Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Bare jeg som synes at oppgitt forbruk på bilen ikke bare er litt optimistisk, men veldig optimistisk?

Uansett hvor hardt jeg prøver, blir det uansett iallefall 0,1 liter ekstra i forhold til hva som er oppgitt.

 

Tror Opel operer med veldig optimale forhold når de tester forbruk, eller så er noe gale med min bil :nei:

Du vil vel neppe oppnå samme resultat ved kjøring her i Norge kontra når bilen ble testet nede ved fabrikken.

Samtidig er det flere faktorer som hva du bruker av elektronik og sånt som slår inn.

 

 

2.0L er minimum ja, 3.0L er best. BMW 335d :D

 

Men jeg vil aller helst ha bensin.. en stor selvpustende rekkesekser med 0,5L per sylinder :love:

Du vil faktisk ikke ha bensin etter du har chipet 3.5 dieselen til BMW.

En venn av meg gjorde nettopp dette med sin 335d stv, og det er få biler som klarer å holde følge med det momentmonsteret der. Samtidig er drivstoffforbruket noe du kan leve med.

 

Og bmw har utrolig fet lyd på rekkeseks dieselen sin! :love:

Skulle likt å hatt 2 sylindre mer i min egen dieselpurke bare for lyden sin skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT-henrik: hvilken motor har du nå?

 

Vi opplevde reelt forbruk på 0.65 med en vanlig Astra H 1.6l bensin med easytronic automatgir. Jeg kunne nok presset den ned under 0.6 med min kjørestil, men 0.65 med mamma bak rattet er ikke ille. (Mye unødvendig tomgangskjøring, dårlig med økokjøringskunnskaper - faktisk så dårlig at automatgiret antageligvis senket forbruket.)

 

Det beryktede diesel-bunndraget merker jeg kun noe til i unødvendig store motorer med lavt kraftuttak. Som f.eks i pappas gamle sliter som nå skal selges: en Rocky med 2.8liters tohatsu industrimotor.. Jeg liker å ha jevnt moment helt opp fra rett over tomgang, det får man ikke i en vanlig liten dieselmotor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

IT-henrik: hvilken motor har du nå?

 

Vi opplevde reelt forbruk på 0.65 med en vanlig Astra H 1.6l bensin med easytronic automatgir. Jeg kunne nok presset den ned under 0.6 med min kjørestil, men 0.65 med mamma bak rattet er ikke ille. (Mye unødvendig tomgangskjøring, dårlig med økokjøringskunnskaper - faktisk så dårlig at automatgiret antageligvis senket forbruket.)

 

Det beryktede diesel-bunndraget merker jeg kun noe til i unødvendig store motorer med lavt kraftuttak. Som f.eks i pappas gamle sliter som nå skal selges: en Rocky med 2.8liters tohatsu industrimotor.. Jeg liker å ha jevnt moment helt opp fra rett over tomgang, det får man ikke i en vanlig liten dieselmotor.

Jeg har en Astra H GTC 1.6, laveste forbruket jeg har fått den ned på er 0,67.

Noe som ikke er noe å juble for når jeg følgte opp ekstra godt med luft i dekka og planla hvert gir "5 minutt i forkant".

Lenke til kommentar

Jeg ble positivt overrasket da jeg fikk prøve en 120d, var faktisk ikke så traktorlyd som jeg hadde sett for meg.

Men jeg foretrekker nå bensin uansett, selvom det er litt morro med bånndraget på en diesel.

 

Ja det er ikke helt så galt som det var, men hver gang du har vinduet nede eller takluka åpen :/

 

120d er forøvrig det jeg kjører. Sparker godt den :)

 

Den var egentlig værst fra stillestående til rundt 40-50km/t, utover det syns jeg ikke lyden var så fryktelig ille. Morsomme biler ja, var M seter i den jeg prøvde, satt jo som støpt :p

 

Leverte forresten mat til Simarud (bygger politibiler og slik) i dag. Sto en Passat utenfor som helt sikkert var en sivilbil, det var masse instrumenter og slikt innvendig. Fy søren å vanskelig det skal bli å spotte de bilene på veiene.

På avstand har man ikke sjans til å se at det er politibil. Vet ikke helt om den er ferdig modda da, men det var ihvertfall kun én antenne på taket, dog så den litt annerledes ut enn det som sitter på en vanlig Passat (Kommer den nye egentlig med en vanlig antenne?).

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Den var titan/sølv-metallic-ish. Mener at det sto en som var litt bronsjeaktig der også. Samt 2-3 uniformerte politibiler. Fint at de endte opp med Passat da, syns de ser ganske bra ut.

 

Om du bor i Follo disktriktet skal du også være obs på to sølv Ford Mondeo STV. Den ene med reg.nr BD26904. Har to 1000metere foran med et blåaktig skjær. :p

 

Var en kompis som fortalte om en sivil 911 som rulla i Oslo, vet ikke om det er hold i det han sa though.

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Har kjørt dieselvarianter fra Audi, Benz, Mitsubishi og BMW. Henholdsvis en '10 A3 1.6 TDI, '01 W203 220 CDI, Grandis med "170 hester" og min egen '07 118D.

 

Det er stor forskjell på dieselmotorer. VAG er veldig rykk og napp, med et ganske trangt register hvor ting skjer. Det samme var det med traktormotoren i Grandis, og det er like tendenser i min fars Mercedes. BMW'en min derimot, føles mye mer som en bensinmotor. Den drar over et større register enn det som er normalt for dieselmotorer, knegger ikke så mye siden de lages med lavere toleranser som hindrer stempelbank, bruker nada diesel og er responsive.

 

Ser noen mener de må gire mye med diesel, det er meg helt ukjent. Med unntak av noen få motorveier her i landet med fartsgrense 100 km/t holder det på samtlige andre veier i landet å komme opp i ønsket fart i 2. gir, og så velge korrekt gir for farten - akkurat som man gjør med en bensinmotor. 1. gir trenger jeg nesten ikke bruke engang, da det er moment nok i motoren til å dra fra stillestående i 2. gir.

 

Resultatet av dette er at om man virkelig ønsker det, kan man stort sett kjøre over alt i Norges rike og aldri skifte gir.

 

At man må gire så mye mer med en dieselmotor er etter min efaring det reneste tøv. Skal man være i et optimalt "power band" må man gire forholdsvis mye uavhengig av om det er en diesel- eller bensinmotor under panseret.

 

Forøvrig ligger jeg på 0.71 l/mil med tung høyrefot etter vintersesongen, går som regel 3 uker mellom hver tank, så jeg er ganske fornøyd med det egentlig. På langtur kommer jeg helt ned i 0.38 om jeg er skikkelig gnien.

Lenke til kommentar

Fint at de endte opp med Passat da, syns de ser ganske bra ut.

 

Nei, den ser ikke så ille ut, men den nye uniformeringa er ille.

 

Vet om de sivile bilene i mitt område. Og er i grunn på vakt ved en hver nyere Passat.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Fint at de endte opp med Passat da, syns de ser ganske bra ut.

 

Nei, den ser ikke så ille ut, men den nye uniformeringa er ille.

 

Vet om de sivile bilene i mitt område. Og er i grunn på vakt ved en hver nyere Passat.

 

Mulig jeg som er sær, men jeg syns den nye uniformeringen er fin. Syns den gamle ble litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Fikk faktisk sett en av de ny-uniformerte Passatene når jeg var i Oslo uka etter påske. Ser bedre ut enn de fleste andre politibiler - inkl. de vanlige norske - syns jeg. Passe moderne og mer synlig er to viktige faktorer, og jeg syns det fungerte riktig så bra.

 

Ang. diesel-diskusjonen; Jeg kjørte en rimelig ny 3-serie diesel for noen uker siden, bortsett fra at jeg merket at den var strupet ut av en annen verden ("Belgia"-motoren 316d ...), var den rimelig kultivert og fin å kjøre. 1,6-literen fra PSA som står i veldig mange biler for tiden fikk jeg kjørt litt senere i Mini Countryman, og den var heller ikke så verst. Men jeg tror favoritten min er motoren i Mercedes E250 CDI. Den overrasket meg veldig positivt.

 

For øvrig klarte jeg å kjøre Kristiansand-Molde (med litt roting rundt i Oslo), med fire personer og full festivaloppakning på respektable 0,38 liter på mila. Med hvilken bil? 1993 Ford Escort 1,8D - et seksti-hesters (ja, 60) anti-fartsmonster av en bil. Omtrent full pinne hele veien bare for å holde den norske jo-jo-trafikken er en nødvendighet i en bil som gjør 0-100 på over 25 (ja, tjuefem) sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...