Gå til innhold

Vil oppgradere skjermkort


Anbefalte innlegg

780 ligger på ca 250W

i5-4670 ligger på ca 85W

Hovedkort/RAM/HDDer/vifter tipper jeg tar en 50-80W

 

Totalt vil han ha et strømforbruk på ca 400W, som er mindre enn 80% belastning.

 

En PSU skal heller ikke ha noe problem med kontinuerlig belastning på 90% over lengre perioder med mindre den er dårlig, og Silent Pro Gold 550W er ikke spesielt dårlig.

 

riktig det der riktig nok, men jeg personlig ville hatt en psu på minst 650w. er jo ikke sikkert den psuen på 550w leverer nok watt på 12V selv om den totale watten er nok.

 

på geforce.com står det f.eks at 780 krever 600w og en 8 pins og en 6 pins strømkontakt, noe den psuen ikke har.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det krever ikke halvparten av 600w engang.. Og jo, PSUen har 2x 6+8 pci-e. PSUen har en "single +12v rail" av ok+ kvalitet, så det er ikke noe problem. Viss ts skal overklokke (myye), så kan han heller vurdere å kjøpe ny PSU da

 

hvor er du født hen. 600W kravet er jo tatal PC krav ikke bare gpu. og hvis du går på hjemmesiden til psuen så står det lett forklart der at det er 2 x 6pin strøm. men selv om det hadde vært 1 x 8 pin og 1 x 6 pin så hadde vært på grensen uannsett. så igjen 550W er hakket for lite for et 780 kort.

Lenke til kommentar

 

hvor er du født hen. 600W kravet er jo tatal PC krav ikke bare gpu. og hvis du går på hjemmesiden til psuen så står det lett forklart der at det er 2 x 6pin strøm. men selv om det hadde vært 1 x 8 pin og 1 x 6 pin så hadde vært på grensen uannsett. så igjen 550W er hakket for lite for et 780 kort.

Og hvor er du født hen?

 

Geforce vet ikke hvor mye effekt pcen hans bruker... Og DET vet tydeligvis ikke du heller.

 

Hvis du sjekker rett PSU denne gangen, så vil du se at den har to stk. 6+2 pins. Uansett så kanne han trygt brukt adapter. Pcen bruker langt ifra 550w. Så igjen, PSUen er god nok.

 

Det der 600w opplegget til Geforce, det er vel mer viss en har 120w cpu, og overklokker med en dritt-PSU.

Lenke til kommentar

Og hvor er du født hen?

 

Geforce vet ikke hvor mye effekt pcen hans bruker... Og DET vet tydeligvis ikke du heller.

 

Hvis du sjekker rett PSU denne gangen, så vil du se at den har to stk. 6+2 pins. Uansett så kanne han trygt brukt adapter. Pcen bruker langt ifra 550w. Så igjen, PSUen er god nok.

 

Det der 600w opplegget til Geforce, det er vel mer viss en har 120w cpu, og overklokker med en dritt-PSU.

 

okey, gir opp å diskutere med inkompetente folk. gå på itavisen og diskuter der.

Lenke til kommentar

Og hvor er du født hen?

 

Geforce vet ikke hvor mye effekt pcen hans bruker... Og DET vet tydeligvis ikke du heller.

 

Hvis du sjekker rett PSU denne gangen, så vil du se at den har to stk. 6+2 pins. Uansett så kanne han trygt brukt adapter. Pcen bruker langt ifra 550w. Så igjen, PSUen er god nok.

 

Det der 600w opplegget til Geforce, det er vel mer viss en har 120w cpu, og overklokker med en dritt-PSU.

 

nvidia tar høyde for at de ALLER fleste klarer det når de setter "kravet" til 600w. uklokka system med èn ssd bruker ikkje veldig mye watt. Så her holder det lett med 555w. Men har man mange harddisker og vifter, så blir kravet opp mot 600 w kanskje når man overklokker. nVidia setter dermed kravet såpass høyt slik at de vet med 90% sikkerhet at folk klarer det.

Lenke til kommentar

 

okey, gir opp å diskutere med inkompetente folk. gå på itavisen og diskuter der.

 

Vil nå si han har litt rett her da. 504w på 12v skal vel være tilstrekkelig? Ser ikke hva som er galt med det. Har også 2x 6+2 pin pci-e kontakter.

Endret av otl
Lenke til kommentar

 

Vil nå si han har litt rett her da. 504w på 12v skal vel være tilstrekkelig? Ser ikke hva som er galt med det. Har også 2x 6+2 pin pci-e kontakter.

 

780, krever 1 x 6 pins og 1 x 8 pins..ja man kan slenge på adapter og få 8 pins selv om psuen ikke har det. men som jeg mente så er det ikke opptimalt. maskinen vil selvsagt fungere. men er ikke uten grunn at f.eks nvidia anbefaller minimum 600W, tror de har mer peiling på dette en deg og meg.

Lenke til kommentar

 

780, krever 1 x 6 pins og 1 x 8 pins..ja man kan slenge på adapter og få 8 pins selv om psuen ikke har det. men som jeg mente så er det ikke opptimalt. maskinen vil selvsagt fungere. men er ikke uten grunn at f.eks nvidia anbefaller minimum 600W, tror de har mer peiling på dette en deg og meg.

Nei, Nvidia vet ikke dette bedre enn oss når vi vet hvilket system den skal kjøre på. De blir nødt til å gjette på dette dessverre, når de hverken har informasjon om hvilket system eller kvalitet på PSU det skal kjøres på. Du sier jo egentlig at Nvidia tar feil hvis en f.eks har en FX 8350, I7 960 eller en 3970x med en PSU av lavere kvalitet med 600W. Det er jo ganske så mange som har FX 8350, har ikke Nvidia tatt høyde for den CPU'en? Hvis de har det er en jo innenfor hva Nvidia anbefaler, (9W i forskjell kontra 4670), som du er så opptatt av, men som egentlig er helt uvesentlig.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe nytt grafikkkort så er det en fordel å ha en stabil PSU også...

Noen vil sikkert klare seg med akkurat, men er vel mye bedre å være litt over på grunn av spikes og varme og ikke minst støy

 

Enig i det som skrives her og da vil TS sin PSU være mer enn god nok :)

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe nytt grafikkkort så er det en fordel å ha en stabil PSU også...

Noen vil sikkert klare seg med akkurat, men er vel mye bedre å være litt over på grunn av spikes og varme og ikke minst støy

Greia her er at trådstarter har stor nok PSU, selv ved full last vil ikke belastningen overstige 80% av maksimal kapasitet.

En god PSU som trådstarter har vil også takle kortere spikes opp mot 120% belastning.

Lenke til kommentar

 

780, krever 1 x 6 pins og 1 x 8 pins..ja man kan slenge på adapter og få 8 pins selv om psuen ikke har det. men som jeg mente så er det ikke opptimalt.....

Når du har to stykk 6+2pin så har du det. 6+2=8. De funker som BÅDE 6 og 8pin. Du trenger ingen adaptar og det er kjemeoptimalt.

 

http://www.svethardware.cz/forum/attachment.php?attachmentid=26589&d=1345662168

 

Det er 6+2pci-e pin. Trenger du 6pin så ligger de to siste på siden av. Trenger du alle så plugger du i alle.

Lenke til kommentar

 

780, krever 1 x 6 pins og 1 x 8 pins..ja man kan slenge på adapter og få 8 pins selv om psuen ikke har det. men som jeg mente så er det ikke opptimalt. maskinen vil selvsagt fungere. men er ikke uten grunn at f.eks nvidia anbefaller minimum 600W, tror de har mer peiling på dette en deg og meg.

Vel, jeg tror du missforstår litt her Blaz3r.

 

Nvidia har nok ikke inkompetente mennesker, og har nok god peiling på hvor mye produktet deres trekker av strøm. Og det er nettopp derfor de oppgir en TDP på produktet deres. Men når de skal prøve å gjette hvor mye strøm systemet deres vil trekke, ja så blir det bare gjetning. Og de gjetter da ikke basert på hvor mye de tippet et system trenger, men det som gir lavest mulig sjanse for skade på skjermkortet deres. De tipper da ALT for høyt med vilje, da de også ønsker å dekke "worst case" (altså en gammel strømforsyning av elendig kvalitet kombinert med en rimelig fullspekket PC).

 

De taper ikke noe penger på å anbefale en alt for stor strømforsyning (kanskje de også får litt penger av de som produserer slikt? ;)), men kan potensielt tape noe om skjermkortet deres blir ødelagt og må erstattes av RMA fordi den egentlige grunnen var fordi det druknet i Ripple.

 

Vi på forumet her slipper egentlig å gjette så mye, da vi faktisk vet hva slags maskin det er, samt hva slags strømforsyning det er snakk om. Vi kan derfor basere beregningene på faktiske tall og målinger, og vil dermed ha mye bedre utgangspunkt enn "dokumentavdelingen" til Nvidia.

 

en del forskjellige strømforsyninger av forskjellig kvalitet. (noen er skraphaug-materiale, andre mer profilerte merker) Og i alle mine tilfeller, så har alt av annen maskinvare klart seg. Strengt talt så skal sikringen gå om strømtrekket blir for høyt av hva strømforsyningen klarer.

 

Ja, det er nettopp derfor man kjøper en strømforsyning som har litt kvalitet og flere sikkerhetsfunksjoner som OCP og OVP etc..

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...