Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamens oppgåve i Tysk nivå 2

Anbefalte innlegg

I neste uke skal klassen øve seg til tysk eksamen. Så vi skal gjøre en gammel eksamens oppgave ( fra 2010) Er det noen så har noen nyttige tips til å skrive en god langssvars oppgave, og nyttige tips for å skrive litt bedre tysk?

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korte setninger er best =) Jeg pleier som regel å bare skrive uten å bøye kasusene riktig. Så går jeg igjennom teksten min ved å bøye i forhold til riktig kjønn osv. Pleide ikke å gjøre sånn før, men nå går jeg på privatistskole og følger disse tipsene. Ikke fått mindre enn 5 på noen stil foreløpig! Ikke prøv å skrive avansert. Det er ikke det som er en god karakter. Prøv å få frem budskapet ditt med korte setninger. Og læreren min pleier alltid å si: juug! Finn på masse. F.eks. en tekst om deg, bare finn på masse som kan gjøre teksten mer interressant å lese. Heller ikke prøv å skrive teksten på norsk for deretter å oversette. Det blir fort surr oppi hodet. Prøv å alltid tenke på tysk uansett, og begynn fra scratch PÅ TYSK. Ikke norsk =) Lykke til!

Lenke til kommentar

Korte setninger er best =) Jeg pleier som regel å bare skrive uten å bøye kasusene riktig. Så går jeg igjennom teksten min ved å bøye i forhold til riktig kjønn osv. Pleide ikke å gjøre sånn før, men nå går jeg på privatistskole og følger disse tipsene. Ikke fått mindre enn 5 på noen stil foreløpig! Ikke prøv å skrive avansert. Det er ikke det som er en god karakter. Prøv å få frem budskapet ditt med korte setninger. Og læreren min pleier alltid å si: juug! Finn på masse. F.eks. en tekst om deg, bare finn på masse som kan gjøre teksten mer interressant å lese. Heller ikke prøv å skrive teksten på norsk for deretter å oversette. Det blir fort surr oppi hodet. Prøv å alltid tenke på tysk uansett, og begynn fra scratch PÅ TYSK. Ikke norsk =) Lykke til!

Takk for gode tips. Korte setninger er ofte best, bedre å gjøre det enkelt enn å prøve å gjøre noe du ikke kan.

Lenke til kommentar

Har du vurdert å lese noe som helst på tysk? Det hjelper å se hvordan språket skal "se ut".

Den tyske tabloid-avisa, bild.de, er svært lettlest. Det finnes ingen oppskrift på å skrive bedre tysk. Prøv å tenk gjennom hvordan du lærte engelsk...

Lenke til kommentar

Har du vurdert å lese noe som helst på tysk? Det hjelper å se hvordan språket skal "se ut".

Den tyske tabloid-avisa, bild.de, er svært lettlest. Det finnes ingen oppskrift på å skrive bedre tysk. Prøv å tenk gjennom hvordan du lærte engelsk...

Liker å lese nyheter så det kan jeg gjøre. For å si det sånn så har aldri engelsk undervisningen min vert god og når jeg har prøvd å få hjelp med engelsken så har jeg bare blitt "oversett" du er da ikke så dårlig så de sa. Men har en del ideer til bedre undervisning, tenker på å bli lærer i 5-7 klasse.

Lenke til kommentar

Jeg ville for å være ærlig heller satse på Der Spiegel, (spiegel.de). Der ser du mer hvordan tysk faktisk bør se ut og du unngår å skrive i ord som egentlig ikke har noe i en innlevering å gjøre.

Mvh.

Lenke til kommentar

Der Spiegel, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Süddeutsche (Zeitung), Die Zeit, - er de jeg kommer på av de større avisene (for Spiegel: magasinene) i Tyskland. Ellers finnes det jo regional- og lokalaviser i fleng, og noen av alle disse er (mer eller mindre fritt) tilgjengelige på nett.

Joda, Bildzeitung selges vidt og bredt - fordi den skrives slik at selv de som har måttet forlate ølteltet greier å lese den på hjemveien... En noe bedre avis av samme forlagshus, er Die Welt. (Nei, jeg hverken anbefaler den eller det omvendte - jeg bare nevner den i forbifarten.)

Link til en liste over aviser (link til avisene på nettet finner man i hver avis' egen artikkel, som man finner ved å klikke på navnet i listen): https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_deutscher_Zeitungen

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Jeg ville for å være ærlig heller satse på Der Spiegel, (spiegel.de). Der ser du mer hvordan tysk faktisk bør se ut og du unngår å skrive i ord som egentlig ikke har noe i en innlevering å gjøre.

Mvh.

Jeg syntes selv Spiegel var svært tunglest da jeg først begynte å ta tysk på alvor, og derfor anbefalte jeg noe litt mer lettlest.

Jeg er derimot helt enig i det du skriver, og leser stort sett bare "seriøse" aviser nå til dags (i tillegg til en god del krimis).

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Jeg syntes selv Spiegel var svært tunglest da jeg først begynte å ta tysk på alvor, og derfor anbefalte jeg noe litt mer lettlest.

Jeg er derimot helt enig i det du skriver, og leser stort sett bare "seriøse" aviser nå til dags (i tillegg til en god del krimis).

Har lest aviser hver dag, sett tysk-TV og spillt duolingo på mobilen, aner ikke om det var derfor jeg gikk opp en hel karakter på denne eksamens oppgaven ( den var visst vanskligere enn den andre, og de fleste gikk ned i karakter) har en mening om at kanskje ikke vanlig undervisning var det beste for meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bevisst eksponering for sprogbruk fra alminnelige deltagere i det daglige liv, er alltid en god måte å utvikle sine sprogferdigheter på.

Noe som gjør det rimelig fristende (hvis man ser bort fra enkelte detaljer som penger... ;-) å ta seg et opphold i det aktuelle sprogmiljøet som ene nordmann (der to eller tre nordmenn samles, tales det norsk!).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bevisst eksponering for sprogbruk fra alminnelige deltagere i det daglige liv, er alltid en god måte å utvikle sine sprogferdigheter på.

Noe som gjør det rimelig fristende (hvis man ser bort fra enkelte detaljer som penger... ;-) å ta seg et opphold i det aktuelle sprogmiljøet som ene nordmann (der to eller tre nordmenn samles, tales det norsk!).

Ja den beste måten å lære på er å "oppleve" det. Som når jeg var i england ( og i utlandet generelt) må du snakke engelsk og de snakker engelsk til deg, da lærer du litt etter hvert, om du får en brosjyre om en attraksjon må du sette deg inn i dette på engelsk, høre på guiden på engelsk og snakke engelsk selv.

Hadde faktisk lyst på ett opphold i Tyskland i lengre tid, men ikke alene ( selv om det hadde vert mer praktisk for språket sin del) Men som elev i vgs så er det verken tid eller penger til sånnt !!

Lenke til kommentar

Jo, i hverdagen bør du være ene nordmann - av helt åpenbare grunner. Ikke nødvendigvis alene, det er et annet spørsmål, og det går an å organisere seg med en kontakt man kan ringe ved behov, og en gruppe likesinnede som da møtes en gang i uken eller så.

Men som sagt, i hverdagen er det nettopp det viktige at du er i et miljø hvor valget er mellom bruk av tysk eller taushet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...