Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (16 timer siden):

Mulig jeg ordla meg litt utydelig, glemte nok en liten viktig del. Redigert inn nå 😂. Gateparkering for bensin koster 5700. For elbil 1900. Så jeg fant privat parkering som koster det samme som gateparkering for elbil. Hadde jeg ikke funnet det så hadde jeg droppet bil totalt.

Problemet med elbil er at skal man ha rekkevidde så koster det uansett. Bilen jeg kjøpte kostet mellom 20 og 30 tusen. Men på rekkevidde så knuser den biler til over 700 000. Lav km, nylig eu-godkjent. Så mest sannsynlig blir den å koste meg ekstremt lite over de neste par årene før jeg selger den igjen. Blir maks å ha den i et par år vil jeg tro. Og verditapet blir minimalt. Hadde gjerne kjørt elbil hvis det var mulig å få det totale bilholdet like rimelig, men det går ikke. Det blir kun kjøring til ærend + noen langturer i ny og ne, altså ikke daglig, så bompenger er heller ikke et problem.

Sammenlignet med Teslaen jeg hadde i fjor er denne bilen er kjedelig, treg, dårlig utstyrt og mye mer. Men det å ikke ha det stresset med å vite at man kjører i en bil til 500k er utrolig deilig. Bare verditapet på en nybil etter kort tid er mye mer enn det totale jeg blir å bruke på denne over flere år.

Visste ikke at du hadde solgt Teslaen din før nå 😮 Hadde du TM3 LR før? Ellers noen gode poeng du kommer med, men når du kjøper en bil til kun 20-30k så må du fort regna med en del verkstedtimer etterhvert, og ikke minst mye rust under bilen og mest sansynlig rundt omkring på lakken. Det er ihvertfall min erfaring! Har Model 3 selv og synes ikke det er noe stress ift verditap av bilen. Nå har jeg i tillegg en digg bil med garanti i mange år. Hadde vært mye verre hadde jeg hatt en bil til en 1 mill f.eks, men da har man mest sannsynlig ganske så god råd også. Man kjøper jo vanligvis etter evne og hva men trenger/har råd til. Etter ca 3 år så roer verditapet seg ganske kraftig også. Men klart, når du kjører såpass lite er det kanskje i mot sin hensikt å kjøpe en splitter ny bil hehe. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (13 minutter siden):

Er forsåvidt enig med deg når det gjelder sikkerhet. Nyere er nok bedre. Men har det blitt solgt biler med mindre enn 5 stjerner fra EURO NCAP siden 2005? Har inntrykk av at det liksom har toppet seg på den fronten.

Hva driftssikkerhet gjelder, så  er det vel preferanser og behov. Jeg har ikke et absolutt behov for den bilen hver dag. Kan sitte på en kollega og bruke fammiliebilen. Så noen dager uten er greit. Men jeg tenker at med normalt vedlikehold har jeg den til 2025. I alle fall.

Ikke slik det fungerer, sikkerhetsstandarden blir høyere hvert år. En bil fra 2005 ville fått 0 stjerner i dag. I dag er det f.eks. assist systemene som teller mye, noe som ikke fantes før. 

For å gjøre det ekstra forvirrende er 5 stjerner for en liten bil ikke det samme som for en stor. De gjør det ikke lett...

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Iterion said:

Visste ikke at du hadde solgt Teslaen din før nå 😮 Hadde du TM3 LR før? Ellers noen gode poeng du kommer med, men når du kjøper en bil til kun 20-30k så må du fort regna med en del verkstedtimer etterhvert, og ikke minst mye rust under bilen og mest sansynlig rundt omkring på lakken. Det er ihvertfall min erfaring! Har Model 3 selv og synes ikke det er noe stress ift verditap av bilen. Nå har jeg i tillegg en digg bil med garanti i mange år. Hadde vært mye verre hadde jeg hatt en bil til en 1 mill f.eks, men da har man mest sannsynlig ganske så god råd også. Man kjøper jo vanligvis etter evne og hva men trenger/har råd til. Etter ca 3 år så roer verditapet seg ganske kraftig også. Men klart, når du kjører såpass lite er det kanskje i mot sin hensikt å kjøpe en splitter ny bil hehe. 

Enig!

Bør nok anslå ca. 10 prosent i året på Model 3/Y i verditap -> ca. 50 kNOk. Kanskje litt lavere når de begynner å bli eldre, men da blir det noen kroner mer på verksted.

Sparer selv 30-40 kNOK/året i bom og bensin på å kjøre Model Y så er ikke veldig bekymret for kostnadene til bilhold. Må sies å være rimelig sett opp mot bruk og egenskaper (stor motor, awd...). Har nok et samlet kostnadsbilde på ca. 100 000 i året på Y'n (rentekostnader, avskrivning, service, dekk, bom...)

Kunne nok krympet kostnadene for bilhold ved å kjøre ny Leaf eller brukt hybrid til 150 kNOk til rundt 60-70 kNOK/år. Så Model Y er ikke så fryktelig dyr for mitt vedkommende mot andre biler. Hadde selvfølgelig endret seg med mindre kjøring eller bompengebelastning. 

Bil til 1 MNOk er Helt krise  økonomisk I forhold til Model Y og 3.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (56 minutter siden):

Dette! Hvilken head-unit bruker du?

Har ikke bestemt meg enda. De fra Sony virker å ha fått en del skryt. Pioneer er vel også kvalitet. 

Skulle gjerne hatt trådløs airplay men ser at de koster en del mer og plutselig koster de en tredjedel av bilen og det er for mye. Så jeg undersøker litt. Skal også til utlandet en tur snart så mulig man kan spare litt penger der.

PgUp skrev (51 minutter siden):

Ikke dårlig, hvilken bil kjøpte du?

Ble en 2006 polo. Tok egentlig bare noe av det første jeg fant som passet kriteriene mine. Sikkert en del andre alternativer som er bedre på en del områder, men denne virket som akkurat det jeg er ute etter på det viktigste.

 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (50 minutter siden):

Visste ikke at du hadde solgt Teslaen din før nå 😮 Hadde du TM3 LR før? Ellers noen gode poeng du kommer med, men når du kjøper en bil til kun 20-30k så må du fort regna med en del verkstedtimer etterhvert, og ikke minst mye rust under bilen og mest sansynlig rundt omkring på lakken.

Hadde en bare i ca 4 mnd i fjor. Pga markedet var så hett fikk jeg tilbake alle pengene når jeg solgte den igjen. Var en standard range. Flott bil da!

Jeg håper jo at jeg ikke kjøper en mandagsbil, men den jeg fant så veldig hel og pen ut og gått ganske lite. Ifølge selger var den strøken og i topp stand. EU godkjent nettopp. Nye dekk ifjor. Også solgt fra bedrift så har god reklamasjonsrett om det er noe.

Litt gambling er det alltid, men den risken kan jeg ta når det er så lite penger. Skulle jeg kræsje den om to uker så påvirker det meg ingenting igrunn. Dette er et (litt kjedelig) leketøy.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nedward said:

Er forsåvidt enig med deg når det gjelder sikkerhet. Nyere er nok bedre. Men har det blitt solgt biler med mindre enn 5 stjerner fra EURO NCAP siden 2005? Har inntrykk av at det liksom har toppet seg på den fronten.

Hva driftssikkerhet gjelder, så  er det vel preferanser og behov. Jeg har ikke et absolutt behov for den bilen hver dag. Kan sitte på en kollega og bruke fammiliebilen. Så noen dager uten er greit. Men jeg tenker at med normalt vedlikehold har jeg den til 2025. I alle fall.

Som nevnt så høynes kravet for å få 5 stjerner hele tiden. 

Av biler jeg har kjørt så virker det som det ble "bra" i 2014+. Alt før det virker temmelig spinklete med noen unntak selvfølgelig.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De skal ikke bare kollapse. Det handler om at de skal kollapse på riktig sted for at all energien skal tas opp rundt kabinen. Volvo var ganske tidlig ute med dette (om ikke først?). Da mener jeg at karosseriene var designet slik at motorrommet skulle kollapse og motor skulle skyves nedover under fører og passasjer i forsetet.

Lenke til kommentar

Volvo har vært veldig på sikkerhet ja. Om jeg ikke tar helt feil var det vel de som "fant opp" 3punks beltet allle bruker i dag.

Er nok vesentlig enklere å designe kræsjsikre elbiler da. Ikke noe metallklump under panseret, og batteriet hjelper med å stiver av kabinen.

De lander som oftest på hjulene om de ruller og siden tyngdepunktet er så lavt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (4 timer siden):

De skal ikke bare kollapse. Det handler om at de skal kollapse på riktig sted for at all energien skal tas opp rundt kabinen. Volvo var ganske tidlig ute med dette (om ikke først?). Da mener jeg at karosseriene var designet slik at motorrommet skulle kollapse og motor skulle skyves nedover under fører og passasjer i forsetet.

Minner meg på en episode fra når jeg var ungdom. Vi var 4 stk i en Volvo 740. Ble påkjørt bakfra. Volvoen hadde ingen skader, som passasjer så synes jeg det var en ganske hard sammenstøt. Bilen som kjørte i oss var fransk og ganske godt knept. Eieren av Volvoen mente franske biler var noe drit som ikke tålte noe. 😅

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Ulez blir dårlig mottatt i London. Ser folk på Twitter bytter ut sine relativt nye biler med eldre rolls royce og lignende, for det finnes en del unntak for eldre biler. Lurer på om det hadde blitt praktisert på samme måte i Oslo eller Bergen. 

Hva er reglene egentlig?

Husker det ble innført oddetall/partalls-dager i Bergen da jeg bodde der for noen år siden på de verste dagene. 

Lenke til kommentar

Nye ID7 ser ganske så spennende ut, virker som man får mye for pengene her. Ser ut som de har kopiert en del fra Tesla, spesielt mtp interiør. Men lit usikker på hva jeg synes om designet på bilen, spesielt fronten og bakfra med de "typisk" Volkswagen lysa. Kunne gjerne hatt en litt røffere front spør du meg. Men tipper uansett at denne bilen kommer til å selge forholdsvis godt ift hva man får/pris. Andres tanker om denne? 

 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nQKK7m/naa-er-prisen-paa-volkswagen-id-7-klar

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Iterion said:

Nye ID7 ser ganske så spennende ut, virker som man får mye for pengene her. Ser ut som de har kopiert en del fra Tesla, spesielt mtp interiør. Men lit usikker på hva jeg synes om designet på bilen, spesielt fronten og bakfra med de "typisk" Volkswagen lysa. Kunne gjerne hatt en litt røffere front spør du meg. Men tipper uansett at denne bilen kommer til å selge forholdsvis godt ift hva man får/pris. Andres tanker om denne? 

 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nQKK7m/naa-er-prisen-paa-volkswagen-id-7-klar

Er prisen så bra da? med litt utstyr så bikker man over 600 000 og har fortsatt mindre plass til bagasje enn model y 🙄

Vil si xpeng g9 gir enda mer for pengene da får man stor suv for samme pris

Lenke til kommentar

ID.7 ser ut som verdens mest identitetsløse bil, ta av merkene. Hva er det egentlig? Ga ikke utslag på følelsesregisteret dette, nitrist design som ser ut som kinabil.

Mange liker stor skjerm i midten av bilen og 0 knapper.

Noen andre liker fysiske knapper til de mest brukte funksjonene.

Her har VW kjørt stor skjerm i kombo med masse kapasitive knapper og på den måten klart å bomme på begge.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 timer siden):

Hva er reglene egentlig?

Husker det ble innført oddetall/partalls-dager i Bergen da jeg bodde der for noen år siden på de verste dagene. 

https://tfl.gov.uk/modes/driving/ultra-low-emission-zone/cars?intcmp=52215

 

Ulez er 24/7. Biler etter 2005 er tillat, også er det noen biler med unntak, men jeg kjenner ikke de reglene godt. 

onkel_jon skrev (50 minutter siden):

Vil si xpeng g9 gir enda mer for pengene da får man stor suv for samme pris

Tror ikke xpeng tåler sammenligning med Volkswagen. De nye kinesiske merkene kommer til å bli dyre å eie langsiktig. 

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Er prisen så bra da? med litt utstyr så bikker man over 600 000 og har fortsatt mindre plass til bagasje enn model y 🙄

Vil si xpeng g9 gir enda mer for pengene da får man stor suv for samme pris

Kanskje prisa litt for stivt? Nå er jo ikke dette en SUV som model Y er. Men sammenligner man den med f.eks en annen sedan, Tesla Model 3, er den fortsatt priset litt for høyt, ja. 611 km WLTP rekkevidde, 286 hk, 532 liter bagasjeplass, 77 kwh batteri, 170 kW hurtiglading, også kan du trekke henger opptil 1000 kg. I tillegg virker det som dette er modellen med bakhjulsdrift. Der starter jo Model 3 på 370.000 bare og LR på 460k som vil si at du får den for rundt 500k totalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...