slik betydelig sum (400-500k) så vil vi ha bilen lengst mulig.
Det som taler mest for kodiaq er definitivt plass og tilhengervekt/nyttelast. Jeg er noe betenkt på driftskostnader på den, den er nå kommet opp i en viss kjørelengde der det behøves en større service (mye oljer og væsker som må byttes f.eks). Selger er noe diffus om servicehistorikken da det er noen servicepunkter som ikke er blitt utført.
Full tank med diesel på 60L vil koste 1320 med en dieselpris på 22kr, pluss høyere bompengepris enn Enyaq.

Fordeler med Enyaq er langt mindre som kan gå galt, samt at første service kostnad jeg behøver å tenke på er om 6 år. Nye vinter/sommer dekk, mer oppdatert programvare som inkluderer trådløs android.

 

Det med kjørerestriksjoner her i området tror jeg er lik 0%, lenge siden jeg har lest noe om slike tiltak i regionen. Spesielt lite sannsynlig nå når piggdekkavgiften er fjernet for Stavanger.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (54 minutter siden):

Når det er en slik betydelig sum (400-500k) så vil vi ha bilen lengst mulig.
Det som taler mest for kodiaq er definitivt plass og tilhengervekt/nyttelast. Jeg er noe betenkt på driftskostnader på den, den er nå kommet opp i en viss kjørelengde der det behøves en større service (mye oljer og væsker som må byttes f.eks). Selger er noe diffus om servicehistorikken da det er noen servicepunkter som ikke er blitt utført.
Full tank med diesel på 60L vil koste 1320 med en dieselpris på 22kr, pluss høyere bompengepris enn Enyaq.

Fordeler med Enyaq er langt mindre som kan gå galt, samt at første service kostnad jeg behøver å tenke på er om 6 år. Nye vinter/sommer dekk, mer oppdatert programvare som inkluderer trådløs android.

 

Det med kjørerestriksjoner her i området tror jeg er lik 0%, lenge siden jeg har lest noe om slike tiltak i regionen. Spesielt lite sannsynlig nå når piggdekkavgiften er fjernet for Stavanger.

Det er bra at dere tenker langsiktig om bilholdet. Driftsutgifter og vedlikeholdsutgifter er en ting å vurdere. Men jeg tror det blir stadig vanskeligere å få solgt brukte dieselbiler i framtiden. De fleste som har konvertert til elektrisk bil sier at det er utenkelig å gå tilbake igjen. Inkl. meg (oss) selv.

Kjørerestriksjoner er noe som blir diskutert i stort sett alle byer i Norge (også). Jeg mistenker at det ikke skal mer enn et lite EU-regulativ til før vi får det her i landet også. Kan selvfølgelig også fort komme uten noe påtrykk fra EU.

Har du prøvd Enyaq? Det er en svært god bil å kjøre. Den var mitt 2. valg, etter Model Y.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Fordi vi er i en overgangsfase til nullutslippsbiler.

Men hvorfor skal de bli så lite verdt etter overgangen? Det er jo noe tilbud/etterspørsel her. Hvis plutselig tilbudet blir null så vil jo selv en lav etterspørsel være attraktivt på bruktmarkedet. Jeg vet ikke om jeg synes det er så åpenbart som du påstår at det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers veldig mange fordeler med elbil da. Alltid varm bil når man skal kjøre så slipper å skrape ruter å koste snø. Har man glemt å forvarme så blir bilen varm på bare noen minutter alikevell.
Vet ikke om Kodiaq har noe vebastofunksjon da, men etter min erfaring kan det ikke helt måle seg.

Har man lademuligheter hjemme så er det en no-brainer for min del å gå for elektrisk.

Om hengervekt og nyttelast er problemet med Enyaq - har du prøvd å se på andre elbiler? Mye å velge mellom til 4-500 tusen og det er jo kjøpebonanza på finn nå med rentene som er.

Får seg jo en Porche Taycan til 650 tusen nå. Er vel halv pris av hva den nettop kostet ny. Om ikke lavere.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det der kan gå begge veier. Hvis det blir salgsstopp på fossilbiler kan de jo stige i verdi.

Det kan tenkes. Men den som i dag vil kjøpe en ICE-bil bør ta høyde for at servicetilbudet kommer til å bli merkbart redusert etter hvert som folk flest kjører elbil. Det vil bli for få kunder til å kunne opprettholde tilbudet på det nivået vi er vante til å ha det. Det kommer derfor til å bli lengre mellom bensinstasjoner og verksteder som kan utføre nødvendig vedlikehold/reparasjoner av ICE-biler.

Jeg tror den utviklingen vil gå raskt nå som andelen elbiler i nybilsalget har passert 80 %. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har Leaf 2023 modell og en Volvo V70 2009 modell.
Når Volvoen ryker, så blir det garantert ny(brukt) diesel bil, pga pris ved kjøp, tilhengervekt og rekkevidde.
Ang pris på servicer, så skrur jeg alt selv, så der koster det meg pr dags dato en stor service hele 1600kr.

Leafen har eg serviceavtale på, men når garantien går ut på den, kommer jeg til å ta servicen på den selv(viss jeg fortsatt har den da)

Når prisene på elbiler med tilhegnervekt på minimum 1800kg og en rekkevidde på 50-70mil, vinterstid kommer ned i 150-200k kr, velger jeg elbil så lenge bilene er av kvalitet, slik som volvoen eg har nå :)


 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (46 minutter siden):

Ellers veldig mange fordeler med elbil da. Alltid varm bil når man skal kjøre så slipper å skrape ruter å koste snø. Har man glemt å forvarme så blir bilen varm på bare noen minutter alikevell.

Sammenligner du nyere elbil med eldre ICE her? Av fire biler her i husstanden er det kun en som er treg på å varmes opp, og det er en bil fra tidlig 60 tallet. Resten av bilene blir varme på få minutter enten av seg selv eller ved hjelp av webasto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste om en Landcruiser som ble solgt for 300 tusen for 5-6 år siden. Den var nå verdt 400 tusen.... Hva er en 5-6 år gammel tesla verdt til sammenligning? XC70 og LC ser ut til å bli verdt bare mer og mer. Noen trenger diesel av ulike grunner, andre er så sta at de overhodet ikke skal ha elbil, og heller punger ut for diesel. Og de har ikke nødvendigvis mangel på midler for å si det sånn, det er mange ulike årsaker. 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Hansien said:

Sammenligner du nyere elbil med eldre ICE her? Av fire biler her i husstanden er det kun en som er treg på å varmes opp, og det er en bil fra tidlig 60 tallet. Resten av bilene blir varme på få minutter enten av seg selv eller ved hjelp av webasto.

Skal sies at jeg ikke har så mye erfaring med biler nyere enn 2015, da de jeg kjenner med nyere enn som så har elbil..
Men det var jo de gamle dieselene som ble fort varm. De skikkelig innefektive store motorene uten noe hestekrefter.
Nyere motorer blir jo ikke varm på vinteren i det heletatt uten å ha ekstra hjelp til det i form av en dieselvarmer. Iallefall ikke når det er 10-20 blå ute.

Og disse ekstravarmerne er ikke feilfrie de heller.. Kokser igjen på småkjøring og må gjerne programmeres bort etter noen år da de røyklegger hele nabolag 😛

Webasto med fjernkontroll eller app blir vel nærmeste løsning, men tar vel ikke akkurat noen minutter å få varme med det..? Mange kilo metall som skal varmes.
Kjørte i flere år en Ford Ranger 3.2 med webasto, og den måtte stå minst 20 minutter med dette på før det ble litt lunk i varmeapparatet. Og så snart man startet motoren ble det iskaldt igjen..

Noen hybrider har elektrisk varmeapparat og varmes opp som en elbil. Det funker nok greit.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Nyere motorer blir jo ikke varm på vinteren i det heletatt uten å ha ekstra hjelp til det i form av en dieselvarmer.

Det er ikke helt sant. Moderne dieselmotorer kan justere timing på innsprøytningen som gjør motoren mindre termisk effektiv. Det er faktisk vesentlig for en dieselmotor å varme opp fortest mulig for å kunne oppnå optimalt forbruk.

Hvor dette med at moderne dieselmotorer ikke blir varme kommer fra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Hvor dette med at moderne dieselmotorer ikke blir varme kommer fra vet jeg ikke.

Jeg tror det ligger en misoppfatning i at når kupéen ikke blir varm, så er heller ikke motoren det. Det var en periode der Ford, Nissan og sikkert flere slet med varme i bilen på kaldere dager. Dette har vel blant annet ført til at all Ford varebiler blir levert med ekstravarmer som standardutstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...