Gå til innhold

Program for tegning av elektriske kretser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Electronic Workbench...

Vi fikk det gratis når jeg gikk på VK1 - Elektronikk. Tror du finner en versjon på nettet som er shareware. Du kan bruke den uten å betale, men det er noen meldinger som kommer opp hver gang du starter og avslutter eller.no...

Jeg har min versjon enda. Så hvis du ikke finner det online kan jeg muligens få sendt deg min. Hvis ikke AutoCad er lettere å bruke da.

Men sjekk ut hjemmesiden til de som lager programmet. Det er noe som heter StudentSuite, som du kanskje bør titte på.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke AutoCad er noe særlig å bruke for å tegne kretskort. På ingeniørhøyskolen brukte vi noe som het OrCad.

Der kunne du bruke flerlags kretskort og du kunne printe ut layout'n på kortet. Det tegnet også opp banene for deg slik at du slapp å bruke så mange "jumper's". Men det programmet er ganske dyrt, noe alla AutoCad.

Men søk så kan det jo hende de har en trial version eller noe lignende.

Har også brukt electronic workbench som også er ganske bra, men det kan ikke måle seg med OrCad.

Lenke til kommentar

Hehe, men hvis du setter deg inn i det som er pensum og lærer deg disse tegnene osv, så går det faktisk 10x kjappere å bare skrable ned kretsen du skal lage på papir, enn å starte det programmet, sette seg inn i hvordan man bruker det.

En ting til, du får jo IKKE bruke dette programmet på eksamen, så da sliter du litt hvis du ikke kan tegne kretser selv på papir. Fordi programmet gjør det så mye "enklere".

I min tid var det veldig kult og fancy og ha fetest mulige kalkulatorer (med diger formelsamling osv), som svære Hewlett-packard kalkiser til 3-4000kr, selv om det var helt unødvendig til VK1 Elektronikk.

De som hadde disse brukte bare kalkulatoren til å snu formler med, istedet for å lære seg grunnreglene selv og gjøre det på papir. Når så kalkisene ble tatt fra dem på tentamen/eksamen var det nesten ingen som fikk til å snu formler selv, mens vi som hadde fulgt med og lært det skikkelig gjorde det uten problemer.

Tenk på det.

Lenke til kommentar

1. Takk for alle svar (ikke det siste da)

2. Jeg skriver alle måleøvingene på data. Dette får jeg heller ikke gjøre når jeg skal ha eksamen.

3. Like greit å lære det på den måten....husker jo kretsene etter hvert.

;=)

Lenke til kommentar

...

De som hadde disse brukte bare kalkulatoren til å snu formler med, istedet for å lære seg grunnreglene selv og gjøre det på papir. Når så kalkisene ble tatt fra dem på tentamen/eksamen var det nesten ingen som fikk til å snu formler selv, mens vi som hadde fulgt med og lært det skikkelig gjorde det uten problemer.

Tenk på det.

Hva menes med å snu formler? Er det f.eks. U=RI, I=U/R?

Hvor vanskelig kan det egentlig bli på Vk1 elktro :roll:

Skam over de som trenger kalkis til slikt!

Lenke til kommentar

VK1 elektro og VK1 elektronikk er to forskjellige linjer, og når du ikke en gang vet det så synes jeg heller ikke at du skal komme med slengbemerkninger

Lenke til kommentar

VK1 elektro og VK1 elektronikk er to forskjellige linjer, og når du ikke en gang vet det så synes jeg heller ikke at du skal komme med slengbemerkninger

Du forstår poenget hans. Om elektro og elektronikk er to forskjellige linjer er dette likegyldig for dette poenget! :grumpy:

Lenke til kommentar

Hmm.. Hva er egentlig forskjellen på elektro og elektronikk? Studerer 3.året på siv.ing elektronikk, men jeg sier da ofte at jeg går "elektro"..

Begrepet "å snu formler" lurte jeg faktisk på hva var, om det var noe så banalt som det jeg nevnte. Selv trives jeg med fourier og laplace.. Og det gyldne z-planet 8)

Jeg mener fortsatt det med hvor vanskelig kan det egentlig bli på Vk1 elektr*, alle slags Vk1 egentlig..

Lenke til kommentar

Jeg går 5. klasse elektronikk ved NTNU, og jeg bruker for tiden Microsoft Visio Pro. Dette er faktisk det beste programmet som Microsoft noengang har laget! Her finnes det symboler for både analog og digital elektronikk. I tillegg er det meget enkelt å tegne blokkdiagram, tilstandsmaskiner og annet snacks. :)

Lenke til kommentar
Jeg går 5. klasse elektronikk ved NTNU, og jeg bruker for tiden Microsoft Visio Pro. Dette er faktisk det beste programmet som Microsoft noengang har laget! Her finnes det symboler for både analog og digital elektronikk. I tillegg er det meget enkelt å tegne blokkdiagram, tilstandsmaskiner og annet snacks.  :)

Microsoft har ikke laga Visio, de kjøpte hele Visio og tilpasset det slik at det skulle passe inn sammen med resten av office programmene... :p

Lenke til kommentar
Jeg går 5. klasse elektronikk ved NTNU, og jeg bruker for tiden Microsoft Visio Pro. Dette er faktisk det beste programmet som Microsoft noengang har laget! Her finnes det symboler for både analog og digital elektronikk. I tillegg er det meget enkelt å tegne blokkdiagram, tilstandsmaskiner og annet snacks.  :)

Microsoft har ikke laga Visio, de kjøpte hele Visio og tilpasset det slik at det skulle passe inn sammen med resten av office programmene... :p

Der har vi jo forklaringen på hvorfor Visio er bra... :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare komme med noen forslag...

Eagle PCB er et godt program for kretskortutlegg. Det er gratis for kort mindre enn 10x12cm.

Et program som er greit for simulering er TINA, synes dette r er lettere å komme i gang med en Electronic Workbench. Det får du demo-versjon av, uten lagremulighet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...