Gå til innhold

Bør vi innføre forbud mot å bruke niqab offentlig i Norge?

63 stemmer

1. 1. Bør vi innføre forbud bruk av niqab/burka offentlig i Norge?

• Ja.
      25
    • Ja, men bare på skoler og offentlige etater.
      8
    • Nei.
      29
    • Ingen formening.
      1

Anbefalte innlegg

Uten betydlig begrunnelse?

- Mange går med disse plaggene ufrivillig og blir fratatt livskvalitet.

- Plaggene er sterkt kvinnediskriminerende og symboliserer at de ulike kjønnene har ulike rettigheter.

- De kan være skremmende og lite hyggelige for andre mennesker i samfunnet.

- Plaggene kan brukes til å skjule "domestic abuse", hindre offentligheten å se at mennesker blir misbrukt i hjemmene sine.

- Plaggene kan rettferdiggjøre voldsbruk mot kvinner som ikke bruker de, blant muslimske menn.

- Plaggene distanserer kvinnene fra samfunnet. Det er vanskelig å få seg jobb, noe samfunnet igjen taper på at noen arbeidsdyktige ikke jobber.

- Flere burka/niqab-bærere gjør det enklere for forbrytere og blende inn og bruke det som en måte å skjule ansiktet sitt på før og under ran, samt å bære våpen inn på steder de ikke skal være. Dette har vi sett flere eksempler på i Norge, Sverige og andre vestlige land.

- De som ufrivillig går med disse plaggene vil ved et forbud ikke komme seg ut av huset i det hele tatt. Hvordan mener du det bedrer livskvaliteten deres?

- At kvinner går i tettsittende klär og fremhever bryster og rumpe er også diskriminerende. Vil du forby dette også?

- Min mormor syntes black metal logoer på t-skjorter var skremmende. Kan vi ta med det også i samme forbud? Jeg synes forresten at norröne symboler og kommunistsymboler kan väre skremmende ved enkelte anledninger. Kan vi ta med de i samme slengen?

- Sminke brukes til å dekke over vold i hjemmet av norske kvinner daglig. Kan vi ikke like godt forby det også?

- Svinekoteletter kan fremprovosere voldsbruk hos muslimske menn. Skal vi forby det og?

- Kan du komme med konkrete eksempler på hvor burka og niqab sist ble brukt for å skjule ansiktet ved forbrytelser? Dette har vi jo sett flere eksempler på i fölge deg, så jeg vil gjerne få en påminnelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Da er vi et skritt videre. Det dreier seg om moral. Jeg er som sagt ikke kulturrelativist, og synes ikke konservativ muslimsk kultur/moral er like bra som vår liberale. Men jeg innser at de kan mene det motsatte, helt uten å bli tvunget til det.

De kan, men er det sånn at det er viktigere enn rettighetene som blir det? Jeg synes ikke det.

Joda, helt åpenbart. Og det er en god grunn til å mene at folk bør vise ansikt. Det mener jeg også. Det har vi enes om flere ganger.

Nå vil kanskje nybakte mødre kunne si noe om fordelen av å kunne lufte puppen offentlig, offentlig amming er da også et populært tema her i landet. Men det om det. Om det er praktisk er en annen diskusjon, spørsmålet er om man skal få lov hvis man vil. (Hvis vi fant ut at det var praktisk, ville du da påby det?)

Har ikke satt meg noe særlig inn den saken der, men kan jo nevne mitt synspunkt da. Amming er naturlig, men jeg synes at man kan vise litt respekt overfor andre mennesker og f.eks. ikke sitte på en café å gjøre dette, om folk blir støtt av dette. For min del gjør det ingenting.

Jeg spør hvorfor ikke arabiske kvinner kan mene at det moralsk rett å ikke vise ansikt når norske kvinner kan mene at det er moralsk rett å ikke vise pupper.

Det kan godt være noen mener det, men jeg mener også at man skal følge de normene som er i landet man er i. For eksempel hun bosniske på nrk-dokumentaren som mente hun ikke kunne gå på videregående på grunn av de nye reglene i Østfolk. Nei, jenta mi, du velger å ikke gå på videregående, det er faktisk helt valgfritt. Hun valgte vel å gå med på et kompromiss til slutt, dog.

Hva som er moralsk rett i Norge er dekke til brystene, men ikke ansiktet. Spesielt de som vokser opp i Norge burde vite dette også, men her kommer igjen hjernevasking fra familien og religiøse ledere inn.

Lenke til kommentar

- De som ufrivillig går med disse plaggene vil ved et forbud ikke komme seg ut av huset i det hele tatt. Hvordan mener du det bedrer livskvaliteten deres?

- At kvinner går i tettsittende klär og fremhever bryster og rumpe er også diskriminerende. Vil du forby dette også?

- Min mormor syntes black metal logoer på t-skjorter var skremmende. Kan vi ta med det også i samme forbud? Jeg synes forresten at norröne symboler og kommunistsymboler kan väre skremmende ved enkelte anledninger. Kan vi ta med de i samme slengen?

- Sminke brukes til å dekke over vold i hjemmet av norske kvinner daglig. Kan vi ikke like godt forby det også?

- Svinekoteletter kan fremprovosere voldsbruk hos muslimske menn. Skal vi forby det og?

- Kan du komme med konkrete eksempler på hvor burka og niqab sist ble brukt for å skjule ansiktet ved forbrytelser? Dette har vi jo sett flere eksempler på i fölge deg, så jeg vil gjerne få en påminnelse.

- Skal det være et argument? Greit å undertrykke litt, men ikke mer? Hvis en jente plutselig forsvinner fra samfunnet, vil folk stille spørsmål om det, i alle fall på litt mindre plasser. Jeg tror de fleste fedre, ektemenn, fettere osv. forstår at hvis niqab blir forbudt at det ikke nytter å sperre mennesker inne.

- Er det diskriminerende? Det synes jeg ikke.

- Nei.

- Det er klart det finnes eksempler på det også, men synes som regel langt bedre.

- Veit ikke hvor mange voldtekter som skjer på grunn av svinekjøtt jeg, men kvinnesynet til en del muslimer/ikke-vestlige innvandrere har uten tvil gjort det.

- Det kan jeg:

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg ikke vi skal bannlyse religiøse plagg på generelle grunnlag. Folk bør få gå hvordan de vil i offentligheten. Når det kommer til stillinger hvori instansen skal være ikke-diskriminerende (dommer i retten, politibetjent e.l.) bør alle religiøse plagg/symboler unngås for å få mest mulig rettferdighetsfølelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er moralsk rett i Norge er dekke til brystene, men ikke ansiktet. Spesielt de som vokser opp i Norge burde vite dette også, men her kommer igjen hjernevasking fra familien og religiøse ledere inn.

Det blir mer og mer tydelig at du ønsker et mer homogent samfunn som følger norske normer og ville kaste bort de rare og uvanlige, selv om det er lovlig

Et moderne demokratiske samfunn overlever ikke uten toleranse for det rare og uvanlig og av og til destruktivt Samfunn som har flere innvandrere må tåle enda mer rare oppførsel. Ellers fungerer ikke demokrati når individuelle frihet som hvordan man kler på seg ikke beskyttes

Lenke til kommentar

Det blir mer og mer tydelig at du ønsker et mer homogent samfunn som følger norske normer og ville kaste bort de rare og uvanlige, selv om det er lovlig

Et moderne demokratiske samfunn overlever ikke uten toleranse for det rare og uvanlig og av og til destruktivt Samfunn som har flere innvandrere må tåle enda mer rare oppførsel. Ellers fungerer ikke demokrati når individuelle frihet som hvordan man kler på seg ikke beskyttes

Ja, jeg ønsker et Norge som bygger på norske kulturer og verdier, der innvandrere i større grad må tilpasse seg dette enn motsatt. Det er mitt standpunkt i denne saken. Jeg mener ikke at vi ikke skal ta hensyn til andre kulturer, men grensene går også noen steder. For meg symboliserer niqab og burka noe som ikke er forenlig med norske verdier over hodet, og er plagg som ikke hører hjemme i det norske samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ønsker et Norge som bygger på norske kulturer og verdier, der innvandrere i større grad må tilpasse seg dette enn motsatt. Det er mitt standpunkt i denne saken. Jeg mener ikke at vi ikke skal ta hensyn til andre kulturer, men grensene går også noen steder. For meg symboliserer niqab og burka noe som ikke er forenlig med norske verdier over hodet, og er plagg som ikke hører hjemme i det norske samfunnet.

Gjelder det andre symboler som ikke er forenlig med norske verdier som T skjorte med hakekors eller sataniske eller KKK, rasistiske utsagn eller "Breivik er en helt"? Boer disse ogsaa forbys siden de ikke er forenlig med gode norske verdier? Null tolerans for det som staar utenfor norske verdier?

Eller bare niqab?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjelder det andre symboler som ikke er forenlig med norske verdier som T skjorte med hakekors eller sataniske eller KKK, rasistiske utsagn eller "Breivik er en helt"? Boer disse ogsaa forbys siden de ikke er forenlig med gode norske verdier? Null tolerans for det som staar utenfor norske verdier?

Eller bare niqab?

§ 135 a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, c) homofile legning, leveform eller orientering, eller d) nedsatte funksjonsevne.

De fleste tingene du nevner, er allerede, i følge straffelovens paragraf 135, ikke lov. Nå er jeg ingen jurist, men jeg regner med at de følger under dette.

Så ja, det er jeg for.

Edit: Selvfølgelig, vi må da ha takhøyde også, det er ikke det, men disse tingene du nevner har heller ingenting i Norge å gjøre, i likhet med niqab og burka.

Endret av Hargo
Lenke til kommentar

Uten betydlig begrunnelse?

- Mange går med disse plaggene ufrivillig og blir fratatt livskvalitet.

- Plaggene er sterkt kvinnediskriminerende og symboliserer at de ulike kjønnene har ulike rettigheter.

- De kan være skremmende og lite hyggelige for andre mennesker i samfunnet.

- Plaggene kan brukes til å skjule "domestic abuse", hindre offentligheten å se at mennesker blir misbrukt i hjemmene sine.

- Plaggene kan rettferdiggjøre voldsbruk mot kvinner som ikke bruker de, blant muslimske menn.

- Plaggene objektifiserer kvinnene fra samfunnet. Det er vanskelig å få seg jobb fordi kvinner er sexobjekter, noe samfunnet igjen taper på at noen arbeidsdyktige ikke jobber.

- Flere BH-bærere gjør det enklere for forbrytere og blende inn og bruke det som en måte å skjule våpenet sitt på før og under ran, samt å bære våpen inn på steder de ikke skal være. Dette har vi sett flere eksempler på i Norge, Sverige og andre vestlige land.

I tillegg til andre argumenter, som er lagt til i denne tråden. Dette er betydningsfulle begrunnelser for å forby disse.

Fire forandringer.

Dessuten er hvert av punktene ganske tvilsomme.

Om du tvinger jentebarna dine til å dekke til brystene sine er du ikke noe bedre eller verre foreldre enn en far som tvinger jentebarna sine til å dekke til ansiktet:

Dere er begge offer for kulturell påvirkning, uten at noen av dere har noen praktisk / etisk begrunnelse.

Og en far som nekter jentebarnet sitt å dekke til ansiktet ELLER nekter jentebarnet sitt å dekke til brystene, stiller i nøyaktig samme klasse.

Det er faktisk ganske stor forskjell. I alle fall i Norge per 2013. Nå vet jeg ikke hvor du, lever og bor.

Forklar forskjellen mellom å tvinge jenter å gå med et plagg rundt puberteten og utover og å tvinge jenter å gå med et annet plagg rundt puberteten og utover -- og forskjellen mellom å nekte jenter å gå med et plagg og å nekte jenter å gå med et plagg.

Nå legger du ord i munnen på meg. Jeg synes det åpenbart er en uting (ref: denne tråden), men det er fortsatt svært lite vi i lille Norge får gjort med det, i alle fall du og jeg. Det vi i Norge imidlirtid kan gjøre, er å forhindre at denne ukulturen bringes videre til vårt land og våre borgere.

Men du ser virkelig ikke problemet med å TVINGE mennesker til å dekke seg til, samtidig som at du ønsker å nekte mennesker å dekke seg til?

Det er NESTEN bedre å bare gjøre det ene eller det andre -- for begge deler fratar kvinner frihet.

Det beste er å ikke gjøre noen av delene.

Forbud mot niquab for å forhindre at mennesker blir tvunget til å gå med dem er som å forby tigging:

Det hjelper ikke dem som blir tvunget til å gjøre det, det bare fjerner problemet fra vårt åsyn.

Hva tror du skjer med 13-17-åringer som måtte gå med niquab om det blir et forbud?

a) De slutter å gå med dem

b) De slutter å gå utenfor huset, med fare for å bli radikalisert

Og hva skal straffen være?

Det samme som for mennesker som nekter å dekke kroppen sin til - eller mildere? Eller strengere?

Bøter? Til hvem? Dem som tvinger dem til å gå med plagget -- eller til offeret?

...

Nei.

Det er bedre å kjempe mot tvang enn mot kulturell bekledning, for før du vet ordet av det blir bunad forbudt i arabiske land. Med nesten like stor fornuft og rett som et niquabforbud ville hatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men du ser virkelig ikke problemet med å TVINGE mennesker til å dekke seg til, samtidig som at du ønsker å nekte mennesker å dekke seg til?

Det er NESTEN bedre å bare gjøre det ene eller det andre -- for begge deler fratar kvinner frihet.

Det beste er å ikke gjøre noen av delene.

Finner det noe merkelig at du, som hevder at frihet ikke eksisterer, plutselig blir tilhenger av frihet når det "passer" med dine egne menginger om rett og galt.

Det sagt så kunne jeg selv ha skrevet det samme som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes vi skal la dei få lov til å til å gå med plaggene, men i vertfall gjøre dei klar kva det signaliserer og kva det betyr å gå med det. Kven vil tru det er bra å ikkje skulle synes for andre mennesker, at du liksom skal bli gjømt vekk og ikkje skulle ha ein stemme. At du ikkje er like mykje verd som andre og mindre fri.

Det er hva du oppfatter og hva du mener at det signaliserer. Det er du som mener at det betyr at man er mindre verdt og mindre fri.

Lenke til kommentar

De fleste tingene du nevner, er allerede, i følge straffelovens paragraf 135, ikke lov. Nå er jeg ingen jurist, men jeg regner med at de følger under dette.

Så ja, det er jeg for.

Edit: Selvfølgelig, vi må da ha takhøyde også, det er ikke det, men disse tingene du nevner har heller ingenting i Norge å gjøre, i likhet med niqab og burka.

Slike lover viser hvor vanskelig det blir for innvandrere å bo i Norge og hvor umulig det blir for nordmenn å akseptere dem. De blir alltid utlendinger, bare kanskje gode utlendinger og slemme utlendinger men aldri nordmenn. Slik manglende tolerans fører bare til konflikt og ghettofisering og er det mest negativ side til norsk samfunn, etter min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er hva du oppfatter og hva du mener at det signaliserer. Det er du som mener at det betyr at man er mindre verdt og mindre fri.

Det er nøyaktig det det betyr. Om du skal skjule deg for andre mennesker, betyr det at du er ein slags ting som ikkje skal bli sett. Eit objekt som skal være gjømt, du er mindre eit individ da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei.

Feil :)

Så du meinar at det er helt på sitt rette at folk skal grave seg sjølv ned i klede for at andre ikkje skal sjå dei? Kva betyr det at andre ikkje skal sjå deg eigentlig? Kva er hensikten med det? Kva seie det om personen?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

David Cameron har akkurat uttalt at vedkommende støtter et forbud mot hijab i skoler og rettsaler i Storbritannia.

Dette er et svært positivt steg i riktig retning,

For hvem?

Lenke til kommentar

Så du meinar at det er helt på sitt rette at folk skal grave seg sjølv ned i klede for at andre ikkje skal sjå dei? Kva betyr det at andre ikkje skal sjå deg eigentlig? Kva er hensikten med det? Kva seie det om personen?

Hvorfor skal det "si" noe om personen i det hele tatt? Hvorfor i all veeeerden blir du provosert om du ikke får sett trynet til ei dame ? Som selv velger å ikke vise ansiktet sitt frem ?

Ser du kanskje på det som en menneskerett å få se ansiktet hennes ? Vil du KREVE å få se ansiktet hennes ?

Skjønner du at det blir slik at du blir den terroriserende motparten i dette tilfellet ?

Hva det sier om personen ? Hva sier det om DEG og de øvrige som syntes at dette bør "forbys" ?

At det burde bli "forbudt" for en kvinne å dekke seg til ?

Er du seriøs med meg ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...