Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Hansien said:

For hvor kult vil det ikke være å eie den modellen som mange så på som banebrytende og revolusjonerende når den er 60 år gammel? 

Jeg ser ikke at dette kommer til å skje. Og er nok et av de største problemene med dagens elektriske biler, levetiden på de. Mange av de er ganske billig bygget og nærmest "laget" for å gå i stykker. Når man passerer 8-10 år må man regne med vesentlige kostnader på reparasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke at dette kommer til å skje. Og er nok et av de største problemene med dagens elektriske biler, levetiden på de. Mange av de er ganske billig bygget og nærmest "laget" for å gå i stykker. Når man passerer 8-10 år må man regne med vesentlige kostnader på reparasjon.

Det er en helt annen sak. Men entusiasmen kjenner sjeldent grenser, så vi får se når det har gått så lang tid. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (11 minutter siden):

Om ICE blir nisje får tiden vise. Porsche har jo gravd dypt i lommeboka for å være med å utvikle et klimanøytralt drivstoff og jeg tror interessen for å ivareta kjøretøyhistorie vil sørge for at vi får tak i drivstoff en rekke år til, selv etter at tradisjonell bensinstasjon slutter å selge slikt. 

Og skulle det bli vanskelig å forsvare tradisjonelt drivstoff fra et klima-perspektivet om 30(tall dratt rett ut i fra vaken) års tid, så vil nok regler endres og ettermarkedet være flust av ELkonverterings-kit. 

 

Jeg tror nok jeg fint venter. Bilen øker bare i verdi, og siden det er en eldre bil tror jeg og den vil være populær å eie om ICE blir nisje.

En dag vil det (forhåpentligvis) eksistere gamle elbiler som ivaretas av entusiaster av dette, og det kan tenkes du blir en av disse etterhvert siden du er veldig for El slik du ordlegger deg her på forumet. For hvor kult vil det ikke være å eie den modellen som mange så på som banebrytende og revolusjonerende når den er 60 år gammel? Kanskje du den dagen skjønner entusiasmen til de som liker det som er gammelt i dag. 

 

Jeg har ihvertfall troa på at jeg fortsatt kjører en 50-60-70 talls bil, selv i 2050

Ja jeg er ikke uenig der. For entusiastene så får de det meste til. Litt mer bekymret for alle de med daily driver med biler fra før 2011. Kan jo bli mye dyre uforutsette kostnader her. 

Som du er inne på så er jo første tesla en entusiastbil. Mange vil nok fortsette å mekke på disse. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Jeg ser ikke at dette kommer til å skje. Og er nok et av de største problemene med dagens elektriske biler, levetiden på de. Mange av de er ganske billig bygget og nærmest "laget" for å gå i stykker. Når man passerer 8-10 år må man regne med vesentlige kostnader på reparasjon.

Nå er det ikke så lenge flere av de store har levert elbiler. Men med mindre du tenker kun på tesla har jeg ikke inntrykk at gamle el bmw, golf, leaf osv er av dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Mange mindre stasjoner har sluttet med 98, men den store, som jeg fyller på, har fortsatt 98.
Ikke at jeg fyller 98, men den har 4 typer på pumpen. (95, 98, diesel og diesel+)
Så vidt jeg husker så har det alltid stått E10 på 95 og E5 på 98, stasjonen er forholdsvis ny. 

Regner med at de vil fortsette å selge 98 framover, nå som salget øker. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 timer siden):

Jeg ser ikke at dette kommer til å skje. Og er nok et av de største problemene med dagens elektriske biler, levetiden på de. Mange av de er ganske billig bygget og nærmest "laget" for å gå i stykker. Når man passerer 8-10 år må man regne med vesentlige kostnader på reparasjon.

Og du mener at dette gjelder kun elbiler? Det gjelder i minst like stor grad ICE-biler. Og kostnadene der vil bli vesentlig høyere.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (33 minutter siden):

Og du mener at dette gjelder kun elbiler? Det gjelder i minst like stor grad ICE-biler. Og kostnadene der vil bli vesentlig høyere.

Det er ikke bruksbilene som blir igjen. Ingen/få har følelser for elbil, der er det stort sett bare bruksbiler. 
 

Fossilbil blir jo hobby, så må man jo se om det er miljø for å drive på. Bilinteresse rett og slett - eldre og dagens elbiler er det lite interesse rundt utover at de er effektive fremkomstmiddel. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det er ikke bruksbilene som blir igjen. Ingen/få har følelser for elbil, der er det stort sett bare bruksbiler. 
 

Fossilbil blir jo hobby, så må man jo se om det er miljø for å drive på. Bilinteresse rett og slett - eldre og dagens elbiler er det lite interesse rundt utover at de er effektive fremkomstmiddel. 

Det er vel ingen som trur at det vil bli et stort entusiastmiljø for Think, Buddy, trillingene eller Leaf, for å nevne noen.

Sedaner og stasjonsvogner er vel heller ikke det som har vært mest populært som entusiastbiler (selv om det finnes unntak).

Og elektriske sportsbiler er vel fortsatt omtrent like vanlige som hønsetenner, så da er det jo BILTYPEN som avgjør hva som blir entusiastbiler, og ikke nødvendigvis drivstoffet. Prisene på første generasjon Tesla Spider har jo gått gjennom taket, så den er i hvertfall solid ansett som entusiastbil. Og flere blir det nok etterhvert som sportsbiler, coupe'er etc. blir elektrifisert.

Lenke til kommentar

Pussig at du nevner de, think og buddy har veldig store miljøer med entusiaster. Men det er biler du faktisk kan mekke på selv, og finne deler fra andre biler og bruke der. Leaf finnes jo haugevis av så det bør også være en grei bil å holde i drift så lenge man finner deler som er nye og brukte.

Det blir de store og komplekse bilene som blir vanskelig å holde i drift, 90-100 kwh batterier, effekt på 300-400 kw, firehjulsdrift systemer og avanserte motorer/invertere. Og slike store raske biler blir gjerne hardt brukt. Folk blir jo krevd ca 80 tusen for ny motor på gammel modell s f.eks. Og refurbished batteri er gjerne rundt 120 tusen, med usikker levetid og kort garanti. Men selvsagt finnes hjemmemekkere som kan gjøre dette billigere, men for folk flest er det nok ikke særlig aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Det er ikke bruksbilene som blir igjen. Ingen/få har følelser for elbil, der er det stort sett bare bruksbiler. 
 

Fossilbil blir jo hobby, så må man jo se om det er miljø for å drive på. Bilinteresse rett og slett - eldre og dagens elbiler er det lite interesse rundt utover at de er effektive fremkomstmiddel. 

Har du møtt tesla fans? :p

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Det er ikke bruksbilene som blir igjen. Ingen/få har følelser for elbil, der er det stort sett bare bruksbiler. 
 

Fossilbil blir jo hobby, så må man jo se om det er miljø for å drive på. Bilinteresse rett og slett - eldre og dagens elbiler er det lite interesse rundt utover at de er effektive fremkomstmiddel. 

Såklart er det entusiaster blandt elbil. Det er mange som har hele elektrofaget som hobby. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Såklart er det entusiaster blandt elbil. Det er mange som har hele elektrofaget som hobby. 

Det er vel fort å tenke at det ikke finnes noe entusiastmiljø blant de forskjellige el-bilene. Det er tross alt relativt nytt i det store bildet. Jeg for min del ble ekstremt overrasket over hvor stort entusiastmiljø det var rundt Leaf da jeg kjøpte en slik 2020. Men det er jo helt klart mindre og mer snevert innenfor el-bil i motsetning til ICE. Det har tross alt ikke vært spesielt mainstream med el-bil før etter 2010. Så det er begrenset hvor mange biler som har fått ikonisk status eller vært en bil "alle" har eid osv. I motsetning til ICE-biler som har vært markedsført bredt de siste 100 årene. Entusiastmiljøet rundt el-biler vokser stadig, det samme kan man neppe si om ICE-biler.

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det dummeste med E10 og sikkert etterhvert  E20-E25 er at man ikke bare kan kjøpe en liten flaske og helle på tanken, slik man kan (eller kunne) med biler som trenger bly-bensin. Men jeg er ikke så i tvil om at det vil være mulig å skaffe vanlig 95 eller 98 oktan i framtiden. Da med sannsynligvis heftige klimaavgifter og et grådig prispåslag. Prisen kommer nok til å være så hinsides, at noe hverdagsbruk er utelukket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nedward skrev (7 minutter siden):

Det er vel fort å tenke at det ikke finnes noe entusiastmiljø blant de forskjellige el-bilene. Det er tross alt relativt nytt i det store bildet. Jeg for min del ble ekstremt overrasket over hvor stort entusiastmiljø det var rundt Leaf da jeg kjøpte en slik 2020. Men det er jo helt klart mindre og mer snevert innenfor el-bil i motsetning til ICE. Det har tross alt ikke vært spesielt mainstream med el-bil før etter 2010. Så det er begrenset hvor mange biler som har fått ikonisk status eller vært en bil "alle" har eid osv. I motsetning til ICE-biler som har vært markedsført bredt de siste 100 årene. Entusiastmiljøet rundt el-biler vokser stadig, det samme kan man neppe si om ICE-biler.

Ja det er helt klart i en langt mindre utgave, enn så lenge. Gi det ett par generasjoner, eller bare en så er nok bordet mer eller mindre snudd.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Noen som har noen formening om bruktbilgaranti til if gjennom FINN.no? https://www.finn.no/okonomi/bruktbilgaranti?seller=true

Skal selge en outlander PHEV til rundt 200k og de skal ha 2300 kroner for det.

Vurderte dette selv, det er jo tilsvarende vilkår man får hos forhandlere av bruktbiler. Synes det virket som en ålreit trygghet. Endte opp med å selge uten, men helt klart noe jeg hadde vurdert.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (28 minutter siden):

Vurderte dette selv, det er jo tilsvarende vilkår man får hos forhandlere av bruktbiler. Synes det virket som en ålreit trygghet. Endte opp med å selge uten, men helt klart noe jeg hadde vurdert.

En falsk trygghet som sådan, men en følt trygghet har en verdi det også.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Det dummeste med E10 og sikkert etterhvert  E20-E25 er at man ikke bare kan kjøpe en liten flaske og helle på tanken, slik man kan (eller kunne) med biler som trenger bly-bensin. Men jeg er ikke så i tvil om at det vil være mulig å skaffe vanlig 95 eller 98 oktan i framtiden. Da med sannsynligvis heftige klimaavgifter og et grådig prispåslag. Prisen kommer nok til å være så hinsides, at noe hverdagsbruk er utelukket.

Jo, det finnes. Allerede mange produsenter har kastet seg på den bølgen og lader produkter som skal hjelpe bilen å tåle etanol i systemet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...