Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2035 er så lenge til at jeg tror ting vil gå seg til uten større dramatiske endringer. Hvis vi ser hvordan elbilsalget er i Norge med en del avgiftsfordeler så burde egentlig bare alle kastet seg på og så kan forbudet bare legges dødt. Når 90% kjøper elbil blir det kun spesialbiler igjen. Tror ikke det blir behov for noe forbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 24.3.2023 den 11.08):

Tror nok og det vil løse seg naturlig. Når rekkevidden nærmer seg tilsvarende på bilene og bensinpumper blir erstattet med ladestolper er det nok bare for spesielt interesserte å kjøpe noe annet en elbil.

Tror nok at mesteparten av "motstanden" mot elbiler kommer fra lobbyister om markedsførere fra den tradisjonelle bilindustrien. De har alltid motsatt seg utvikling som går på bekostning av sin inntjening, og det kan man jo virkelig si at elektrifiseringen gjør så det monner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tror nok at mesteparten av "motstanden" mot elbiler kommer fra lobbyister om markedsførere fra den tradisjonelle bilindustrien. De har alltid motsatt seg utvikling som går på bekostning av sin inntjening, og det kan man jo virkelig si at elektrifiseringen gjør så det monner.

Ikke undervurder den kollektive idiotien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tror nok at mesteparten av "motstanden" mot elbiler kommer fra lobbyister om markedsførere fra den tradisjonelle bilindustrien. De har alltid motsatt seg utvikling som går på bekostning av sin inntjening, og det kan man jo virkelig si at elektrifiseringen gjør så det monner.

Tja, vet ikke jeg. Det er gode poeng som kommer frem, uavhengig av hva som er motivasjonen bak. Det er ikke nødvendigvis noe motstand mot batteribiler, men motstand mot forbud av alt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt trist at man snart må leve i en verden der man ikke lenger kan bestemme hva slags drivstoffstype bilen sin skal ha. Det ligger mye kultur og preferanser i bil og man skal ikke ta for lett på det.

 

Husk også at å avvikle fossilbiler er bare første steg. En dag, vil også elbiler og hydrogenbiler bli sett på som et problem.

 

Det eneste spørsmålet er hvor mye vil folk finne seg i å irettesette seg etter det regjeringen sier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Privatbilisme går ikke i lengden. De som idag kjøper elbil (meg bl.a) blir de neste idiotene på Face når nye generasjonen skal avvikle og få på plass noe bærekrsftig. "Buss som går på biller, no freaking way man" "Koser meg med elbilen min jeg, skal ikke ha noe bille-bil"

Vi har byttet fra bensin/diesel til EL for en helt sinnsyk sum både penger og resursser. Det vi har gjort er å bytte ut noe som ikke er bærekraftig med noe som ikke er bærekraftig. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Deechon skrev (36 minutter siden):

Litt trist at man snart må leve i en verden der man ikke lenger kan bestemme hva slags drivstoffstype bilen sin skal ha. Det ligger mye kultur og preferanser i bil og man skal ikke ta for lett på det.

Den jevne elbilhateren er langt ifra så nyansert som det.

Men ja, fossilt drivstoff kommer til å dø, på både godt og vondt. Jeg tror ikke det er behov for noe nakkeskudd på forbrenningsmotorene, da de ganske naturlig vil bli faset ut av det teknologiske skiftet. Veteranbilmiljøet vil nok fortsatt leve i sitt beste velgående, bare med eksotiske bensinbiler fra 2010.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skrives mye sprøtt om elbiler kontra bensinbiler - som dette: 

Historisk veiskille: Elbilene forbi bensinbilene - 

For et par tiår siden handlet det meste om bensinbiler. Men glansperioden er for lengst over, og i fjor ble de til og med slått av elbilene når det kommer til totale kjørelengde.

Historisk veiskille: Elbilene forbi bensinbilene (msn.com)

Her overser man egentlig en masse ting som elbiler ikke er i stand til når det gjelder bruksområder og kjøreområder. Og ikke minst kostnadene for å få til denne såkalte kjørelengden; Spesialdekk øker rekkevidden for elbiler; Spesialdekk øker rekkevidden for elbiler (msn.com)

Akkurat som om ikke disse også øker rekkevidde for alle slags biler, men rekkevidde mellom ladestasjoner har jo alltid vært problemet. Det er ikke bare å fylle etter med en jerrykanne.

Og ikke minst kraftproblematikken angående denne redningsaksjonen som skal redde verdens klima med Norge som lederku?

Varsler helt nye strømgrep: – Ellers tyter det ut i høyere priser

Køplasser kan ryke

En ny «køordning» kan få vidtrekkende konsekvenser – det mye omtalte Tiktok-senteret i Innlandet har synliggjort utfordringen.

Batterifabrikker, datasentre og tungindustri står for en god brorpart av det som forårsaker et varslet kraftunderskudd om tre-fire år. Sier man nei til noen av de mest kraftkrevende satsingene, kan man i praksis unngå kraftunderskuddet.

Det Aasland egentlig sier er at det kan bli nødvendig å si mer nei til flere kraftkrevende virksomheter, dersom det ikke raskt nok bygges opp nok ny kraft og nok nytt nett til å produsere og frakte den etterspurte kraften.

Men regjeringen står likevel fast på planene om å elektrifisere sokkelen.

Varsler helt nye strømgrep: – Ellers tyter det ut i høyere priser (msn.com)

Så helt problemfritt er det nå ikke når batterifabrikkene slukker lyset i lille Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Tja, vet ikke jeg. Det er gode poeng som kommer frem, uavhengig av hva som er motivasjonen bak. Det er ikke nødvendigvis noe motstand mot batteribiler, men motstand mot forbud av alt annet.

Forbudet skal vel gå på forurensningen som ICE-biler står for.

Elbiler bør ikke få mer fordeler enn andre nullutslippsbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Men ja, fossilt drivstoff kommer til å dø, på både godt og vondt. Jeg tror ikke det er behov for noe nakkeskudd på forbrenningsmotorene, da de ganske naturlig vil bli faset ut av det teknologiske skiftet. Veteranbilmiljøet vil nok fortsatt leve i sitt beste velgående, bare med eksotiske bensinbiler fra 2010.

Hovedpoenget med et tidsfestet forbud er signaleffekten. Det bidrar til å framskynde det grønne skiftet, og forteller de konvensjonelle bilprodusentene at de kan ikke fortsette å hale ut tiden fram til overgang fra ICE-biler til nullutslippsbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Hovedpoenget med et tidsfestet forbud er signaleffekten. Det bidrar til å framskynde det grønne skiftet, og forteller de konvensjonelle bilprodusentene at de kan ikke fortsette å hale ut tiden fram til overgang fra ICE-biler til nullutslippsbiler.

Både og. En dato er absolutt et viktig insentiv. Problemet er imidletid den billige massebilismen, som jo pr nå ikke er betjent av en eneste elbilmodell. En kan jo lett si at det er 12 år til et evt forbud, og at det går seg til, men hva om alle bilprodusenter sikter seg inn på de dyrere lønnsomme nisjene fordi de ikke ser gode forretningsmuligheter for billigbiler? Det tar så lang tid å utvikle nye modeller at det er forsent å snu om 8-10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

Både og. En dato er absolutt et viktig insentiv. Problemet er imidletid den billige massebilismen, som jo pr nå ikke er betjent av en eneste elbilmodell. En kan jo lett si at det er 12 år til et evt forbud, og at det går seg til, men hva om alle bilprodusenter sikter seg inn på de dyrere lønnsomme nisjene fordi de ikke ser gode forretningsmuligheter for billigbiler? Det tar så lang tid å utvikle nye modeller at det er forsent å snu om 8-10 år.

Hva slags argument er det? Whataboutism?

Mener du at det er feil å satse på nullutslippsbiler fordi at det kanskje ikke blir satset på små billige nullutslippsbiler tilstrekkelig samtidig? Virkelig?

Det er noe som heter at man ikke skal la det gode bli det bestes fiende...

Sålenge det er et marked for små billige biler, så vil det være noen som satser på det markedet. Uavhengig av type drivlinje. F.eks. Renault, Dacia, Stellantis, div. Kina-merker etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hva slags argument er det? Whataboutism?

Mener du at det er feil å satse på nullutslippsbiler fordi at det kanskje ikke blir satset på små billige nullutslippsbiler tilstrekkelig samtidig? Virkelig?

Det er noe som heter at man ikke skal la det gode bli det bestes fiende...

Sålenge det er et marked for små billige biler, så vil det være noen som satser på det markedet. Uavhengig av type drivlinje. F.eks. Renault, Dacia, Stellantis, div. Kina-merker etc.

Nei, det er et forsøk på å beskrive de problemene man faktisk står ovenfor. Nå er elbilmarkedet så modent at det er like kort tid til fosilutfasingsdatoen som det er siden de første brukbare elbilene kom. Det selges millioner av elbiler pr år, men ennå har ingen laget en elbil i billigsegmentet, (som i mesteparten av europa og Asia er det viktigste og største segmentet) full typegodkjenning. Mao ikke fordi markedet ikke er der. Markedet er gigantisk, og den som hadde turt å satse der ville fått markedet 100% for seg selv, men fordi det pr i dag ikke er mulig å lage noe i nærheten av det prisområdet. Hvis du ikke ser problemet med at mesteparten av dagen bileiere ikke bil ha mulighet til å kjøpe bil i 2035, så bør du reflektere litt mer.

Forøvrig skjønner jeg at "Whataboutism" er et trendord i alle nettdebatter i 2023, men det bør først brukes etter at man har forsøkt å finne ut hva det betyr.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 timer siden):

Nei, det er et forsøk på å beskrive de problemene man faktisk står ovenfor. Nå er elbilmarkedet så modent at det er like kort tid til fosilutfasingsdatoen som det er siden de første brukbare elbilene kom. Det selges millioner av elbiler pr år, men ennå har ingen laget en elbil i billigsegmentet, (som i mesteparten av europa og Asia er det viktigste og største segmentet) full typegodkjenning. Mao ikke fordi markedet ikke er der. Markedet er gigantisk, og den som hadde turt å satse der ville fått markedet 100% for seg selv, men fordi det pr i dag ikke er mulig å lage noe i nærheten av det prisområdet. Hvis du ikke ser problemet med at mesteparten av dagen bileiere ikke bil ha mulighet til å kjøpe bil i 2035, så bør du reflektere litt mer.

2035 er faktisk et stykke unna. Å trekke markedsparaleller mellom nå og 2035 er i beste fall naivt, men i ditt tilfelle ser jeg det nok som en klar strategi fra din side. Jeg tror nok at alle som vil, greier å se hvor stor utviklingen kommer til å bli i disse årene.

AL123 skrev (7 timer siden):

Forøvrig skjønner jeg at "Whataboutism" er et trendord i alle nettdebatter i 2023, men det bør først brukes etter at man har forsøkt å finne ut hva det betyr.

Like hyggelig som alltid... Jaja, hva kan man forvente...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

2035 er faktisk et stykke unna. Å trekke markedsparaleller mellom nå og 2035 er i beste fall naivt, men i ditt tilfelle ser jeg det nok som en klar strategi fra din side. Jeg tror nok at alle som vil, greier å se hvor stor utviklingen kommer til å bli i disse årene.

Men vi snakker jo ikke om 2035. For at produsentene skal har produkter i dette segmentet klare og i volum nok til å betjene markedet, så må strategiene være klare om 5-6 år. For 3-4 år siden gikke batteriutviklingen så raskt at mange, meg selv inkludert trodde at forsilbilen skulle være utkonkurert innen 2025+. Desverre ser vi jo nå At utviklingen har stoppet mer eller mindre opp på flere områder. På ytelse/vekt, der utviklingen var enorm det forige tiåret, har det omtrent ikke skjedd noe etter 2020. I tillegg har de som var mest optimistiske på utviklingen av solid state-batterier moderert seg kraftig, og utviklingen ligger iallefall 5-6 år etter tidligere estimat.  Det som er naivt, er å tro at det finnes markeder ute i verden som ligner på det norske. I store deler av Europa og resten av verden er selv den billigste Tesla Model 3 å regne som en luksusbil. Det vi snakker om her er at markedet om få år må kunne levere millioner av biler i fra Opel Corsa størrelse og nedover. Og det til ca HALVE prisen av hva man klarer i dag. Det sier vel litt om at jeg er inne på noe når en av de største aktørene i segmentet, Ford har signalisert at de skal ta livet av både Focus og Fiesta, som har vært bærebjelkene deres i det Europat, og som har vært benchmark produktene i markedet.

Hanhijnn skrev (2 timer siden):

 

Like hyggelig som alltid... Jaja, hva kan man forvente...

Så å si fra når du deskrediterer en annen debatant og atpåtil bruker feil utrykk når du gjør det er ikke innenfor? Men å kalle motstanderen naiv og beskylde for vikarierende motiver er helt innenfor? Jeg argumenterer her utfra hva jeg vet om bilutvikling, om markedet og om hvor batteriutviklingen står pr i dag. Hva om du gjør det samme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...