Gå til innhold

Data (Hardware) Universitet/Høyskole

Spreeky

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er noen Høyskoler eller Universitet som tilbyr hardware utdanning? Jeg går nå på Informatikk (UiO) som er software, og jeg fant ut at det ikke er for meg. Jeg vil heller få en jobb innom der jeg kan bygge og sette pc sammen. Derfor lurer jeg på om det finnes noen skoler som tilbyr hardware.

Tok uheldigvis allmenn på skolen og angrer på at jeg ikke tok elektro/data istedet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er praktisk arbeid du tenker på så er det nok data/elektronikk på videregående som er tingen. Men selvfølgelig, en høyskoleutdanning i elektronikk vil nok gi deg mer enn god nok kunnskap til å gjøre det samme, men i arbeidslivet etterpå blir du nok mer en systemutvikler i større skala. Uansett så tviler jeg på at de som bygger pc'er rundt omkring i de fleste tilfeller har elektronikkutdannelse. Å bygge pc'er handler vel mer om å sette sammen ferdigproduserte deler i henhold til spesifikasjoner, kvalitet og ytelse, og da har elektronikkompetansen mindre å si i forhold til systemforståelsen, som man i større grad lærer seg med erfaring.

Uansett så er informatikk en ganske nyttig utdanning dersom du vil bygge pc'er. Det å ha grundig og dyp kunnskap om software vil være veldig kjekt å ha i den forbindelse.

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids finne deg en elektronikk-utdannelse på en høgskole. Går selv på Høgskolen i Vestfold, på elektronikkingeniør-linja. Her jobber vi med utvikling av både hardware og software, men på et nivå mer retta mot utvikling enn bare å "sette sammen pcer".

Vil du ha en jobb som går på å bygge pcer ville nok det enkleste vært å sende inn noen søknader til de som selger spesialbygde pcer, som f.eks Komplett, Dell eller lignende. Erfaring er nok din beste venn for faktisk å få jobb der.

Lenke til kommentar

På høgskolen min er det en ingeniør-utdannelse, så ja. Vet ikke om det finnes tilsvarende linjer som ikke gjør det andre plasser. Det er riktignok mulig å ta forkurs, men det er et krevende sommerkurs som man bør ha motivasjon for å komme seg gjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...