Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (35 minutter siden):

Det er flere vektgrenser som bør økes her i Norge. Personbiler blir tyngre og tyngre, både fordi man får stadig mer ekstrautstyr, men også fordi elbiler er generelt tunge. Enkelte elbiler har så liten nyttevekt at de ikke kan ha mye på en tilhenger før man er for tung. Og noen elbiler er også så tunge at de ikke blir mye igjen før man nærmer seg 3500 kg. En Audi el-SUV veier 2.7 tonn. Skal man kjøpe noen av de amerikanske el-SUVene eller el-pickup, blir det fort nært eller over 3500 kg. Men også bensin og dieseldrevne amerikanere kan nærme seg grensen.

Elbiler kan være tyngre.. 4250kg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor mange dårlige og uoppmerksomme sjåfører vi har her i landet ville jeg nesten gått motsatt vei: normalt førerkort = førerrett for småbiler. Utvidet førerkort = førerrett for større og tyngre personbiler. Jeg trenger ikke en stressa fører som desperat prøver å kombinere to unger bak i bilen, Snapchat, TikTok og Facebook samtidig som de skal holde den tre tonn tunge bilen sin i riktig felt. Overdrivelse jada, men med tanke på alt jeg har sett i trafikken de siste årene så vil jeg ha marginene på de uskyldiges side.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Ut ifra det jeg leser så gjelder loven alle elbiler. 

Kan lese det jeg skrev/siterte på forrige side. 

Kan du linke til kilden din? Så vidt meg bekjent gjelder dette bare elektriske varebiler. Merk at jeg snakker om vektklassen på kjøretøyet og hva den er registrert som (personbil, varebil, lett lastebil, lastebil etc.) ikke kjøresertifikater.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

Det er flere vektgrenser som bør økes her i Norge. Personbiler blir tyngre og tyngre, både fordi man får stadig mer ekstrautstyr, men også fordi elbiler er generelt tunge. Enkelte elbiler har så liten nyttevekt at de ikke kan ha mye på en tilhenger før man er for tung. Og noen elbiler er også så tunge at de ikke blir mye igjen før man nærmer seg 3500 kg. En Audi el-SUV veier 2.7 tonn. Skal man kjøpe noen av de amerikanske el-SUVene eller el-pickup, blir det fort nært eller over 3500 kg. Men også bensin og dieseldrevne amerikanere kan nærme seg grensen.

Jeg bestilte nylig model y og kommer fra Outlander. Y-en var faktisk kun 100kg tyngre. Nå er outlanderen en PHEV med to elmotorer da, men overraskende liten forskjell egentlig. Kan dra 100kg ekstra bak også(1500->1600), og slipper unna med B96.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (12 timer siden):

Det er flere vektgrenser som bør økes her i Norge. Personbiler blir tyngre og tyngre, både fordi man får stadig mer ekstrautstyr, men også fordi elbiler er generelt tunge. Enkelte elbiler har så liten nyttevekt at de ikke kan ha mye på en tilhenger før man er for tung. Og noen elbiler er også så tunge at de ikke blir mye igjen før man nærmer seg 3500 kg. En Audi el-SUV veier 2.7 tonn. Skal man kjøpe noen av de amerikanske el-SUVene eller el-pickup, blir det fort nært eller over 3500 kg. Men også bensin og dieseldrevne amerikanere kan nærme seg grensen.

Da er det vel bare å oppgradere sertifikatet sitt. Det er ingen "big deal". Oppgraderte til BE for noen få år siden. Piece of cake. Var egentlig både interessant og morsomt. Ikkeno stress.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Jeg bestilte nylig model y og kommer fra Outlander. Y-en var faktisk kun 100kg tyngre. Nå er outlanderen en PHEV med to elmotorer da, men overraskende liten forskjell egentlig. Kan dra 100kg ekstra bak også(1500->1600), og slipper unna med B96.

Akkurat samme som meg da faktisk.

Men jeg oppgraderte til BE for vi kjørte med stor campingvogn da.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Da er det vel bare å oppgradere sertifikatet sitt. Det er ingen "big deal". Oppgraderte til BE for noen få år siden. Piece of cake. Var egentlig både interessant og morsomt. Ikkeno stress.

Det er ikke B vs BE som er problemet. Jeg snakker ikke om hengervekt. Det er vektklassen som er problemet.

Om jeg ønsker å kjøpe meg en stor amerikansk pickup og den veier over 3500 kg så fort jeg legger ved litt ekstrautstyr, så vil det bety at den går over til å være lett lastebil. Da må man plutselig ha C1 sertifikat, betale dobbel sats i bompenger, føre kjøretimer etc. Enkelte nordmenn har allerede fått problemer med typegodkjenning pga dette.

Vi bør øke vektklassen for typegodkjente personbiler fra 3 500 kg til 6 000 kg. Da kan flere dra nytte av større og tyngre biler. En ekte lastebil veier vanligvis mye mer enn syv tonn.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Det er ikke B vs BE som er problemet. Jeg snakker ikke om hengervekt. Det er vektklassen som er problemet.

Om jeg ønsker å kjøpe meg en stor amerikansk pickup og den veier over 3500 kg så fort jeg legger ved litt ekstrautstyr, så vil det bety at den går over til å være lett lastebil. Da må man plutselig ha C1 sertifikat, betale dobbel sats i bompenger, føre kjøretimer etc. Enkelte nordmenn har allerede fått problemer med typegodkjenning pga dette.

Vi bør øke vektklassen for typegodkjente personbiler fra 3 500 kg til 6 000 kg. Da kan flere dra nytte av større og tyngre biler. En ekte lastebil veier vanligvis mye mer enn syv tonn.

Ja det har du helt rett i. Blir mye styr hvis man må opp på C1 sertifikat. Stor pickup er heldigvis ikke aktuelt uansett for min del.

Men enig i din definisjon på hvor vektgrensen bør ligge på. Gammelt regelverk på dette i Norge.

Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw skrev (1 time siden):

Mor sin Audi A1 1,4 TFSI 2012 må visstnok bytte reg reim, inkl alt det medfører(stramme- og løpehjul regner jeg med), og bytte skivebremser og klosser foran. Prisanslag på 33 000,-. Hva tenker dere prisen?? 

Jeg er meget fornoeyd med min wolkswagen, men jeg holder meg langt vekke i fra verkstedet deres.

Gaar det paa garantien, er det selvfoelgelig greit.

Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw skrev (5 timer siden):

Er det så dyrt da? Bytte skiver + klosser bruker å ligge på 4000-10 000,. Bytte reg reim må jo motoren ut? Men ja, det er jo halvparten av hva bilen er verdt. Om ikke mer. 

At Audi sine ingeniører har skrudd sammen bilen så klønete at motoren må tas ut ved regreim-bytte høres ikke riktig ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...