Lypsyls Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Har kjørt litt rundt i en liten by hvor det er høyreregler overalt. Bare høyreregler gjennom hele byen. Det som skjer når det er høyreregler gjennom hele byen er at folk kjører fartsgrensen helt opp til et kryss hvor de har høyreregel, og visst det kommer bil bråbremser de for å akuratt rekke å stoppe (Ofte så innser de at de ikke rekker å stoppe så de gir gass for å komme seg forbi) Det skulle da vært mulig å få en bedre flyt i trafikken? Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Eg likar det ikkje og tykkjer det skulle vore mykje lettare å designere forkøyrsvegar. Vi hadde éin hovedveg gjennom heile heimbygda mi med høgreregel etter høgreregel. Nye førarar bremsa ned føre kvar høgreveg og eldre førarar rekna gjerne med at alle frå mindre vegar stoppa sidan den vegen vi køyrde på "sjølvsagt var mykje større".Men vi har jo ein flott satistikk i verda og folk er vane med det systemet vi har. Men eg tykkjer det er ekkelt innimellom å køyre på nye stader for du veit ikkje kvar folk gjerne køyrer rett ut, og kvar dei bremsar og passar på at dei er synlege føre dei faktisk køyrer ut. Tykkjer det er særleg latterleg at ikkje tydelege framkomstvegar med vegoppmerking på begge sider og i midten er forkøyrsvegar. Og så har du sidegater då som berre rommar éin bil kanskje, som du må vike for. Endret 29. november 2013 av Alecs Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det er ikke så mange lands trafikkregler som opererer med automatisk vikeplikt, og det er en krøkkete regel. Ikke minst tror jeg vi bruker store mengder ekstra drivstoff på all bremsingen. Jeg tror at av 100 ganger jeg senker farten i tilfelle det kommer noen, er det omtrent fem av dem det viser seg å være nødvendig. På små steder er det ofte lokal praksis som gjelder uansett. I hjembygda mi er det en veistrekning som alle behandler som forkjørsvei, fordi alle instinkter tilsier at den skulle være det. Det eneste som mangler er skiltene, og jeg tror det er mye der problemet ligger. Skilting er ikke gratis, og Norge er et stort land med få folk og masse vei. Det er kanskje ikke helt regnskapssvarende å skulle skilte alle kryss, for ikke å tenke på alt forarbeidet på teknisk etat. 1 Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) På små steder er det ofte lokal praksis som gjelder uansett. I hjembygda mi er det en veistrekning som alle behandler som forkjørsvei, fordi alle instinkter tilsier at den skulle være det. Og der har du problemet når folk med ny lapp kjem på bana og køyrer på retta si. Skjøner synspunktet ditt med tanke på kostnadene ved å setja opp vikeplikts- og forkøyrsvegskilt alle stader, men så tenkjer eg at USA har greidd å setja opp anten lyskryss eller fire stoppskilt i kvart einaste kryss i heile landet Endret 29. november 2013 av Alecs 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Kan være greit hvis man trenger en ny dør på venstresiden eller noe. Her i bygda lager de kryssa så misvisende som overhodet mulig, med midtrabatter ut fra forkjørsveier. Og kryss umiddelbart etter rundkjøringer slik at de som blinker ut av rundkjøringa blir misfirstått av de som skal ut fra krysset, som igjen tror at de har vikeplikt siden det er midrabatt derfra. Ellers er "reglene" her slik: Den største veien er forkjørsvei. Den veien som går rett fram er forkjørsvei. Den som har det største kjøretøyet har forkjørsrett. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Ellers er "reglene" her slik: Den største veien er forkjørsvei. Den veien som går rett fram er forkjørsvei. Den som har det største kjøretøyet har forkjørsrett. Og det er det ikke mye hjelp i når det smeller og forsikringsselskapene skal fordele skyld. Da holder nok ikke argumentet "Det er slik vi gjør det her!"... 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Sist jeg smalt, eller rettere sagt ble smelt, forsøkte forsikringsselskapet til motparten seg på skylddeling. Men mitt forsikringsselskap gikk ikke med på "jamenn jeg trodde du skulle stoppe"-forklaringa. Klassisk ulykke. Jeg skulle rett fram og det samme skulle han som kom fra min høyre. Han bremsa ikke engang. Og traff meg bakerst i bakskjermen. Han kunne knapt truffet bedre om han hadde sikta. Edit: Han hadde større bil, kom fra den største veien og skulle rett fram. Selvsagt hadde han forkjørsrett! Endret 29. november 2013 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 han som kom fra min høyre Hvis han kom fra din høyre, hadde ikke du vikeplikt da? Det er forresten en ting som gjør meg litt usikker angående høyreregelen. Man har jo ikke har vikeplikt for innkjørselen til et hus, men hva om det er innkjørselen til et helt boligfelt med kanskje 30 hus som alle tilhører gaten denne "innkjørselen" er koblet til? De er jo som en egen vei, men jeg har tatt det for gitt at jeg ikke har vikeplikt når det kommer folk kjørende ut fra slike boligfelt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Her har du sannsynligvis vikeplikt. Er veien skiltet med gatenavn? Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Hvis "hovedveien" heter Eksempelveien, så er det gjerne skilt med pil hvor det står "Eksempelveien 26 - 84". Altså ikke noe eget skilt kun for gatenavn. Det har jeg tolket som at det ikke er snakk om en egen vei, men kun en innkjørsel, og at jeg dermed ikke har vikeplikt. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det er ikke så mange lands trafikkregler som opererer med automatisk vikeplikt, og det er en krøkkete regel. Ikke minst tror jeg vi bruker store mengder ekstra drivstoff på all bremsingen. Jeg tror at av 100 ganger jeg senker farten i tilfelle det kommer noen, er det omtrent fem av dem det viser seg å være nødvendig. På små steder er det ofte lokal praksis som gjelder uansett. I hjembygda mi er det en veistrekning som alle behandler som forkjørsvei, fordi alle instinkter tilsier at den skulle være det. Det eneste som mangler er skiltene, og jeg tror det er mye der problemet ligger. Skilting er ikke gratis, og Norge er et stort land med få folk og masse vei. Det er kanskje ikke helt regnskapssvarende å skulle skilte alle kryss, for ikke å tenke på alt forarbeidet på teknisk etat. Dette gjelder også på store steder tror jeg. Her på Bjølsen, som riktignok er en bygd i byen, har vi også et kryss som i praksis har forkjørsvei, ikke vanlig vikeplikt. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Kan være greit hvis man trenger en ny dør på venstresiden eller noe. Her i bygda lager de kryssa så misvisende som overhodet mulig, med midtrabatter ut fra forkjørsveier. Og kryss umiddelbart etter rundkjøringer slik at de som blinker ut av rundkjøringa blir misfirstått av de som skal ut fra krysset, som igjen tror at de har vikeplikt siden det er midrabatt derfra. Ellers er "reglene" her slik: Den største veien er forkjørsvei. Den veien som går rett fram er forkjørsvei. Den som har det største kjøretøyet har forkjørsrett. Kunne høres ut som Ålesund. Men eneste problemet er at veldig mange ikke kan høyreregelen. Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Hvis "hovedveien" heter Eksempelveien, så er det gjerne skilt med pil hvor det står "Eksempelveien 26 - 84". Altså ikke noe eget skilt kun for gatenavn. Det har jeg tolket som at det ikke er snakk om en egen vei, men kun en innkjørsel, og at jeg dermed ikke har vikeplikt. Du har ikkje vikeplikt. Ei gate med skiltet "Eksempelveien 26 - 84" vil reknast vegen for ein del av Eksempelveien å vera, så det blir som vanleg utkøyring frå bustad. Endret 29. november 2013 av Alecs 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Hvis han kom fra din høyre, hadde ikke du vikeplikt da? Stemmer. Tenkte feil et øyeblikk. Jeg kom fra hans høyre. Lenke til kommentar
JTK2 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 En grei regel er jo fortauskanten. Selv til boligområder med mye trafikk er ofte vegen skilt fra øvrig vei med fortauskant. Da har man alltid vikeplikt. (Innkjørsel.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå