Gå til innhold

660Ti, PCIe strøm

Stefanus

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger jeg å tilkoble begge 6pins kablene?

Min psu har bare en 6pins - én enkelt 12v rail med 30amp, dette er jo nok til å forsyne hele kortet.

Så jeg regner med at jeg bare trenger å koble til den ene kabelen, og ikke fikle med molex adapter...?

Ja jeg kunne jo testet men får det ikke før i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok en grunn til at PSUen din bare har en 6-pin: med 30A tilgjengelig på 12V-railen vil skjermkortet ditt spise opp nærmere 50% av budsjettet, og med en typisk CPU og hovedkort vil du nærme deg grensa for hva du kan forvente at 12V-railen takler.

Alle PCIe-strømkontaktene på et skjermkort må kobles til, kortet har fått to kontakter fordi det er så mye det bruker (over 150W.)

Det kommer nok til å gå bra, et 660 Ti er ikke akkurat et monsterkort, men jeg hadde definitivt ikke overklokket noe i systemet eller satt inn mange harddisker, vifter, lys, og viftekontrollere.

Lenke til kommentar

Først trodde jeg at doble 6pins kontakter var en slags idiot-sikring/pga forskjellige psu'er. Men med litt lesing viser det seg å være mer komplisert en dette.

Jeg har bare: ssd - skjermkort - i3770. Psu er seasonic g360 gull, regner med det skal gå bra. Da holder jeg meg i høy-effektivitets sonen tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp pga idiotsikring at det ER slik. Hadde det ikke vært for det, så hadde vi sluppet en del tullete sløsende løsninger som gjør ting vanskeligere for slike moddere som meg.

En moderne 6-pin PCI-e er laget for å takle 150W alene, men fordi det finnes jalla-adaptere og dårlige PSUer, så kan de fortsatt bare levere 75W uten å bryte de opprinnelige spesifikasjonene som sa at 6-pin-kontakten ikke trengte å ha alle pinnene tilkoblet (de kunne slippe unna med 2 stykk 12-V ledere, to jord og en sense-pin!).

Så hvordan løste de dette? De la på to ekstra jordledere, hvor den ene er en ekstra sensor som registrerer at det er en 8-pin, og så sa de at kabelen skal tåle 150W, selv om en moderne 6-pin tåler å levere nøyaktig like mye. (og derfor vil du se at mange moderne PSUer fortsatt kun har 6-ledere selv om det er 8-pins tillkobling (de to er der bare for pynt for å si at det er en kontakt som tåler 150W)

Kort sagt: Hele 8-pin-konseptet er fordi alt skal være idiotsikkert. Og derfor du bare kan slenge på en 6-pin til 8-pin adapter om du har en av disse moderne 6-pins pluggene med alle 6-lederene. Det blir nøyaktig det samme.

Edit:
Hvorfor de da ikke bare tok i bruk 8-pin CPU-tilkobling på GPUer også er for meg et mysterie. ja, for denne kontakten tar faktisk i bruk alle lederne, og har 12V og jord på hver sin side, og kan følgelig levere en del mer strøm enn en GPU sin 8-pin (som egentlig bare er 6-pin).

Edit2: GTX 660Ti har en oppgitt TDP på 150W, og kunne derfor egentlig bare trengt en vanlig 6-pin. Eventuelt en 8-pin for å være helt sikker. Valget på to stykk 6-pin høres bare litt irriterende ut. Det er bare å kjøre på med adapter, for den 6-pins tilkoblingen du har takler å levere hele kortets strømforbruk alene, selv uten hjelp fra PCI-e slotten.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...