Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Vel, jeg kjørte nå ganske mye kilometer i sommer når temperaturen lå på rundt 30 grader, og opplevde aldri noe problem med gamle piggfridekk. Men som sagt, disse var nok noe gamle og ganske nedslitt, så de kan ha blitt harde og bedre på sommerføre av den grunn. Kjørte også mye om høsten da det var store vanndammer, ofte i 80-90 og opplevde aldri vannplaning. For min del var sikkerhetsrisikoen med dette null. Men jeg kjører kanskje med større sikkerhetsmargin enn de fleste. Igjen, var dette ulovlig? Finn meg en forskrift som tilsier at dette er ulovlig?

 

Omtrent slik tenkte vel han som ødela nakken min og ga meg kroniske smerter i hode og nakke..

At noe ikke er ulovlig betyr ikke nødvendigvis at det er greit.

 

 

Må si det saltes helt trynet her. Fine tørre vinterveier som bare trengs å bli skrapa blir salta i filler. sånn at man kjører i slaps og skit.

Jeg er så ufattelig glad vi ikke driver med slikt tull her. Salt brukes ikke på veiene (men på trappa til butikken hender det de salter..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags diagnoseverktøy er å anbefale som passer biler flest? Ikke bare en OBD2 feilkodeleser liksom, men noe alla VAGCOM til flere merker der man kan lese av og slette ting i hver og en hjerne i bilen.

Du skal kanskje bruke dette i næring? Da er det jo bare å sjekke med leverandører av diagnosesystemer.

Lenke til kommentar

S8'en ble stående på en stein idag som var gjemt under snøen... Ingen skader annet enn fleksirøret som ble rivd løs på 1 rør. Så 5 av sylinderene er frieksos nå. Vanligvis ganske surt.... Men lyden var jo så grom og grov at jeg egentlig ikke kunne la være å smile ?‍♀️ heldigvis ingen andre skader.

Lenke til kommentar

Det er ett bra spørsmål å stille da man har lengre bremselengde med piggfrie dekk på sommerføre kontra sommerdekk.

 

Må si det saltes helt trynet her. Fine tørre vinterveier som bare trengs å bli skrapa blir salta i filler. sånn at man kjører i slaps og skit.

Sånn er det her jeg bor også. Skulle hatt juling de som har bestemt det.

Lenke til kommentar

S8'en ble stående på en stein idag som var gjemt under snøen... Ingen skader annet enn fleksirøret som ble rivd løs på 1 rør. Så 5 av sylinderene er frieksos nå. Vanligvis ganske surt.... Men lyden var jo så grom og grov at jeg egentlig ikke kunne la være å smile ?‍♀️ heldigvis ingen andre skader.

Høres ut som en god unskyldning for å koste på seg et grommere eksosanlegg dette.

Lenke til kommentar

Høres ut som en god unskyldning for å koste på seg et grommere eksosanlegg dette.

Er jo allerede miltek, men å ha frieksos rett etter downpipe er jo noe annet ? fikk meg til å undre på om ikke det hadde vært fett med sånn flap med bryter for å velge mellom demper eller frieksos. Dog litt bekymret for varmen, er jo litt mer som kommer ut her på tomgang enn enn rekkefirer

Lenke til kommentar

Bildet der inneholder noe feilinformasjon.

I sommersesongen er det fortsatt krav om 3mm mønster på vinterdekk etter hva jeg har fått med meg, grafikken der tyder på at de mener kravet kun følger årstidene.

Nei, kravene om mønsterdybde er sesongavhengig, ikke dekkavhengig. Ref. "Forskrift om bruk av kjøretøy", §1-4, 1 a) "Dekk på bil, motorsykkel, moped, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.

Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag."

 

 

Jeg klarte å stoppe for bilen foran mens bilen bak meg la igjen lange bremsespor med sine piggfrie vinterdekk. Det var en leiebil fra en av de store aktørene. Det var sent i september og temperaturen var den aktuelle dagen oppe i ca 16 grader mens den da ulykken inntraff var ca 14.

For ca. to år siden hadde en av de svenske bilmagasinene (jeg tror det var Vi Bilägare) en større sak om hvor mange leiebiler som fortsatt var skodd med vinterdekk langt utpå sommeren. Det er meg bekjent dessverre ikke gjort tilsvarende stunt i Norge, men det hadde vært veldig interessant å gjøre det. Gjerne brutt ned på segmenter: "Tradisjonelle" leiebiler (Hertz, Avis etc.), carpool-biler (Bilkollektivet etc.), privatleie-biler (Nabobil, Hyre etc.).

Lenke til kommentar

 

Har fått ubalanse i ett dobbeltmassesvinghjul, er det noe spesiellt som kan slite mer på svinghjulet mtp kjøremønster og sånnt? Vil hellst unngå det igjen da det blir dyrt

 

Tja, sluring på clutchen? Lånt ut bilen til svigermor i det siste? Fikk spørsmål fra Møller en gang om jeg sluret mye på clutchen, siden de måtte bytte dobbeltmassesvinghjulet på en relativt ny bil. Husker at moren min lånte bilen en gang (kjører lite og var vant til automat), det luktet svidd clutch i dagevis. Jeg er ingen ekspert, men tenker jo at mye småkjøring naturlig nok vil slite mer.

Lenke til kommentar

Mye tyning på lavt turtall, vente lenge med å gire ned i bakker når det går tungt, kveling av bilen, alt dette er ting som sliter hardt. Dual mass betyr jo todelt med fjærer som demping mellom delene (veivaksel og girkasse) en slik løsning sier seg jo selv at det ikke er evigvarende. Det største problemet er vel egentlig at R4 dieselmotorer skaper kraftige pulser siden 2 og 2 stempler snur samtidig og pga forbrenningsprosessen. Derfor må man ha slike svinghjul samt all verdens greier med motorfester som har spesiell oppbygning, balanseaksler osv. Takke seg til gamle BMW bensin R6, lettstartet, varm, synger fint, ingen vibrasjon, turtallsvillig. Ulempen var noe underdimensjonert kjøleløsning for de 2 bakerste sylindre som ofte medførte skjev eller sprekt topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye tyning på lavt turtall, vente lenge med å gire ned i bakker når det går tungt, kveling av bilen, alt dette er ting som sliter hardt. Dual mass betyr jo todelt med fjærer som demping mellom delene (veivaksel og girkasse) en slik løsning sier seg jo selv at det ikke er evigvarende. Det største problemet er vel egentlig at R4 dieselmotorer skaper kraftige pulser siden 2 og 2 stempler snur samtidig og pga forbrenningsprosessen. Derfor må man ha slike svinghjul samt all verdens greier med motorfester som har spesiell oppbygning, balanseaksler osv. Takke seg til gamle BMW bensin R6, lettstartet, varm, synger fint, ingen vibrasjon, turtallsvillig. Ulempen var noe underdimensjonert kjøleløsning for de 2 bakerste sylindre som ofte medførte skjev eller sprekt topp.

6 sylindre eller mer er must på diesel etter min mening. Noe mindre blir for raklete.

Lenke til kommentar

Inline-6 og V8 er de ultimate konfigurasjonene, inline-6 har en ideell balanse om du har plass i lengden, og V8 er et godt kompromiss.

 

Hva som gir best lyd av inline-6 og V8 ligger i detaljene, og er selvsagt 100% subjektivt. Jeg mener inline-6 er kraftig undervurdert siden det er relativt sjeldent i kraftige motorer tunet for sport.

 

M1 Procar er en av mine favorittlyder, og det er en inline-6 motor.

https://youtu.be/M0leKdCOC-U?t=166

 

https://youtu.be/M0leKdCOC-U?t=246

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er snakk om en V70 D5, så jeg burde unngå å kappkjøre, gire oftere og ikke være lat og ta rundkjøringen i alt for høyt gir? Bruker som regel å rev-matche når jeg girer. Har gått 50 000km siden slutten av mai, nærmer seg 300 000km på org. dobbelmasse tror jeg, har ikke funnet noe dokumentasjon på ett bytte tidligere ihvertfall.

 

Jeg bruker å være lat med å gire når den kommer lavt på turtall - og det er kun jeg som får kjøre den. Burde bytte svinghjul da tikkelyden overgår dysene snart

 

BCB skal ha ca 12 000 for dobbeltmasse, clutch og utløserlager. Venter på mekonomen for å se innkjøpsprisen der

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...