Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (23 timer siden):

Vi bør øke vektklassen for typegodkjente personbiler fra 3 500 kg til 6 000 kg. Da kan flere dra nytte av større og tyngre biler. En ekte lastebil veier vanligvis mye mer enn syv tonn.

Jeg tror også det hadde gjort livet enklere for en del små firma som vil levere ymse tjenester. Flytte mer ting på færre turer og gjerne ha en liten kranbil eller lignende. Selv så hadde jeg kjøpt unimog om det ble tilfellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (51 minutter siden):

Så utrolig norsk. Bygge ny vei som folk ikke får råd til å bruke. Samfunnsnytten hadde gått i taket om det ikke var bompenger. 

Screenshot_20230309_135025_Chrome.jpg

Tja, det er jo et produkt av at alle trekker i hver sin retning. Staten ønsker generelt nullvekst i biltrafikk i det tilstøtende området på Nord-Jæren (kriterium for Bymiljøpakken), og styrer generelt folk over på elbiler ved å redusere avgifter og å ha reduserte bompengesatser, osv.

Og så har du en undersjøisk tunnel til 8 milliarder 2019-kroner som bilistene må ta regningen for, på et eller annet vis. Dette var drømmeprosjektet til daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa som fikk gjennom Ryfast-tunnelen. Artikkel fra VG: Link. Tok en sjekk av kvalitetssikringsrapport 2 fra 2011 som det refereres til i artikkelen. De uavhengige kvalitetssikrerne vurderte altså Ryfast til å ha negativ nettonytte allerede da, og det var med en beregnet kostnad på 6,12 milliarder 2019-kroner (regnet om fra 2011 som står i sitatet). Resultatet ble altså en kostnad på i overkant av 30 % mer enn anslaget da. Glad jeg ikke må pendle gjennom den tunnelen...

Sitat

Ryfast er beregnet til å ha negativ nettonytte. Ved lave bompengetakster gir prosjektet betydelig trafikantnytte, men ikke nok til å veie opp for den høye prosjektkostnaden, som er beregnet til 5.150 MNOK (2011-kroner). Ved høyere bompengetakster får en lavere trafikantnytte og en større avvisningseffekt enn det som har framkommet i tidligere trafikkberegninger. Bomtakster på det planlagte nivået fører til betydelig trafikkavvisning, se figur A. Vi finner det lite sannsynlig at trafikkgrunnlaget ved de foreslåtte bomtakstene vil være tilstrekkelig til å finansiere prosjektet. Det er derfor tvilsomt om finansieringsplanen som forutsetter 92 % bompengefinansiering holder. 

 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Så utrolig norsk. Bygge ny vei som folk ikke får råd til å bruke. Samfunnsnytten hadde gått i taket om det ikke var bompenger. 

Igjen så er overskriftene alt for ekstreme. Det er snakk om å øke bomprisene med 15%, altså rundt en tusenlapp per måned fra 5600 til 6600 for fossilbiler. Med ferje kostet det 3900,-. Jeg syns ikke det er så avskrekkende for en vei til 12 milliarder jeg. De sparer enormt mye tid hvis de dagpendler til Stavangerområdet. Ferja tok vel 35 minutter + ventetid på kaien og mindre fleksitibilitet. Tunnelen kjører man gjennom på drøye 10 minutt.

Avisen har jo selvfølgelig regnet 3,50 per kilometer kjørt i tillegg for å komme med denne overskriften.

Lenke til kommentar

All norsk infrastruktur burde bygges uten bompenger. De greier det i andre land som Sverige, da bør vi greie det her også. Det er en stor økonomisk begrensning på folks frihet med høye kostnader for bil. Det blir i praksis det samme som å gjøre det forbudt for mange å kjøre bil. Politikerne har snudd politikken på hodet når de subsidierer rike folk som kan kjøpe seg ny Tesla, mens de som bare har råd til å kjøpe 20 år gamle bensinbiler blir de som får regningen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 timer siden):

Da burde det koste det samme med tunnel. 

Fastboende burde ha høyere rabatter enn turister. 

Uenig. Når løsningen blir mye bedre så bør de kunne betale mer. Her blir det mulig å jobbe i et nytt område med høyere lønninger, boligprisene vil nok stige da det blir mer aktuelt å bo der etter tunnel. Det skulle bare mangle at de må betale litt mer.

Dog syns jeg det er helt utrolig at utlendinger slipper unna.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

På jobben har vi hatt "gleden" av å ha en VW Transporter T6 2015-modell som varebil et års tid nå. Den var kjørt omlag 130000 da vi fikk den til oss og jeg må si at den skuffer ganske mye. Den var nok godt brukt da vi overtok de, men likevel skjønner jeg ikke hvordan de kan være så dyre som de er når byggekvaliteten på bilene er så dårlig som den er. Førersete er helt ferdig på venstre side, girknott er utslitt. Rust på mange plasser, bakvisker er falt av, dempere på bakluke er byttet, pakninger på begge fremdørene ved fremre hjulbue er forsvunnet rett og slett og det ruster selvfølgelig der på begge frontdørene, tårnlager er gåen(igjen). 

Jeg hadde aldri villet ha en slik bil utenfor garantitid privat mtp så mye som har dukket opp. Lys er akseptable og firehjulstrekken er grei nok men ikke mer.

At de er så dyre som de er kan jeg ikke fatte, byggekvalitet er ikke bra nok til prisen etter mitt syn.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

Han er fantastisk. Fant nettopp ut at han hadde vært med på fifth gear, forklarer jo greit hvorfor han er så dreven.

Stemmer det. Han har også en podcast sammen med fyren bak Top Gear, Richard Porter. Sterkt anbefalt.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (19 timer siden):

Hva er den youtube-videoen som gjør at du får mest lyst på en bil?

Top Gear Jeremy testa BMW i8 mot M3. «In a world of typewriters the i8 is a laptop (eller noe deromkring)”. Det var alt jeg trengte for å ta ut en i8 den gang. Angra ikke et sekund det året jeg hadde den bilen.

Endret av Retroman
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (22 minutter siden):

Top Gear Jeremy testa BMW i8 mot M3. «In a world of typewriters the i8 is a laptop (eller noe deromkring)”. Det var alt jeg trengte for å ta ut en i8 den gang. Angra ikke et sekund det året jeg hadde den bilen.

De begynner å bli billige. Kan du fortelle litt om eierskapet? Alpina hadde planer om e i8 med 2l motor. Det kunne blitt ekstremt spennende. Fikk ikke lov av bmw. 

 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...