Gå til innhold

Bør vi innføre forbud mot å bruke niqab offentlig i Norge?

63 stemmer

1. 1. Bør vi innføre forbud bruk av niqab/burka offentlig i Norge?

• Ja.
      25
    • Ja, men bare på skoler og offentlige etater.
      8
    • Nei.
      29
    • Ingen formening.
      1

Anbefalte innlegg

Hadde de ikke brukt burka hadde de brukt noe annet. Burkaen hadde da ingenting med saken å gjøre. Å si at burka utgjør en sikkerhetsrisiko og backe opp dette med et ubekreftet utsagn om at terrorister i Russland brukte det, man kan ikke argumentere på den måten.

Jeg kan heller ikke se hvordan koransitatet er relevant? En 1500 år gammel ordre om ikke å vise brystene til fremmede? Hvis du hadde sitert hele verset, så hadde man sett at kvinnens bryst ikke bare er forbeholdt mannen. Hele vers 31:

Koranen finnes nemlig også online skjønner du, så å kutte bort halve verset i den tro at det tjener din sak bedre er til liten nytte.

Ubekreftet utsagn om Russland. Ta en titt på dokumentar-serien som heter "Black Ops", den ligger på Viaplay om jeg ikke husker helt feil. Der forklarte de hvordan det ble gjort. Det er også en ganske stor sak, og det var mange som døde den der, men det også mye pga. hvordan russerne håndterte det hele. Hovedoenget mitt er uansett ikke dette med sikkerhetsrisikoen akkurat disse plaggene medfører, jeg bare peker på at det kan brukes til det. Sikkerhetsrisikoen ligger mer i at disse plaggene representerer en form for mer radikal islam, og at mennesker som står for slikt kvinnesyn og slike verdier også kan være en sikkerhetsrisiko for Norge.

Angående det du siterte fra koranen viser beviser jo i grunn det jeg prøver å si. Lette litt etter hvor det stod, så fint du fant det fram for meg. Og det med at det er en 1500 år gammel bok, ja, det er har du helt rett i. Jeg også helt imot at store deler av verdens befolkning skal bli styrt av eldgamle bøker i en barbarisk tid. Men det er en annen diskusjon.

For meg er det viktig at både innvandrere intergrerer seg i Norge, og at de innvandrerne som er har både rettigheter og plikter slik at flest mulig har det bra. Niqab fører til en mer distansering mellom disse kvinnene og resten av samfunnet, og det er ikke bra, verken for dem eller for oss. Derfor mener jeg at et forbud hadde vært på sin plass, slik at dette ikke er noen debatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men den eneste effektive måten for å få stoppet dette på er et forbud mot å bruke disse plaggene, da slipper man problemet med folk må bruke dem.

Du sier jeg ikke har noe bevis, bare enkeltsaker, for at de føler seg tvunget til det. På samme måte har vi enkeltsaker andre veien der noen av de mener at de gjør de fordi de vil det selv. Enkeltsaker det også.

Niqab og burka er uansett klesplagg som er ment for undertrykkelse, og det at folk bruker dette sier jo litt om at de enten har blitt overbevist om at de trenger å bruke dette i forhold til religionen sin, eller fordi de blir tvunget til det. Religiøse skrifter blir ofte tolket dithen som man ønsker det, og mange muslimske menn har i tidligere år ønsket at kvinnene sine ikke viser seg for andre menn. Dette har nå blitt ført videre, og vi ser det også til dels i Norge i dag.

Du mener man bør forby det, dermed burde du også ha noen fakta som forklarer hvorfor, ikke bare dine egne antagelser og fantasi.

Kilder på at det er ment for undertrykkelse? Forstår du ikke at dette er noe som kvinner kan ønske i like stor grad, fordi det er en del av en kultur, eller en måte å vise tilhørighet, fordi man føler seg mest komfortabel osv osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi ser en stadig større del av den muslimske befolkningen ty til radikal islam, ønske sharialover og leve i adskilte samfunn på tvers av storsamfunnet. Vi har også lest om en rekke koranskoler som lærer muslimer å forkaste likestilling og vestlige samfunnprinsipper. Disse kreftene finnes - enn om ikke i hovedsak - også i Norge.
Vi har gitt de hånden, nå vil de ha resten av kroppen.
Jeg blir bare mer og mer overbevist om at det flerkulturelle samfunnet vil kollapse. Slik det til dels allerede har gjort i en rekke europeiske-land.
Denne debatten er bare et symptom på hva som kan bli en realitet hvis vi ikke handler raskt.

Har du kilder på at en stadig større del av den muslimske befolkningen tyr til radikal islam?

Har du kilder på at en rekke europeiske land til del har kollapset pga av flerkulturell innvandring?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kilder er ikke en diger bok, du får komme med vers og dermed bevis gjennom praksisen til norske muslimer.

Kilder er ikke en diger bok? Hva er det da? Om ikke nettopp kilder som henviser til islam, deres tro, deres levesett og deres forakt for ytringsfrihet og demokratiet?

Håper du spøker med meg, for dette er andre gang i denne tråden dine uttalelser oppleves som virkelighetsfjerne.

Beklager.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du mener man bør forby det, dermed burde du også ha noen fakta som forklarer hvorfor, ikke bare dine egne antagelser og fantasi.

Kilder på at det er ment for undertrykkelse? Forstår du ikke at dette er noe som kvinner kan ønske i like stor grad, fordi det er en del av en kultur, eller en måte å vise tilhørighet, fordi man føler seg mest komfortabel osv osv.

Det er ganske naivt å tro at dette er kun i min egen fantasi. Mulig jeg tolket deg feil, men det virker som du innrømmer det selv at noen misliker å gå med det selv:

Hijab/Niqab: Noen velger det, andre ikke. Ett klesplagg. Ingen statistikk over hvor mange som misliker det. Sikkert både positivt og negativt avhengig av hvem du spør.

Ut i fra egne erfaringer, vet jeg at det mennesker som går med disse plaggene, helt eller delvis mot sin vilje. Så da spør jeg deg igjen. Er det rett at det skal være sånn? Hvordan få bukt på dette problemet uten et forbud mot det? Er de som faktisk ønsker å gå med dette av egen fri vilje viktigere enn at folk blir påtvunget dette?

Du spør meg på kilder til undertrykkelse. Det går an å tolke ting også. At kvinner skal skjule seg for omverdenen og kun vise seg for familien, er undertrykkelse etter min mening. Vi har kommet lenger enn dette i Norge i dag, enn at kvinner skal behandles annerledes enn menn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske naivt å tro at dette er kun i min egen fantasi. Mulig jeg tolket deg feil, men det virker som du innrømmer det selv at noen misliker å gå med det selv:

Ut i fra egne erfaringer, vet jeg at det mennesker som går med disse plaggene, helt eller delvis mot sin vilje. Så da spør jeg deg igjen. Er det rett at det skal være sånn? Hvordan få bukt på dette problemet uten et forbud mot det? Er de som faktisk ønsker å gå med dette av egen fri vilje viktigere enn at folk blir påtvunget dette?

Du spør meg på kilder til undertrykkelse. Det går an å tolke ting også. At kvinner skal skjule seg for omverdenen og kun vise seg for familien, er undertrykkelse etter min mening. Vi har kommet lenger enn dette i Norge i dag, enn at kvinner skal behandles annerledes enn menn.

Jeg innrømmer det ja, så klart. Jeg setter meg ikke på min høye hest, å uten fakta, forklarer andre hvordan muslimske kvinner føler om denne saken. Jeg er ikke muslim, så det vet jeg ikke. Men jeg har gjennom avisartikler, privat og på reiser møtt mange som setter pris på sine religiøse klesplagg og som ønsker å gå med de.

Jeg etterlyser kilder, det hadde vært veldig interessant å finne ut av hva muslimske kvinner i Norge selv mener om dette. Hva som er undertrykkelse etter din mening, vell, om de har ett valg og velger dette, hvordan kan du sitte på sidelinjen å si at de er undertrykte? Poenget er at du ikke vet hvor utbredt denne tvangen er. Å ja, jeg mener ikke at å forby det er løsningen på problemet med at noen blir tvunget til det. Da burde man starte i enden med å forby alt som kan brukes til å skade andre og den listen er rimelig lang.

Uansett, kutt ut med å prøve å vri det til at man mener at noen mennesker er viktigere enn andre, slikt er bare usaklig vås og helt klart en hersketeknikk fra din side. Fordi om jeg er uenig med deg, betyr ikke det at jeg mener at noen er viktigere enn andre.

Endret av Andeith
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkerhetsrisikoen ligger mer i at disse plaggene representerer en form for mer radikal islam

Men det er jo nettopp det de ikke gjør. Du gjentar dette til stadighet, men det stemmer ikke. Sløret har blitt brukt til mye så rart opp igjennom årene, og ble ikke et utelukkende muslimsk plagg før 1970-årene. Det har ingenting med radikal islam å gjøre, det blir brukt til alt fra å vise ærbarhet til å spare frisørutgifter. Jeg sier ikke at radikale muslimer ikke bruker slør, for det gjør de sikkert, men det er ikke dermed sagt at alle med slør er radikale.

Angående det du siterte fra koranen viser beviser jo i grunn det jeg prøver å si.

Det du prøvde å si var at sløret er der for å skjule kvinnen (eller "hennes pryd") fra alle andre enn hennes mann. Hele verset gjør det imidlertid klart at kvinnen skal skjule seg fra fremmede, og at slekt og slaver ellers har fritt innsyn. Sitatet motbeviste det du prøvde å si.

Kilder er ikke en diger bok? Hva er det da? Om ikke nettopp kilder som henviser til islam, deres tro, deres levesett og deres forakt for ytringsfrihet og demokratiet?

Håper du spøker med meg, for dette er andre gang i denne tråden dine uttalelser oppleves som virkelighetsfjerne.

Beklager.

Den eneste som er virkelighetsfjern her er deg, det hun ber om, og som du åpenbart ikke klarer å vise til, er nøyaktige kilder. Å si "det står i koranen" er ikke gyldig, du må også fortelle oss hvor i koranen. Jeg kan ikke si at kurdere er genetisk kriminelle og si "det står i Store Norske Leksikon". Men for all del, du må gjerne fortsette å leke dum mens du slenger personangrep i øst og vest, det vinner deg ingen tilhengere for å si det sånn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme kan sies om kristendommen da, men det er stor forskjell på hva som står i bibelen og koranen og hva som er praksis.

Det er også stor forskjell på hva de fleste kristne i Norge står for og mer troende muslimer som kommer hit gjør. Sekulariseringen av norske kristne har foregått i ganske lang tid nå, og man ser jo også tegn på at en del muslimer som kommer hit legger igjen det meste av religionen i hjemlandet, men ikke alle. Jeg sier ikke at det er feil å være troende, men for min del kommer likestilling og andre ting langt foran religion, og for meg er ikke religion noen gyldig grunn til verken rasisme, homofobi eller undertrykkelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bibelen har blitt revidert opp gjennom årene, ikke koranen.

Det finnes mange versjoner av bibelen, jeg har vokst opp i ett konservativt kristen miljø og jeg vet veldig godt hva som står i bibelen i dag, å det skiller seg ikke mye fra koranen.

Uansett, det var ikke det jeg skrev, hva som står skrevet og hva som er praksis er to forskjellige ting!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo nettopp det de ikke gjør. Du gjentar dette til stadighet, men det stemmer ikke. Sløret har blitt brukt til mye så rart opp igjennom årene, og ble ikke et utelukkende muslimsk plagg før 1970-årene. Det har ingenting med radikal islam å gjøre, det blir brukt til alt fra å vise ærbarhet til å spare frisørutgifter. Jeg sier ikke at radikale muslimer ikke bruker slør, for det gjør de sikkert, men det er ikke dermed sagt at alle med slør er radikale.

Det du prøvde å si var at sløret er der for å skjule kvinnen (eller "hennes pryd") fra alle andre enn hennes mann. Hele verset gjør det imidlertid klart at kvinnen skal skjule seg fra fremmede, og at slekt og slaver ellers har fritt innsyn. Sitatet motbeviste det du prøvde å si.

Den eneste som er virkelighetsfjern her er deg, det hun ber om, og som du åpenbart ikke klarer å vise til, er nøyaktige kilder. Å si "det står i koranen" er ikke gyldig, du må også fortelle oss hvor i koranen. Jeg kan ikke si at kurdere er genetisk kriminelle og si "det står i Store Norske Leksikon". Men for all del, du må gjerne fortsette å leke dum mens du slenger personangrep i øst og vest, det vinner deg ingen tilhengere for å si det sånn.

Google: Islam is totalitarian ideology.

Omtrent 1 140 000 resultater (0,32 sekunder)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...