Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Nimrad Jeg har funnet ut at jeg skal ha meg en brukt Outlander PHEV 2014. Har du noen tips til hva jeg bør se etter? Evt. hvor bratt pris og km-stand bør henge sammen?

Grunnen til at jeg mest sannsynlig lander på en sånn bil er at jeg har funnet ut at det vil lønne seg med mitt kjøremønster og krav til kjøretøyet. Dvs 4x4, krok og elektrisk hverdagskjøring. Så vidt jeg finner ut er det ingen andre PHEV i prisklassen 100-140k som har 4x4 og krok. Ser jeg over på ren el så må jeg enten droppe omtrent hele kravlista og dermed beholde bensinbilen som backup og da er det fint lite å spare, pluss at standarden på både el og bensin-bil blir så som så. Alternativt kunne jeg siktet høyere på prislista og kjøpt en e-Tron eller noe sånt, men det har jeg lite lyst til fordi jeg har andre og viktige ting å bruke de pengene på. Kjapp oppsumering av kostnadsanalysen:

Bilregnskap17.7_2023.png.8d1c3a0b88c328e8f3be2ac0e49017e8.png

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

@Nimrad Jeg har funnet ut at jeg skal ha meg en brukt Outlander PHEV 2014. Har du noen tips til hva jeg bør se etter? Evt. hvor bratt pris og km-stand bør henge sammen?

Jeg har 2017-utgaven selv(facelift, EV-knapp og litt div), og ikke så veldig peiling på de ulike modellene, men det jeg har sett er at det virker å være tildels store forskjeller mellom regionene prismessig. Snakket med en forhandler som ville selge bilen min i innlandet og han fortalte at disse ryker ila dager til priser vi ikke ser her på sørvestlandet. Så det kan være noe å vurdere. 

I tillegg har hvertfall min modell veldig skjør lakk, så forvent/sjekk mengden steinsprut.

Mye bil for pengene i den prisklassen, og helt klart en veldig fornuftig bil til både langturer og pendling.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Takk. Angående EV-knappen, hva gjør egentlig den i forhold til ECO-modus?

EV-modus tvinger den til å bruke el. Hvis du tråkker gasspedalen i bunn vil den switche over til bensinmotoren.

Jeg har vel brukt den knappen 2-3 ganger, og da mest for gøy. I praksis kjører den på el så langt den kan uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/17/2023 at 10:28 PM, Simen1 said:

@Nimrad Jeg har funnet ut at jeg skal ha meg en brukt Outlander PHEV 2014. Har du noen tips til hva jeg bør se etter? Evt. hvor bratt pris og km-stand bør henge sammen?

Grunnen til at jeg mest sannsynlig lander på en sånn bil er at jeg har funnet ut at det vil lønne seg med mitt kjøremønster og krav til kjøretøyet. Dvs 4x4, krok og elektrisk hverdagskjøring. Så vidt jeg finner ut er det ingen andre PHEV i prisklassen 100-140k som har 4x4 og krok. Ser jeg over på ren el så må jeg enten droppe omtrent hele kravlista og dermed beholde bensinbilen som backup og da er det fint lite å spare, pluss at standarden på både el og bensin-bil blir så som så. Alternativt kunne jeg siktet høyere på prislista og kjøpt en e-Tron eller noe sånt, men det har jeg lite lyst til fordi jeg har andre og viktige ting å bruke de pengene på. Kjapp oppsumering av kostnadsanalysen:

Bilregnskap17.7_2023.png.8d1c3a0b88c328e8f3be2ac0e49017e8.png

Om appstyring er viktig så var det vel ett skille der en plass hvor de gikk fra en app som ikke fungerte i det heletatt til en som funker litt... 😛

Var noe med å se hvilken spake det var til handbrekket eller noe for å skille dem. Du finner nok ut om du googler.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Nå har jeg blitt eier av en Outlander PHEV 2014. Hovedforskjellene mellom 2014 og 2017 er facelift-fronten, EV-knappen, pris og vanligvis km-stand og sånt. Tror jeg gjorde et godt kjøp som passer mitt kjøremønster og budsjett bra.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (5 timer siden):

Hvilke rettigheter har man hvis man byr og eventuelt vinner en auksjon? Har man like rettigheter som f.eks kjøp på Finn?

Sånn som jeg har forstått det så kjøper man objektet as is. Nybilgaranti gjelder vel uansett fortsatt? Så fremst eiere har hatt bilen på obligatoriske servicer.

Lenke til kommentar

Satte nye dekkk paa E-up'en i dag.

Skal bare  ha den to aar til, til Id-2'en kommer, saa jeg satte paa "helaarsdekk", saa slipper jeg aa tenke mer paa dekk, den siste tiden.

Har en kjempegod foelelse, paa de dekkene, jeg fikk, bilen kjentes veldig grei, paa tilbakeveien.

Tror de er perfekte, for oss som holder til i Stavangeromraadet.

Gummiblandingen, er beregnet paa Midt Europa, slites mindre paa sommeren.

Mister litt av vinteregenskapene, paa stivere gummiblanding, men her borte, ser vi ikke mye vinter lenger, saa egenskapene, paa bar og vaat vei, blir vel viktigere. Den vinteruken, vi har, saann ca, roer jeg det ned og kjoerer etter forholdene.

Dekkvalget ble, Sava Eskimo Ice.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Sava Eskimo Ice er ikke et helårsdekk, det er et piggfritt vinterdekk for kontinentale forhold.

Selv om det er mindre ille enn å kjøre rundt på nordiske vinterdekk hele året er det på ingen måte ålreit at folk er så gjerrige at de ikke koster på seg ordentlige dekk for sommerhalvåret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snylter skrev (8 timer siden):

Sava Eskimo Ice er ikke et helårsdekk, det er et piggfritt vinterdekk for kontinentale forhold.

Selv om det er mindre ille enn å kjøre rundt på nordiske vinterdekk hele året er det på ingen måte ålreit at folk er så gjerrige at de ikke koster på seg ordentlige dekk for sommerhalvåret.

I dag er det full sommer her, har testet dem ut, fungerer kjempegodt.

Bor ikke i Trysil da, saa jeg tror de vil fungere bra i vinter ogsaa.

De scorer veldig bra paa vannplaning og vaat asfalt og gummiblandingen er oppstivet saapass, at den fikser sommeren bra ogsaa.

At det er saa mye "sommer" i dem, resulterer jo i, at du mister litt av vinteregenskapene, men det er jeg ikke saa redd, denne vinteren med El Ninjo i Stillehavet. Har klart meg bra til naa, i hvet fall, med helaarsdekk, med mykere blanding.

Lurer paa om det er dekkforhandlerene, som er litt aktive paa informasjonen om helaarsdekk, for tiden? De er jo livredde dem.

Perfekte dekk, her sydvest. Skal bli goey aa teste dem ut, ett aar. 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Full sommer er uansett det verste føret å kjøre med piggfritt på, siden man har opp  mot 25-30% lengre bremselengde enn med sommerdekk. Er enig med Snylter med at det på ingen måte er ålreit at folk er for gjerrige til å kjøpe seg sommerdekk, trass at et vinterdekk som er myntet på kontinentet er bedre enn et myntet for nordiske forhold.

Lenke til kommentar

Det er ikke ubegrunnet at dekkforhandlere fraråder “all season” M+S dekk uten snøkrystall symbol, disse kan du bruke vår, sommer og høst , inntil temperaturen dropper ned mot null. For real vinter med temperaturer inder null skal man bruke M+S med snøkrystall symbol. Det har med benyttet gummiblanding og mønster å gjøre. Dette er reglene man følger på kontinentet.


De som er kun M+S er altså dårlige på bremselengde om sommeren. De dedikerte vinter sesong dekkene enda verre. I dag anses de som uforsvarlige om sommeren og flere har fremsatt ønsker om forbud.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...