Unlikely Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Får i tide og utide varsel fra Asus AI Suite at +5V har feil verdi. Usikker på om den varslet om 0.7V differanse eller at verdien var 7V, men har satt på historikk nå for å få sjekket dette. Kan jeg ignorere dette som feil i programvaren eller bør jeg ta det som et varsel på noe mer seriøst? Strømforsyningen jeg bruker er en OCZ Modxstream. Billig sak, med laber kvalitet på kontaktene (har knekt et par kontakter ved å koble på HDD). Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Du kan jo prøve å gå inn i BIOS og se hva verdien ligger på der. Om den er en del unna 5V så skal du ikke se bortifra at strømforsyningen har begynt å tulle litt. Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Tror nok ikke jeg får noe ut av å gå i bios for å sjekke, da dette oppstår i løpet av sekunder før det går tilbake til normalen. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Om du føler deg sikker med multimeteret kan du sjekke 5V selv, på molex ihvertfall. Dette er rød+svart. Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Jeg er ganske sikker på at den holder rundt 5V, men problemet er disse uregelmessige endringene som vil være ganske vanskelig å måle da de er ganske så tilfeldige. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Hadde mange slike varsler før, på en tidligere windows-versjon med et Asus hovedkort. Her var det også Ai suite som kom med feilmelding. For å få vekk feilmeldingen fant jeg frem til nyeste bios versjon og oppdaterte alle hovedkort-relaterte drivere og programmer. Edit: Elektronikken trives bedre med for mye volt enn for lite, så det er sagt. Men så lenge det er kun et sekund en gang i blant så kan du sikkert overse denne meldingen. Men se hva spenningen viser normalt igjennom en vanlig dag og se om den viker mer enn 5% fra 5V. Endret 28. november 2013 av Thor. 1 Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Da skal jeg jaggu lete etter bios oppdatering og nye drivere. Takk for tips. Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 Har ikke opplevd noe trøbbel etter bios oppdatering, så da satser jeg på at det er fikset Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Problemet er tilbake. Har fått følgende feilmeldinger:+3.3V -> 2.8V +12V -> 0.2V Er det bare å ignorere eller bør jeg investere i ny PSU? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Det kan likeså godt være defekte lmsensor/chip/ic på hovedkortet. Hvis 12V hadde vært 0, 2 V hadde pcen slått seg av/blitt død. Jeg hadde et abit kort som det skjedde samme med. Psu(ene) var helt i orden. Måle (logge) spenninger med måleinstrument er eneste som gjelder med et hovedkort som har dud sensors. Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Har ikke tilgang til måleinstrument, så da satser jeg på at det er en sensor som er gåen siden PCen ikke har antydning til noen problemer. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg holder en knapp på drittprogrammet som melder disse feilene. Det er endel lignende poster om slike programmer som maser om verdier som ikke betyr noe. Hvis du ikke får justert threshold i programmet så skru av dritten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå