Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan ruter kreve legitimasjon?

saffzz

Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår forarbeidene kan kontrolløren holde deg igjen på holdeplassen; poenget er at tilbakeholdelse ikke skal være uforholdsmessig. I et tidsmessig perspektiv er det å holde deg igjen tre holdeplasser lenger enn du skulle et større inngrep enn å holde deg igjen samme tid på holdeplassen (fordi du blir påført tilleggsbelastningen å skulle returnere til holdeplassen).

Hva som er "for lang tid" blir en konkret vurdering etter omstendighetene (momenter av relevans blir når og hvor du blir tatt, for eksempel). Uttalelser i lovens forarbeider signaliserer at hvis politiet først er på veg kan du holdes tilbake til de kommer, men hvis politiet ikke kan eller vil prioritere en patrulje i løpet av relativt kort tid vil det å holde deg tilbake til politiet kan prioritere en patrulje uforholdsmessig.

Hvis du har oppgitt navn, adresse, og fødselsdato, dette er kontrollert mot folkeregisterets opplysninger, og opplysningene stemmer kan du ikke lenger holdes tilbake lovlig. I et slikt tilfelle vil eventuell bruk av fysisk makt fra transportselskapets side være straffbart. Overfor politiet har du en litt større opplysningsplikt (navn, fødselsdato, fødselsår, stilling/yrke, og bosted), og hvis de har grunn til å tro at du lyver kan du innbringes til politistasjonen i medhold av politiloven § 8. Politiet kan også innbringe personer som blir påtruffet på åstedet for en forbrytelse (med "forbrytelse" mener man her generelt kriminelle handlinger, ikke forbrytelser som i skillet mellom forbrytelser og forseelser). I medhold av politiloven § 10 kan du ransakes ("visiteres") hvis det er grunn til å tro at du ikke oppgir korrekte opplysninger om din identitet.

Så la oss si at jeg skal 3 holde plasser. Det er kontroll og jeg blir stoppet uten billett. Jeg oppgir at mitt navn er Ola Nordmann, bor i xxxxxveien 99999 og er xx år. Når jeg da kommer til min holdeplass, kan jeg da bare reise meg opp og gå ut døren uten at de kan stoppe meg?

Etter jeg har sagt mitt navn, fødselsdato og adresse har jeg ingen plikt på og svare på evt kontrollspørsmål kontrolløren stiller meg?

Om politiet skulle komme fisker jeg jo selvfølgelig bare opp mitt bankkort og viser de dette.

Hvis en kontrollør skulle holde meg igjen lenger enn det jeg skal, og nekte meg og gå selv etter jeg har oppgitt navn, adresse og fødselsdato hvilke konsekvenser vil dette få for h*n? Hvilke konsekvenser vil det gi kontrolløren om jeg prøver og gå og han holder meg igjen ved bruk av makt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke anledning til å kreve svar på kontrollspørsmål. Dersom det er mistanke om at du lyver er alternativene å kalle inn politiet (og eventuelt holde deg tilbake til politiet kommer) eller å la deg gå.

Konsekvensene for kontrolløren vil være at vedkommende ulovlig har brukt fysisk makt mot noen andre. Det er straffbart, det innebærer at man kan bruke nødverge mot ham (hvis de øvrige vilkårene for dette er oppfylt), og det innebærer at Samferdselsdepartementet kan finne på å trekke tilbake godkjenningen av maktbruk som en del av transportvilkårene.

Noe lenger i å gi deg en oppskrift for å "snike" er jeg ikke interessert i å gå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke anledning til å kreve svar på kontrollspørsmål. Dersom det er mistanke om at du lyver er alternativene å kalle inn politiet (og eventuelt holde deg tilbake til politiet kommer) eller å la deg gå.

Konsekvensene for kontrolløren vil være at vedkommende ulovlig har brukt fysisk makt mot noen andre. Det er straffbart, det innebærer at man kan bruke nødverge mot ham (hvis de øvrige vilkårene for dette er oppfylt), og det innebærer at Samferdselsdepartementet kan finne på å trekke tilbake godkjenningen av maktbruk som en del av transportvilkårene.

Noe lenger i å gi deg en oppskrift for å "snike" er jeg ikke interessert i å gå.

Tar som sagt ikke T-bane, buss eller trikk da jeg har bil. De få gangene har jeg ruter appen på mobilen. Interresserte meg bare for hvordan det fungerer. Hørt om mange som blir holdt igjen med makt etc.

Lenke til kommentar

Tar som sagt ikke T-bane, buss eller trikk da jeg har bil. De få gangene har jeg ruter appen på mobilen. Interresserte meg bare for hvordan det fungerer. Hørt om mange som blir holdt igjen med makt etc.

Ja mange blir holdt igjen med makt, men her er du inne på forholdet mellom teori og praksis. Ruter går rett som det er ut over sin myndighet. Skillet mellom hva som er lov og hva som gjøres kan være stort.

I eksempelet ditt øverst kunne du nok ikke bare uten videre reist deg og gått. Hvis Ruter ikke tror på deg kan de hevde at opplysningene ikke er verifisert og gjennomføre tilbakehold (enten på holdeplassen eller ved å vente med å kjøre videre). De har ikke noe krav på svar på sine kontrollspørsmål, men i praksis blir det brukt i forhold til vurderingen om de tror på deg /anser dine opplysninger som verifisert. Du kan nekte å svare, men de kan holde tilbake og tilkalle politiet.

Lenke til kommentar

Ja mange blir holdt igjen med makt, men her er du inne på forholdet mellom teori og praksis. Ruter går rett som det er ut over sin myndighet. Skillet mellom hva som er lov og hva som gjøres kan være stort.

I eksempelet ditt øverst kunne du nok ikke bare uten videre reist deg og gått. Hvis Ruter ikke tror på deg kan de hevde at opplysningene ikke er verifisert og gjennomføre tilbakehold (enten på holdeplassen eller ved å vente med å kjøre videre). De har ikke noe krav på svar på sine kontrollspørsmål, men i praksis blir det brukt i forhold til vurderingen om de tror på deg /anser dine opplysninger som verifisert. Du kan nekte å svare, men de kan holde tilbake og tilkalle politiet.

Hva om politiet ikke har mulighet til og komme før om .. hm la oss si 1 time. Må jeg da vente på Politiet i 1 time? Hva om jeg har ett møte etc?

Lenke til kommentar

Vil dette si at de kan bruke makt eller ikke?

Status som offentlig tjenestemenn gir dem ingen særskilt rett til å bruke makt. Derfor er alle spørsmål om vekter eller ikke irrelevant i forhold til dette.

Derimot gir det en særlig beskyttelse hvis du bruker makt mot dem (vold mot offentlig tjenestemann har egne bestemmelser i straffeloven med strengere straff en vold mot "tilfeldige sivile").

Hvis du velger å definere noe som ulovelig bruk av fysisk makt og deretter bruker nødverge bør du være MEGET sikker i din sak. Trår du feil her så har du problemer.

Jeg ville normalt anbefalt å la dem gjøre det, og heller bruke skriftlig klage. Hvis de har brukt ulovelig fysisk makt er det grunnlag for å klage, og få hele boten slettet i etterkant.

Lenke til kommentar

Kan nevnes at billettkontrollører kan anses som offentlige tjenestemenn, men dette er noe uklart i forhold til ansatte ved ruter. Det har blitt avsagt en mengde dommer i lagmannsrett/høyesterett som stadfester at vold mot billettkontrollør på f. eks t-bane er å anse som vold mot offentlig tjenestemann jf. straffeloven § 127.

Dette betyr rett og slett at en skal være svært forsiktig med hva man sier og gjør når kontrollørene sjekker om du har gyldig billett.

Dog, slik som jeg forstår det tok kontrolløren i dette tilfellet bankkortet fra deg. Dette vil være utenfor den myndighet kontrolløren er gitt, og vil derfor ikke være i en "tjenestehandling". Da vil ikke strl. §§ 127 og 128 få anvendelse.

Lenke til kommentar

Hva om politiet ikke har mulighet til og komme før om .. hm la oss si 1 time. Må jeg da vente på Politiet i 1 time? Hva om jeg har ett møte etc?

Da blir nok tilbakeholdet av en uforholdsmessig art:

poenget er at tilbakeholdelse ikke skal være uforholdsmessig. I et tidsmessig perspektiv er det å holde deg igjen tre holdeplasser lenger enn du skulle et større inngrep enn å holde deg igjen samme tid på holdeplassen (fordi du blir påført tilleggsbelastningen å skulle returnere til holdeplassen).

Hva som er "for lang tid" blir en konkret vurdering etter omstendighetene (momenter av relevans blir når og hvor du blir tatt, for eksempel). Uttalelser i lovens forarbeider signaliserer at hvis politiet først er på veg kan du holdes tilbake til de kommer, men hvis politiet ikke kan eller vil prioritere en patrulje i løpet av relativt kort tid vil det å holde deg tilbake til politiet kan prioritere en patrulje uforholdsmessig.

Lenke til kommentar

Men sånn litt på siden, men relevant for TS sitt problem;

Er det ikke helt bak mål at ruters systemer fungerer slik at man ikke får aktivert en periodebillett før den gjeldende har utløpt? - Her bør jo en ellerannen kontrollmyndighet umiddelbart pålegge ruter å endre systemet slik at hvis man validerer - si 24-48t før utløp av forrige billett så vil neste begynne å løpe automatsi når den som var gjeldende går ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...