Gå til innhold

Nettverk/brannmur bruker lang tid på å starte (1-2 min.)

Bytex

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et litt rart problem her. Det er i og for seg ikke noe alvorlig problem,

bare veldig irriterende. Hver gang jeg rebooter maskinen tar

det 1-2 minutter fra jeg kommer inn i Windows til jeg får gjort noe særlig.

Jeg har ikkeno nettverk, men ADSL som kobles opp manuellt, dvs. med en "dialup"-boks. Denne får jeg ikke til å starte før "et eller annet" har knota seg ferdig i oppstarten. Autoprotect i Norton Antivirus slår seg også av (rødt kryss) i denne perioden. Det virker som det er brannmuren min, Zonealarm, som bruker lang tid å starte, etter at HD'n er ferdig å knuse de 1-2 minuttene popper nemlig alle ting jeg evt. har klikka på mens jeg venta frem, og ZA sitt ikon kommer frem i tray.

Har kjørt virussjekk og ad-aware, begge kom opp med ingenting relevant.

Løsninga er neppe å reinstalle Zonealarm. Det blir isåfall veldig kjedelig,

siden jeg da må sette alle inn/ut-tillatelser pånytt.

Bruker Windows XP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er jo NIS det, ikke Norton Antivirus, for min del så bruker ikke pc`ene mine noe særlig med tid på å starte opp, selv om denn har NIS 03 prøv å si i msconfig.exe der under tjenester så skal det stå workstation, denne skal du hake av, tror det var denne som gjorde at Windows gikk treigt.

Lenke til kommentar

Du mener jeg skal slå av den Workstation-servicen?

Skulle likt å vite hva den gjør først..vil ikke slå av noe esensiellt..

Så på eksempelet på windows.no, men bruker ikke NIS i det heletatt.

Kan jo alltids prøve det likevel. Vet at den ip'n man setter der (192.168.0.1) er det samme som localhost.

Edit: Ganske snodig effekt det.

Med det samme jeg trykte "apply" i nettverkssettings, poppa det opp en ny wizard fra Zonealarm. "New Netword Detected: IP Adress 192.168.0.0." (ikke 192.168.0.1 som jeg satte i TCP/IP options)

Og så skal jeg sette sikkerheten for det "nye" nettverket..WTF?

Lenke til kommentar

Om du ikke allerede har fjernet banneret som dukker opp når ZoneAlarm starter tar dette også noen sekunder.

Endre snarveien til ZA i Oppstartsmappen til:

"C:Program FilesZone LabsZoneAlarmzonealarm.exe" -nopopup -nosplash"

Har ellers sett et eller annet sted at ZA kan komme i konflikt med XP's innebygde FW om den er slått på. Rådet har vært å avinstallere ZA, slå av XP's FW og deretter reinnstallere ZA... :-(

Lenke til kommentar

Det løste seg faktisk ved å enten fjerne Workstation-servicen (har ikke nettverk uansett), eller å sette IP manuellt til 192.168.0.1 i TCP/IP-options. Gjorde nemlig begge tingene samtidig, og nå er det ingen delay i oppstarten lengre :)

Men jeg fikk det rare "new network" frem i Zonealarm da. Ser ikke ut som det er til noe bry.

Er ikke så "bortreist" at jeg har på WinXP firewall og ZA samtidig :p

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...