Gå til innhold

Bør vi innføre forbud mot å bruke niqab offentlig i Norge?

63 stemmer

1. 1. Bør vi innføre forbud bruk av niqab/burka offentlig i Norge?

• Ja.
      25
    • Ja, men bare på skoler og offentlige etater.
      8
    • Nei.
      29
    • Ingen formening.
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg håpet at du ikke var er så kunnskapsløs at du sammenlignet niqab og hijab med caps og lue.

Men det var du visst.

Jeg mener det er et hodeplagg, noe det er. Jeg er en muslim, og jeg mener det er en god sammenligning, da det er plagg en VELGER å bruke.

Kvinner som blir tvunget til å bruke Hijab/Niqab er en annen sak.

Lenke til kommentar

Å dra en sammenligning til en voldtekt er bare kvalmt. En voldtekt er negativt uansett. Det er ikke noe å sammenligne med ett klesplagg. Du har ingen ide om hvordan det er å gå med ett slikt plagg om du ikke har gjort det selv, hvordan i alle dager kan du sammenligne det med en voldtekt? Makan til kvalm sammenligning.

Du går igjen utifra at muslimske kvinner ikke vil gå med slike plagg, du går utifra at de blir presset av familien, uten noe bevis for dette. Du undervurderer dem, du regner med at de ikke kan stå oppimot sin egen familie og at mange velger å gå med disse plaggene er noe du tydeligvis bevisst velger å overse.

Sammenlikningen var for å vise hvordan tenkemåten er i forhold til å si i fra om ting som skjer innad i familier. At du heller velge å rakke ned på sammenlikningen og kalle den kvalm forteller meg heller at den var ganske treffende.

Hvordan skal man egentlig få beviser for slike ting egentlig? Burde ikke oppfatninger holde som argumenter noen ganger. Personlige oppfatninger er det jeg legger i grunn her, både når det gjelder bruken av ulike klesplagg og hvordan en del muslimske menn styrer sine kvinnelige familiemedlemmer. Har selv en liten periode vært sammen med ei muslimsk jente, så jeg vet litt hvordan det der kan fungere i mange familier.

Lenke til kommentar

Sammenlikningen var for å vise hvordan tenkemåten er i forhold til å si i fra om ting som skjer innad i familier. At du heller velge å rakke ned på sammenlikningen og kalle den kvalm forteller meg heller at den var ganske treffende.

Hvordan skal man egentlig få beviser for slike ting egentlig? Burde ikke oppfatninger holde som argumenter noen ganger. Personlige oppfatninger er det jeg legger i grunn her, både når det gjelder bruken av ulike klesplagg og hvordan en del muslimske menn styrer sine kvinnelige familiemedlemmer. Har selv en liten periode vært sammen med ei muslimsk jente, så jeg vet litt hvordan det der kan fungere i mange familier.

Den er treffende fordi jeg mener at man ikke kan sammenligne voldtekt med ett klesplagg?

Du kommer med en usaklig sammenligning, men tåler tydeligvis ikke en diskusjon omkring det, så tar tyr du til hersketeknikker.

Du legger din personlig oppfattning av muslimske kvinner til grunn ja, hvor du går og snakker for ett stort antall kvinner om en sak som handler om dem, uten respekt for at de kan ta egne valg.

Endret av Andeith
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men jo flere som bruker disse plaggene, jo mer glir de inn i mengden og blir et vanlig syn. Det blir neppe praksis med det første og kropsvisitere folk med burka og niqab inn på en kino eller liknende, da dette også "krenker" deres religiøse overbevisning. Så jo, det er en sikkerhetsrisiko, og det har vi jo sett et levende eksempel på i Russland.

Det er bare tull å anta at burka/nikab = sikkerhetsrisiko. Hvis en muslim i Norge skulle begå terror ved hjelp av en bombevest eller annet som bør skjules, ville han/hun garantert bruke vestlige klær for å blende bedre inn i en mengde. Andelen islamske heldekkende plagg i et gjennomsnittelig norsk bymiljø vil aldri overstige andelen "vestlige" plagg på en slik måte at å gå i burka/nikab vil være fordelaktig. Det er uansett ekstremismen her som er problemet, ikke plagget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den er treffende fordi jeg mener at man ikke kan sammenligne voldtekt med ett klesplagg? Så det er slik du diskuterer, du bruker eksempler som er helt ekstreme og når noen reagerer på det så tolker du som det du skrev var treffende, uten ett snev av respekt ovenfor å bruke seksuelle misbruk som ett eksempel i en diskusjon om ett klesplagg? Forsatt kvalmende.

Du legger din personlig oppfattning av muslimske kvinner til grunn ja, hvor du går og snakker for ett stort antall kvinner om en sak som handler om dem, lite tegn på respekt her heller.

Hva var det som ikke var treffende ved den? Begge tingene går på ting en del vil ha slutt på, men ikke ønsker å si ifra om/gjøre noe med, fordi man er redd for at konsekvensene av dette gjør ting verre enn det allerede er. Nå er det ikke selve voldtekten sammenlikner det med, da det selvsagt er mye mer alvorlig.

Og det er ikke disrespekt til kvinnene i seg selv, jeg kan forstå at de velger å bære disse plaggene der det er forventet av dem. Det er ukulturen i seg selv jeg er i mot, og jeg mener at et forbud vil gjøre dette lettere for dem. Samtidig er det bra for Norge med tanke på intergreringen av disse kvinnene, og det er mer trivelig for folk flest ute i gatene. Så får det heller være at noen faktisk ønsker å gå med disse. Det finnes mange måter å vise sin tro på, uten å kle seg som et spøkelse.

Lenke til kommentar

Det er bare tull å anta at burka/nikab = sikkerhetsrisiko. Hvis en muslim i Norge skulle begå terror ved hjelp av en bombevest eller annet som bør skjules, ville han/hun garantert bruke vestlige klær for å blende bedre inn i en mengde. Andelen islamske heldekkende plagg i et gjennomsnittelig norsk bymiljø vil aldri overstige andelen "vestlige" plagg på en slik måte at å gå i burka/nikab vil være fordelaktig. Det er uansett ekstremismen her som er problemet, ikke plagget.

Dersom en muslimsk kvinnelig terrorist skulle begå terror ved en bombevest i Norge så er burka/niqab en fin måte å komme under radaren på, dersom dette blir mer og mer vanlig.

Ekstremismen, ja. Det at vi ser en utvikling i bruk av disse plaggene sier jo litt om en økning av radikal islam også. Forbud mot niqab og burka forsåvidt, er et godt steg i riktig retning for å vise at vi er et mer og mer sekulært land.

Lenke til kommentar

[...]

Samfunnet er i endring. At Norge er et av verdens mest likestilte samfunn i dag, betyr ikke at vi vil være det i fremtiden. Især ikke med den rekordhøye ikke-vestlige masseinnvandringen vi ser i Skandinavia og Europa. Individets rett er viktig også for meg, men ikke så viktig at vi skal kaste det vi har jobbet for i en årrekke på dør.
Det franske samfunnet er ikke mindre demokratisk selv med sitt hijab-forbud, men samfunnet har valgt andre spilleregler, de har valgt å kjempe for samfunnet de tror på. Dette er svært positivt og viser at det er mulig. Det behøver ikke være noen motsetning mellom individuell frihet og hva loven sier kan gjøre i det offentlige rom.
I Norge har vi alle individuell frihet, men det betyr ikke at vi kan bryte loven uten konsekvenser.
Hva dette gjør med Norge som nasjon på sikt er ganske innlysende. Å påstå at dette er voksesmerter i et stadig mer sekularisert samfunn er på grensen til det komiske. Sekulariseringen som pågår i Norge har i hovedsak vært innen kirken og det kristne trossamfunnet. Vi ser en stadig større del av den muslimske befolkningen ty til radikal islam, ønske sharialover og leve i adskilte samfunn på tvers av storsamfunnet. Vi har også lest om en rekke koranskoler som lærer muslimer å forkaste likestilling og vestlige samfunnprinsipper. Disse kreftene finnes - enn om ikke i hovedsak - også i Norge.
Vi har gitt de hånden, nå vil de ha resten av kroppen.
Jeg blir bare mer og mer overbevist om at det flerkulturelle samfunnet vil kollapse. Slik det til dels allerede har gjort i en rekke europeiske-land.
Denne debatten er bare et symptom på hva som kan bli en realitet hvis vi ikke handler raskt.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva var det som ikke var treffende ved den? Begge tingene går på ting en del vil ha slutt på, men ikke ønsker å si ifra om/gjøre noe med, fordi man er redd for at konsekvensene av dette gjør ting verre enn det allerede er. Nå er det ikke selve voldtekten sammenlikner det med, da det selvsagt er mye mer alvorlig.

Og det er ikke disrespekt til kvinnene i seg selv, jeg kan forstå at de velger å bære disse plaggene der det er forventet av dem. Det er ukulturen i seg selv jeg er i mot, og jeg mener at et forbud vil gjøre dette lettere for dem. Samtidig er det bra for Norge med tanke på intergreringen av disse kvinnene, og det er mer trivelig for folk flest ute i gatene. Så får det heller være at noen faktisk ønsker å gå med disse. Det finnes mange måter å vise sin tro på, uten å kle seg som et spøkelse.

Voldtekt: Noe som er negativt uansett. Ett seksuelt overgrep er noe alle kommer til å slite med, det er forferdelig for alle som blir utsatt det.

Hijab/Niqab: Noen velger det, andre ikke. Ett klesplagg. Ingen statistikk over hvor mange som misliker det. Sikkert både positivt og negativt avhengig av hvem du spør.

Ett klesplagg eller ett seksuelt overgrep? Stor forskjell.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom en muslimsk kvinnelig terrorist skulle begå terror ved en bombevest i Norge så er burka/niqab en fin måte å komme under radaren på, dersom dette blir mer og mer vanlig.

Ekstremismen, ja. Det at vi ser en utvikling i bruk av disse plaggene sier jo litt om en økning av radikal islam også. Forbud mot niqab og burka forsåvidt, er et godt steg i riktig retning for å vise at vi er et mer og mer sekulært land.

Til alle tider har terrorister gjort alt de kan for ikke å bli tatt, dette inkluderer å "kle seg ut" som vestlige. Hvorfor skulle en muslimsk terrorist ikle seg et plagg som skiller seg åpenbart ut i mengden, framfor å velge en stor jakke eller frakk som 99% av alle nordmenn går med ute når det er kaldt? Hvordan kan du mene at en burka hjelper en å komme under radaren? Selv i innvandrertunge bydeler som Grønland er det et uvanlig plagg!

Bruk av burka/nikab =/= ekstremisme. Dette er en tullete påstand uten basis i virkeligheten. Det finnes mange grunner til at muslimske kvinner vil gå med slør, og ønske om å begå terror er sjelden en av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Voldtekt: Noe som er negativt uansett. Ett seksuelt overgrep er noe alle kommer til å slite med, det er forferdelig for alle som blir utsatt det.

Hijab/Niqab: Noen velger det, andre ikke. Ett klesplagg. Ingen statistikk over hvor mange som misliker det. Sikkert både positivt og negativt avhengig av hvem du spør.

Ett klesplagg eller ett seksuelt overgrep? Stor forskjell.

Så du synes bottom line det er greit at en del blir tvunget til å bære disse plaggene. Det viktigste er altså friheten til å vise at man underkaster seg islam og sine menn og at ingen andre enn deres egne skal få se deres ansikter? For det er jo det det er.

Vi har kommet langt i likestillingen i Norge, men med muslimsk innvandring får vi nye problemstillinger. Skal norske muslimske innvandrer-barn læres opp til at de skal tildekke seg ansiktet sitt offentlig, så får vi et alvorlig problem.Hele bakgrunnen for bæringen av disse plaggene er kvinnediskriminering.

Lenke til kommentar

Til alle tider har terrorister gjort alt de kan for ikke å bli tatt, dette inkluderer å "kle seg ut" som vestlige. Hvorfor skulle en muslimsk terrorist ikle seg et plagg som skiller seg åpenbart ut i mengden, framfor å velge en stor jakke eller frakk som 99% av alle nordmenn går med ute når det er kaldt? Hvordan kan du mene at en burka hjelper en å komme under radaren? Selv i innvandrertunge bydeler som Grønland er det et uvanlig plagg!

Bruk av burka/nikab =/= ekstremisme. Dette er en tullete påstand uten basis i virkeligheten. Det finnes mange grunner til at muslimske kvinner vil gå med slør, og ønske om å begå terror er sjelden en av dem.

Nå er ikke hovedpoenget mitt dette med terror. Jeg bare skjøt inn at det har skjedd tidligere i Russland, og det ble jo ikke oppdaget før det var for sent den gang.

Grunnen til at de bruker dette er underkastelse til sine menn.

Koranen later ikke til å gi noe entydig svar. Ifølge Einar Bergs norske oversettelse, står det i kapittel 24, vers 31: ´Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn…’ Jeg tolker dette som en anbefaling om å unngå toppløs solbading, men mange muslimske skriftlærde har et annet syn.

Lenke til kommentar

Så du synes bottom line det er greit at en del blir tvunget til å bære disse plaggene. Det viktigste er altså friheten til å vise at man underkaster seg islam og sine menn og at ingen andre enn deres egne skal få se deres ansikter? For det er jo det det er.

Vi har kommet langt i likestillingen i Norge, men med muslimsk innvandring får vi nye problemstillinger. Skal norske muslimske innvandrer-barn læres opp til at de skal tildekke seg ansiktet sitt offentlig, så får vi et alvorlig problem.Hele bakgrunnen for bæringen av disse plaggene er kvinnediskriminering.

Har ikke sagt noe i nærheten av dette, hersketeknikker igjen. Usaklig å prøve å påstå jeg har meninger jeg ikke har vært i nærheten av å uttrykke.

Jeg sier det igjen: Du går utifra at muslimske kvinner ikke ønsker å gå med disse hodeplaggene. Jeg anser de fleste muslimske kvinner som sterke kvinner som kan stå opp for seg selv å bestemme selv. Hvis de blir tvunget til dette er det galt. Men du har ingen tall eller beviser for at det er slik for en stor del av dem, bare enkeltsaker.

Men fordi jeg ikke mener at det er saklig å sammenligne voldtekt med ett klesplagg, så mener jeg at det er greit at muslimske kvinner blir tvunget til å kle seg på en viss måte? Hvor i alle dager er sammenhengen her? Usaklig vås.

Endret av Andeith
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke sagt noe i nærheten av dette, hersketeknikker igjen. Usaklig å prøve å påstå jeg har meninger jeg ikke har vært i nærheten av å uttrykke.

Jeg sier det igjen: Du går utifra at muslimske kvinner ikke ønsker å gå med disse hodeplaggene. Jeg anser de fleste muslimske kvinner som sterke kvinner som kan stå opp for seg selv å bestemme selv. Hvis de blir tvunget til dette er det galt. Men du har ingen tall eller beviser for at det er slik for en stor del av dem, bare enkeltsaker.

Men fordi jeg ikke mener at det er saklig å sammenligne voldtekt med ett klesplagg, så mener jeg at det er greit at muslimske kvinner blir tvunget til å kle seg på en viss måte? Hvor i alle dager er sammenhengen her? Usaklig vås.

Nei, men den eneste effektive måten for å få stoppet dette på er et forbud mot å bruke disse plaggene, da slipper man problemet med folk må bruke dem.

Du sier jeg ikke har noe bevis, bare enkeltsaker, for at de føler seg tvunget til det. På samme måte har vi enkeltsaker andre veien der noen av de mener at de gjør de fordi de vil det selv. Enkeltsaker det også.

Niqab og burka er uansett klesplagg som er ment for undertrykkelse, og det at folk bruker dette sier jo litt om at de enten har blitt overbevist om at de trenger å bruke dette i forhold til religionen sin, eller fordi de blir tvunget til det. Religiøse skrifter blir ofte tolket dithen som man ønsker det, og mange muslimske menn har i tidligere år ønsket at kvinnene sine ikke viser seg for andre menn. Dette har nå blitt ført videre, og vi ser det også til dels i Norge i dag.

Lenke til kommentar

Nå er ikke hovedpoenget mitt dette med terror. Jeg bare skjøt inn at det har skjedd tidligere i Russland, og det ble jo ikke oppdaget før det var for sent den gang.

Grunnen til at de bruker dette er underkastelse til sine menn.

Hadde de ikke brukt burka hadde de brukt noe annet. Burkaen hadde da ingenting med saken å gjøre. Å si at burka utgjør en sikkerhetsrisiko og backe opp dette med et ubekreftet utsagn om at terrorister i Russland brukte det, man kan ikke argumentere på den måten.

Jeg kan heller ikke se hvordan koransitatet er relevant? En 1500 år gammel ordre om ikke å vise brystene til fremmede? Hvis du hadde sitert hele verset, så hadde man sett at kvinnens bryst ikke bare er forbeholdt mannen. Hele vers 31:

Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd. Omvend dere alle til Gud, dere troende, så det må gå dere godt!

Koranen finnes nemlig også online skjønner du, så å kutte bort halve verset i den tro at det tjener din sak bedre er til liten nytte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man trekker frem enkeltindividets rettigheter mens man snakker om en totalitær ideologi?

dead-horse.gif

Islam styrer alt fra hvordan man skal tenke, kle seg, spise / ikke spise til hvor ofte man skal be til Mekka og denge kona hvis hun ikke gjør som mannen sier. Også hvordan man skal forholde seg til vantro. Alt skal selvfølgelig utføres uten spørsmål og kritisk tenkning.

Lenke til kommentar

Man trekker frem enkeltindividets rettigheter mens man snakker om en totalitær ideologi?

dead-horse.gif

Islam styrer alt fra hvordan man skal tenke, kle seg, spise / ikke spise til hvor ofte man skal be til Mekka og denge kona hvis hun ikke gjør som mannen sier. Også hvordan man skal forholde seg til vantro. Alt skal selvfølgelig utføres uten spørsmål og kritisk tenkning.

Og kildene dine for de øvrige utsagn er ?

Vg ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...