Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Fantomtegningen skrev (På 29.9.2023 den 7:37 AM):

Altså.... Jeg skjønner meg litt på det med bilentusiasme, men når du ikke vil selge en 22 år gammel bil til nærmere 1,4 mill så er det noe jeg mener ikke helt stemmer i topplokket.

  Antar at han vet bilen vil stige i verdi, så hvorfor ikke beholde noe unikt og heller få mer betalt om noen år?

Sovna skrev (På 29.9.2023 den 8:03 AM):

Likevel, hadde denne unike Mercedesen vært min så ville jeg da sørget for at den fremstår som eskeny original. Ikke med klistrelapper og sol-banner med fyll og fest logo. Og så møkkete da gitt..  Huff.

Selv om det er en Mercedes så tåler nok den både og bli brukt litt om sommeren og litt smuss på lakken uten at det forringer verdien på bilen. Snarere tvert i mot tipper jeg siden en da får testet og sjekket at alt er som det skal.

Ser heller ingen problemer med klistremerket i frontruta den tid han er deltager på Motorfest, og jeg tipper at de som andre arrangører av roadtrips har det som kriterie at det skal være klistremerke der. Klistremerket kan man uansett ta av.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/30/2023 at 3:25 PM, Hansien said:

  Antar at han vet bilen vil stige i verdi, så hvorfor ikke beholde noe unikt og heller få mer betalt om noen år?

Bilen vil potensielt øke i verdi, ikke dermed sagt at den vil øke i verdi i det uendelige. Plutselig ryker det noen dyre deler og da er bilen plutselig ikke så original lengre.

Og hvis det stemmer at fyren har fått denne bilen i gave for gøy av bestefar, så sier det litt om den økonomiske tilstanden i familien. Høres ikke ut til at de lider noen nød i disse dyrtidene.

 

Hadde andre hatt den bilen og mulighet til å slette halve lånet, så hadde kan du gjette 3 ganger hva en normal oppegående person ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (8 timer siden):

Bilen vil potensielt øke i verdi, ikke dermed sagt at den vil øke i verdi i det uendelige. Plutselig ryker det noen dyre deler og da er bilen plutselig ikke så original lengre.

Siden vi prater om en final edition, og da kun den ene som er levert i denne fargen, så snakker vi ikke om den vil øke i verdi, snarere hvor mye den vil øke. Og Mercedes-entusiaster/samlere er ikke akkurat fremmed for å virkelig åpne lommeboka. 

 

Spørs hva du sikter til. Snakker vi komplett motor og girkasse havari av en slik sort at man ikke lengre kan ha matching number bil så kan det nok ha sitt og si. Men ingen bryr seg om det er en uoriginal dynamo 

 

Fantomtegningen skrev (8 timer siden):

Hadde andre hatt den bilen og mulighet til å slette halve lånet, så hadde kan du gjette 3 ganger hva en normal oppegående person ville ha gjort.

En oppegående person ville nok behold bilen så sant man ikke snakker om en med økonomi på bærtur, men da hadde nok bilen blitt solgt lenge før han hadde fått bud på 1.4M.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årets tredje tur til Nederland unnagjort.

 

Klarte dog ikke slå vårens fartsrekord på 276km/t målt på GPS.

Til sammenligning: det er som å kjøre Oslo>Trondheim på 4 timer blankt med 2 kjappe stopp som jeg hadde underveis. Siden gjennomsnittshastighet alltid ser så 'lav' ut.

Godt fornøyd, dog kjipt forbruk.

(Anbefaler forøvrig ingen teste slike hastigheter uten erfaring eller ny erfaring fra Autobahn generelt, ihvertfall ikke når det er trafikk. Jeg har kjørt ned flere ganger årlig i mange år.)

Likevel imponerende hastighet for en SUV på 2400kg. 2016 X5 50i @ 542hk.

IMG20231002183700.jpg

Screenshot_2023-10-02-21-43-26-71_5cf6e2859d5f90fc72f360c5c505f02f~2.jpg

IMG20231002215316.jpg

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Liten rant: En ting som jeg synes er idiotisk er hvordan det er lov med toning på ruter framme fra fabrikk, men ikke om man gjør dette i etterkant. En av ulempene med at jeg gikk fra en 2023 til en 2006 modell er jo at man mister en del av den toningen som er behagelig å ha. Det er teit at reglene kun går på om det kommer fra fabrikk eller ei, og ikke på hvor mørke de er. Kunne jo slengt på litt framme og håpet man ikke blir stoppet, men det er jo unødvendig dyrt om man må rive de av igjen.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

det er lov med toning på ruter framme fra fabrikk

Ja er det egentlig lov? Kollega med fleske ny Vito ble stopped av en nybakt polis som mente at det var ulovlig. Kollega sa det var levert fra fabrikk så han fikk da lov til å kjøre videre. Jeg har sett siderutene hans og det er like mørkt som rutene bak B-stolpen på stasjonsvognen min.

Så hadde en annen kjøpt seg en Volvo fra typ 2017/18. Han fikk påpakk på tonede ruter framme. De var tonet, men så lite at han ikke hadde lagt merke til at de var det.

Lenke til kommentar

De skiller på "farget glass" og alle andre former som pålimt solfilter.

Sitat
Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Kanter som fører eller passasjerer kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås.

https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§31-1

Så da er spørsmålet hvor stor forskjell det er på farget glass og bra montert solfilm. Hvorfor kun det ene er godtatt og ikke det andre. Er det så mye dårligere sikt når man bruker solfilm? Å bytte ut rutene er jo svindyrt så det er jo så godt som aldri aktuelt på eldre biler som ikke kom med det fra fabrikk.

Personlig lar jeg bare bilen min være, eventuelt gir det et forsøk med DIY siden man da kan holde prisen lavt nok selv om resultatet garantert blir så som så. Kan være en morsom ting å prøve.

---

In other news. Min gamle bil ble som en "ny" med ettermontert headunit som støtter trådløs apple carplay. 

image.thumb.png.29df4c9a060f8747fc87568b56dec7c1.png

Nå har jeg alt av smartfunksjoner jeg egentlig trenger.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

De skiller på "farget glass" og alle andre former som pålimt solfilter.

https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§31-1

Så da er spørsmålet hvor stor forskjell det er på farget glass og bra montert solfilm. Hvorfor kun det ene er godtatt og ikke det andre. Er det så mye dårligere sikt når man bruker solfilm? Å bytte ut rutene er jo svindyrt så det er jo så godt som aldri aktuelt på eldre biler som ikke kom med det fra fabrikk.

Personlig lar jeg bare bilen min være, eventuelt gir det et forsøk med DIY siden man da kan holde prisen lavt nok selv om resultatet garantert blir så som så. Kan være en morsom ting å prøve.

For det første er det prosenten slik at man kan ha øyekontakt.

For det andre gjør solfilm ruta nærmest innbruddssikker da den holder ruta fast og gjør den til ganger vanskeligere å knuse. Du får ikke knust den og sparket den ut med nødhammer under vann feks uten å slite deg helt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (1 minutt siden):

For det første er det prosenten slik at man kan ha øyekontakt.

Ja jeg støtter absolutt at det skal være krav til maks styrke på sotingen, noe det allerede er på fabrikk-toningen.

Darkbill skrev (1 minutt siden):

For det andre gjør solfilm ruta nærmest innbruddssikker da den holder ruta fast og gjør den til ganger vanskeligere å knuse. Du får ikke knust den og sparket den ut med nødhammer under vann feks uten å slite deg helt ut.

Virkelig? Nytt for meg. Bilruter er jo laminert allerede, og synes det virker rart hvis solfilmen skal gjøre det så mye verre.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Comma Chameleon said:

In other news. Min gamle bil ble som en "ny" med ettermontert headunit som støtter trådløs apple carplay. 

image.thumb.png.29df4c9a060f8747fc87568b56dec7c1.png

Nå har jeg alt av smartfunksjoner jeg egentlig trenger.

Tillater Carplay å slippe bananskall på oppi-ræva-Teslaer via stemmestyring?

Fint setup, forresten. Ser omtrent fabrikkinstallert ut. Slik det skal være.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (23 minutter siden):

Tillater Carplay å slippe bananskall på oppi-ræva-Teslaer via stemmestyring?

Fint setup, forresten. Ser omtrent fabrikkinstallert ut. Slik det skal være.

Det hadde vært noe ja 😂. Litt teit med klistremerkene, men jeg liker ikke tomme knapper.

Takk! Var heldig med at fargen på ramma var helt lik interiøret. Veldig lett å installere også.

Er en pioneer sph-da360dab. Kjøpte den når den var på tilbud til 4990. Normalt ligger den på rundt 6k og opp. Tror det er det billigste jeg fant med trådløs carplay/android auto.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om BMW i8 kan være et smart kjøp nå.

 

De "Billigste" ligger ute til ca 600k og jeg mistenker at disse kan bli superverdifulle om ett par tiår. De lages jo ikke lenger og selv når de ble lagd så ble det bare produsert ca 20 tusen stykker verden over.

 

Også er den jo i mitt øye en av de peneste bmw'ene noengang lagd.

 

File:BMW i8 1X7A6840.jpg - Wikimedia Commons

Lenke til kommentar
12 hours ago, Deechon said:

Jeg lurer litt på om BMW i8 kan være et smart kjøp nå.

De "Billigste" ligger ute til ca 600k og jeg mistenker at disse kan bli superverdifulle om ett par tiår. De lages jo ikke lenger og selv når de ble lagd så ble det bare produsert ca 20 tusen stykker verden over.

Også er den jo i mitt øye en av de peneste bmw'ene noengang lagd.

Om en bil kan bli superverdifull om et par tiår - er det da verdt det?

De største problemene/utfordringene med i8 slik jeg ser det er konstruksjon, interiør og rekkevidde.

  • Konstruksjon: Bilen er bygget i karbonfiber, karbonforsterket plast og aluminium. Dette kan bli trøblete å reparere uten å måtte gå til spesialister. Det er ikke så veldig mange karosseriverksted i Norge som har spesialkompetanse på dette.
  • Interiør: Ser lekkert ut, men føles mye billigere enn andre BMW-er fra samme tidsperiode.
  • Rekkevidde: El-rekkevidden er en ting, og den er ikke så nøye - men bilen har bare 42 liters tank, og selv med liten motor bruker den litt suppe ved koselig kjøring.

Å holde drivverket ved like er jeg ikke fullt så bekymret for. Det er en 1,5-liters Mini-motor baki der - riktignok ganske trimmet - og hybrid-delen tror jeg ikke er så komplisert for noen med elbil-kompetanse. Det er det mye av der ute nå, med mindre man tenker å skru mest selv.

Når det er sagt: Den er jo griselekker. Og jeg digget de dagene jeg hadde nøklene til den.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (12 timer siden):

Jeg lurer litt på om BMW i8 kan være et smart kjøp nå.

 

De "Billigste" ligger ute til ca 600k og jeg mistenker at disse kan bli superverdifulle om ett par tiår. De lages jo ikke lenger og selv når de ble lagd så ble det bare produsert ca 20 tusen stykker verden over.

 

Også er den jo i mitt øye en av de peneste bmw'ene noengang lagd.

 

File:BMW i8 1X7A6840.jpg - Wikimedia Commons

Veldig kule biler!

Om du vurderer en i8 er det en kjent og driftsikker drivlinje i disse.

Synes det er artig lyd i de med 3 sylindret motor.

Smart kjøp eller ikke, det aner jeg virkelig ikke - jeg skulle nok klart å spå en prisøkning på mange modeller, men her må du nok handle med hjertet :)

Lenke til kommentar

Det er en kul bil, uten tvil. Det er vel også ganske liten tvil om at det er en bil som har floppet relativt hardt. De bilene som har blitt mye verdt i det siste har typisk vært coupe, V8 eller V12, bakhjulsdrift, manuell. Denne bilen har lite av det. Likevel er det forbløffende å se at de fortsatt er verdt relativt mye. Men jeg kan se for meg det er et litt begrenset og kanskje tregt marked for slike biler, lang omsetningstid.

Lenke til kommentar

Stort miljø i US for i8 og mye aktivitet i bimmerpost i8 fora .
Gjennomsnitt sier de ligger på US 59mpg som tilsvarer 3.9l/100km i eco mode . Da kommer man et stykke selv med 42l tankvolum. I Sport modus ligger man på noen og tretti us mpg (35 us mpg = 6,7l/100km). 

Forståelig nok lite miljø i Norge  som andre to-seters sportsbiler (i praksis er i8 en to-seter).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...