Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart det, om man liker rust.

 

Trenger ikke velge noen gammel bil for å oppleve det akkurat..

Det ruller 1-2 år gamle biler rundt med tildels seriøse rustskader og.

 

Pleie og vedlikehold er definitivt den viktigste faktoren for å forhindre rust.

 

500en på bildet skal det fjernes litt på i høst, det er to flekker på ca 3 x 12 mm på bakluka.

Lenke til kommentar

Trenger ikke velge noen gammel bil for å oppleve det akkurat..

Det ruller 1-2 år gamle biler rundt med tildels seriøse rustskader og.

 

Pleie og vedlikehold er definitivt den viktigste faktoren for å forhindre rust.

 

500en på bildet skal det fjernes litt på i høst, det er to flekker på ca 3 x 12 mm på bakluka.

 

Nå er vel generelt ikke de Mercedesene der kjent for å være så veldig motstandsdyktige mot rust. Jeg er enig i at vedlikehold har mye å si, men jeg ville tenkt meg om mange ganger før jeg vurderte en E500 fra den tiden der kontra noe mye nyere med mindre motor.

 

Vedlikehold holder dårlig kontruksjon i sjakk en stund, men ikke over lang tid.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Nå er vel generelt ikke de Mercedesene der kjent for å være så veldig motstandsdyktige mot rust. Jeg er enig i at vedlikehold har mye å si, men jeg ville tenkt meg om mange ganger før jeg vurderte en E500 fra den tiden der kontra noe mye nyere med mindre motor.

 

Vedlikehold holder dårlig kontruksjon i sjakk en stund, men ikke over lang tid.

 

Tja, min 200sx er 20 år. "Den finnes det ikke rust på". Den er ikke strøken. Og selvfølgelig overflaterust på noen skruer osv.. Men BMW'en min som er 12 år er det maaaasse overflaterust på... Det meste fikk tatt for litt siden da. Heldigvis ikke noe gjennomgående. Så BMW'en som blir kjørt om vintern - rust. Sommerbilen som står lagret inn om vinter - ikke noe rust :)

 

EDIT: 200sx er kjent for å ruste i stykker.

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

Nå er vel generelt ikke de Mercedesene der kjent for å være så veldig motstandsdyktige mot rust. Jeg er enig i at vedlikehold har mye å si, men jeg ville tenkt meg om mange ganger før jeg vurderte en E500 fra den tiden der kontra noe mye nyere med mindre motor.

 

Vedlikehold holder dårlig kontruksjon i sjakk en stund, men ikke over lang tid.

 

Hvor ille utsatt for rust mener du de er da? Virker som du har en klar oppfatning av det..

Og hvilken tid mener du det er?

 

Det er klart det er en dårlig konstruksjon å bruke stål på steder som blir eksponert mot luft og fuktighet.. Så det gjelder vel sånn ca alle biler :)

Lenke til kommentar

Tja, min 200sx er 20 år. "Den finnes det ikke rust på". Den er ikke strøken. Og selvfølgelig overflaterust på noen skruer osv.. Men BMW'en min som er 12 år er det maaaasse overflaterust på... Det meste fikk tatt for litt siden da. Heldigvis ikke noe gjennomgående. Så BMW'en som blir kjørt om vintern - rust. Sommerbilen som står lagret inn om vinter - ikke noe rust :)

 

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til med dette innlegget?

Lenke til kommentar

Hvor ille utsatt for rust mener du de er da? Virker som du har en klar oppfatning av det..

Og hvilken tid mener du det er?

 

Det er klart det er en dårlig konstruksjon å bruke stål på steder som blir eksponert mot luft og fuktighet.. Så det gjelder vel sånn ca alle biler :)

 

Mercedes E-klasse fra tidsperioden er jo notorisk kjent for å være en rustholke. Det er jo ikke akkurat noe nytt. Med notorisk kjent mener jeg at de ruster mer på kortere tid enn andre biler. Akkurat slik som BMW E39 touring er kjent for å ha rusten bakluke.

 

At vedlikehold har alt å si?

 

Nei, ikke alt. Mye. Bruk og vedlikehold to forskjellige biler på nøyaktig samme måte og du vil nok få forskjellige resultater.

 

Edit: Tidsperioden jeg snakker om er W210-W211 pre-facelift.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Du vet at det ble gjort ganske seriøse endringer på 211 også før faceliften?

211en er langt bedre enn 210 var, men jada den har også sine utfordringer.

Dørene er stort sett skånet mot rust (det forekommer litt i underkant av dørene i noen tilfeller), mens bakluka på stasjonsvognene har lett for å ruste litt i underkant av bakruta ytterst på sidene.

I tillegg er hjulbuene bak utsatt (som på ca alle andre biler med bakskjermer av stål..)

Lenke til kommentar

Du vet at det ble gjort ganske seriøse endringer på 211 også før faceliften?

211en er langt bedre enn 210 var, men jada den har også sine utfordringer.

Dørene er stort sett skånet mot rust (det forekommer litt i underkant av dørene i noen tilfeller), mens bakluka på stasjonsvognene har lett for å ruste litt i underkant av bakruta ytterst på sidene.

I tillegg er hjulbuene bak utsatt (som på ca alle andre biler med bakskjermer av stål..)

 

Jeg ga deg bare en begrunnelse for hvorfor jeg skrev "ja, hvis du er glad i rust" når du foreslo å kjøpe en gammel E500. Jeg tror jeg har mine ord i behold hvis jeg sier at du skal være særdeles oppmerksom på rust om man skal handle en av disse bilene.

Lenke til kommentar

Sånn apropos rust: Ser ofte at folk forteller at biler er blitt parkert i varm garasje på vinterstid som et pluss i salgsannonser. Nå er jeg ingen ekspert på kjemi og slikt, men vil det ikke egentlig bare være negativt om du parkerer en bil som har vært ute på nedsaltede vinterveier i en varm garasje? Slik jeg ser det vil jo da salten og snøen smelte og renne inn / over diverse steder, og når snøen tilslutt er borte ligger det jo igjen en saltlake i stedet. Er det bedre enn at den står ute i kulda?

 

Noen som har noen innspill?

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Om man akkurat har vært ute å kjørt å saltsuppa så tror jeg det fortsatt er hipp som happ.

Igjen sakset i fra Vegvesenet.no

Ved å tilsette salt til vann senkes frysepunktet til vannet. Hvor mye frysepunktet senkes avhenger

av hva slags type salt som tilsettes og ikke minst mengden salt som tilsettes.

 

Uansett, om jeg skulle kjøpt en bruktbil hvor selger hadde lagt til som et pluss om at den hadde stått i en garasje hadde jeg nok bedt han/hun om å utdype hvorfor dette hadde vært et pluss for meg.

 

 

Forøvrig, hele dokumentet om det er av interesse: http://www.vegvesen.no/_attachment/70107/binary/35099

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...