Gå til innhold

RRS-kulehode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er imot policyen til selskapet; de vil distribuere direkte. Har ikke hørt om andre enn Kikkertspesialisten som har vært distributør. Det blir også fort dyrere med et mellomledd til.

 

Adorama selger noe RRS, Kikkertspesialisten ser ut til å ha sluttet. Det er klart mellomledd fordyrer, men samtidig er det nok en del som ikke vil handle uten å se produktene først.

Lenke til kommentar

Kikkertspesiallisten selger kun ut restlager, f.eks om BH-55 sier de:

 

 

Vi er utsolgt for BH-55 kulehode og vil ikke ta inn flere. Ønsker du å bestille dette hodet, må du gjøre det på www.reallyrightstuff.com

 

Fleste jeg kjenner importerte selv i stedet for å ta den via norsk forhandler.

Samme med meg (men valgte Arca Swiss Z1 selv etter å ha hatt begge på lån en helg).

Lenke til kommentar

Spennende !

 

Hvorfor valgte du som du gjorde?

 

 

Jeg opplevde at det var relativt små forskjeller i praksis på BH-55 og Z1 selv om de er noe forskjellig i design. Begge hadde fordeler og ulemper, men det som la tunga på vektskåla var at Z1 føltes lettere å finjustere posisjon på. Dette sammen med at den BH-55 modellen jeg hadde sett meg ut - den hadde ventetid (utsolgt). I ettertid ville nok leveransen tatt noe av samme tid da jeg bestillte i julehøytiden og fikk ikke Arca Swiss leveransen før uti januar.

 

Jeg likte touch'n'feel bedre på BH-55 med måten de hadde utformet strammeskruene og hadde to nedfallshull til vertikalposisjon. Fordelen med Z1 er at selve kulen ikke helt rund. Såkalt aspherisk tror jeg det heter. Dette gjør at kulen vil stramme automatisk dersom du løsner litt og beveger deg lengre enn påtenkt. Det er nok derfor jeg opplevde at Z1 var bedre å finjustere, en opplevelse av progressiv justering. Løsner en for mye så forsvinner effekten og da er disse to like.

 

Arca Swiss plater og sikkerhetslåsing mot at platen glir ut er bedre på RRS. Dette har jeg sett i etterkant.

 

Uansett hvem du går for så er begge knallgode produkter.

 

Prismessig var også Z1 snaut rimeligere i kjøpsøyeblikket, men dette svinger med Euro vs USD kurs så det er verd å sjekke hvis det er kritisk med pris (husk å legge på moms og tollgebyrer i regnestykket). Jeg ga rett under 400Euro for min versjon + frakt på ca 30Euro. BH55 ekvivalenten til den jeg bestillte er BH-55 PCPRO. Jeg bestilte en Z1 DP Classic. Disse har et ekstra svinghode på toppen som jeg har hatt stor glede av. Egentlig en panoramafunksjon, men jeg bruker den mye til annet også når jeg ønsker å låse kamera i horisontalplan. Ulempen er at en ikke kan bruke gimbal-heads senere...

 

Når det gjelder hvor en skal kjøpe Arca Swiss plater: eBay !

Lenke til kommentar

Takk for veldig bra innlegg,godt å høre at begge to er knall. Det blir mest sannsynlig BH 55 hodet på meg ettersom jeg har en kompis som har dette.han synes det er for tungt å ville selge for en god pris. Det er nesten ubrukt,men dette tåler vel uannsett mye bruk:-)

 

Nå kjøpte jeg i tillegg dette stativet ettersom det var en god pris på JP på fredag:

 

http://www.japanphoto.no/induro-carbon-ct-8x-ct414

 

Så settet blir på ca 3,7 kg. Dette er relativt mye, men dagens fotografering foregår mest nær avstand til hus eller bil.... Men da blir det også meget stabilt.

 

Hvor tunge blir deres løsninger? Synes dere mitt oppsett blir fryktelig tungt ?

Lenke til kommentar

Så settet blir på ca 3,7 kg. Dette er relativt mye, men dagens fotografering foregår mest nær avstand til hus eller bil.... Men da blir det også meget stabilt.

 

Hvor tunge blir deres løsninger? Synes dere mitt oppsett blir fryktelig tungt ?

 

Neida, vekt er ikke et argument for å trives med fotografering...

 

For egen del er det kun ved flyreiser jeg må veie for eller mot hva som skal med pga. vekt....og monopoden med kulehode følger med overalt enten "beinet" er karbon eller magnesium/aluminium.

Lenke til kommentar

Nå kjøpte jeg i tillegg dette stativet ettersom det var en god pris på JP på fredag:

 

http://www.japanphoto.no/induro-carbon-ct-8x-ct414

 

Så settet blir på ca 3,7 kg. Dette er relativt mye, men dagens fotografering foregår mest nær avstand til hus eller bil.... Men da blir det også meget stabilt.

 

Hvor tunge blir deres løsninger? Synes dere mitt oppsett blir fryktelig tungt ?

 

Ikke noe problem med den vekten i mine øyne armer. Jeg har med meg tilsvarende rigg og med godt festet på fotoryggsekk, da er selv vandring på 5-6-7 km lite problem.

 

Selv gikk jeg for aluminiumsvarianten av ca samme stativ som deg da det var %-vis liten forskjell i vekt mot carbon men stor %-vis lettelse i lønnskonto. Prisdifferansen gikk med til å kjøpe et lite carbonstativ til lengre reiser. Det merkes godt at den er på grense til undersized i forhold til den store, men når alternativet er å ikke ha med seg stativ...

Lenke til kommentar

Takker for svar, godt å høre :)

 

Har et lettere alustativ i tilleg jeg også, for reise etc... Det er maks vekt på 5 kg, noe sim i å for seg holder, men føler at jeg må stramme skruene til jeg blir blå for å føle meg trygg, hehe...

 

Hvor mye er max grensen på det lille carbon stativet og hvor mye veier dette? (litt offtopic kanskje men :confused: )

Lenke til kommentar

 

Hvor mye er max grensen på det lille carbon stativet og hvor mye veier dette? (litt offtopic kanskje men :confused: )

.

Det er rated til 10kg, men det er 10 kinesiske eBay kilo, så det er ikke helt enkelt å verifisere. Komplett vekt ca 1,5 kg. En Benro Travel-angel klone med 8x Carbon.

 

Jeg har brukt den med 70-200 f2.8 midt på natten og den duger i stille vær. Tror ikke jeg ville utfordret den med for mye vind.

Lenke til kommentar

Ta prisen på nettsiden til rrs, legg til frakten på ca 60$ + mva.

Mulig min kompis vil beholde det selv,så da bestiller jeg eventuelt selv.

 

Da står det vel muligens mellom rrs bh55 eller arcaswiss z1, begge anbefalt her.

 

Ser at det er flere kulehoder med større anbefalt vekt på, blant annet z1. Jeg kommer aldri opp i denne veksten uannsett,men sier dette at feks z1 er hakket mer stabilt og robust ?

 

Noen som har bestilt rett fra rrs som kan si noe om hvor mye ekspedisjonsgebyret kom på?

 

Ettersom det ser ut til at mange har bestilt selv fra USA, både rrs og andre merker. Finnes det i hele tatt verdige konkurrenter som selges hos feks interfoto? I såfall hvilke?

Endret av mactiss
Lenke til kommentar

Finnes det i hele tatt verdige konkurrenter som selges hos feks interfoto?

 

Det finnes mange, også med avansert utstyr som klarer seg med hoder fra Gitzo, Manfrotto, Benro eller andre merker som selges i Norge. Velger du et dyrt hode fra et anerkjent merke får du bra kvalitet selv om det kanskje ikke er helt på nivå med RRS.

Lenke til kommentar

...sier dette at feks z1 er hakket mer stabilt og robust ?

Ettersom det ser ut til at mange har bestilt selv fra USA, både rrs og andre merker. Finnes det i hele tatt verdige konkurrenter som selges hos feks interfoto?

 

Du får stabile og robuste enheter til rundt tusenlappen og/eller mer....men hvorfor betale mer enn nødvendig ved å kjøpe komponenter som er "overkill" i forhold til resten av systemet?

 

Interfoto har mye bra utstyr å velge blant...

 

En vegg med stativer...på dagens bilde fra "ventekroken" hos Interfoto mens man venter på Check & Clean - topp service :)

 

post-226353-0-44680100-1386625350_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...