Gå til innhold

Bør vi innføre forbud mot å bruke niqab offentlig i Norge?


  

63 stemmer

  1. 1. Bør vi innføre forbud bruk av niqab/burka offentlig i Norge?

    • Ja.
      25
    • Ja, men bare på skoler og offentlige etater.
      8
    • Nei.
      29
    • Ingen formening.
      1


Anbefalte innlegg

 

Ja, får vel gjenta meg selv igjen.. hehe.

 

For å si det på en litt annen måte. Kvinner som velger å gå med disse klesdraktene frivillig, vet godt hva det symboliserer; kvinnerundertrykkelse.

 

De som blir tvunget til det, de blir tvunget til å symbolisere at sitt kjønn er underlegent et annet.

 

Igjen så blir dette en påstand.

 

Det at det er "kvinneundertrykkelse".

 

Det er din personlige påstand.

 

 

Og selvom jeg er glad i kjoler, å dolle meg opp osv osv, så gir du meg faktisk lyst til å slenge på en niqab selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blant de som undertrykkes kan niqab bli den eneste veien de får anledning til å gå utenfor huset og se på verden rundt dem. Ellers ville forbudet fengsle noen av dem

 

Krevde Norge at de måtte enten søke jobb eller utdanne seg å få oppholdstillatelse ville niqab forsvinne uten forbudet og trussler til deres religion og kultur. De ville gjør det frivillige og du og kulturelle konflikten ville minimiseres. Ellers blir forbudet sett som hat mot deres identitet og dette fører ofte bare til mer konflikt og motgang

 

Det er første kan være en realitet for noen, ja. Men Norge er fortsatt et lite land, og kvinner som forsvinner sånn etter grunnskolen blir det forhåpentligvis stilt spørsmålstegn til, men det gjelder sikkert ikke alle. Det er uansett ikke er gyldig nok argument i mine øyne, da jeg tror at et forbud ville gjort at disse kvinnene da hadde fått større muligheter til å vise seg ute.

 

Det siste er jeg forsåvidt enig i. Jobb eller utdanning burde være et krav for alle som skal ha oppholdstilatelse i Norge. Her er det også stor problemer med integreringen i Norge, i form av at det stilles for lite krav. Hadde dette vært et krav ville dette ikke vært en debatt heller, da det å få seg jobb med niqab, ser jeg for meg som en svært vanskelig oppgave, med mindre familiene trikser med dette ved drift av egne bedrifter (som f.eks. kebabsjappe eller liknende).

Lenke til kommentar

 

Ok. Hva tror du er bakgrunnen for disse antrekkene i første omgang? :)

 

Det er jo ett religiøst plagg noe disse kvinnene selv velger å gå i.

 

Og som du selv har sagt tidligere, så tviler ikke jeg heller på at noen av de blir "presset" til det.

Men i ett land som Norge, der friheten til å velge står høyt, så er dette er veldig liten prosentdel av det totale antall kvinner som velger å gå i Niqab.

 

 

Pinsevenner skremmer f.eks dritten ut av meg, men jeg etterlyser ikke noe form for forbud for dette, selv om jeg ikke føler meg komfortabel rundt dem.

 

Jeg finner det veldig egoistisk, og naivt å tro at det noen gang kommer til å dukke opp noe form for forbud mot niqab i Norge.

 

Folk får velge selv hva de vil gå i :) Så enkelt er det faktisk.

 

 

Lenke til kommentar

Det er jo ett religiøst plagg noe disse kvinnene selv velger å gå i.

 

Det var ikke det jeg spurte om, i alle fall mente å spørre om, mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Hva tror du er bakgrunnen for niqab, burka og hijab ble "innført" i muslimske land?

 

Og som du selv har sagt tidligere, så tviler ikke jeg heller på at noen av de blir "presset" til det.

Men i ett land som Norge, der friheten til å velge står høyt, så er dette er veldig liten prosentdel av det totale antall kvinner som velger å gå i Niqab.

Det er det som er problemet også. Vi bor i et land hvor personlig frihet er viktig, og likevel ender "en del" opp i å bruke antrekk som gjør dette rett og slett umulig, og hvor vi det er mulig og anta/hører historier om at mange av disse blir presset til å bruke slike antrekk for å ikke kunne bli kjent med andre mennesker enn sin egen familie.

Pinsevenner skremmer f.eks dritten ut av meg, men jeg etterlyser ikke noe form for forbud for dette, selv om jeg ikke føler meg komfortabel rundt dem.

 

Jeg finner det veldig egoistisk, og naivt å tro at det noen gang kommer til å dukke opp noe form for forbud mot niqab i Norge.

 

Folk får velge selv hva de vil gå i :) Så enkelt er det faktisk.

 

Egoistisk er det vel ikke. At det er naivt å tro, det er det kanskje. Det får tiden vise, men en ting som er sikkert er at slike ting ikke kommer plutselig opp som forbud uten at folk har ytret meninger om nettopp dette.

 

Den siste setningen faller litt på sin egen urimlighet i forhold til hovedargumentet mitt med at det er mange som blir påtvunget å bruke slike ting. For min del er det viktigere at disse menneskene skal få gå ut med hva de måtte ønske enn at noen få andre som virkelig ønsker å bruke disse, skal få bruke dem. Dersom det er for å vise at de er religiøse, så finnes det som sagt mange andre møter å gjøre nettopp det på.

Lenke til kommentar

En annen fin artikkel angående banningen av disse plaggene. Den tar opp noen av det samme som vi diskuterer her angående frihet, og ikke frihet. Nok en gang fra et britisk perspektiv, men prinsippene er de samme.

 

 

Burkas cast a veil over us all – so ban them

 

Cultural values that oppress and diminish women have no place in our society

 

Am I a racist? That’s what I was called on Twitter this week. It happens every time I express my loathing for the burka and the niqab, both hideous shrouds that hide a woman’s face from the world and prevent her – and, therefore, her children – from playing a full part in society.

My accuser on Twitter, one Imran Bhaloo, said it was offensive and racist of me to call a burka a shroud. “You have no right to evaluate culture,” he said. “A burka is not better or worse than a short dress, especially when you’re wearing it to impress someone. At that point, it ceases to be a choice. So how free are you?”

Actually, Mr Bhaloo, I do have a right to “evaluate culture”, as you call it. Mercifully, this is a country in which critical thinking is permitted: if we believe a practice stinks, then we say so. For example, if the Daughter comes downstairs wearing a skirt shorter than a text message, I culturally evaluate it and tell her to get changed pronto.

You ask me how free am I? Well, I’m a lot freer than those poor girls, as young as 11, who attend the Madani Girls’ School in east London. The school, it was revealed yesterday, requires all pupils to wear a burka, or a full-face veil and a long black coat, outside the premises. According to the school’s website, the uniform rule “conforms to the Islamic Code of dressing and must be adhered to at all times”.

How free is an 11-year-old who only sees her city through a letterbox slit, and who is obliged to dress in a way that intimidates people, prevents any connection being made, and ends up stoking even more racist feeling? How free are the children at the Ayesha Siddiqa Girls’ School in west London, which, like other private Islamic schools, requires pupils to wear a burka or jilbab (headscarf)? The Ayesha Siddiqa school had an emergency Ofsted inspection earlier this year that raised concerns about the 120 girls’ “welfare, health and safety”.

You would hope that these oppressed young women would find their most passionate champions among liberals. Not a bit of it. Nick Clegg and Vince Cable joined the pusillanimous prats giving comfort to hardline Islamists. “People must have the right to choose how they want to dress and express their religion,” said Vince, who gave the example of fighting for one of his constituents to wear a cross at work. As if there was some moral equivalence between a woman being allowed to wear a cross in a Christian country and a girl being “allowed” to wear a burka!

When Home Office minister Jeremy Browne called for a debate on whether the state should step in to prevent young women having the veil imposed on them, Nick Clegg said: “I think it is very un-British to start telling people what pieces of clothing they should wear.”

No, Mr Clegg: what is un-British is to stand by and do nothing while girls born in this country are subject to misogynistic and discriminatory treatment. Instead of standing up for British values, there is only capitulation.

On Monday, a judge ruled that a Muslim woman will be allowed to stand trial while wearing a full-face veil, but that it must be removed while giving evidence. This obvious nonsense was hailed as a victory for open justice. Yet a jury clearly needs to see the face of a defendant when evidence is being given so they can observe their reaction. That goes for the innocent as well as the guilty; the burka could harm her chances of being acquitted. Can a burglar now claim he cannot make a court appearance without wearing his favourite balaclava?

Theresa May, the Home Secretary, believes that “in general, women should be free to decide what to wear for themselves”. So what freedom to decide does a child at Madani Girls’ School have? Or how about the little Muslim girls I taught back in the Eighties? They came to primary school at the height of summer wearing roll-neck sweaters, wool tights and thick trousers, while their classmates skipped about in checked cotton frocks.

Those Muslim girls wanted to join in with swimming lessons, I know they did, but the school meekly accepted that their religion meant they were banned from such pleasures. Fear of being perceived as culturally insensitive was far more important than insisting those children were given the chance to take part in normal British life. Thus did ghettos flourish and grow. It was a terrible error and one that is coming back to haunt us.

Birmingham Metropolitan College, which had banned students from wearing veils on campus for eight years without protest, has just done a U-turn ahead of a demonstration against “Islamophobia”. Brace yourselves for a challenge to the key 2007 case, in which a High Court judge rejected a bid by a pupil to be allowed to wear the niqab in class.

I agree entirely with that excellent Tory MP Sarah Wollaston, who says that schools collude with making women invisible if they allow the veil to be worn. Dr Wollaston tweeted: “The niqab won’t be banned in the UK because too many politicians will hide behind freedom; hiding women away is a perversion of freedom.”

Spot on! It’s time that the authorities stopped mouthing platitudes about “choice” and “freedom of expression” and acted to protect the interests of girls who might as well be living in Pakistan, so restrictive are the limits on their freedom.

Will Sarah Wollaston be called a racist, as I was? Almost certainly. The bigotry charge is the cudgel used to beat those of us who insist that cultural values that oppress and diminish women have no place in our society. Let all girls and women be seen as well as heard. Ban the burka!

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/law-and-order/10318018/Burkas-cast-a-veil-over-us-all-so-ban-them.html

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Ok. Hva tror du er bakgrunnen for disse antrekkene i første omgang? :)

 

Hva som er bakgrunnen for plaggene og hva de betyr i dag er to forskjellige ting. Du mener de er kvinneundertrykkende, uten noe statistikk eller undersøkelser fra Norge om hvordan muslimske kvinner her oppfatter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er bakgrunnen for plaggene og hva de betyr i dag er to forskjellige ting. Du mener de er kvinneundertrykkende, uten noe statistikk eller undersøkelser fra Norge om hvordan muslimske kvinner her oppfatter det.

 

Ok. Forklar meg forskjellen, samtidig som at vi skal argumentere fordi de bruker det på grunn av trandisjon og religion. Hva har endret seg?

Lenke til kommentar

 

Ok. Forklar meg forskjellen, samtidig som at vi skal argumentere fordi de bruker det på grunn av trandisjon og religion. Hva har endret seg?

 

Hva som er forskjell på historie og nåtid? Hva som er forskjellen på at kvinner enkelte plasser har blitt tvunget til å bruke disse plaggene og at kvinner andre plasser ønsker det selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som er forskjell på historie og nåtid? Hva som er forskjellen på at kvinner enkelte plasser har blitt tvunget til å bruke disse plaggene og at kvinner andre plasser ønsker det selv?

 

Nei, hva disse plaggene symboliserer, og hva som er motivet bak dem i første omgang. Er det annerledes i dag enn da de kom til verden?

Lenke til kommentar

Den vestlige liberaliseringen har gitt kvinner mange av sine rettmessige rettigheter, men samtidig har denne liberaliseringen blitt misbrukt på det ytterste. Mange av de vestliges uttalelser om kvinners liberalisering er ikke noe annet enn en maskert form for utnytting av hennes kropp, degradasjon av hennes sjel, og berøvelse av hennes respekt. Den opprinnelige ideen til liberalismen om å gi kvinnen sine rettigheter har av mange blitt omformet til sekslystne menns bekvemmelighet. Noen deler av det vestlige samfunn som hevder å ha «hevet» kvinners status, har tvert imot degradert dem. De er blitt degradert til sexobjekter, elskerinner og pornografiske «stjerner» som kun er redskaper til bruk for sex- og fornøyelsessøkere.

Lenke til kommentar

Den vestlige liberaliseringen har gitt kvinner mange av sine rettmessige rettigheter, men samtidig har denne liberaliseringen blitt misbrukt på det ytterste. Mange av de vestliges uttalelser om kvinners liberalisering er ikke noe annet enn en maskert form for utnytting av hennes kropp, degradasjon av hennes sjel, og berøvelse av hennes respekt. Den opprinnelige ideen til liberalismen om å gi kvinnen sine rettigheter har av mange blitt omformet til sekslystne menns bekvemmelighet. Noen deler av det vestlige samfunn som hevder å ha «hevet» kvinners status, har tvert imot degradert dem. De er blitt degradert til sexobjekter, elskerinner og pornografiske «stjerner» som kun er redskaper til bruk for sex- og fornøyelsessøkere.

 

Du må gjerne komme med egne meninger, uten å sakse ut en hel tekst fra islamnet.no ut å vise hvor du har hentet det fra :)

Lenke til kommentar

 

Nei, hva disse plaggene symboliserer, og hva som er motivet bak dem i første omgang. Er det annerledes i dag enn da de kom til verden?

 

Hva symboliserer en flosshatt? Hva var motivet bak dem i første omgang? Det er et like dumt spørsmål. Slørets historie går tilbake til år 1500 før år null, muligens enda lenger. Det har blitt brukt som et helt vanlig plagg i regionen det kommer fra, og kan således sammenlignes med f.eks. kimonoer, bunader eller kilter. Grunnet folk med meninger som dine har det i nyere tid blitt et symbolplagg, for å markere hvilken side man står på. Det har blant annet blitt brukt i Algerie og Iran av folk som ellers aldri ville gått med det når styresmaktene ville forby det. Du og dine meningsfeller skaper selv "problemet" dere vil til livs. Om dette er en del av en splitt-og-hersk-teknikk eller bare ren og skjær ignoranse kan man jo bare spekulere i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal se på det :)

 

Så litt av det, så ser hva du hentyder til. Kan jo svare på det siden du mener dette da. Kan jo begynne med å si at min beste venn hjemme i Norge har bakgrunn fra et annet land enn Norge (født i Norge riktig nok), og har mange andre venner fra barndommen som er innvandrere. Jeg kommer fra en litt mindre plass, noe som gjør at det er noe færre innvandrere enn det er i Oslo, men samtidig at de innvandrerne som kommer hit, stort sett, blir godt integrert i Norge og får seg norske norske venner gjennom skolen. Jeg har også jobbet frivillig for en organsasjon som tar imot utvekslingstudenter fra andre land til Norge. Henter dem på flyplassen, viser de skolen, arangerer forskjellige fester og sammenkomster osv. for dem som gjør at de får en fin tid i landet. Bor nå selv i utlandet på et typisk "flat" på campus som de kaller det i England. Av de åtte jeg bor med så er det folk fra fire forskjellige land og tre forskjellige verdensdeler jeg bor med. Så åpen for andre kulturer er jeg, og er ganske godt kjent med dette, og har masse venner og bekjente i veldig mange land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva symboliserer en flosshatt? Hva var motivet bak dem i første omgang? Det er et like dumt spørsmål. Slørets historie går tilbake til år 1500 før år null, muligens enda lenger. Det har blitt brukt som et helt vanlig plagg i regionen det kommer fra, og kan således sammenlignes med f.eks. kimonoer, bunader eller kilter. Grunnet folk med meninger som dine har det i nyere tid blitt et symbolplagg, for å markere hvilken side man står på. Det har blant annet blitt brukt i Algerie og Iran av folk som ellers aldri ville gått med det når styresmaktene ville forby det. Du og dine meningsfeller skaper selv "problemet" dere vil til livs. Om dette er en del av en splitt-og-hersk-teknikk eller bare ren og skjær ignoranse kan man jo bare spekulere i.

 

Det er blir nok igjen et alt for enkelt argument. Har svart på akkurat dette såpass mange ganger nå, så får tar det kort. Å tie ihjel er problem løser det ikke, og det er heller ikke skapt av niqab-motstandere. Hvorfor kom det først til Norge? Fordi folk klaget på noe som ikke fantes i landet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...