åeppers Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hei Har en bærbar PC med følgende AC adapter: ADP-120MH D Input: 100-240V~2,2A 50-60 Hz Output: 19,5V --- 6,15A Vil jeg på denne PC-en også kunne benytte meg av følgende AC adapter som jeg har liggende etter en eldre Toshiba maskin: ADP- 120ZB BB Input: 100-240V~2,0A 50-60Hz Output: 19V --- 6,32A Begge er produsert av Delta Electronics, selv om det sist nevnte har Toshiba sitt klistremerke på. Pluggen er lik på begge disse. Beregnet utgangseffekt er 119,925 W mot 120,08 W, altså minimal og ubetydelig. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Ut fra de opplysninger du gir så ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle fungere. Men sjekk at polariteten er den samme om du prøver å bruke en annen adapter. I tilfelle motsatt polaritet så risikerer du å få kortslutning og å skade både pc'en og adapteren, i verste fall tilløp til brann. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Bruk av feil adapter, null garanti punktum. Edit: Og gå ikke rundt å syt om PC-en har lav batterikapasitet, eller du brenner opp når du holder den i fanget! Endret 29. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Nå tipper jeg det er DC adaptre du ha da det er DC som er mest benyttet for bærbare PC'er. Dobbeltsjekk det og dersom begge er av samme type (AC eller DC), så er det bare tut og kjør. Sansynligheten for at en av disse er levert med motsatt polaritet er forsvinnende liten. Hovedregelen er at du vil finne + polen i midten (dersom pluggen er rund). Lenke til kommentar
åeppers Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 Er AC/DC adapter på begge, var bare litt unøyaktig i beskrivelsen min. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Internasjonalt brukes betegnelsen «DC» (direct current) i motsetning til «AC» for vekselstrøm (alternating current). http://no.wikipedia.org/wiki/Likestr%C3%B8m Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 De lager nok ikke noe lik plugg med omvendt polaritet. Det ville både vært direkte farlig, lite hensiktsmessig og ja.... idiotisk. Så om pluggen fysisk passer så er det bare å kjøre på. Dette vil IKKE påvirke batterikapasiteten i noen som helst grad, og vil heller ikke potensielt gjøre maskinen til en brannbombe. At det ikke er original lader har i praksis ikke så mye å si for garantien (så lenge du ikke sender inn med feil lader), men er selvsagt noe de skal kreve. Men igjen, ser du stygt på maskinen så mister du i teorien garantien, og neste blir vel at de krever at du alltid skal være tilkoblet en grønn energikilde etc.. Hele saken med "uoriginalt adapter" er jo at de ikke ønsker å ta ansvar om man kjøper noe billig drit som sliter på maskinen med masse støy og ustabil spenning. 1 Lenke til kommentar
åeppers Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Har nå målt polaritet, og den var selvsagt lik på begge adaptere(pluss på senterpinnen i den runde kontakten). Den originale med oppgitt utgang på 19,5V ble målt til 19,8V, men den andre på 19V ble målt til 19,5V. Målingene er gjort uten belastning. Her er alle verdier i volt, watt og ampere så like at jeg kan ikke forstå at det er noe fare her. Om en skade skal skje her så må et av adapterne bli ødelagt og kortslutte maskinen på en eller annen måte. Om man benytter to forskjellige adaptere kan det vel statistisk være en høyere sjanse for at man opplever et problem på/med PC da man faktisk benytter en ekstra komponent innimellom, altså en feilkilde mer. Angående bruk av original/uoriginale komponenter, vil jeg tro at regelverket er lik det som gjelder bildeler og garanti. Så lenge delene som benyttes holder spesifikasjonene gitt av produsent, så trenger de ikke være originale for at garantien fortsatt skal gjelde. Men ser nok at i mitt tilfelle kan spesifikasjonene være i grenseland, og blir mitt ansvar. Endret 29. november 2013 av åeppers Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Ja, spenningen vil variere med tid, slitasje, belastning og på individ basis. Ergo må PCen uansett takle en grei margin. Og den har følgelig egen strømforsyningskrets. Hvis et adapter er slitent og ikke klarer å levere nok spenning så vil ikke PCen spontant antenne, og heller ikke med et adapter som er ment å levere 0,5V mindre. Bygger min egen PSU og strømleveringskrets til stasjonær PC, og PC-komponentene/VRM kretsene ser ut til å tåle ca 10-12% lavere spenning før systemet blir ustabilt. Mens ATX-standarden sier maks 5% variasjon på PSUer. Kort sagt: Det er greie marginer hele veien. Endret 30. november 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå