Gå til innhold

Bør vi innføre forbud mot å bruke niqab offentlig i Norge?

63 stemmer

1. 1. Bør vi innføre forbud bruk av niqab/burka offentlig i Norge?

• Ja.
      25
    • Ja, men bare på skoler og offentlige etater.
      8
    • Nei.
      29
    • Ingen formening.
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et påbud ville lett kunne sees på som kvinneundertrykkelse. Evt. manneundertykkelse, om menn ble påbudt å ha på seg niqab. Eller psykologisk krigføring mot begge kjønn, om det det fokuseres på er trene menn og kvinner til å se på bekledning som sterkere enn deres egen vilje, og at de ikke har evnen til å styre sine egne handlinger.

Men om folk velger å bruke slike plagg selv, spesielt om det skjer uten innblanding av religion eller annen overordnet ideologi og barneindoktrinering, så er ikke disse plaggene noe som bør sees på som mer eller mindre merkverdige, enn olabukser, sokker, og skjorte. Problemene kommer likevel når plaggene ikke er praktiske i en gitt situasjon, når de vanskeliggjør og er i veien. Er det viktigt at de fjernes for praktiske formål, så bør de kunne de fjernes, uavhengig av hva folk assosierer med plaggene på personlig plan.

Jeg har ikke lyst til noe forbud som spesifikt sier at et plagg som heter niqab er forbudt, jeg vil ha universelle regler som dekker alle plagg, kun etter hvilken funksjon plaggene har. Når det gjelder miljøer som søker å nekte individer personlig frihet, så er det et annet problem, som ikke kan løses uten å gå dypere inn i miljøene og gjøre mer enn å bare innføre nye kleskoder.

Lenke til kommentar

Nei, hva disse plaggene symboliserer, og hva som er motivet bak dem i første omgang. Er det annerledes i dag enn da de kom til verden?

Motivet i første omgang vet vi ikke sikkert. Det antas at ansiktsdekkende slør ble brukt før Muhammeds tid. Paradoksalt er den første kjente beskrivelsen fra 1. mosebok, der det sies at Tamar dekket seg til med slør, og at "Da Juda fikk se henne, tenkte han at hun var en prostituert, for hun hadde dekket ansiktet."

Nå har vi ikke annet enn andrehånds tolkninger av hvodan koranens to linjer om saken skal tolkes. Derfor er da også tolkningen så forskjellig i ulike islamske retninger.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ekstremister og gærninger har vi ikke bruk for.

Kan så være, men har vi mer bruk for sånne som ser ekstremister hvor enn de snur seg? Er det kanskje disse "sånne" som faktisk maner frem noen av disse ekstremistene?

Lenke til kommentar

Kan så være, men har vi mer bruk for sånne som ser ekstremister hvor enn de snur seg? Er det kanskje disse "sånne" som faktisk maner frem noen av disse ekstremistene?

Godt poeng!

Og jeg tror også det ligger mye sannhet bak det.

+ 1 million.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke det valget i avstemningen jeg...

Kikk nøye. Valget står helt nederst ;)

Edit:heh!

Noe forbud mot niqab spesifikt bør ikke eksistere men et forbud mot offentlig maskering vil nok etterhvert trenge seg fram dersom flere ekstremister begynner å maskere seg.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Litt sånn som at "du manet meg til å voldta" "du manet meg til å slå" ...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mere sånn: jeg er så sinna på "dem", at jeg ser dem selv i drømmene mine, og så er jeg i tllegg ganske så søvnig hele tiden, selv i våken tilstand ...

Lenke til kommentar

Ekstremister og gærninger har vi ikke bruk for.

Jeg synes du er ganske ekstrem. Er jeg en del av "vi", og kan vi da slutte at "vi" ikke har bruk for deg?

Samtidig synes du at jeg er ekstrem som ikke er for forbudet, og hvis man antar at du også er en del av "vi", har vi heller ikke bruk for meg.

Vi får pakke sakene våre begge to, tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Drømming og søvnighet? Snakk for deg selv ;)

Det er jo det jeg faktisk gjør .. - du vet vel at vi begge bare har egenskapte/fremmante bilder av hverandre i våre respektive mer eller mindre søvnige knoller, så derfor skal man ikke reagere på alt som minner om "fjerting fra den andre" - det bruker bare å være en helt ufarlig gass som kommer ut der bak, og ikke en indikasjon på at verdens ende er nær

:)

Lenke til kommentar

Kanskje litt sånn som når Se & Hør skriver "N.N. om ryktene: Jeg er ikke ..." Da er det garantert at folk snakker om ryktet, hvis de ikke gjorde det før. (Ikke sjelden starter ryktet på den måten.) Og vips har man fått folk opptatt av emnet, om de er for eller mot spiller ingen rolle, S&H selger flere blader...

Lenke til kommentar

Jeg synes du er ganske ekstrem. Er jeg en del av "vi", og kan vi da slutte at "vi" ikke har bruk for deg?

Samtidig synes du at jeg er ekstrem som ikke er for forbudet, og hvis man antar at du også er en del av "vi", har vi heller ikke bruk for meg.

Vi får pakke sakene våre begge to, tenker jeg.

Hva du synes og hva som er sannheten er ikke nødvendigvis sammenfallende ;)

Som jeg skrev: Om religiøs ekstremisme er på fremmarsj med slik maskering så tror jeg et forbud vil komme naturlig.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Som jeg skrev: Om religiøs ekstremisme er på fremmarsj med slik maskering så tror jeg et forbud vil komme naturlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kikk nøye. Valget står helt nederst ;)

Først var det øverst, så ble det nederst før jeg fikk svart. Og nederst står det "Ingen formening", og det gir om jeg får si det slett "ingen mening"...

Noe forbud mot niqab spesifikt bør ikke eksistere men et forbud mot offentlig maskering vil nok etterhvert trenge seg fram dersom flere ekstremister begynner å maskere seg.

Den tid...

Lenke til kommentar

Aww! først og fremst vil jeg si at det er koselig å se gjengangerne, de gamle traverne, atter en gang stiller seg side om side. Sprer rundt seg med sine nyanserte meninger og deler de med oss andre:)

Jeg på min side, er heller ikke for at niqab skal forbys. Som det sies, folk bør gå i det dem vil. Men jeg synes også at når de blir respektert, skal de også respektere andre, med å f,eks gå i nøytrale klær i de situasjonene det kreves, bl.a når de er på areidsplassen og lignende.

Lenke til kommentar

Det er første kan være en realitet for noen, ja. Men Norge er fortsatt et lite land, og kvinner som forsvinner sånn etter grunnskolen blir det forhåpentligvis stilt spørsmålstegn til, men det gjelder sikkert ikke alle. Det er uansett ikke er gyldig nok argument i mine øyne, da jeg tror at et forbud ville gjort at disse kvinnene da hadde fått større muligheter til å vise seg ute.

Forbud ville gjøre flere ting, både positivt og negativt. En del ville integrere seg bedre mens de som er mest imot forbud ville gjemme seg og det verste er nesten alle ville se på det som et trussel mot deres identitet. Stiller man krav som jeg foreslår får man bedre resultater uten et trussel mot deres identitet. De kommer fra land som ikke gir dem gratis opphold og ville se på dette som normalt. Muslimene i USA aksepterer dette og greier seg bedre enn gjennomsnittlige amerikaner samtidig som de sier at de er "amerikaner", første, ikke iranere eller saudiere. De adopterer vestlige kultur frivillige, uten forbud

En kan forby oppførsel lettvint men å endre deres synspunkt må hende frivillig og naturlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...